سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره پنجم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/5thFestival Wed, 25 Nov 2020 05:58:11 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Wed, 25 Nov 2020 05:58:11 GMT جشنواره پنجم 60 2/47 http://www.irandocfest.ir/fa/news/5885/2-47 تصویربردار:محمد حدادی صدابردار:سعید گودرزی صداگذار:مهرشاد ملکوتی تدوینگر: آرش لاهوتی مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی تهیه کننده:آرش لاهوتی   موضوع: تلاش قد بلندترین مرد ایران برای رسیدن به تیم والیبال نشسته.   ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 09:34:57 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5885/2-47 آقامحمديان: «تقسيم‌بندي موضوعات باعث شد، سلايق فيلم‌سازان محدود نشود» http://www.irandocfest.ir/fa/news/5882/آقامحمديان-تقسيم-بندي-موضوعات-باعث-سلايق-فيلم-سازان-محدود-نشود بنا بر گزارش «سینما تجربی» به نقل از ایسنا، مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و دبير پنجمين جشنواره بين المللي فيلم مستند ايران (سينما حقيقت) به سوالات و حواشي مطرح شده درباره‌ي رويداد سينماي مستند، پاسخ گفت.  چرا جشنواره در بخش موضوعات تقسيم‌بندي شد؟!  وي در پاسخ به نخستين پرسش درباره علت تفكيك موضوعات مختلف در جشنواره امسال سينما حقيقت بيان كرد: حس ما اين است كه فيلم سازان مختلف، داراي علايق متفاوتي هستند، در اين شرايط هر قدر بخش بندي متنوع‌تر باشد مي‌توان به علايق فيلم‌سازان نزديك‌تر شد.  آقامحمديان تصريح كرد:در واقع تقسيم بندي موضوعات، باعث شد كه فيلم‌ساز و سلايقش محدود نشود.  دبير پنجمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت در عين حال خاطرنشان كرد: البته بخشي نيز به عنوان بخش آزاد در نظر گرفته شده بود تا هيچ موضوعي از قلم نيافتد.  آقا محمديان با تاكيد بر اينكه تفكيك موضوعات براساس آسيب شناسي انجام شده است،ادامه داد: ما به عنوان برگزار كننده جشنواره سينما حقيقت، سعي كرديم آسيب شناسي را از دوره قبل اين جشنواره داشته باشيم. در واقع آن فرايند آسيب شناسي كار ما را براي تقسيم بندي و تفكيك موضوعات خيلي راحت‌تر كرد. به عبارت ديگر آن فرايند كمك كرد كه متوجه شويم در چه بخشي بيشتر مشكل داريم.  مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پاسخ به اين سوال كه «آيا بهتر نيست كه تقسيم بندي و تفكيك موضوعات نيز مانند تقسيم بندي موضوعات در جشنواره‌هاي جهاني باشد؟» گفت: اين تقسيم بندي موضوعات داخلي است و ما بيشتر در بخش ملي جشنواره به اين كار توجه كرديم و در بخش بين‌الملل تقسيم بندي‌ها كلي‌تر است. از سوي ديگر بايد توجه كرد كه نياز جامعه ما با ساير نقاط جهان متفاوت است. در هر صورت در جايي مصالح جامعه به ما مي‌گويد كه برخي از موضوعات اهميت بيشتري دارند.  وي افزود: قول مي‌دهم اگر بحث جنبش وال استريت در اروپا نيز شدت بگيرد، جشنواره‌هاي آن منطقه نيز نه تنها به آن خواهند پرداخت بلكه توجه ويژه‌شان را روي اين موضوع مي‌گذارند.  ساخت مستند «شهر پولكي» جسارت خاصي مي‌خواهد  آقامحمديان در پاسخ به اينكه «چرا در برخي از موضوعات ۹ يا ۱۰ فيلم در بخش مسابقه حضور داشت و از اين ميان ۵۰ يا ۶۰ درصد آثار كانديداي دريافت جايزه شده‌اند؟» گفت: اصل ماجرا برايمان اهميت دارد. به عنوان مثال در بخش جهاد اقتصادي ديديم كه مستند سازان به موضوعات اقتصادي ورود نمي‌كنند. پس احساس كرديم در اين بخش آسيب داريم و بايد آن را حل كنيم به همين دليل بخشي مانند جهاد اقتصادي را به صورت مستقل برگزار كرديم. البته شايد تعداد فيلم‌ها در برخي از موضوعات كم باشد اما مي‌بينيم كه در هر بخش چند فيلم قابل اتكا داشتيم.  وي ادامه داد: اهميت ماجرا شايد ايجاب كند كه يك بخش با حداقل آثار برگزار شود به عنوان مثال در مستندهاي اجتماعي مي‌بينيم كه هر مستندسازي حاضر نمي‌شود به حيطه موضوعات خاص وارد شود مانند مستند «شهر پولكي» محسن خانجهاني كه معتقدم ساخت آن، جسارت خاصي مي‌خواهد.  دبير پنجمين جشنواره سينما حقيقت تاكيد كرد: شايد به جهت ظاهري، تعداد كم فيلم‌ها در برخي از بخش‌ها و تعداد نامزدها درست باشد اما برگزاري جشنواره در موضوعات مختلف اهميت آن موضوعات را نشان مي‌دهد.  مدير مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه «چرا برخي از داوران و اعضاي هيات انتخاب در چندين بخش آثار را داوري مي‌كردند؟» گفت: ما در بخش انتخاب آثار ملي ۳۵ نفر را داشتيم و در بخش داوري ملي نيز از ۹ داور استفاده مي‌كرديم. اين تعدد داوران به اين دليل بود كه مي‌خواستيم از نظرات افراد بيشتري استفاده كنيم.  وي با دفاع از تعدد داوران و اعضاي هيات انتخاب بخش ملي جشنواره سينما حقيقت بيان كرد: يكي از نكات مهم جشنواره امسال اين بود كه ما در اين دوره براي اولين بار از بيش از ۴۰ تن از فيلم سازان، منتقدين و مستندسازان دعوت و در جشنواره استفاده كرديم. اين حركت جديدي بود كه شروع شد و بايد حتما ادامه پيدا كند. حتي آقاي علي علايي رييس انجمن منتقدان سينما در نامه‌اي براي حضور منتقدين تشكر كرد.  آقامحمديان تاكيد كرد: استفاده و مشاركت تعداد زيادي از فيلم سازان، مستندسازان و منتقدين در پنجمين جشنواره بين المللي سينما حقيقت باعث شد كه تضارب آرا زياد شود. ما معتقد بوديم كه بايد از همه قشرها كمك گرفت و سعي كرديم در اين جهت گام برداريم.  مخاطب از فيلم خوب استقبال مي‌كند  دبير جشنواره‌ي سينما حقيقت درباره‌ي ارزيابي‌اش از استقبال كم مخاطبان از جشنواره‌ي امسال گفت: مخاطب مستند در هنگام اكران آن غير قابل پيش بيني است. در ايام جشنواره من چند بار به سينما «سپيده» رفتم و ديدم كه حتي گاهي شلوغ‌تر از سينما فلسطين مي‌شود. در روزهاي بعدي هم ممكن بود سينما «فلسطين» شلوغ تر باشد.  وي ادامه داد:مردم و حتي فيلم سازان دنبال فيلم‌هايي هستند كه حرفي براي گفتن داشتن باشد و از آن لذت ببرند. واقعا در حال حاضر مردم و به طور كلي مخاطب، فيلم خود را هوشمندانه انتخاب مي‌كند.  آقامحمديان در عين حال خاطرنشان كرد: از استقبال مخاطبان راضي است. سينما حقيقت هنوز جوان است و عليرغم فراز و نشيب‌هاي عجيب و غريبي كه دارد هنوز به حيات خود ادامه مي‌دهد. به نظرم بازديد مردم نشان داد، مردم، فيلم خوب مي‌خواهند و از فيلم خوب استقبال مي‌كنند.  دبير جشنواره‌ي سينما حقيقت در پايان در پاسخ به اينكه چرا عليرغم اعلام قبلي از منوچهر طياب در اختتاميه‌ي جشنواره تقدير نشد، به ايسنا گفت: ايشان يكي از كانديداي ما براي تقدير بودند و از ابتدا تقدير از ايشان قطعي نشده بود.  آقا محمديان در پايان اين گفت‌وگو ضمن تشكر از فيلم سازان و رسانه‌هاي عمومي براي كمك در برگزاري پنجمين جشنواره بين المللي سينما حقيقت، گفت: من بيش از ۷۰ درصد از جشنواره امسال راضي بودم. ما سعي كرديم اين رويداد را به شكل مطلوب اجرا كنيم.  وي در عين حال گفت: اما طبيعي است كه نقايصي نيز در كار وجود داشته باشد. تنها بايد در پاسخ به برخي به اين نكته نيز اشاره كنم كه زماني جشنواره شكست مي‌خورد كه بهترين فيلم‌هاي آن بدون مخاطب باشد اما در سينما حقيقت ديديم كه در فيلم‌هاي خوب، سالن‌هاي پر شده بودند.  ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 09:04:25 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5882/آقامحمديان-تقسيم-بندي-موضوعات-باعث-سلايق-فيلم-سازان-محدود-نشود شیری: ویژگی بارز پنجمین جشنواره «سینما حقیقت» رشد کمی فیلم‏ها بود http://www.irandocfest.ir/fa/news/5881/شیری-ویژگی-بارز-پنجمین-جشنواره-سینما-حقیقت-رشد-کمی-فیلم-ها بنابرگزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی» مصطفی شیری که با مستند «تهران، شمال غربی» در پنجمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور داشت، گفت: به نظر من جشنواره امسال از لحاظ کمی و حضور فیلمسازان مختلف رشد قابل توجهی داشت و از این لحاظ پربارتر از دوره گذشته خود بود.  او افزود: اما به لحاظ کیفی تغییر چندانی نداشت و بیشتر شاهد حضور فیلمسازان کمترشناخته شده در این عرصه بودیم که خود این امر جنبه های مثبت و منفی دارد. به هر حال دیده شدن فیلمسازان جوان و جدید به کشف استعدادها منجر می شود اما واقعیت این است که «سینما حقیقت» به عنوان یک جشنواره حرفه ای و مستقل فیلم مستند نباید درها را برای ورود و حضور همه فیلمسازان باز بگذارد. به هر حال جشنواره های کمتر حرفه ای دیگری در کشور وجود دارند که می توانند مامنی برای نمایش فیلم های فیلمسازان کم تجربه شوند و هیات انتخاب باید نگاه سخت گیرانه خود را همچنان نسبت به گزینش فیلمسازان حاضر در جشنواره اعمال کند.  او ادامه داد: به نظر من بهتر است که فیلم ها فارغ از موضوعاتشان در سه بخش زمانی کوتاه، نیمه بلند و بلند قضاوت شوند. به عبارتی بخش مسابقه رسمی فستیوال های بزرگ فیلم مستند هیچگاه شاهد حضور ۱۵۰ فیلم نیست بنابراین باید فیلم هایی که حرفه ای تر هستند در بخش مسابقه رسمی حضور یابند و چندین موضوع مهم نیز در کنار بخش مسابقه وجود داشته باشد.  او همچنین گفت: به علاوه داوری فیلم ها به لحاظ بحث های فنی چون تدوین، صداگذاری، موسیقی و ... از فاکتورهای مهمی است که امیدوارم در دوره های بعدی جشنواره حتما مورد توجه داوران قرار گیرد.    ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 08:44:54 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5881/شیری-ویژگی-بارز-پنجمین-جشنواره-سینما-حقیقت-رشد-کمی-فیلم-ها سراب: مستند را به قالب خاصی محدود نکردم http://www.irandocfest.ir/fa/news/5880/سراب-مستند-قالب-خاصی-محدود-نکردم     به گزارش «سینما تجربی» به نقل از نشریه روازنه پنجمین جشنواره سینما حقیقت، در چهارمین روز برگزاری جشنواره نشست نقد و بررسی فیلم «فصل غمناک» به کارگردانی بابک سراب با حضور علی علایی مجری کارشناس جلسه و علی اصغر کشن فلاح منتقد سینما در سالن شماره ۲ سینما فلسطین تشکیل شد.  در آغاز جلسه، بابک سراب از دلیل پرداخت به این موضوع چنین گفت: «این سوژه، بخشی از دغدغه های کودکی من است، پرداختن به داستانی از روابط خانوادگی که خود تجربه کردم، دلیل اصلی ساخت این مستند شد. این با توجه به مکان ساخت فیلم، که کردستان است با مشکلات و ممانعت های اهالی برای فیلمبرداری مواجه بود، کهبا وجود سختی ها توانستیم این مستند را بسازیم.»  علی علایی مدیر جلسه ضمن اشاره به زوایای دید کارگردان در دکوپاژها، گفت: «علاقه مندی به سینمای داستانی در این فیلم بسیار مشهود است. شما توانستید در یک خرق عادت موجه از فیلم مستند عبور کنید و به ترکیبی از سینمای مستند و داستانی، یا گونه ای مستند بازسازی شده دست یابید. گرچه در دنیای مستند این اعتقاد وجود دارد که ژانر ساخت مستند با نظر منتقدان، کارشناسان و اهالی رسانه انتخاب می شود اما در مورد اثر شما این گونه به نظر می رسد که کارگردان این فیلم تنها قائل به نظر خود مستندی ساخته، که از یکدستی و تأثیر حسی فراوانی برخوردار است»  در ادامه بحث علی اصغر کشانی نیز در اشاره به جذابیت فیلم که به واسطه شروع خود دارد، بیان کرد:«روایتی که این مستند در بیان بحران دارد، بدون هیچ گونه مقدمه چینی و حاشیه ای ما را به دنیای داستان مربوط می کند. در این حال که بدون ذکر منشأ مشکلات ما را با آن ها هم داستان می کند نشانی از شیوه ترسیم صحیح و مطلوب کارگردان دارد. اما در پایان بندی فیلم نیز تغییر فضای مستند گزارش محور به سمت مستند بازسازی شده برخلاف تصور مخاطبان رخ می دهد و فضا را با توجه به دفورمه بودن تصاویر به فرم زدگی و گونه ای شلختگی مبتلا می کند.»  بابک سراب کارگردان مستند «فصل غمناک زندگی» در مقام توضیح به این مباحث گفت: «در این مستند تعمدا به دنبال رسیدن به ساختار سینمایی بودم تا از مستندهای معمول فاصله بگیرم، گرچه در این توجه نیز به صورت کامل وامدار سینمای داستانی نشدم و برخلاف عادت فیلم های سینمایی که راوی خود را در ابتدا به مخاطب معرفی می کنند، راوی قصه من یا همان کسی که قصه از نظر او می گذرد در آخرین صحنه مستند معرفی می شود. در این کار دغدغه ای نداشتم که مستند را در قالب مشخصی بگنجانم، تنها هدف من ارتباط و تأثیرگذاری با مخاطب بود.»  ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 08:26:29 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5880/سراب-مستند-قالب-خاصی-محدود-نکردم دوفوشه کور: اشعار حافظ برای نسل جوان ایرانی کمک بسیار بزرگ و گنجینه ای بسیار ارزشمند است http://www.irandocfest.ir/fa/news/5877/دوفوشه-کور-اشعار-حافظ-نسل-جوان-ایرانی-کمک-بسیار-بزرگ-گنجینه-ارزشمند بنابرگزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی» هانری دو فوشه کور، حافظ شناس برجسته فرانسوی که این روزها در جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» حضور یافته است در گفت و گویی با خبرنگار «سینما تجربی» گفت: من با ادبیات فارسی از ۴۰ سال پیش توسط شاعران و مولفان مشهور آن چون نظامی، سنایی و ... آشنا شدم و پنج گنج نظامی را برای دانشجویان تدریس می کردم چراکه به نظرم این کتاب بسیار جالب توجه بوده و هست. پس از ۲۵ سال که دیگر با زبان فارسی انس گرفته بودم دریافتم که پیام نظامی بسی عمیق تر از چیزی است که من تاکنون با آن مواجه بودم.  او ادامه داد: به نظر من افکار مولانا و ابن عربی و ... با مفاهیم عمیقی که در قرآن وجود دارد بسیار هماهنگ است. و پس از همه این مطالعات به حافظ رسیدم. اولین بار که کتاب حافظ را گشودم هیچ از آن متوجه نمی شدم. مثلا نمی دانستم «سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد، وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد»، یعنی چه؟  او ادامه داد: به نظر من زبان حافظ و زبان تصوف و زبان عرفان جزء ادبیات ملامت گر هستند و باید این زبان را به خوبی فهمید و درک کرد. مثلا حافظ همواره از حضور دوست سخن می گوید و معتقد است که این ما هستیم که باید در محضر دوست حاضر شویم. و یا ابتدای دیوان حافظ به بحث سختی و دشواری قدم نهادن در راه عشق می‏پردازد.  این حافظ شناس برجسته فرانسوی گفت: به نظر من تفسیر زبان حافظ بسیار مهم است و اگر ما اولین غزل دیوان او را درک کنیم مابقی اشعار او را نیز درک خواهیم کرد. به نظر من حافظ را تنها با تجربه زندگی می توان فهمید.  او همچنین درباره ترجمه دیوان حافظ گفت: زمانی که من به ترجمه این اثر اقدام کردم هنوز دیوان به طور کامل ترجمه نشده بود و بنابراین برای نخستین بار موفق به ترجمه دیوان کامل این شاعر بزرگ شدم. به نظر من تاکنون هیچ شاعری به مقام حافظ نرسیده و او برای نسل جوان ایرانی کمک بسیار بزرگ و گنجینه ای بسیار ارزشمند است. در راه شناخت حافظ «نصرالله پورجوادی» به من کمک بسیاری کرد و مرا در راه شناخت حافظ راهنمایی کرد.  بنابراین گزارش این اندیشمند برجسته هم اکنون در حال نگارش اثری پیرامون «مولانا» است و قرار است کتاب پروفسور دوفوشه کور سال آینده به بازار عرضه شود.    ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 08:11:44 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5877/دوفوشه-کور-اشعار-حافظ-نسل-جوان-ایرانی-کمک-بسیار-بزرگ-گنجینه-ارزشمند قریب 3500 نفر مهمان جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» شدند http://www.irandocfest.ir/fa/news/5876/قریب-3500-نفر-مهمان-جشنواره-بین-المللی-سینما-حقیقت-شدند       ۰ بنابرگزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی» روز گذشته (پنجشنبه ۱۹ آبان ماه) جمع کثیری از فیلمسازان و علاقه مندان به جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» آمده و به تماشای آثار مورد علاقه خود نشستند.  پنجمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» فردا به پایان می رسد.  ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 07:54:18 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5876/قریب-3500-نفر-مهمان-جشنواره-بین-المللی-سینما-حقیقت-شدند آل احمد: «نویسنده بودن» سعی دارد تا تمامی جنبه‏های فکری جلال آل احمد را بررسی کند http://www.irandocfest.ir/fa/news/5875/آل-احمد-نویسنده-بودن-سعی-تمامی-جنبه-های-فکری-جلال-بررسی-کند بنابرگزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی» آخرین جلسه از شب های نقد فیلم پنجمین جشنواره بین المللی «سینما حقیقت» شب گذشته (جمعه ۲۰ آبان) برگزار شد که در نخستین برنامه، فیلم مستند «نویسنده بودن» با حضور علی دهباشی، محمد تقی فهیم و مصطفی آل احمد (کارگردان اثر) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.  در ابتدای مراسم محمدتقی فهیم گفت: فیلم «نویسنده بودن» اثری درباره جلال آل احمد است و عنوان فیلم بسیار هوشمندانه انتخاب شده چرا که فیلم تماما در حال نشان دادن تعهدات و وظایف نویسنده است و از ظواهر زندگی آل اجمد عبور می کند و به لایه های عمیق تر و جدی تر زندگی و افکار او می پردازد.  در ادامه مصطفی آل احمد گفت: من در ابتدا از مسئولان مرکز گسترش سینما مستند و تجربی تشکر ویژه ای دارم هم به سبب برگزاری جشنواره و هم به این دلیل که دست من را در ساخت این فیلم بسیار باز گذاشتند. جلال شخصیتی جنجالی بود که بررسی آثار و زندگی او تنها با وسعت نظر مسئولان امکان پذیر می شد .  او افزود: ذکر این نکته را لازم می دانم که فیلم من اتوبیوگرافی نیست بلکه بیوگرافی است که در آن از اتوبیوگرافی که جلال بر خود نوشته بهره گرفته شده است.  در ادامه علی دهباشی گفت: من از سال ها ششم ابتدایی که در چاپخانه فعالیت می کردم این شانس را پیدا کردم که در هوای افراد بسیار بزرگ تنفس کنم و به همین سبب توانستم گام هایی به وسع خود بردارم.  او گفت: من در سال ۵۶ که اولین مراسم سالگرد جلال برگزار شد مسئول جلسه بودم و آن جلسه اولین تجمع شخصیت های برجسته سیاسی که با رژیم شاه مخالف بودند، بود. من از همان زمان تدوین یادنامه آل احمد را آغاز کردم که چهار جلد آن هنوز منتشر نشده و در دست چاپ است.  مصطفی آل احمد در ادامه گفت: خوشبختانه نقطه نظرات دوستانی که فیلم را دیدند بسیار مثبت بود و من فکر میکنم «نوسنده بودن» جامع ترین اثری است که تاکنون پیرامون جلال آل احمد تهیه شده است. ما دراین فیلم با فقر شدید مواد و متریال مواجه بودیم. جز یک چند تصویر و فیلم چیزی از این شخصیت ادبی در دسترس نبود و اینها کار را دشوار می ساخت. در واقع چون به شخصیت ها اهمیت داده نمی شود ما با فقر آرشیوی شدیدی مواجه هستیم.  او افزود: به علاوه از سال ۴۸ تا امروز زمان بسیار زیادی گذشته و ما آدم های بسیاری چون دوستان آل احمد و اطرافیانش را از دست داده ایم و خوشبختانه چون من از سال ها پیش کار تولید این فیلم ا آغاز کرده بودم موفق شدن تصاویری از شمس آل احمد پیش از فوتش داشته باشم.  او همچنین به استقلال فیلم اشاره کرد و گفت: به نظر من این فیلم بسیار مستقل است و فیلمی نیست که تنها یک نگاه از جلال را ترجمه کند بلکه بر تمامی احوال و عقاید او ناظر است.  مصطفی آل احمد در پاسخ به این سوال که چرا حضور سیمین دانشور در فیلم بسیار کمرنگ است، گفت: خانم دانشور برای حضور در فیلم بسیار اکراه داشتند اما ما فیلم را به چهار بخش عمده تقسیم کردیم و یک بخش آن به طور کامل به خانم دانشور اختصاص داشت و فکر میکنم به اندازه کافی حضور او را در فیلم داشتیم. از طرفی زمان فیلم اندک بود و ما تنها ۱۰۰ دقیقه در اختیار داشتیم و بنابراین مجبور بودیم تنها به بخش های مهم بپردازیم.  *رکنی: ساخت فیلم پیرامون شخصیت های مذهبی کار دشواری است  در ادامه مراسم مهناز رکنی (کارگردان مستند زینب کبری (س)) و محمدرضا باباگلی (منتقد) به روی سن آمده و به همراه محمدتقی فهیم به بررسی فیلم حضرت زینب (س) پرداختند.  در ابتدا مهناز رکنی گفت: ساخت فیلم درباره شخصیت های مذهبی کار بسیار دشواری است و شاید دیگر دوست نداشته باشم که این تجربه را تکرار کنم. من در این فیلم از اساتید بسیار زیادی دعوت به سخنرانی و مصاحبه کردم اما بسیاری از ایشان نپذیرفتند. من برای یافتن مطالب و سندهایی پیرامون این شخصیت برجسته به کتابخانه ها، موزه ها، و هرکجا که گمان می کردم می توانم چیزی بیابم، رفتم.  در ادامه محمدرضا باباگلی به ذکر مشخصات یک منتقد و ویژگی های او پرداخت و گفت: در حال حاضر وضعیت نقد در کشور ما بسیار بحرانی است و ما باید به یاد داشته باشیم که منتقد مخاطبی مانند دیگر مخاطبان است و از جهت سطح ایستادن در مقابل یک اثر فرقی با دیگران ندارد اما تفاوت اصلی او در حضور فعالش است.  وی افزود: فیلم مستند «زینب کبری (س)» با تیتراژی بسیار زیبا آغاز می شود و خط به عنوان یک هنر ایرانی و اسلامی، به بهترین شکل همگنی میان فرم و محتوای اثر را نشان می دهد اما در ادامه فیلم، ناگهان تمامی ذوق و شوق من به یاس بدل گشت. نشاندن افرادی در جلوی دوربین و صحبت کردن پیرامون مسائلی که بر همه مخاطبان آشکار است یکی از ضعف های اساسی فیلم بود.  او ادامه داد: اگر قرار است برای سوژه ای که حتی یک خط و یا یک قطعه سند پیرامون آن وجود ندارد کار کنیم، پس اصلا چرا به سراغ آن برویم؟ اگر بضاعت ما کم است یا باید صبر زیاد داشته باشیم و یا باید سوژه را رها کنیم.  ]]> جشنواره پنجم Tue, 02 Jul 2019 07:52:12 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5875/آل-احمد-نویسنده-بودن-سعی-تمامی-جنبه-های-فکری-جلال-بررسی-کند شمقدري: تماشای مستند «برای آزادی» یکی از دلایل ورودم به سینما‌ بود http://www.irandocfest.ir/fa/news/5874/شمقدري-تماشای-مستند-آزادی-یکی-دلایل-ورودم-سینما   بنابرگزارش پايگاه خبري- تحليلي «سینما تجربی» عصر امروز (شنبه ۲۱ آبان ماه) مراسم اختتاميه بخش مسابقه ملي پنجمين جشنواره بين المللي «سينما حقيقت» با حضور جواد شمقدري، شفيع آقا محمديان، عليرضا سجادپور، ابراهيم حاتمي كيا، سعيد رجبي فروتن، بهمن حبشي، محسن علي اكبري و جمع كثيري از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.  در ابتدای این مراسم «شفیع آقامحمدیان» مدیر جشنواره «سینما حقیقت» گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تصمیم گرفته تمام فیلم‌های برگزیده جشنواره سینما حقیقت را خریداری کند یعنی مرکز آماده است فیلم‌هایی که به صورت خصوصی تهیه شده را خریداری کند.  وی در ادامه افزود: ما در این دوره از جشنواره با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودیم. خوشبختانه فیلم‌سازان ما، این جشنواره و مرکز گسترش را برای خود دانستند و در نهایت هم جشنواره به خوبی برگزار شد.  آقامحمدیان در ادامه بیان داشت: برای برگزاری جشنواره زمانی لازم است تا با کمترین نقص جشنواره برگزار شود. ما با فاصله یک ماه از برگزاری جشنواره دوره قبل، کار را آغاز کردیم. ما در مجموع در بخش بین‌الملل، ۴۰۰ فیلم از پنجاه کشور دنیا به دست‌مان رسید و در نهایت ۲۳ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد. زمانی که اسامی فیلم‌های بخش بین‌الملل اعلام شد، یکی دو نفر از فیلمسازان خارجی اعلام کردند ما نمی‌خواهیم فیلم‌مان در جشنواره باشد ولی در ادامه وقتی بی‌بی‌سی فارسی روی این قضیه مانور داد و گفت که «آیا با این اقدام مستندسازان خارجی جشنواره به تعطیلی کشیده می‌شود یا خیر؟» این قضیه جدی شد؛ ولی فیلم‌سازان کشور با ورود به جشنواره، نقشه‌های آنان را نقش بر آب کردند.  وی در ادامه بیان داشت: سؤال ما از این عزیزان این بود که با وجود دریافت فیلم‌ها در مدت‌ زمان ۸- ۹ ماه قبل از آغاز جشنواره و حتی پرداخت حق رایت فیلم‌ها، چرا در این مدت‌‌زمان این موضوع اعلام نشد. البته بعد از ارسال نامه ما به فیلم‌سازان خارجی، یکی دو فیلم‌ساز اعلام کردند که حرکت ما یک حرکت صنفی بود و از ما خواسته‌اند که این کار را انجام بدهیم. همچنین یکی از شرکت‌های پخش‌کننده فیلم که ۹ فیلم را برای ما ارسال کرده بود، تنها عوامل دو فیلم از این ۹ فیلم از ما خواستند که فیلم‌شان در جشنواره حضور نداشته باشد.  در ادامه مراسم، «جواد شمقدری» معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به حادثه امروز انفجار در یک پادگان نظامی، گفت: این حادثه بار دیگر به یاد ما آورد که مدیون چه تلاش‌ها و رشادت‌ها و مجاهدت‌های هستیم. ایران عزیز در طول چند دهه اخیر به دلیل همین مجاهدت‌ها حالا کشوری مستقل و مترقی است.  وی در ادامه با اشاره به جایگاه ویژه سینمای مستند، افزود: یکی از دلایل ورود من به سینما، تماشای مستند «برای آزادی» بود.  وی در ادامه بیان داشت: این افتخاری است اگر فیلم‌سازی مثل حاتمی‌کیا در جمع داوران این جشنواره حضور دارد. اگر برای موفقیت فیلم‌سازی مثل حاتمی‌کیا سه فاکتور را مد نظر بگیریم، اولی و دومی خود حاتمی‌کیاست ولی سومی این است که او در یک خانه بسته خودش را محصور نکرده و از وقایع جامعه سوژه‌ها را شکار کرده و با سوژه‌ها زندگی کرده و آنها را پرورانده است. حتی وقتی داور جشنواره فیلم مستند هم می‌شود باز هم از این سوژه‌ها استفاده می‌کند.  شمقدری ادامه داد: به نظر من مستندساز در غایت کارش باید به دنبال این باشد که از لابه‌لای پدیده‌های الهی، حقایق عالم را نشان دهد و مستندساز هم این ابزار را در اختیار دارد.  وی اضافه کرد: تلاش کردیم اعتبارات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را افزایش دهیم و به سینمای مستند نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و بودجه فیلم‌های فاخر را هم به این بخش اختصاص دهیم. همچنین در آینده این مرکز اختصاصاً به تولید فیلم مستند و کوتاه می‌پردازد.  شمقدری در ادامه گفت: من بیش از آنکه فیلم داستانی تماشا کنم، فیلم مستند می‌بینم. قطعاً در زمینه سینمای مستند، کوتاهی‌هایی داشته‌ایم و باید آن را جبران کنیم و بعد از جشنواره باید دست‌اندرکاران مرکز و بنده طی جلساتی برای مطلوب شدن اوضاع فیلم مستند تلاش کنیم همچنین به نظر می‌رسد پخش فیلم مستند در کتاب‌فروشی‌ها ضمن حفظ شأن فیلم مستند، عرضه فیلم مستند را هم به دنبال دارد و با این کار مخاطبان خود را پیدا می‌کند.  * تقدیر از «حسین ترابی» و «فرهاد ورهرام»  در بخش دیگری از این مراسم با حضور جواد شمقدری، رضا پورحسین، سیدعلیرضا سجاپور، شفیع آقامحمدیان و محمدعلی فارسی از «حسین ترابی» و «فرهاد ورهرام» دو پیشکسوت سینمای مستند تقدیر به عمل آمد.  حسین ترابی پس از دریافت هدیه خود گفت: من برای مستند «برای آزادی» از آتش زدن سینما رکس تا رفراندوم جمهوری اسلامی با پول خودم فیلم ساختم. من آن موقع ۸۰ حلقه پول نگاتیو دادم ولی پول یک حمام رفتن هم به ما ندادند.  او افزود: دوستان فیلم‌ساز در آن زمان همه از مملکت رفتند ولی ما ماندیم. هر سال هم تلویزیون هر بخشی از فیلم را که دلش می‌خواهد، پخش می‌کند. تلویزیون نازل‌ترین فیلم‌ها را می‌خرد ولی فیلمی که آبروی ایران است و تنها فیلم مستند ۳۵ میلی‌متری رنگی درباره انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود، حداقل رایت پخش تلویزیونی آن را هم پرداخت نمی‌کند.  ]]> جشنواره پنجم Mon, 01 Jul 2019 10:33:10 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5874/شمقدري-تماشای-مستند-آزادی-یکی-دلایل-ورودم-سینما حاتمي كيا: سينماي مستند، دروازه طلايي ورود به سينماي داستاني است http://www.irandocfest.ir/fa/news/5873/حاتمي-كيا-سينماي-مستند-دروازه-طلايي-ورود-داستاني بنابرگزارش پايگاه خبري- تحليلي «سینما تجربی» عصر امروز (شنبه ۲۱ آبان ماه) مراسم اختتاميه بخش مسابقه ملي پنجمين جشنواره بين المللي «سينما حقيقت» با حضور جواد شمقدري، شفيع آقا محمديان، عليرضا سجادپور، ابراهيم حاتمي كيا، سعيد رجبي فروتن، بهمن حبشي، محسن علي اكبري و جمع كثيري از هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد.  در بخشی از مراسم، «ابراهیم حاتمی‌کیا» که برای اهدای جایزه روی سن رفته بود، در سخنانی گفت: اگر به من بگویند سینمای مستند را در یک جمله خلاصه بگویم، می‌گویم دروازه طلایی ورود به سینمای اجتماعي همین سینمای مستند است. کسی که ادب سینمای مستند پیدا می‌کند و وقت می‌گذارد و حوصله می‌کند، اگر این ادب را تمرین کند در سینمای داستانی تن به ساخت هر فیلمی نمی‌دهد.  وی در ادامه افزود: من همواه فيلم هاي مستند را مي بينم و برايم جالب است كه چرا برخي استان ها مانند كردستان، آذربايجان و مازندران در اين عرصه فعال و ساير استان ها كمتر وارد اين حوزه شده اند؟  او افزود: براي من به عنوان يك داور، دخالت هنرمندانه کارگردان در اثر مهم است. به نظر من فيلمساز بايد بر سوژه دخالت هنرمندانه داشته باشد و هنر او در اثر ديده شود. مسلما كارهاي اينچنيني ارزشمندتر از آثاري هستند كه با فرضيه هاي از پيش تعيين شده پيش مي روند و سوژه به چالش كشيده نمي شود.  ]]> جشنواره پنجم Mon, 01 Jul 2019 10:29:50 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5873/حاتمي-كيا-سينماي-مستند-دروازه-طلايي-ورود-داستاني آغازی بر پایان جشنواره http://www.irandocfest.ir/fa/news/5872/آغازی-پایان-جشنواره       خوشبختانه جشنواره پنجم سینما حقیقت با هیاتی موجه و با منزلتی نیکو برگزار شد، کسی منکر کم و کاستی ها نبوده و نیست اما از حق نگذریم فیلمسازان مستند و مسئولان ذیربط به ویژه نیرو های مخلص این مرکزسنگ تمام گذاشتند تا در اختتامیه این جشن فرخنده جوایز بین مستندسازان برتر تقسیم شود. جالب آن که نه هنرمندی و نه صاحب نظری و نه مسئولی هیچ کدام اسیر شانتاژهای خبری و بیانیه های خاکستری آن سوی مرزها نشدند، نغمه های مخالفی که از سوی بنگاه های خبر پراکنی و یا مراکز پخش فیلم مستند در خارج از کشور صحنه گردانی میشد.     حضور آن تعداد فیلمساز در سالن اصلی تالار وحدت ما را برآن میدارد که ازفردای اختتامیه جشنواره به فکر تدارک ششمین دوره آن باشیم و نیت خیرآن را در دل بپروریم که هر سال با شکوه بیشتری نسبت به گذشته بیرق آن را برافرازیم .     عنصر مهم برنامه ریزی دراز مدت را از دست ندهیم وبکوشیم با تشکیل اتاق های فکر وجلسات کارشناسی با حضور اهل فن و نظر، ملاط استوارتری را پایه ریزی کنیم تا بنای سینما حقیقت، رفیع تر شود وآوازه آن فراتر از گذشته به گوش عالم وآدم وتا اقصی نقاط جهان برسد و پس از این، نقایص اجرای جشنواره، خردتر و محاسن آن، بی شمار شود.      هم چنان که همه شاهد بودیم و اغراقی در این گفته نیست این آیین سینمایی، امسال بسی بهتر از دوره چهارم آن برگزار شد و ما حقیقتا همراهی ایزد متعال را در نگاه تک تک همکاران مرکز مشاهده کردیم که هر کدام از آنان، شمعی شدند تا سرسرای پنجمین دوره حقیقت هر چه تابنده تر، مخاطبان خویش را نور باران کند تا فیلمسازان با دلگرمی افزونتری طرح و ایده خویش را به دبیرخانه جشنواره آینده سینما حقیقت ارائه کنند. پس با این آرمان بلند و با این امید که تلاش همگان در این کارزار هنری بیادگار بماند و انشاء الله تعالی چشمان حق بین روزگار نیز این نورافشانی را به چشم دل دیده باشند و بر طاق نسیان نزنند و چه زیبا اقبال لاهوری هستی دادگان را این چنین وصف می کند که :              مازنده به آنیم که آرام نگیریم            موجیم که آسودگی ما عدم ماست          محمد جواد لسانی  ]]> جشنواره پنجم Mon, 01 Jul 2019 10:27:43 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5872/آغازی-پایان-جشنواره