سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره دهم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/10thFestival Thu, 26 Nov 2020 07:54:54 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Thu, 26 Nov 2020 07:54:54 GMT جشنواره دهم 60 جایگاه کمرنگ طنز در نگاه مستندسازان ایرانی http://www.irandocfest.ir/fa/news/2546/جایگاه-کمرنگ-طنز-نگاه-مستندسازان-ایرانی به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی " سینما تجربی "، به نقل از ایسنا، تام پاورز که برنامه‌ریز فستیوال تورنتو نیز هست مدتی قبل برای شرکت در جشنواره دهم سینما حقیقت به ایران آمد با اشاره به اینکه اولین‌بار است به کشور ما سفر می‌کند، اظهار کرد:‌ 20 سال قبل انقلاب دیجیتالی رخ داد و در پی آن دوربین‌هایی در اختیار مردم قرار گرفت که خیلی راحت‌تر توانستند فیلم بسازند و الان در نقطه طلایی انقلاب دوم دیجیتال هستیم، چون در بخش عرضه‌ی فیلم راحت‌تر می‌توانیم کار کنیم، به طوری که همه می‌توانند روی موبایل‌های خود کتابخانه گسترده‌ای از فیلم‌های مستند داشته باشند، در حالی که 10 سال قبل این‌طور نبود. او با اشاره به اینکه اطلاعات کمی از سینمای ایران دارد، افزود: شناخت من از سینمای ایران بیشتر به واسطه‌ی فیلمسازی چون عباس کیارستمی است که در سطح بین‌الملل شناخته شده بود و همچنین افرادی مثل اصغر فرهادی که فیلم‌های «جدایی» و «گذشته» او را دیده‌ام. با این حال با هدف شناخت سینمای ایران بویژه سینمای مستند به جشنواره حقیقت آمدم و فکر می‌کنم فرصت خوبی برای ارتباط‌گیری وجود دارد. این مدیر سینمایی ادامه داد: 20 سال قبل اگر می‌خواستید سینمای مستند ایران را کشف کنید و بشناسید باید به جاهای خاصی می‌رفتید تا یکسری دی‌وی‌دی پیدا کنید، اما الان فرصت بیشتری برای پیدا کردن آن‌ها وجود دارد. بنابراین آنچه در این لحظه جالب است همین کتابخانه‌ی بزرگی است که می‌توانیم از طریق آن فیلم‌های مستند را ببینیم و البته هنوز به افرادی نیاز داریم که ما را در دیدن و شناخت این فیلم‌ها راهنمایی کنند. پاورز درباره شناخت کم خود از سینمای مستند ایران گفت: یکی از ترس‌های من این بود که پس از آمدن به ایران با چنین سوالی مواجه شوم و از میزان کم شناخت خودم خجالت‌زده شوم، اما فکر می‌کنم کم عرضه شدن آثار ایرانی یکی از دلایلی باشد که سینمای مستند ایران زیاد شناخته نشده است، به همین دلیل باید تعاملی وجود داشته باشد تا این آشنایی بیشتر  اتفاق بیفتد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد سفر کردن برای ایرانی‌ها کمی سخت باشد تا از این طریق بیشتر بتوانند آثارشان را معرفی کنند. او اضافه کرد:‌ البته نکته جالبی که در این‌باره وجود دارد این است که امروزه با توجه به همان موضوع دیجیتال که اشاره کردم فیلمسازان می‌توانند بدون حضور خود آثارشان را از مرزها خارج کنند و جشنواره‌ی سینما حقیقت هم نقش مهمی را برای تبادل فرهنگی و سینمایی ایفا می‌کند؛ مخصوصا اینکه از همکاران دیگرم که آشنایی بیشتری با این جشنواره دارند شنیده‌ام که جشنواره سینما حقیقت چطور در حال بزرگ شدن است. مدیر فستیوال مستند نیویورک درباره اینکه گاهی گفته می‌شود بومی بودن سینمای مستند ایران باعث کمتر شناخت شدن آن است، توضیح داد: این موضوع فقط مخصوص سینمای مستند ایران نیست بلکه هر کشوری می‌تواند چنین ویژگی داشته باشد و مسائل بومی خود را مطرح کند، اما نکته اینجاست که وقتی یک فیلمساز می‌خواهد فیلمی را بسازد از همان ابتدا می‌تواند انتخاب کند که چه کسی بیننده‌اش باشد. اگر قرار باشد فقط برای ایرانی‌ها فیلم بسازد لازم نیست به یکسری مسائل جزئی بپردازد چون همه از آن اطلاع دارند ولی اگر قرار باشد مخاطب گسترده‌تری را در نظر بگیرد، لازم است برای فهم و درک بیشتر، جزئیاتی را وارد کار کند. تام پاورز وی درباره مستندهای سیاسی مایکل مور که در ایران مردم بیشتری با آن آشنایی دارند و کارکرد و تأثیر این گونه مستندها برای بیان مسائل سیاسی و اجتماعی و جذب مخاطب اظهار کرد: فکر می‌کنم نبوغ مایکل مور این بود که طنز و شوخی را به مستندهایش وارد کرد. من در مدتی که در ایران بودم و با فیلمسازان ایرانی صحبت می‌کردم، متوجه شدم فیلم‌های مستند ایرانی معمولا سوژه‌های سختی دارند و استفاده از طنز می‌تواند در آن‌ها یک نکته‌ی مثبت تلقی شود، اما میزان آن خیلی کم است. در واقع وقتی با فیلمسازان ایرانی صحبت کردم، متوجه شدم آن‌ها نگاه طنازانه‌ای به موضوعات مختلف و جدی دارند، اما وقتی کار می‌کنند و فیلم می‌سازند کمتر چنین نگاهی را به کار می‌بندند. او درباره علاقه‌مند مردم به تماشای فیلم‌های مستند گفت: به نظر می‌رسد تعداد مخاطبان سینمای مستند روند رو به رشدی را طی می‌کنند به طوری که مثلا 20 سال قبل وقتی حرف از مستند می‌شد، مردم فکر می‌کردند باید یک اثر خسته‌کننده‌ای را تماشا کنند و به همین دلیل از آن دوری می‌کردند، اما امروز بیننده‌ها آنقدر فیلم دیده‌اند که متوجه شده‌اند مستند به اندازه‌ی سینمای داستانی می‌تواند جذاب و جالب باشد. وی افزود: من در حال حاضر پادکست‌ی به نام «Pure Non-Fiction» دارم که مخاطبان زیادی دارد در حالی که مستند سال‌ها قبل به اندازه‌ی الان مخاطب نداشت، حتی وقتی سوار هواپیما می‌شویم هم در میان فیلم‌هایی که به مخاطب ارائه می‌شود یک گزینه برای مستند وجود دارد و این نشان می‌دهد که این نوع آثار هم جایگاه و مخاطب خود را پیدا کرده‌اند. شاید یکی از دلایلی این جذابیت واقعی بودن کاراکترها و احساسات باشد. این مدیر سینمایی ادامه داد: در حال حاضر تماشاگران مستند در آمریکا روز به روز بیشتر می‌شوند به طوری که در نیویورک مرکزی با پنج سالن وجود دارد که در سال بیشتر از 100 فیلم مستند در آن اکران می‌شود. همچنین برای اینکه یک فیلم وارد پروسه‌ی انتخاب اثر در اسکار شود باید حداقل یک هفته در لس‌آنجلس یا نیویورک نمایش داده شود و امسال 145 فیلم مستند به اسکار وارد شدند که نشان می‌دهد در این مرکز امسال حداقل 145 فیلم اکران شده است. وی اضافه کرد: البته موضوع اکران مستند در آمریکا فقط به سالن‌های سینما محدود نمی‌شود، چرا که بخشی دیگر در شبکه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شود و برخی دیگر هم به صورت دیجیتال در آمازون و نت فلیکس پخش می‌شوند. تام پاورز در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دوست دارد حتما باز هم به جشنواره حقیقت بیاید، گفت: من پس از پایان این جشنواره تعدادی فیلم که از فیلمسازان ایرانی دریافت کرده‌ام را با خود می‌برم که ممکن است برخی از آن‌ها امکان حضور در جشنواره تورنتو را داشته باشند، البته این جشنواره با وجود تنوع زیاد، خیلی سخت آثار را انتخاب می‌کند، اما ممکن است فستیوال‌های دیگری که همکارانم در آن‌ها مدیریت می‌کنند امکان نمایش این مستندها را داشته باشند، به همین دلیل تصور می‌کنم حضور در اینجا و ارتباط با فیلمسازان ایرانی فرصت خوبی برای این نوع تبادل فرهنگی بوده است. ]]> جشنواره دهم Wed, 28 Dec 2016 06:27:38 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2546/جایگاه-کمرنگ-طنز-نگاه-مستندسازان-ایرانی مرور مستندهای برگزیده‌ی دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به بعد از جشنواره فیلم فجر موکول شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/2545/مرور-مستندهای-برگزیده-ی-دهمین-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-بعد-فیلم-فجر-موکول مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ضمن اعلام این خبر افزود: با توجه به قوانین جدید جشنواره فیلم فجر مبنی بر عدم نمایش فیلم‌های مستند در هیچ جشنواره و برنامه‌ی نمایشی [به غیر از جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت] برنامه‌ی مرور آثار برگزیده‌ی دهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در سالن نمایش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به بعد از برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر موکول شد. شهنام صفاجو تصریح کرد: بازنمایش آثار برگزیده‌ی ایرانی و خارجی جشنواره سینماحقیقت، از اواخر بهمن‌ماه ۹۵ در قالب یک سئانس نمایش روزانه (ساعت ۱۷ تا ۱۹) در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز شده و به مدت ۳ هفته ادامه خواهد یافت. مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در پایان گفت: ‌در این برنامه ۲۷ فیلم مستند برگزیده‌ی بخش‌های مختلف جشنواره اعم از مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، خرد و تجربه، هنر و تجربه روی پرده خواهند رفت. گفتنی است که فیلم‌های برگزیده‌ی دهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در بخش‌های مختلف به این شرح هستند: جمعه قالی (مهدی اسدی)، راه بی‌عبور (محمدرضا حافظی)، آوانتاژ (محمد کارت)، آبی کمرنگ (آرش لاهوتی)، بزم رزم (سیدوحید حسینی)، پرندگان در سایه (حجت طاهری)، کوپریتو (مهران فیروزبخت)، صفر تا سکو (سحر مصیبی)، ننا (محمدرضا وطن‌دوست)، خوان بی خان (هادی معصوم‌دوست)، پسرم (محمدمهدی خالقی)، ابوالفضل نیستان (محمدتقی رحمتی)، آن دو (ماجد نیسی)، انحصار ورثه (محمدعلی شعبانی)، شام آخر (محمد قانع‌فرد)، پسین (سعیده شریعتی)، همجا (مهدی قنواتی)، زنانگی (محسن استادعلی)، نان و چای (سارا کاسکاس)، ساحل‌ها زیر آفتاب امن و امان شمال (ایرنه دونیزیو)، زیر آفتاب (ویتالی مانسکی)، گاهی روی آب (سعید آلبوعبادی)، با زبان خاموش (منوچهر مشیری)، سایه‌های تنهایی (سعید بهلولی)، متهمین دایره بیستم (حسام اسلامی)، رئیس‌الوزراء (محمدرضا هاشمیان) و دیپلماسی شکست‌ناپذیر آقای نادری (بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم) ]]> جشنواره دهم Tue, 27 Dec 2016 08:56:37 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2545/مرور-مستندهای-برگزیده-ی-دهمین-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-بعد-فیلم-فجر-موکول طباطبایی نژاد: امیدوارم شاهد آغاز دهه ای در شأن سینمای مستند باشیم http://www.irandocfest.ir/fa/news/2541/طباطبایی-نژاد-امیدوارم-شاهد-آغاز-دهه-شأن-سینمای-مستند-باشیم به گزارش خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مراسم ضیافت ناهار دهمین جشنواره سینماحقیقت ظهر امروز با حضور دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت، هیات انتخاب و داوری این جشنواره، مدیران و کارمندان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. در این مراسم سید محمد مهدی طباطبایی نژاد گفت: رسم ما در این ضیافت سخنرانی نیست و بیشتر هدف دورهمی و تشکر از دوستان است اما به رسم ادب خدمت رسیدم تا ایام ولادت پیامبر اکرم را تبریک گفته و با تاثر و تالم از درگذشت همکار عزیزمان نیما طباطبایی، درگذشت ایشان را به خانواده شان تسلیت بگویم. وی ادامه داد: فرصت را غنیمت شمرده و از همه شما داوران، برگزیدگان و دوستان فعال در رسانه های جمعی، نشریه روزانه و همکاران در مرکز که از ماه ها قبل درگیر فراهم کردن فضا برای برگزاری جشنواره بودند قدردانی می کنم که به همت تلاش شما جشنواره دهم با رضایت قابل قبول جامعه مستند برگزار شد. دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که دومین دوره از دهه نو جشنواره سینماحقیقت آغاز دوباره ای در شأن سینمای مستند باشد. این مراسم که پیشکسوتانی چون محمدرضا اصلانی و حسین ترابی هم در آن حضور داشتند با صرف ناهار به پایان رسید. ]]> جشنواره دهم Mon, 19 Dec 2016 14:13:55 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2541/طباطبایی-نژاد-امیدوارم-شاهد-آغاز-دهه-شأن-سینمای-مستند-باشیم سینماگران مجذوب دره راگه و نخلستان های سربه فلک کشیده شدند http://www.irandocfest.ir/fa/news/2539/سینماگران-مجذوب-دره-راگه-نخلستان-های-سربه-فلک-کشیده-شدند به گزارش خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، روز دوشنبه مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از جمله سید محمد مهدی طباطبایی نژاد، مرتضی رزاق کریمی، مجید مغنیان، علیرضا قاسم خان و شهنام صفاجو به همراه جمعی از اعضای هیات انتخاب و داوری دهمین جشنواره سینماحقیقت شامل مهدی باقری، مهدی قربان پور، مهدی گنجی، مهدی شامحمدی، پژمان مظاهری پور، مهدی بوستانی، سام کلانتری، آرش اسحاقی، مهدی منیری و مجید خالقی سروش و همچنین استاد حسین ترابی مستندساز پیشکسوت ، سعید رشتیان، علیرضا حسینی و حسین حقگو از تهیه کنندگان سینمای مستند و جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سنمایی به دعوت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان راهی این شهر شدند. تعدادی از برگزیدگان دهمین جشنواره سینماحقیقت شامل محمد کارت، آرش لاهوتی، محمدرضا وطن دوست، سعید بهلولی، منوچهر مشیری، مهدی اسدی و صبا ندایی به همراه لقمان خالدی، معین کریم الدینی، علیرضا دهقانی و محسن خان جهانی که از برگزیدگان سال گذشته بودند مدیران مرکز گسترش را در این سفر همراهی کردند. در نخستین شب از این سفر مسافران سینماحقیقت بازدیدی از باغ فتح آباد داشتند. بنایی مجلل که به واسطه نورپردازی های ویژه در دل شب می درخشید و انعکاس تصویر آن در آب زیبایی خاصی به فضا بخشیده بود. این فضا نخستین عکس های سفر را رقم زد و پس از صرف شام گروه به هتل های درنظر گرفته شده منتقل شدند. سپیده دم بیست و سوم آذر ماه اتوبوس های سیر و سفر هتل میهمانان را به مقصد ارگ بم ترک کردند. مدیرکل ارشاد کرمان برنامه ای ترتیب داده بود که طی آن پس از اجرای موسیقی سنتی در ابتدای ورودیه ارگ بم گروه با توضیحات راهنما از بخش های مختلف این شهر قدیمی بازدید کردند. سالگرد زلزله نزدیک بود؛ یازدهم دی ماه 1382 روزی که بخش های زیادی از ارگ بم با خاک یکسان شد. حال با گذشت سیزده سال بخش هایی از این بنای تاریخی بازسازی شده و قسمت هایی همچنان ورود ممنوع است. راهنما می گوید: پس از زلزله یونسکو الیافی از جنس کربن را به ما پیشنهاد داد که در ارگ استفاده کنیم اما مقرون به صرفه نبوده و استقامت نداشت به همین دلیل ما از الیاف گذشته بهره می بریم. این شهر با این وسعت از خشت خام ساخته شده و در برخی از بناها از چوب خرما استفاده شده چرا که از جمله چوب هایی است که به هیچ وجه موریانه به آن نفوذ نمی کند. وی ادامه داد: مرحوم باستانی پاریزی مطلبی درباره ارگ بم داشت و می گفت: «در تاریخ رسم و رسوم ارگ بم تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که این مجموعه در گذشته برای اهالی پشتوانه اقتصادی هم محسوب می شده، به این شکل که اهالی بم دختر خود را به پسری که اتاقی از خود در این شهر نداشت، نمی دادند. در واقع مالکیت شخص در این محل قوت قلبی برای مردم بوده است.» شعرخوانی های راهنما درباره کرمان و ارگ بم مستندسازان را به شوق می آورد. او تلاش داشت به تمامی پرسش ها حتی دلیل آفت نداشتن بادمجان بم که تبدیل به یک ضرب المثل شده، پاسخ دهد. او از میهمانان خواست تا نوروز امسال به بم سفر کنند تا بتوانند با باز شدن بخش هایی که در حال بازسازی است از ارتفاع 60 متری این شهر قدیمی را تماشا کنند. با پایان بازدید از قسمت های مختلف ارگ بم مستندسازان برای صرف ناهار به رستورانی برده شدند که در حاشیه این صرف ناهار شهردار بم دیداری با دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت داشت. در ادامه نوبت به تماشای قنات های اکبرآباد و قاسم آباد و دیدار از نخلستان های این شهر رسید. قنات هایی با آب زلال که اهالی به صورت نوبت بندی از آب آن برای نخلستان های خود بهره می برند و نخل هایی بلند بالا که در این فصل تنها خرماهای جامانده و خشک شده روی آن جا خوش کرده بودند. برگ های کشیده نخلستان، آسمان آبی رنگ کرمان را مخفی کرده و سایه بانی خنک برای مستندسازان به وجود آورده بود. این محل سرشار از قاب هایی تازه و جذاب برای مستندسازان بود چنان که همه سخت مشغول عکاسی و فیلمبرداری بوده و قصد دل کندن از لوکیشن فیلم های «محمد رسول الله» و «رستاخیز» را نداشتند اما زمان کوتاه بود و برنامه ها فشرده. با پایان بازدید از نخلستان، مراسمی در هتل جهانگردی از سوی استاندار کرمان برای مستندسازان ترتیب داده شده بود که در این مراسم از دبیر جشنواره، محمد علی روسفید، مسعود اشجعی، رضا فهیمی و حامد سعادت تقدیر شد. دومین روز از سفر برگزیدگان جشنواره به کرمان با بازدید از دره «راگه» آغاز شد. دره ای عمیق و زیبا حاصل از فرسایش آب در دشت رفسنجان که تنها بخشی از سال البته با استفاده از ماشین های مدل سافاری می توان در آن قدم گذاشت. چرا که راه ناهموار بود و امکان رانندگی با ماشین های عادی در جاده این دره وجود نداشت. این دره با عمقی معادل ۷۰ متر و وجود چشمه ساران متعدد در عمق زمین از جمله بکرترین و زیباترین مناطق کویری کشور محسوب می شود و می توان در آسمان آن پرندگانی چون عقاب، دراج و کبک را در حال پرواز تماشا کرد. جاذبه های طبیعی راگه جمعیت 70 نفری مستندسازان را در خود بلعیده بود و در هر سو چند نفری مشغول عکاسی و تماشای شگفتی های منحصر به فرد دره بودند. با سوار شدن مسافران به اتوبوس و گذشت چند دقیقه ای، گروه به خانه حاج آقا علی در شهر رفسنجان رسیدند. یکی از بزرگترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان که همچنان در حال بازسازی است و بیشتر به کاخ و عمارت های حاکم نشین شباهت دارد. هشتاد و شش اتاق در چهار بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه نشین، پاییزی و زمستانی احداث شده اند و یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ وظیفه تامین نیازهای این مجموعه را بر عهده داشته اند. پشت بام خانه گویا برای مستندسازان جذاب تر بود و بیشتر زمان بازدید به عکس های تک نفره در پشت بام گذشت اما در نهایت حوضی بزرگ در یکی از چهار حیاط این خانه مکانی برای عکس دسته جمعی مستندسازان و مدیران فراهم آورد تا بازدید از این مکان برای همیشه در خاطرات ماندگار شود. ضیافت شام شهردار سومین برنامه اهالی کرمان برای مستندسازان بود که در آن علی بابایی ترجیح داد سخنرانی نداشته و تنها پذیرای مستندسازان برای صرف شام باشد. در سومین روز از سفر به این شهر بازدید از بازار و حمام گنجعلی خان جزیی از برنامه های ترتیب داده شده برای میهمانان تهرانی بود. طولانی‌ترین راسته بازار ایران که برای تماشای آن تنها یک ساعت فرصت وجود داشت. زمان اندک و بازار مجلل تنها فرصت تماشای بخشی از طاق ها و دیوارها را به همراه بازدیدی عجولانه از حمام گنجعلی خان فراهم کرد. حمامی به یادگار مانده از دوران شاه عباس که با کاشی های پرنقش و نگار و سنگهای مرمر تزیین شده است. بازدید از مجتمع تفریحی گردشگری فلامینگو آخرین بخش از سفر مستندسازان پیش از رفتن به فرودگاه محسوب می شد. مجتمعی که قرار است به زودی به یکی از مراکز بزرگ تفریحی تبدیل شود و بخش هایی از آن چون باغ پرندگان کامل شده است. مهدی سیاوشی مدیر این مجموعه پس از صرف ناهار توضیحاتی درباره پروژه هفت باغ علوی داد که قرار است کرمان را به ماهان متصل کند. رستوران گردان، شـهربازی، پیسـت کارتینـگ و بـاغ پرندگان بخشی از امکانات تفریحی درنظر گرفته شده برای این پروژه است. در ادامه محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ضمن تشکر از ستاد اجرایی جشنواره و میهمانان گفت: در این مدت کوتاه گشت و گذار در شهر کرمان که یکی از استان های پهناور کشور است کاری دشوار بود و ما تلاش کردیم بازدیدهایی را از دیدنی های این شهر ترتیب دهیم. اگر باعث خستگی شما شدیم عذرخواهی می کنیم. در ادامه سعید رشتیان که به عنوان نماینده مستندسازان دعوت شده به کرمان پشت میکروفن قرار گرفته بود، ضمن تشکر از اهالی کرمان ابراز امیدواری کرد که چنین سفرهایی علاوه بر آشنایی مستندسازان با شهرهای ایران باعث جذب سرمایه برای ساخت مستندهایی پیرامون این شهرها شود. این سفر سه روزه که حاصل آن آشنایی بیشتر مستندسازان با یکدیگر و شناخت یکی از استان های کویری ایران و جذابیت های طبیعی آن بود روز پنجشنبه با پرواز هواپیما به مقصد تهران به پایان رسید.  ]]> جشنواره دهم Sun, 18 Dec 2016 11:15:32 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2539/سینماگران-مجذوب-دره-راگه-نخلستان-های-سربه-فلک-کشیده-شدند خانه مستندسازان کرمانی افتتاح می شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/2537/خانه-مستندسازان-کرمانی-افتتاح-می-شود مراسم دیدار مستندسازان با استاندار کرمان  با حضور سید محمد مهدی طباطبایی نژاد؛ دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت، علیرضا رزم حسینی؛ استاندار کرمان و محمدرضا علیزاده؛ مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان شب گذشته - 23 آذر ماه - در هتل جهانگردی این شهر برگزار شد. در ابتدای این مراسم، محمدرضا علیزاده ضمن خیرمقدم به سینماگران و تبریک ایام میلاد مسعود پیامبر و هفته وحدت اسلامی گفت: خوشحالیم که میزبان جمعی از مستندسازان ، پیشکسوتان و مسوولان دهمین جشنواره سینماحقیقت هستیم. وی با اشاره به برنامه ریزی هایی که در زمینه تقدیر از مستندسازان کرمانی در جشنواره دهم صورت گرفته بود، اظهار کرد: از چهاردهم آذر ماه حدود 20 نفر از مستندسازان کرمانی مهمان جشنواره و کارگاه های آن بودند و آثارشان در این فستیوال اکران شد. مدیرکل ارشاد استان کرمان ادامه داد: حدود 75 نفر از مستندسازان و مسوولان جشنواره از روز گذشته میزبان استان ما شده اند و ما تلاش داریم که در این مدت این دوستان را با ظرفیت های فرهنگی و طبیعی کرمان آشنا کنیم. بازدید از باغ فتح آباد، ارگ بم، قنات ها و شهر رفسنجان بخشی از برنامه هایی است که برای دوستان تدارک دیده ایم تا با بخشی از ظرفیت های استان آشنا شوند. وی ضمن تشکر از مستندسازان کرمانی که مشارکت خوبی در زمینه حضور در جشنواره سینماحقیقت داشته اند، تصریح کرد: بدون همدلی این دوستان حضور در این رویداد کاری دشوار بود. طی مذاکراتی با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داشته ایم به امید خدا هفته فیلم مستندسازان بم و خانه مستندسازان کرمانی راه اندازی خواهد شد. در ادامه این مراسم مجتبی دهقانی از مستندسازان پیشکسوت استان کرمان گفت: تشکر می کنم از استاندار و ستاد اجرایی دهمین جشنواره سینماحقیقت که این بستر را فراهم کردند که سینمای کرمان دیده شود. شهری چهارفصل با اقلیم های مختلف و ادیبان فرهیخته که در آن فیلم هایی چون «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی، «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و «ایران سرای من است» ساخته پرویز کیمیاوی در آن فیلمبرداری شده اند. وی با تاکید بر این که کرمان یک شهرک سینمایی بزرگ است و فیلمسازان می توانند از این فضا بهره ببرند افزود: جشنواره های مختلف را رصد کردیم و من معتقدم مدیریت طباطبایی نژاد در کل کشور نمونه است. دهقانی در پایان از حضار خواست تا این مدیر نمونه را 40 ثانیه تشویق کنند. در ادامه دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت با اشاره به این که هر سال یکی از استان ها را به عنوان میهمان و میزبان همراهی می کنند، گفت: تقدیر از زحمات و تلاش های دوستان در استان، راه اندازی خانه های مستند و آشنایی مستندسازان با ظرفیت های این اماکن از اهداف ما در انتخاب یک استان و تقدیر از مستندسازان آن است. طباطبایی نژاد ادامه داد: در شرایطی دهمین جشنواره سینماحقیقت پایان یافت که مقایسه وضعیت سینمای مستند نسبت به ده سال گذشته قیاس مع الفارق است. هرچند آثار درخوری از دوران گذشته به یادگار مانده است اما کیفیت و فراوانی آثار در سال های اخیر بسیار قابل توجه است. سختی و دشواری در انتخاب برترین ها نشان از همین بهبود کیفیت دارد. وی با بیان این که افراد بومی هر شهر اطلاعات بیشتری نسبت به شهر خود دارند، خاطرنشان کرد: تلاش برای رونق سینمای مستند در استان ها طی دوره های گذشته اثربخش بوده و با تقدیر از مستندسازان اصفهانی و آبادانی تشکل های خوبی در این استان ها شکل گرفته است. دبیر جشنواره در پایان اظهار کرد: امیدوارم همراهی با استان کرمان هم باعث رونق بیشتر مستندسازی و تولید آثار درخشان در این استان شود. باید ازجناب آقای یوسفی که یکی از مستندسازان پیشکسوت سینمای کشور است و سال های طولانی در این عرصه تلاش کرده تشکر کنم. در بخشی از این مراسم محمدعلی گلاب زاده از پژوهشگران استان کرمان که به خواست استاندار پشت تریبون قرار گرفته بود، با اشاره به قدمت این استان گفت: هنر و حقیقت زیورهای اصلی این سرزمین هستند. آثاری که از شهداد و جیرفت کشف شده اند، بیانگر این واقعیت هستند که مردم کرمان همواره از هنر خود در مسیر صلح بهره برده اند. از میان دو هزار کشف باستان شناسی از این منطقه تنها یک خنجر یافت شده است. در پایان از استاد محمد علی روسفید، مسعود اشجعی، رضا فهیمی، حامد سعادت و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد با اهدای جوایزی تقدیر شد.       ]]> جشنواره دهم Wed, 14 Dec 2016 07:10:41 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2537/خانه-مستندسازان-کرمانی-افتتاح-می-شود "ثبت يك آئين جمعي به شيوه اي نو" http://www.irandocfest.ir/fa/news/2280/ثبت-يك-آئين-جمعي-شيوه-نو مهدي اسدي با محور قرار دادن مراسم آئيني جمعه قالي؛ به عنوان تنها مراسم اسلامي- شيعي كه در مناسبت شمسي و در دومين جمعه پاييز برگزار مي شود، قصد دارد از زاويه اي جديد آن را مورد بررسي قرار دهد. به نظر مي آيد دغدغه اصلي فيلم يافتن نقاط اتصال و ارجاعي است كه مي تواند گذشته قابل استناد اين مراسم را در اقوام و گذشتگان ريشه يابي كند. به اين ترتيب انتخاب آداب و آئين امروزي اين مراسم با شكل و شيوه خاصي كه به خود گرفته، دستمايه كار قرار گرفته است. اما فيلمساز با فاصله گرفتن از مستندنگاري معمول و به شيوه گزارشي كه همراه با نريشن و حاكميت صداي صحنه است، دست به انتخابي زده كه منجر به بسط و عمق يافتن روايت تصويري او شده است. او با انتخاب زوايايي خاص و منحصر به فرد از لانگ شات هاي متداول با هدف ثبت كميت جمعيت حاضر در يك مراسم جمعي فاصله گرفته و نگاه جزئي نگر خود را معطوف به نقاط پنهاني كرده كه معمولاً در كثرت جمعيت گم و ناديدني مي شوند. به همين دليل مي توان مدعي شد در فيلم اين مراسم آئيني از زاويه نگاه خاص او، فضا و رنگ و بويي منحصر به فرد يافته و با تكيه بر حركات و زواياي دوربين، جنس و رنگ تصاوير، صداي زمينه و موسيقي انتخابي و... واجد ابعادي متفاوت شده است. آب به عنوان ركن اصلي و با تكيه بر ريشه هاي كهن آئين قالي شويي، مولفه مهم فيلم است كه به اشكال مختلف با جاري شدن در رودخانه، حوض و حتي چهره مردم در اوج مراسم، اهميت خاصي پيدا مي كند. بخصوص وقتي در تصاوير سياه و سفيد فيلم، زوايايي از آسمان تيره و تار و دفرمه را از درون آب مي نگريم و به اين ترتيب اين حاكميت و به نوعي زاويه نگاه آب تثبيت مي شود. فيلمساز با بخش بندي كليت فيلم در تكه هاي جزئي تري كه با ميان نويس مشخص شده، تلاش كرده مفاهيم و زاويه ديد مورد نظر خود را از خلال كنار هم قرار دادن اين بخش ها به مخاطب منتقل كند. علاوه بر آن سير و روندي جزئي نگر و شخصي به اين مراسم جمعي و پرالتهاب بدهد به گونه اي كه همسو با هدف اوليه فيلم باشد كه همان پيوند اين مراسم آئيني با ريشه هاي كهن و اسطوره اي آن است. اين بخش ها با عناويني چون چشمه، ياري دهندگان، نبرد، قالي مقدس، دعاي باران و ... بيش از هرچيز تداعي كننده مفاهيم پسِ ذهن فيلمساز هستند تا به گونه اي مخاطب را به دغدغه ها و اهداف مورد نظر او هدايت كنند. اما نكته اي كه به پيوند اين آئين امروزي با رسوم كهن از سوگ سياوش تا مهرپرستي، قالي شويي اردهال و ... لطمه وارد مي كند، دستمايه ها و منابعي است كه هرچند مستدل از آثار جلال آل احمد تا بهرام بيضايي و ... نقل شده، اما حضور و نقشي جز چند ميان نويس و متن نگاشته شده در ميان تصاوير فيلم ندارند. به گفته بهتر مخاطب بايد ميان آنچه در تصوير مي بيند و آنچه در سطور مي خواند، ارتباط دروني و معنايي برقرار كند كه رسيدن به اين هدف مهم به واسطه اين ساختار و شيوه به سختي امكانپذير است. مگر آنكه مخاطب خود دانش و اطلاعات قبلي داشته باشد و بتواند آنها را به واسطه مولفه هاي مشترك برخاسته از يكديگر قلمداد كند. به اين ترتيب آنچه در اين مستند به شكلي مناسب نمود كرده، روايتي شخصي است كه فيلمساز از مراسم آئيني جمعه قالي به تصوير مي كشد و مخاطب را به زواياي پنهان و ناديده اين آئين و بخصوص رفتارشناسي آدم ها و ... به واسطه مفاهيم پسِ ذهن خود نزديك مي كند. اما هدف اوليه اي كه مي بايست به واسطه ريشه دار بودن آئين امروزي در آئين كهن، به مخاطب منتقل شده و در واقع سنتز نهايي فيلم را شكل بدهد، با تكيه بر نكاتي كه ذكر شد به سختي امكانپذير مي شود و تأثير آن نمي تواند فراتر از خوانش همان چند سطر از متون قابل استناد اشاره شده باشد. مستند "جمعه قالي" اين اهميت ويژه را دارد كه از قالب آشناي مستندهاي آئيني كه قصد ثبت رويدادهاي منحصر به فرد جمعي را دارند، تبعيت نكرده و به عنوان يك شاخصه مهم از نريشن و صداي زمينه فاصله گرفته است. جاي خالي اين مولفه ها با تصاوير و زوايايي خاص و جزئي نگر از يك آئين جمعي پر شده كه با تكيه بر موسيقي انتخابي، بيشتر در جهت رفتارشناسي جمعي اهميت پيدا مي كند نه هدف اوليه اي كه اگر تأمين مي شد تبديل به اثري تمام و كمال مي شد.   ]]> جشنواره دهم Tue, 13 Dec 2016 06:48:48 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2280/ثبت-يك-آئين-جمعي-شيوه-نو آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" - 2 http://www.irandocfest.ir/fa/gallery/2536/1/آئین-اختتامیه-دهمین-جشنواره-بین-المللی-فیلم-مستند-ایران-سینما-حقیقت-2 ]]> جشنواره دهم Mon, 12 Dec 2016 10:39:56 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/gallery/2536/1/آئین-اختتامیه-دهمین-جشنواره-بین-المللی-فیلم-مستند-ایران-سینما-حقیقت-2 آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران "سینما حقیقت" - 1 http://www.irandocfest.ir/fa/gallery/2535/1/آئین-اختتامیه-دهمین-جشنواره-بین-المللی-فیلم-مستند-ایران-سینما-حقیقت-1 ]]> جشنواره دهم Mon, 12 Dec 2016 10:39:45 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/gallery/2535/1/آئین-اختتامیه-دهمین-جشنواره-بین-المللی-فیلم-مستند-ایران-سینما-حقیقت-1 جایـزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران به «ننا» رسید http://www.irandocfest.ir/fa/news/2534/جای-زه-ی-ویژه-ی-هیات-داوران-ننا-رسید به گزارش خبرنگار جشنواره سینماحقیقت، هیات داوران شامل شهاب اسفندیاری، محمدرضا اصلانی، ارد زند، منوچهر شاهسواری، فرشاد فرشته حکمت، محمد مقدم و مهدی منیری جایزه ویژه خود را به محمدرضا وطن دوست برای ساخت فیلم «ننا» اختصاص دادند. این جایزه شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ ۶۰ میلیون ریال جایزه نقدی بود. دهمین جشنواره سینماحقیقت از روز ۱۴ آذر ماه کار خود را آغاز کرده و امشب به کار خود پایان می دهد. ]]> جشنواره دهم Mon, 12 Dec 2016 09:38:34 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2534/جای-زه-ی-ویژه-ی-هیات-داوران-ننا-رسید آرش لاهوتی رکوردار تندیس های بلورین جشنواره http://www.irandocfest.ir/fa/news/2516/آرش-لاهوتی-رکوردار-تندیس-های-بلورین-جشنواره به گزارش خبرنگار جشنواره سینماحقیقت، دهمین دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت درحالی برترین‌های خود را شناخت که تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند را محمد کارت برای فیلم « آوانتاژ» به دست آورد و «صفر تا سکو» موفق به دریافت نشان فیروزه دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. همچنین آرش لاهوتی برای فیلم «آبی کم رنگ» سه جایزه بهترین فیلم مستند بلند بخش بین الملل، تندیس بهترین مستند بلند شهید آوینی و جایزه بهترین تدوین دهمین جشنواره سینماحقیقت را از این جشنواره نصیب شد. اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با حضور علی ربیعی وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی، محمد مهدی حیدریان مشاور وزیر کار، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر دهمین جشنواره، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و علیرضا رضاداد، حبیب ایل بیگی و علیرضا رضاداد و همچنین استادان محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب و حسین ترابی یکشنبه -21 آذر ماه- در  سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم پس از پخش سرود ملی ایران و قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و اجرای موسیقی زنده محمدرضا شهیدی فر به عنوان مجری روی سن آمد و گفت: هیجان نمایش مستندها حالا به هیجان روز اختتامیه و اهدای جوایز متصل شده است و امروز با حداقل ترین سخنرانی ها که می گویند هرچه کمتر شنیدینی تر خواهد بود درمیان شما هستیم. شهیدی فر  سینما حقیقت را واقعی ترین تصویر  از سینمای ایران و جهان معاصر دانست و گفت: در این جشنواره موضوعات مورد علاقه  مستند سازان ایران و جهان به نمایش درآمده با این آرزو که تصاویر امید بخش هر چه صریح تر و شفاف تر بتوانند مشکلات و جامعه پیش رو را نشان دهند. او نامگذاری «حقیقت» برای چنین جشنواره ای را اندیشمندانه و رندانه توصیف کرد چرا که فرای واقعیت داستان بزرگتری به نام حقیقت وجود دارد. این مجری در ادامه از دبیر جشنواره سید محمد مهدی طباطبایی نژاد  دبیر جشنواره خواست تا برای سخنرانی روی سن بیاید. سید مهدی طباطبایی نژاد ضمن خیر مقدم به حضار در آئین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، اظهار کرد: از اینکه دعوت ما را برای ورود به جشنواره سینما حقیقت پذیرفتید، تشکر می‌کنم واز مهمانان خارجی ممنونم که این روزها را در جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند و امیدوارم روزهای خوبی در ایران سپری کرد باشند. دبیر دهمین جشنواره سینماحقیقت افزود: جشنواره سینما حقیقت دومین دهه خود را در شرایطی آغاز می کند که سینمای مستند ما دیگر یک سینمای منزوی نیست، بلکه سینمای جدی و فرهنگی است.  طباطبایی نژاد تاکید کرد: اعتلای هنر  محصول خلاقیت و هنر مستندسازان است. سینماحقیقت با تمسک به فرامایش امام علی(ع) تلاش کرده‌است، آئینه‌ای زلال از جامعه، فرهنگ و تمدن ایران عزیز باشد. وی ادامه داد: به همه مستندسازان تبریک میگویم و به آنهایی هم  که جایزه نمی گیرند تبریک می گویم چون حضور همه این مستندسازان جشنواره سنیما حقیقت را پر شور ساخت. این جشن، جشن همه ماست و حضورشما پاینده باشد. پس از سخنرانی دبیر جشنواره مهرداد مهدی نوازنده اکاردئون که در مستند «والسی برای تهران» هم حضور داشت به اجرای زنده موسیقی پرداخت . در ادامه شهیدی فر از فرید فرخنده کیش مدیر انجمن سینمای جوان و محمد صراف مدیر سایت فیلم نت دعوت کرد تا برای اهدای جایزه این بخش که شامل دیپلم افتخار و 7 میلیون تومان جایزه نقدی بود روی سن حاضر شوند. این جوایز به مستند «زنانگی» ساخته محسن استاد علی ،«متهمین دایره بیستم» ساخته حسام اسلامی  و « رییس الوزرا » به کارگردانی محمدرضا هاشمیان رسید. در  ادامه جشن هم جوایزی که شبکه مستند در نظر گرفته بود شامل دیپلم افتخار و 5 میلیون تومان جایزه نقدی توسط «سلیم غفوری» مدیر شبکه مستند تلویزیون و منوچهر طیاب مستند ساز پیشکسوت به فیلم «بزم رزم» ساخته سید وحید حسینی اهدا شد. در ادامه مراسم اختتامیه، هوشنگ گلمکانی منقد و سردبیر مجله فیلم و جعفر صانعی مقدم جایزه گروه هنر و تجربه را به بهتاش صناعی ها و مریم مقدم برای ساخت «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» اهدا کردند. گلمکانی پیش از اهدای این جایزه گفت: توجه به موضوعات بکر و تازه نقاط مثبت مستندهای ساخته شده بود اما در کنار آن ها توجه به فرم های جدید برای بیان موضوعات بکر هم باید مورد توجه قرار بگیرند. بدین وسیله شورای سیاست گذاری سینمای هنر و تجربه با تقدیر از امید عبدالهی  برای ساخت مستند «سفر سهراب» که به زندگی سینماگر نامی ایرانی سهراب شهید ثالث می پردازد جایزه خود را به خاطر روایت طناز و انتخاب موضوع مرتبط با جامعه روز به بهتاش صناعی ها و مریم مقدم برای کارگردانی فیلم «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» اهدا کرد. شهیدی فر پس از اهدای این جایزه با گفتن این مطلب که اگر پشت سر هم جایزه بدهیم خسته می شوید برای سخنرانی از رییس سازمان سینمایی کشور دکتر ایوبی دعوت کرد. رئیس سازمان سینمایی با ذکر یک خاطره از علامه جعفری سخنانش را آغاز کرد و اظهار کرد:  نزدیک به روزهای مبارک هفته وحدت ، اخلاق و معنویت پیامبر، در دانشگاه علامه فقید برای سخنرانی دعوت شده بود. ایشان ساعت نه صبح برنامه شان شروع می شد و با حالت پریشان آمد و گفت: آمدم فقط عذر خواهی کنم که دخترم مرحوم شده و من باید از حضورتان مرخص شوم. فکر می کنم این کوتاه ترین سخنرانی بود که تا به حال شنیده بودم. ایوبی ادامه داد: حالا من هم می گویم که اینجا آمدم که فقط عذر خواهی کنم چون نمی توانم  زمان زیادی در خدمت‌تان باشم. اما آمدم تشکر کنم که این جشنواره پرشور و زیبا  را برگزار کردید. وی با اشاره به اهمیت کارمستندسازان ، گفت: فیلمسازان مستند ایران نشان دادند سینمای مستند یک واقعیت و حقیقت است و راه خودش را در عرصه هنر باز کرده است. اکنون وظیفه ما این است که مشکلات سینما حقیقت را حل کنیم و سینمای مستند رابه سمت جلو  پیش ببریم. رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از دبیر جشنواره سینماحقیقت گفت:  از برادر عزیزم طباطبایی نژاد تشکر می کنم که با برگزاری جشنواره سینما حقیقت، فضای خوب و صمیمانه ای را برای مستندسازان ایجاد کردند. اگرچه حمایت مالی ما برای جشنواره سینماحقیقت حداقل است ، ولی ایشان با روی باز سینما حقیقت را پیش بردند. وی ادامه داد: امروز مستندسازان با عبور ازشهرت ، دیده شدن وهمه مواردی که سینمای مستند برای آنها دارد این سینما را به عنوان یک راه سخت پذیرفته‌اند . از سینما گران این عرصه تشکر می کنم. این مدیر سینمایی با تشکر از مدیران سینمایی دولت یازدهم، گفت: من هیچ وقت از مدیران سینمایی در جایی صحبت نکرده اما امروز زمانی است که باید در این زمینه حرف بزنم. در سالهای اخیر اگر تولید در سینما افزایش یافته و ظرفیت اکران بالا رفته و تماشاگران سینما چندین برابر شده و فضای پر رونقی در سینما به وجود آمده است، حاصل تلاش و انرژی سینماگران است اما  بخش زیادی هم مدیون تلاش مدیران و کسانی که شبانه روز برای سینما زحمت می کشند، است. وی در ادامه افزود: ما امروز اگر اکران موفقی را در سینما تجربه می کنیم، مدیون تلاش شورای نمایش و شورای صنفی است و زحمات برادر عزیزم ایل بیگی  که برای  سینما از خودش می گذرد و همه مدیرانی که رنج‌هایی را به دل می خرند برای اینکه سبنما رنج کمتری ببینداز همه تشکر می کنم و فکر می کنم سینما راه خودش را پیدا کرده است. ایوبی به آخرین دوره جشنواره سینما حقیقت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این آخرین دوره جشنواره سینما حقیقت در دولت یازدهم  است، امیدوارم مدیران سینما حقیقت دوره بعد سینمای مستند را درک کنند. مستندسازان ما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این افراد ده ها جایزه داخلی و خارجی را می گیرند و مواردی را در دنیا می بینند که ما چشم دیدن آن ها را نداریم. ایوبی خطاب به مستند سازان گفت: شما چشم بینای ملت ایران هستید و ما به شما افتخار می کنیم. من به همه شما و به کسانی که جایزه نگرفتند تبریک می گویم. ایوبی همچنین بازگشت محمدمهدی حیدریان را که به تازگی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است به عرصه هنر تبریک گفت و اشاره کرد: او آمده تا قوت قلب به ما دهد. امیدوارم کارهای خوبی را در فرصت باقی مانده انجام دهیم. پس از این سخنرانی محمدرضا علیزاده؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و سید محمدمهدی طباطبایی نژاد برای تقدیر از دو مستند ساز کرمانی روی سن آمدند. این بخش  با پخش تصاویری از مستند سازان  کرمانی «حمید اسلامی»  و «منوچهر عسگری نسب» همراه بود. ضمنا جایزه منوچهر عسگری نسب که به دلیل بیماری در مراسم حاضر نبود به نماینده ایشان داده شد و متن پیام این مستند ساز با این مضمون خوانده شد: «باعث سرافرازی بود که در این مراسم شرکت کنم اما به دلیل گرفتاری و بیماری نتوانستم در میان جمع شما باشم.» بخش  بعدی جوایز مربوط به «خرد و تجربه» بود که جوایز این بخش را پدرام اکبری، مجید خالقی سروش، مجید نیک روان و محمدرضا اسلامیان مدیر صندوق بازنشستگی کشور اهدا کردند. جایزه اول این بخش شامل لوح افتخار، نشان جشنواره و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی به  سعید آلبوعبادی برای فیلم «گاهی روی آب» اهدا شد و منوچهر مشیری برای فیلم «با زبان خاموش» جایزه دوم این بخش شامل لوح افتخار و نشان جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال جایزه نقدی را گرفت. جایزه سوم بخش خرد و تجربه شامل لوح افتخار، نشان جشنواره و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی هم به سعید بهلولی برای کارگردانی فیلم «سایه‌های تنهایی» رسید. اجرای ویولن و پیانو توسط غزاله شیرازی و آرمان نصیری جشنواره را به بخش بعدی که اهدای جوایز شهید آوینی بود رساند. هیات داوران این بخش مجید رجبی معمار،علیرضا رضا داد و محمد علی فارسی بودند و جایزه های این بخش را با همراهی حبیب ایل بیگی  اهدا کردند. جایزه ویژه بخش شهید آوینی شامل تندیس، لوح افتخار و 6 میلیون تومان به ماجد نیسی تعلق گرفت و محمد قانع فرد برای ساخت مستند «شام آخر» موفق به دریافت تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 8 میلیون تومان جایزه نقدی در بخش مدافعان حرم شد. در بخش شهید آوینی هم محمد مهدی خالقی کارگردان فیلم «پسرم»،  محمد تقی رحمتی برای «ابوالفضل نیستان» و آرش لاهوتی برای «آبی کمرنگ» موفق به دریافت جوایز در بخش های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند شدند. جایزه ویژه دبیر جشنواره هم که شامل تندیس و مبلغ شامل 6 میلیون تومان جایزه نقدی بود هم به مستند «انحصار ورثه» ساخته محمدعلی شعبانی اهدا شد. در ادامه مراسم اختتامیه از پروفسور فرایلینگر که در دوران جنگ ایران و عراق به مجروحان شیمیایی کمک کرده بود، تقدیر شد. محمدرضا شهیدی فر مجری برنامه درباره این پروفسور گفت: ایشان در حوزه مستند کاری نکرده اند اما از جمله کسانی هستند که همه ما به نوعی به او مدیون هستیم. او جراحی بود که مجروحین جنگ را چه در زمان جنگ و چه پس از آن با جدیت در اتریش درمان می کردند. شهیدی فر خصلت ویژه پروفسور فرایلینگر را کار بزرگی دانست که او انجام داده است. او به جهانیان ثابت کرد که عراق علیه ایران سلاح شیمیایی به کار می برده است. پروفسور فرایلینگر در زمان جنگ به ایران می آید و با بردن سندهایی به جهان ثابت می کند که چنین جنایتی انجام گرفته است. مصطفی رزاق کریمی درباره این پروفسور گفت:  زمانی مجروحی با اولین پرواز به وین آمد که او را سریع جدا کردند و وضعیت او به قدری وخیم بود که معروف شد شهید شده و این پروفسور این مجروح را نجات داد.  جایزه پروفسور فرایلینگر توسط دو  جانباز دفاع مقدس به وی اهدا شد. در ادامه مراسم اختتامیه، هوشنگ گلمکانی منقد و سردبیر مجله فیلم و جعفر صانعی مقدم جایزه گروه هنر و تجربه را به بهتاش صناعی ها و مریم مقدم برای ساخت «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» اهدا کردند. گلمکانی پیش از اهدای این جایزه گفت: توجه به موضوعات بکر و تازه نقاط مثبت مستندهای ساخته شده بود اما در کنار آن ها توجه به فرم های جدید برای بیان موضوعات بکر هم باید مورد توجه قرار بگیرند. بدین وسیله شورای سیاست گذاری سینمای هنر و تجربه با تقدیر از امید عبدالهی  برای ساخت مستند «سفر سهراب» که به زندگی سینماگر نامی ایرانی سهراب شهید ثالث می پردازد جایزه خود را به خاطر روایت طناز و انتخاب موضوع مرتبط با جامعه روز به بهتاش صناعی ها و مریم مقدم برای کارگردانی فیلم «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» اهدا کرد. شهیدی فر پس از اهدای این جایزه با گفتن این مطلب که اگر پشت سر هم جایزه بدهیم خسته می شوید برای سخنرانی از رییس سازمان سینمایی کشور دکتر ایوبی دعوت کرد. رئیس سازمان سینمایی با ذکر یک خاطره از علامه جعفری سخنانش را آغاز کرد و اظهار کرد:  نزدیک به روزهای مبارک هفته وحدت ، اخلاق و معنویت پیامبر، در دانشگاه علامه فقید برای سخنرانی دعوت شده بود. ایشان ساعت نه صبح برنامه شان شروع می شد و با حالت پریشان آمد و گفت: آمدم فقط عذر خواهی کنم که دخترم مرحوم شده و من باید از حضورتان مرخص شوم. فکر می کنم این کوتاه ترین سخنرانی بود که تا به حال شنیده بودم. ایوبی ادامه داد: حالا من هم می گویم که اینجا آمدم که فقط عذر خواهی کنم چون نمی توانم  زمان زیادی در خدمت‌تان باشم. اما آمدم تشکر کنم که این جشنواره پرشور و زیبا  را برگزار کردید. وی با اشاره به اهمیت کارمستندسازان ، گفت: فیلمسازان مستند ایران نشان دادند سینمای مستند یک واقعیت و حقیقت است و راه خودش را در عرصه هنر باز کرده است. اکنون وظیفه ما این است که مشکلات سینما حقیقت را حل کنیم و سینمای مستند رابه سمت جلو  پیش ببریم. رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از دبیر جشنواره سینماحقیقت گفت:  از برادر عزیزم طباطبایی نژاد تشکر می کنم که با برگزاری جشنواره سینما حقیقت، فضای خوب و صمیمانه ای را برای مستندسازان ایجاد کردند. اگرچه حمایت مالی ما برای جشنواره سینماحقیقت حداقل است ، ولی ایشان با روی باز سینما حقیقت را پیش بردند. وی ادامه داد: امروز مستندسازان با عبور ازشهرت ، دیده شدن وهمه مواردی که سینمای مستند برای آنها دارد این سینما را به عنوان یک راه سخت پذیرفته‌اند . از سینما گران این عرصه تشکر می کنم. این مدیر سینمایی با تشکر از مدیران سینمایی دولت یازدهم، گفت: من هیچ وقت از مدیران سینمایی در جایی صحبت نکرده اما امروز زمانی است که باید در این زمینه حرف بزنم. در سالهای اخیر اگر تولید در سینما افزایش یافته و ظرفیت اکران بالا رفته و تماشاگران سینما چندین برابر شده و فضای پر رونقی در سینما به وجود آمده است، حاصل تلاش و انرژی سینماگران است اما  بخش زیادی هم مدیون تلاش مدیران و کسانی که شبانه روز برای سینما زحمت می کشند، است. وی در ادامه افزود: ما امروز اگر اکران موفقی را در سینما تجربه می کنیم، مدیون تلاش شورای نمایش و شورای صنفی است و زحمات برادر عزیزم ایل بیگی  که برای  سینما از خودش می گذرد و همه مدیرانی که رنج‌هایی را به دل می خرند برای اینکه سبنما رنج کمتری ببینداز همه تشکر می کنم و فکر می کنم سینما راه خودش را پیدا کرده است. ایوبی به آخرین دوره جشنواره سینما حقیقت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این آخرین دوره جشنواره سینما حقیقت در دولت یازدهم  است، امیدوارم مدیران سینما حقیقت دوره بعد سینمای مستند را درک کنند. مستندسازان ما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. این افراد ده ها جایزه داخلی و خارجی را می گیرند و مواردی را در دنیا می بینند که ما چشم دیدن آن ها را نداریم. ایوبی خطاب به مستند سازان گفت: شما چشم بینای ملت ایران هستید و ما به شما افتخار می کنیم. من به همه شما و به کسانی که جایزه نگرفتند تبریک می گویم. ایوبی همچنین بازگشت محمدمهدی حیدریان را که به تازگی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است به عرصه هنر تبریک گفت و اشاره کرد: او آمده تا قوت قلب به ما دهد. امیدوارم کارهای خوبی را در فرصت باقی مانده انجام دهیم. پس از این سخنرانی محمدرضا علیزاده؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان و سید محمدمهدی طباطبایی نژاد برای تقدیر از دو مستند ساز کرمانی روی سن آمدند. این بخش  با پخش تصاویری از مستند سازان  کرمانی «حمید اسلامی»  و «منوچهر عسگری نسب» همراه بود. ضمنا جایزه منوچهر عسگری نسب که به دلیل بیماری در مراسم حاضر نبود به نماینده ایشان داده شد و متن پیام این مستند ساز با این مضمون خوانده شد: «باعث سرافرازی بود که در این مراسم شرکت کنم اما به دلیل گرفتاری و بیماری نتوانستم در میان جمع شما باشم.» بخش  بعدی جوایز مربوط به «خرد و تجربه» بود که جوایز این بخش را پدرام اکبری، مجید خالقی سروش، مجید نیک روان و محمدرضا اسلامیان مدیر صندوق بازنشستگی کشور اهدا کردند. جایزه اول این بخش شامل لوح افتخار، نشان جشنواره و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی به  سعید آلبوعبادی برای فیلم «گاهی روی آب» اهدا شد و منوچهر مشیری برای فیلم «با زبان خاموش» جایزه دوم این بخش شامل لوح افتخار و نشان جشنواره و مبلغ 40 میلیون ریال جایزه نقدی را گرفت. جایزه سوم بخش خرد و تجربه شامل لوح افتخار، نشان جشنواره و مبلغ 30 میلیون ریال جایزه نقدی هم به سعید بهلولی برای کارگردانی فیلم «سایه‌های تنهایی» رسید. اجرای ویولن و پیانو توسط غزاله شیرازی و آرمان نصیری جشنواره را به بخش بعدی که اهدای جوایز شهید آوینی بود رساند. هیات داوران این بخش مجید رجبی معمار،علیرضا رضا داد و محمد علی فارسی بودند و جایزه های این بخش را با همراهی حبیب ایل بیگی  اهدا کردند. جایزه ویژه بخش شهید آوینی شامل تندیس، لوح افتخار و 6 میلیون تومان به ماجد نیسی تعلق گرفت و محمد قانع فرد برای ساخت مستند «شام آخر» موفق به دریافت تندیس شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 8 میلیون تومان جایزه نقدی در بخش مدافعان حرم شد. در بخش شهید آوینی هم محمد مهدی خالقی کارگردان فیلم «پسرم»،  محمد تقی رحمتی برای «ابوالفضل نیستان» و آرش لاهوتی برای «آبی کمرنگ» موفق به دریافت جوایز در بخش های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند شدند. جایزه ویژه دبیر جشنواره هم که شامل تندیس و مبلغ شامل 6 میلیون تومان جایزه نقدی بود هم به مستند «انحصار ورثه» ساخته محمدعلی شعبانی اهدا شد. در ادامه مراسم اختتامیه از پروفسور فرایلینگر که در دوران جنگ ایران و عراق به مجروحان شیمیایی کمک کرده بود، تقدیر شد. محمدرضا شهیدی فر مجری برنامه درباره این پروفسور گفت: ایشان در حوزه مستند کاری نکرده اند اما از جمله کسانی هستند که همه ما به نوعی به او مدیون هستیم. او جراحی بود که مجروحین جنگ را چه در زمان جنگ و چه پس از آن با جدیت در اتریش درمان می کردند. شهیدی فر خصلت ویژه پروفسور فرایلینگر را کار بزرگی دانست که او انجام داده است. او به جهانیان ثابت کرد که عراق علیه ایران سلاح شیمیایی به کار می برده است. پروفسور فرایلینگر در زمان جنگ به ایران می آید و با بردن سندهایی به جهان ثابت می کند که چنین جنایتی انجام گرفته است. مصطفی رزاق کریمی درباره این پروفسور گفت:  زمانی مجروحی با اولین پرواز به وین آمد که او را سریع جدا کردند و وضعیت او به قدری وخیم بود که معروف شد شهید شده و این پروفسور این مجروح را نجات داد.  جایزه پروفسور فرایلینگر توسط دو  جانباز دفاع مقدس به وی اهدا شد. در بخش مستندهای کوتاه و نیمه بلند بین الملل لوح تقدیر ویژه داوران به سعیده شریعتی برای فیلم «پسین» از کشور ایران تعلق گرفت. سعیده شریعتی پس از دریافت جایزه اش گفت: دو سال  با دوربین به دنبال پدرم می رفتم و سوال های به قول او احمقانه می پرسیدم و یکبار که عصبانی شده بود گفت تو هیچ وقت فیلمساز نمی شوی. من این جایزه را به او که مدتهاست ندیدمش و همچنین به آرمین یاری همسرم تقدیم می کنم. در ادامه تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2000 دلار به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به ایرنه دونیزیو برای فیلم «ساحل ها زیر آفتاب امن و امانِ شمال» از کشور ایتالیا اهدا شد. «نان و چای» به کارگردانی سارا کاسکاس از کشور لبنان موفق به دریافت تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه به همراه 3000 دلار جایزه نقدی شد و مهدی قنواتی برای فیلم «همجا» جایزه بهترین فیلم مستند نیمه بلند بخش بین الملل را به همراه 4000 دلار وجه نقد گرفت. در بخش مستند بلند بین الملل هم لوح تقدیر ویژه داوران به محسن استاد علی برای فیلم «زنانگی» اهدا شد. محسن استادعلی که به همراه دخترش روی سن آمده بود گفت: ممنونم از خداوند و زنان نجیبی که به من اعتماد کردند تا این فیلم به سرانجام برسد.من این جایزه را به عوامل فیلم و فیلم هایی که جایزه نگرفتند و حقیقت های گم شده جشنواره دهم بودند تقدیم می کنم. تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2000 دلار به عنوان جایزه ویژه هیات داوران به وینالی مانسکی برای فیلم «زیر آفتاب» محصول روسیه، آلمان و جمهوری چک ایتالیا تعلق گرفت. آرش لاهوتی هم برای ساخت مستند «آبی کمرنگ» تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند بلند به همراه مبلغ 5000 دلار جایزه نقدی را از آن خود کرد. این کارگردان از سلیم غفوری برای حمایت هایی که پس از  ساخت فیلم انجام داده تشکر کرد. علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنران بعدی مراسم بود. وی گفت: امیدوارم این دور هم جمع شدن ها مایه خیر و برکت شود و  افراد تازه که به عرصه مستند ورود می کنند بتوانند از این موقعیت استفاده کرده و  پیشرفت کنند. وی با اشاره به نکاتی درباره مستندسازی، گفت: مستندسازان دیده نمی شوند و آثاری می سازند که کم تر دیده می شود. به عنوان کسی که سعی کردم از طریق هنر با عرصه اجتماعی ارتباط بگیرم، جامعه هنر و مستند به من کمک زیادی کرد. ربیعی افزود: ما از دیدن آثار نمایشی لذت می‌بریم و می‌توانیم ابعاد مختلفی از زندگی اجتماعی رادر آن ببینیم.  با تماشای مستند جنبه‌های مختلفی از زندگی اجتماعی را می‌بینیم و هم از دیدن فیلم ها لذت می‌بریم و ضمن ارتباط با آحاد مردم با واقعیت اجتماعی آن ها آشنا می‌شویم. این مقام مسوول با تاکید بر اهمیت سینمای مستند، تصریح کرد: از طریق مستند با نوع زندگی و دید مردم ارتباط برقرار می کنیم و می‌توانیم مسائل اجتماعی را تببین کنیم. ربیعی بابیان ارتباط عمیق سینمای مستند با جامعه، ادامه داد:  مستند بیش از سینمای داستانی با مردم ارتباط برقرار می کند. از طریق مستند با واقعیت زندگی مردم آشنا می شویم و این آشنایی در تصمیم گیری ما تاثیر می‌گذارد. ربیعی با اشاره به آثار مستندی که دیده است، گفت: برخی از مستندهایی که دیدم برای خود من تکان دهنده بوده و زوایای زندگی مردم را در این آثار دیدم.  مستند در کنار عرصه نمایش که  سطحی تر به اجتماع می پردازد، به جامعه عمیق تر نگاه می کند. وزیرکار افزود: جایی که من در آن کار می کنم با درد، رنج و نگرانی مردم سر و کار دارد و مستند رسانه تاثیرگذاری در این زمینه است.  به تازگی در زمینه آسیب های اجتماعی مطالعات زیادی کردیم و اطلاعات خوبی جمع کردیم. وی با اشاره به حمایت از بخش خرد و تجربه جشنواره سینماحقیقت گفت: نوع همبستگی ای که با این جشنواره داشتیم در زمینه مستندهایی با موضوع بازنشستگی بود و به این موضوع با زبان مستند توجه کردیم. وزیر کار تاکید کرد: ما سعی می کنیم از سینمای مستند با استفاده از هر روشی که بتوانیم حمایت کنیم . وی ضمن تشکر از استاد طیاب، ترابی، عسگری نسب و طباطبایی نژاد گفت: از رخشان بنی اعتماد تشکر می کنم که اسم ایشان هم مثل آثارشان با مسما است و جامعه نیازمند آثار ایشان است. ایشان را بانوی اعتماد ایران می دانم و اینجا جا دارد از اهمیت آثار ایشان یاد کنیم. ربیعی در پایان خاطر نشان کرد: از تمامی آنهایی که به جریان سینمای مستند کمک کردند تشکر می کنم و امیدوارم گردهمایی امشب به جریان مستندسازی ایران کمک کند. در ادامه جوایز بخش مسابقه ملی با حضور داوران این بخش اهدا شد. .ارد زند درباره داوری های جشنواره دهم گفت: کار بسیار سختی داشتیم  چون فیلم های ارزنده ای  داشتیم که باید از میان آنها انتخاب می کردیم. جوایز بخش مسابقه ملی به این ترتیب اهدا شد: جایزه ویژه  دبیر جشنواره در بخش مسابقه ملی را به هادی معصوم‌دوست کارگردان «خوان بی خان» اهدا شد. هیات داوران دهمین جشنواره سینماحقیقت جایزه ویژه خود را به محمدرضا وطن دوست برای ساخت فیلم سینمایی «ننا» اهدا کردند. فیلم مستند «صفر تا سکو» موفق به دریافت نشان فیروزه دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. محمد کارت برای کارگردانی مستند «آوانتاژ» تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند دریافت کرد. محمدرضا حافظی برای کارگردانی مستند «راه بی عبور» موفق به دریافت تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند شد. مهدی اسدی با کارگردانی «جمعه قالی» موفق به دریافت تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند شد. حجت طاهری تصویربردار فیلم «پرندگان در سایه» موفق به دریافت تندیس بهترین تصویربرداری جشنواره سینماحقیقت شد. تندیس بهترین پژوهش در دهمین جشنواره سینماحقیقت به سید وحید حسینی برای پژوهش مستند «بزم رزم» اختصاص یافت. صبا ندایی پسر زنده یاد مرتضی ندایی در بخش بهترین موسیقی موفق به دریافت تندیس از دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. آرش لاهوتی برای تدوین فیلم «آبی کمرنگ» را از آن خود کرد. جایزه بهترین صدای فیلم به آرش قاسمی برای صدابرداری مستندهای «آوانتاژ» و «بزم رزم» اهدا شد. ناصر حبیبیان بهترین نویسنده گفتار متن دهمین جشنواره سینماحقیقت شد. صبا ندایی پس از گرفتن جایزه برای بخش موسیقی گفت: این صحنه برای من نوستالژیک است چرا که دقیقا دو سال پیش همین جا برای پدرم اجرا داشتم ...امیدوارم این اتفاق تلخ دیگر در این جشنواره برای هیچ کس نیافتد. محمدرضا وطن دوست کارگردان «ننا» هم پس از دریافت جایـزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران گفت: از همه عوامل فیلم تشکر می کنم و می خواهم بگویم حال امشب ما خوب است اما حال زمین خوب نیست حواسمان باشد. همین طور می خواهم جایزه ام را به طاها کریمی تقدیم کنم که در میان ما نیست. مهتاب کرامتی هم که نشان فیروزه دهمین جشنواره سینماحقیقت را به همراه طهورا ابوالقاسمی دریافت کرده بود گفت: خدا را شکر می کنم برای اولین قدم که در جشنواره مستند برداشتم. در پایان طهورا ابوالقاسمی با تشکر از عوامل خوب فیلم از سحر مصیبی کارگردان فیلم قدردانی کرد.   ]]> جشنواره دهم Sun, 11 Dec 2016 19:12:56 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/2516/آرش-لاهوتی-رکوردار-تندیس-های-بلورین-جشنواره