سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره یازدهم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/11thFestival Wed, 25 Nov 2020 06:47:00 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Wed, 25 Nov 2020 06:47:00 GMT جشنواره یازدهم 60 برنامه‌های ویژه جشنواره «سینماحقیقت» برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/3392/برنامه-های-ویژه-جشنواره-سینماحقیقت-چهلمین-سالگرد-پیروزی-انقلاب-اسلامی-اعلام به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در این رویداد معتبر سینمای مستند ایران و آسیا، یک جایزه ویژه به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده که طی آن تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به بهترین فیلم جشنواره سینماحقیقت با این موضوع اهدا می‌شود. طراحی بخش ویژه مستندهای برگزیده‌ی انقلاب اسلامی و نمایش باکیفیت بهترین آثار مستند با این موضوع، بویژه آثار ارزشمندی که در مقطع پیروزی انقلاب ضبط و ثبت شدند، یکی دیگر از برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به منظور پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. تقدیر از دو مستندساز و فیلمبردار پیشکسوت سینما که حضور چشمگیری در ثبت واقعه‌ی انقلاب اسلامی داشتند نیز از دیگر برنامه‌های ویژه این دوره از جشنواره سینماحقیقت است. بخش «جایزه شهید آوینی» که مختص نمایش فیلم‌های مستند حوزه‌ی مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است نیز مثل سال‌های گذشته، در جشنواره سینماحقیقت دائر خواهد بود. در این بخش به سه اثر برگزیده تندیس طلایی، نقره‎ای و برنزی شهید آوینی اهدا خواهد شد. گفتنی است: آخرین فرصت برای شرکت در جشنواره سینماحقیقت، روز 31 شهریورماه 1397 اعلام شده است که متقاضیان می‌بایست با مراجعه به وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند. * دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، طی روزهای 18 تا 25 آذرماه 1397 به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، در شهر تهران برگزار خواهد شد.   ]]> جشنواره یازدهم Mon, 06 Aug 2018 06:31:06 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3392/برنامه-های-ویژه-جشنواره-سینماحقیقت-چهلمین-سالگرد-پیروزی-انقلاب-اسلامی-اعلام تاکید سه مستندساز برجسته بر ضرورت قانون "نمایش اول" در جشنواره سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/3378/تاکید-سه-مستندساز-برجسته-ضرورت-قانون-نمایش-اول-جشنواره-سینماحقیقت به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی، اُرد عطارپور با تاکید بر ضرورت افزودن قانون اولین نمایش فیلم‌های مستند در آیین‌نامه‌ی جشنواره سینماحقیقت (premier) گفت: من به شخصه ترجیح می‌دهم اولین نمایش فیلمم در جشنواره سینماحقیقت باشد، چرا که این جشنواره معتبرترین جشنواره مستند ایران است. وی با اشاره به ویژگی‌های مثبت حضور مستندسازان به عنوان مخاطبان اصلی جشنواره سینما‌حقیقت تاکید کرد: اعضای این حرفه به تماشای آثار یکدیگر می‌نشینند و ضمن نقد آثار دیگری، در جریان نحوه کار سایر فیلمسازان قرار می‌گیرند. فیلمسازان حوزه مستند علاقمند هستند که با حضور در این جشنواره، خود را ارزیابی کنند و با آثار دوستان خود آشنا شوند؛ به همین دلیل جشنواره سینماحقیقت برای مستندسازان اهمیت بالایی دارد. مهرداد اسکویی هم با تاکید بر این که جشنواره سینماحقیقت باید قانون اولین نمایش را در آیین‌نامه خود قرار دهد، گفت: قانون اولین نمایش ملی فیلم باید در مقررات جشنواره سینماحقیقت گنجانده شود، چون این جشنواره مهم‌ترین جشنواره ملی سینمای مستند ایران در سطح منطقه و جهان است و اگر فیلمسازی می‌خواهد با فیلم بلند یا نیمه بلند خود در این فستیوال شرکت کند، باید اولین نمایش فیلمش را برای این جشنواره نگاه دارد. کارگردان «رویاهای دم صبح» در ادامه عنوان کرد: تمام فیلم‌هایی که تا به حال به جشنواره سینماحقیقت فرستاده‌ام، اولین نمایش خود را در این فستیوال تجربه کرده‌اند و به این عبارت، در جشنواره سینماحقیقت رونمایی شده‌اند. اسکویی افزود: معتقدم فیلمی که در جشنواره‌های داخلی دیگر نمایش داده شده نباید در بخش مسابقه جشنواره سینماحقیقت حضور داشته باشد. چنین فیلم‌هایی می‌توانند در بخش‌های جنبی یا ویژه نمایش داده شوند. باید عطش تماشای فیلم‌های بخش مسابقه در مخاطبان وجود داشته باشد. محسن استادعلی نیز با بیان این که افزودن قانون اولین نمایش فیلم‌های مستند به آیین‌نامه سینماحقیقت اتفاق خوبی است، اظهار کرد: شاید در سال‌های اولیه که این قانون به آیین‌نامه جشنواره سینماحقیقت افزوده می‌شود، برخی فیلمسازان حاضر به ارائه‌ی فیلمشان به جشنواره نشوند، اما وجود این قانون پس از گذشت چند سال باعث تغییر سیاست‌های کلان جشنواره سینماحقیقت و مستقل‌تر شدن آن می‌شود. وی افزود: با مستقل‌تر شدن جشنواره سینما‌حقیقت فیلمسازان مستقل هم اولین نمایش فیلم‌های درجه یک خود را به جشنواره سینماحقیقت اختصاص می‌دهند.   ]]> جشنواره یازدهم Wed, 11 Jul 2018 11:34:32 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3378/تاکید-سه-مستندساز-برجسته-ضرورت-قانون-نمایش-اول-جشنواره-سینماحقیقت جورابچیان: سینماحقیقت به همکاری با مستندسازان موفق دوره قبل بپردازد http://www.irandocfest.ir/fa/news/3377/جورابچیان-سینماحقیقت-همکاری-مستندسازان-موفق-دوره-قبل-بپردازد کارگردان مستند «اعتراض وارد نیست» در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی" با تاکید بر اهمیت حضور بانوان در این رویداد مهم سینمای مستند کشور اظهار کرد: من در دو دوره‌ی پیشین جشنواره سینماحقیقت فیلم داشتم و شاهد بودم که تعداد فیلمسازان زن کم نیست؛ در نتیجه استدلال‌هایی مثل این که فیلمساز زنی را پیدا نکردیم که در جشنواره داوری کند، درست نیست و مشارکت جدی بانوان مستندساز در این رویداد ضروری بنظر می‌رسد. وی افزود: حضور بانوان در هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره اتفاق خوبی است و تشویقی برای زنان فیلمساز به حساب می‌آید؛ اما نمی‌دانم چرا عوامل اجرایی جشنواره کمتر به این موضوع توجه می‌کنند. جورابچیان با بیان این که در دوره‌ی دهم جشنواره سینماحقیقت او و زینب تبریزی با مستندهایشان در بخش مسابقه ملی مستندهای نیمه‌بلند حضور داشتند و هر دو هم نامزد دریافت جایزه شدند، تصریح کرد: در فستیوال‌های جهانی وقتی چنین شرایطی ایجاد می‌شود، مسلماً سال بعد آن افراد را برای بالا بردن کیفیت کار فستیوال به کار می‌گیرند؛ اما این جا به سراغ آدم‌هایی می‌روند که چندان ربطی به سینمای مستند ندارند. این مستندساز با تاکید بر این که با کاهش تعداد فیلم‌های بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت موافق نیست، گفت: برای اختصاص جایزه مردمی نیازی به کاهش فیلم‌ها نیست، بلکه با یک مدیریت و برنامه‌ریزی درست، هم می‌توان جایزه مردمی داشت، هم بهترین فیلم‌های مستند سال را بدون در نظر گرفتن کمیت آنها به معرض نمایش گذاشت.   ]]> جشنواره یازدهم Sun, 08 Jul 2018 08:26:24 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3377/جورابچیان-سینماحقیقت-همکاری-مستندسازان-موفق-دوره-قبل-بپردازد کامران حیدری: باید برای بازار جشنواره سینماحقیقت به میزان بخش مسابقه اهمیت قائل باشیم http://www.irandocfest.ir/fa/news/3376/کامران-حیدری-باید-بازار-جشنواره-سینماحقیقت-میزان-بخش-مسابقه-اهمیت-قائل-باشیم این مستندساز در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی" اظهار کرد: زمانی که جشنواره استاندارد کافی و مارکت قدرتمند داشته باشد می‌تواند شرط premier برای فیلم‌ها قائل شود. وی ادامه داد: متاسفانه در ایران تنها تولید فیلم اهمیت دارد و بسیاری از مستندسازان با دریافت بودجه از سازمان‌های مختلف اقدام به ساخت فیلم می‌کنند. نیمی از این بودجه صرف فیلم می‌شود و مابقی برای فیلمساز باقی می‌ماند؛ به همین دلیل فروش فیلم چندان اهمیتی ندارد، در حالی که در دنیا فیلمساز فیلم می‌سازد تا بتواند آن را بفروشد. به گفته‌ی کامران حیدری، جشنواره‌ها باید بازاری داشته باشند که پخش‌کننده‌ها و نمایندگان تلویزیون‌های مختلف دنیا در آن شرکت کرده و فیلم‌ها را ببینند. گاهی به قدری بازار یک جشنواره معتبر است که پخش‌کننده حتی اگر نتواند در آن حضور داشته باشد، فیلم‌ها را به صورت آنلاین تماشا کرده و از میان آن‌ها فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. وی با بیان این که برگزاری یک بازار فیلم قدرتمند در جشنواره سینماحقیقت قوت قلبی برای فیلمسازان خواهد بود تا فیلم‌هایشان را برای اولین نمایش به این فستیوال بفرستند، تصریح کرد: بازار فیلم در برخی از جشنواره‌ها بیش از بخش مسابقه اهمیت دارد. در جشنواره سینماحقیقت هم باید به بازار توجه بیشتری شود، چرا که مستندها فضای چندانی برای فروش ندارند. دانشگاه‌ها که فیلمی نمی‌خرند. هنر و تجربه هم چندان قوی نیست. شبکه مستند هم فضای محدودی برای نمایش دارد. در چنین شرایطی فروش فیلم به تلویزیون‌های بین‌المللی و دانشگاه‌های دنیا می‌تواند فضایی برای نمایش فیلم‌های مستند ایجاد کند. حیدری ضمن اشاره به حضورش در بخش مسابقه سی‌اُمین جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» گفت: در این فستیوال تنها 13 فیلم در بخش مسابقه حضور داشتند و من به راحتی موفق شدم تمام این فیلم‌ها را ببینم. این فستیوال جوایز تدوین، صداگذاری و... ندارد و تنها به بهترین مستند در هر بخش جایزه می‌دهد؛ در حالی که در جشنواره سینماحقیقت تعداد جوایز زیاد و شیوه داوری پیچیده است. از نظر من کاهش تعداد فیلم‌های جشنواره سینماحقیقت اتفاق خوبی است منوط بر این که صدای مستندسازان درنیاید. وی در پایان گفت: متاسفانه بسیاری از مستندسازان با کاربرد فیلمی که می‌سازند آشنا نیستند و می‌خواهند فیلم‌شان هم در تلویزیون نمایش داده شود و هم در جشنواره حضور داشته باشد. در نهایت هم تعداد زیادی فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و مدیران مجبور می‌شوند که دل همه را به دست بیاورند.     ]]> جشنواره یازدهم Tue, 03 Jul 2018 07:04:36 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3376/کامران-حیدری-باید-بازار-جشنواره-سینماحقیقت-میزان-بخش-مسابقه-اهمیت-قائل-باشیم یاسر خیر: کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی باعث رشد «سینماحقیقت» می‌شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/3373/یاسر-خیر-کاهش-فیلم-های-بخش-مسابقه-ملی-باعث-رشد-سینماحقیقت-می-شود کارگردان مستند «آهستگی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: سال گذشته به دلیل تجربه حضور در هیات انتخاب و تماشای تمامی فیلم‌های ارسال شده به جشنواره، پیشنهاد کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی را مطرح کردم. هر سال با اعلام فراخوان سینماحقیقت، هر شخص هر فیلم بی‌کیفیتی دارد به عنوان مستند به جشنواره ارسال می‌کند؛ این در حالی است که جشنواره باید رودربایستی را کنار گذاشته و تنها آثاری را بپذیرد که استانداردهای جهانی فیلم مستند را داشته باشند. وی با تاکید بر این که نمایش تولیدات سراسری مستند وظیفه صداوسیما است، افزود: باید فیلم‌هایی امکان حضور در بخش مسابقه جشنواره تخصصی سینماحقیقت را داشته باشند که ارزش دیده شدن روی پرده سینما دارند و از استانداردهای لازم در بخش‌های تخصصی صداگذاری، کارگردانی، آهنگسازی، تدوین و فیلمبرداری برخوردار هستند تا در این بخش ها مورد ارزیابی قرار گیرند. این مستندساز با بیان این که با کاهش فیلم‌های بخش مسابقه رقابت جدی‌تری میان فیلم‌های حرفه‌ای پدید می‌آید، تصریح کرد: با بضاعت سینمای مستند ایران ما نمی‌توانیم سه بخش مسابقه داشته باشیم. سینماحقیقت جای تعارف نیست و اگر سطح کیفی فیلم‌ها پایین باشد، تماشاگران جدی جشنواره را از دست خواهیم داد. از سوی دیگر بالا رفتن سطح کیفی آثار راه‌یافته به جشنواره فرصتی را برای فیلمسازانی که تازه به این عرصه ورود کرده اند، فراهم می‌کند تا با فیلم‌های با‌کیفیت آشنا شوند. مکمل این موضوع هم کارگاه‌های آموزشی است که طی سال‌های اخیر با سطح کیفی نسبتا خوبی در جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود. به گفته یاسر خیر، افزایش کیفیت کارگاه‌ها و دعوت از اساتید مجرب‌تر در دنیا و کاهش فیلم‌های بخش مسابقه باعث رشد سینمای مستند خواهد شد. وی ادامه داد: البته کمتر شدن تعداد فیلم‌ها مزیت‌های دیگری هم دارد؛ از جمله این که امکان برگزاری نشست‌های تخصصی‌تر برای فیلم‌ها فراهم می‌شود و کارگردانان می‌توانند به پرسش‌های تماشاگران پاسخ دهند. کارگردان «سه چنگ حاک» درباره‌ی تقسیم‌بندی زمانی بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت با الگوبرداری از جشنواره ایدفا توضیح داد: ایدفا را نمی‌توان با سینماحقیقت مقایسه کرد. تمام دنیا مستندهای خود را به جشنواره ایدفا می‌فرستند و آن‌ها می‌توانند از میان این فیلم‌ها، بهترین‌ها را انتخاب کنند؛ اما در ایران تعداد فیلم‌های باکیفیت کوتاه و نیمه‌بلند اندک است و نمی‌توان بخش‌هایی مجزا به آن‌ها اختصاص داد. ترجیح من این است که فیلم‌های جشنواره همچون دوره گذشته در دو بخش «کوتاه و نیمه‌بلند» و «بلند» مورد ارزیابی قرار گیرند.     ]]> جشنواره یازدهم Sun, 24 Jun 2018 08:28:40 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3373/یاسر-خیر-کاهش-فیلم-های-بخش-مسابقه-ملی-باعث-رشد-سینماحقیقت-می-شود مهرگان: باید بخش مستند کوتاه در جشنواره سینماحقیقت جدی گرفته شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/3372/مهرگان-باید-بخش-مستند-کوتاه-جشنواره-سینماحقیقت-جدی-گرفته-شود کیوان مهرگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار کرد: با نگاهی به فلسفه شکل‌گیری جشنواره سینماحقیقت و مستندسازی متوجه خواهیم شد که هدف از مستندسازی تنها ساخت فیلم نیست. تفاوت سینمای مستند با داستانی در این است که رسالت سینمای مستند فراتر از سرگرمی و برای ثبت یک واقعه و رویداد در تاریخ و یا بیان یک موضوع اجتماعی، اقتصادی و... است. وی با بیان این که ثبت رویداد، یک رسالت مهم را بر دوش مستندساز می‌گذارد، ادامه داد: ما نمی‌توانیم همان‌گونه که با سینمای داستانی برخورد می‌کنیم با سینمای مستند هم رفتار کنیم. اصولا نباید ساز و کارهای سینمای داستانی را بر جشنواره مستند تحمیل کرد. جشنواره سینماحقیقت برای رقابت نیست بلکه برای عرضه جدیدترین، خلاقانه‌ترین و جسورانه‌ترین آثاری است که مستندساز با امکانات موجود ساخته و در واقع با ساخت آن اثر تلاش کرده بخشی از تاریخ فراموش نشود. البته که رقابت‌هایی هم در سینماحقیقت وجود دارد، اما جشنواره نمی‌تواند این تلاش و استعداد را به بهانه رقابت نادیده بگیرد. کارگردان مستند «قاب‌ها» با اشاره به موضوعی که مستندسازان در جلسه با مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مبنی بر ضرورت افزودن قانون اولین نمایش فیلم‌های مستند در آیین‌نامه جشنواره سینماحقیقت مطرح کردند، خاطرنشان کرد: متوجه نمی‌شوم چرا برخی از مستندسازان خواستار کاهش تعداد فیلم‌ها و قانون premier هستند! وقتی قرار است بخشی از تاریخ و تلاش‌های مستندسازان را به نمایش بگذاریم، اولین نمایش بودن هم بی‌معنا می‌شود. شعار حقیقت بهترین راهنماست نشان می‌دهد رسالت جشنواره سینماحقیقت چیست و از دید من حتی باید تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره بیشتر شود. وی در پایان افزود: به نظر من بزرگ‌ترین ضعف جشنواره سینماحقیقت دیده نشدن فیلم‌های مستند کوتاه است. عمده انرژی و مهم‌ترین جایزه جشنواره به سینمای مستند بلند اختصاص یافته، در حالی که با استفاده از وسایل تکنولوژیکی جدید از جمله موبایل ساخت مستند کوتاه در جهان اهمیت یافته است.   ]]> جشنواره یازدهم Mon, 18 Jun 2018 07:56:45 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3372/مهرگان-باید-بخش-مستند-کوتاه-جشنواره-سینماحقیقت-جدی-گرفته-شود درخواست کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی و حضور جدی بانوان در جشنواره سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/3371/درخواست-کاهش-فیلم-های-بخش-مسابقه-ملی-حضور-جدی-بانوان-جشنواره-سینماحقیقت به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این نشست که با حضور سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام و معاون مستند)، شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی)، محمدرضا بهشتی (مدیر مجامع و جشنواره‌ها)، مهدی شامحمدی، مرتضی پایه‌شناس، حمید نجفی‌راد، محمد حدادی، حمیدرضا فطوره‌چیان، افشین عزیزی، کوروش عطائی، هانیه یوسفیان، رضوان سرمد، عطا مهراد و سیاوش جمالی برگزار شد، مباحثی چون ضرورت افزودن قانون اولین نمایش فیلم‌های مستند در آیین‌نامه جشنواره سینماحقیقت (premier)، رونمایی از فیلم‌ها قبل از نمایش اولیه در سالن‌ها (opening)، تغییر شیوه برگزاری کنفرانس‌های خبری و برپایی آن پس از نمایش هر فیلم در همان سالن، محدود کردن تعداد فیلم‌های بخش مسابقه ملی، عدم تمدید زمان ارسال فیلم به دبیرخانه، قرار دادن فیلم‌های به نمایش درآمده‌ی تلویزیونی در بخش جنبی، احیای جایزه مردمی (تماشاگران)، معرفی یک «تِم» در هر دوره از جشنواره، تغییر نحوه ملاقات با میهمانان خارجی در بازار فیلم، استاندارد کردن سالن‌ها از نظر پخش فنی صدا و تصویر، مشارکت جدی بانوان مستندساز در ترکیب‌های انتخاب و داوری، تغییر مکانیسم انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه با الگوی حلقه مشاوران و در نهایت تغییر سبک داوری به شیوه ترکیبی رای پنهان و اقناعی مورد تاکید قرار گرفت. طباطبایی‌نژاد در ابتدای این جلسه ضمن تشکر از حضار اظهار کرد: امیدواریم که این نشست برای بنده و همکارانم مفید باشد و این جلسات استمرار داشته باشد تا از نظر جمعی دوستان برای ارتقای جشنواره سینماحقیقت و بهبود فعالیت خود بهره ببریم. همواره در مرکز گسترش سپاسگزار دوستان خواهیم بود که ما را راهنمایی کنند و اگر نکاتی را لازم می‌دانند، برای ارتقای کیفیت کار با ما به بحث بگذارند. در ادامه مهدی شامحمدی (تهیه‌کننده و مستندساز) هم ضمن تشکر از فرصت ایجاد شده گفت: سینماحقیقت یکی از اتفاقات بزرگ سینمای مستند ما بوده و همواره رو به رشد است، اما علاقمندیم برای آن اتفاقات بهتری در زمینه‌ی اجرا و محتوا رخ دهد. ما می‌دانیم که دبیر اختیارات کامل دارد که جشنواره را آن طور که صلاح می‌داند برگزار کند، اما به واسطه‌ی ارتباطی که با شما و جشنواره داریم تصمیم گرفتیم در این جلسه پیشنهاداتی را مطرح کنیم. وی ادامه داد: نخستین بحث قانون اولین نمایش فیلم در سینماحقیقت (premier) است که باعث اعتلای بیشتر جشنواره خواهد شد. البته این توضیح را از شما شنیده‌ایم که این پریمیر نداشتن آثار ملی دلایل عمده‌ای دارد؛ این که بخشی از آثار مستند در تلویزیون تولید می‌شوند و بنا بر ضرورت در کنداکتور پخش قرار می‌گیرند و اگر این قانون را بگذاریم، ممکن است این فرصت را از آن بخش و آن فیلمساز بگیریم؛ اما به اعتقاد ما پریمیر داشتن برای سینماحقیقت لازم است و می‌توان مشکل را با بخش‌های جنبی حل کرد. از سوی دیگر برپایی مراسم رونمایی یا معرفی فیلم‌ها که در اولین اکران عمومی این آثار برگزار می‌شد هم ضروری است احیا شود، چون سال گذشته نشست‌های فیلم- خبر جای این مراسم را گرفته بود و کارکرد لازم را نداشت. عطا مهراد (مستندساز) هم با اشاره به اهمیت تعامل فیلمساز با مخاطب تاکید کرد: باید پس از پایان فیلم‌ها که مخاطبان برای صحبت پیرامون آن اشتیاق دارند، نشستی کوتاه برگزار شود. این فرصتی ویژه است که تنها جشنواره‌ها می‌توانند آن را فراهم کنند و ما در سینماحقیقت این فرصت را از دست می‌دهیم. ممکن است موضوع، کمبود سالن‌ها و زیاد بودن فیلم‌ها باشد که پیشنهاد ما کاهش تعداد فیلم‌ها به ویژه در بخش مسابقه ملی است. وی تاکید کرد: جشنواره‌های دیگری در حال برگزاری هستند که نقش ایجاد فضایی برای دیده شدن آثار مستند را ایفا می‌کنند و به نظر می‌رسد جشنواره سینماحقیقت باید مکانی برای رقابت جدی آثار مستند باشد. کاهش تعداد فیلم‌ها، هم باعث رقابت جدی‌تر مستندها خواهد شد و هم سئانس‌های بیشتری برای تکرار نمایش فیلم‌ها بوجود می‌آورد و فضا هم برای برگزاری مراسم معرفی و نشست‌های پرسش و پاسخ فراهم خواهد شد. شهنام صفاجو در توضیح پیرامون نشست‌های خبری سینماحقیقت گفت: در تمام فستیوال‌های جهان برگزاری چنین جلساتی صرفاً کارکرد رسانه‌ای دارند و موضوع، رویارویی فیلمساز با مخاطبان نیست؛ این جلسات با قلم خبرنگاران در رسانه‌ها منعکس می‌شود تا عموم مردم در جریان برپایی جشنواره و موضوع فیلم‌ها قرار بگیرند. در ادامه جلسه مرتضی پایه‌شناس (مستندساز و تدوینگر) هم ضمن ارائه‌ی این پیشنهاد که تمامی فیلم‌های بخش مسابقه ملی در سالن شماره یک سئانسی داشته باشند، گفت: اگر تعداد فیلم‌ها کاهش یابد، همه‌ی فیلم‌ها امکان یک اکران را در سالن اصلی خواهند داشت. با این شرایط امکان اهدای جایزه مردمی هم فراهم خواهد شد که این جایزه برای فیلمسازان بسیار اهمیت دارد. طباطبایی‌نژاد با اشاره به این که در جشنواره‌ای چون فجر، هر فیلم 35 نمایش دارد و سئانس‌های مختلفی را در ساعات و سالن‌های متفاوت تجربه می‌کند، خاطرنشان کرد: تحت این شرایط می‌توان گفت تا حد زیادی عدالت رعایت شده است، اما در سینماحقیقت برای هر فیلم دو نمایش داریم و باید به راه‌حلی بیاندیشیم تا سئانس‌ها به شرایط برابر نزدیک شوند تا امکان طراحی و اهدای جایزه مردمی فراهم آید. وی افزود: سال گذشته فیلم‌ها را در دو بخش کوتاه (تا 45 دقیقه) و بلند (بیش از 45 دقیقه) انتخاب و داوری کردیم و امسال تصمیم داریم به سبک بسیاری از جشنواره‌های مستند معتبر دنیا همچون «ایدفا» عمل کنیم که فیلم‌ها را در سه بخش کوتاه (تا 40 دقیقه)، نیمه‌بلند (40 تا 70 دقیقه) و بلند (بیش از 70 دقیقه) انتخاب و داوری می‌کنند. پایه‌شناس با بیان این که با کاهش تعداد فیلم‌ها می‌توان به نتایج مثبتی رسید، ادامه داد: با این انتخاب کیفی، شأن حضور فیلم‌ها در جشنواره سینماحقیقت افزایش خواهد یافت و ما می‌توانیم به حضور فیلم‌مان در بخش مسابقه‌ی این جشنواره افتخار کنیم. از سوی دیگر با افزایش کیفیت فیلم‌های بخش مسابقه، مخاطبان راضی‌تر بوده و کیفیت داوری‌ها هم بالاتر خواهد رفت. او ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات ما در نظر گرفتن یک «تِم» برای هر دوره از جشنواره است که براساس همین موضوع، ورک‌شاپ‌ها و دیگر بخش‌ها برنامه‌ریزی خواهند شد. به عنوان مثال موضوع یک دوره فیلمبرداری باشد و کارگاه‌های تخصصی در حوزه فیلمبرداری برگزار شود. حتی می‌توان جایزه ویژه و بزرگداشت‌ها را براساس این موضوع طراحی کنیم. این مستندساز تاکید کرد: خواهش اصلی ما این است که زمان شرکت در جشنواره را تمدید نکنید تا بتوانید فرصت بیشتری برای انتخاب فیلم‌ها و باقی موارد داشته باشید. رضوان سرمد (مستندساز) هم در ادامه‌ی درخواست‌ها برای کاهش تعداد فیلم‌ها گفت: به نظر بیش از بخش مستند بلند، در بخش فیلم‌های کوتاه و نیمه‌بلند نیاز به کاهش تعداد آثار راه یافته به جشنواره داریم. این دو بخش کمتر می‌توانند نظر مخاطبان را جلب کنند؛ ضمن اینکه این آثار در جشنواره‌های دیگر مثل فیلم کوتاه تهران هم نمایش داده می‌شوند و به میزان کافی دیده شده‌اند. سیاوش جمالی (مستندساز) نیز با بیان این پرسش که در دهه‌ی گذشته چند فیلم مستند خوب داشته‌ایم، گفت: در سال‌های اخیر ضعفی در بیشتر فیلم‌ها وجود دارد و کیفیت مستندها چندان بالا نیست. حال برای بسترسازی و بالا بردن کیفیت فیلم‌ها چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ من به عنوان فیلمساز نیاز به استفاده از خرد جمعی دارم. فیلمسازی یک امر جمعی است و پیشنهاد من برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای هر پروژه است. به عنوان مثال مردادماه پنج فیلم را که امکان دارد به جشنواره سینماحقیقت برسند انتخاب کنید تا با نظارت بزرگانی در عرصه تدوین و... این پروژه‌ها تکمیل شود. به هر حال حضور مشورتی اساتید، ایرادهای اساسی را از فیلم دور می‌کند و باید چنین کارگاه‌هایی نه در زمان جشنواره که در طول سال برگزار شوند. کوروش عطائی (مستندساز) هم با اشاره به پرمخاطب بودن جشنواره سینماحقیقت تصریح کرد: عدم وجود جایزه تماشاگران در این جشنواره یک نقطه ضعف است و باید ساز و کاری برای آن اندیشید. او تاکید کرد: در بخش بازار فیلم جشنواره به ویژه در سال گذشته هم مشکلی وجود داشت که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم. ببینید! میهمانان خوبی به جشنواره دعوت می‌شوند و طبعاً هزینه زیادی هم می‌شود، اما در برنامه‌ریزی فرصت دیدار فیلمساز با آن میهمان معتبر خارجی فراهم نمی‌شود. دو دوره قبل‌تر در محل بازار فیلم جشنواره چند پروژه انتخاب شد و فیلمسازها امکان توضیح و ارائه‌ی پروژه خود را یافتند؛ همان‌طور که در جشنواره زاگرب‌داکس به این شکل است که شما پروژه خود را می‌فرستید و یک هفته برای شما کارگاهی برگزار می‌شود که چطور این پروژه را با ذکر نکات مثبتی که دارد، به حاضران در بازار ارائه دهید. بعد یک روز برای شما تعیین می‌شود و با حضور میهمانان، طی ده دقیقه پروژه‌ی خود را تبلیغ می‌کنید و شب همان روز مسئولان جشنواره برای افرادی که علاقه‌مند به مکالمه بیشتر پیرامون فیلم هستند، قرار ملاقات‌هایی با شما تنظیم می‌کنند و به این ترتیب پروژه در پروسه تولید قرار می‌گیرد. در ادامه طباطبایی‌نژاد خطاب به کوروش عطائی و دیگر حضار اعلام کرد که در آینده جلسه‌ی‌ ویژه‌ای با موضوع بازار فیلم سینماحقیقت، با حضور مدیر بین‌الملل مرکز و سایر فیلمسازان صاحب‌نظر در این حوزه برگزار خواهیم کرد. محمد حدادی (فیلمبردار) هم در این نشست پیشنهاد داد امکانی فراهم شود تا افرادی که مخاطب جدی جشنواره یا فیلمساز هستند، بتوانند از قبل سئانس‌هایی را رزرو کنند. او گفت: این روش در جشنواره‌های دیگری چون جشنواره جهانی فجر اجرا شده و به نظر می‌رسد شرایط این کار به لحاظ تشکیلاتی فراهم شده است. انتخاب فیلم‌ها توسط حلقه‌ی مشاوران دبیر جشنواره که لزوماً فیلمساز هم نیستند، از دیگر پیشنهادات حدادی بود که با تایید اکثر حضار جلسه همراه شد؛ اما طباطبایی‌نژاد توضیح داد که چون مرکز گسترش در مقام برگزارکننده‌ی جشنواره، تولیدکننده‌ی فیلم هم هست، این نحوه‌ی انتخاب، فیلم‌های منتخب بخش مسابقه ملی را با چالش مواجه خواهد کرد؛ هرچند که در بخش جایزه شهید آوینی به همین نحو عمل می‌شود. در ادامه رضوان سرمد این پرسش را مطرح کرد که چرا در یک جشنواره بین‌المللی، برخی از فیلم‌های بخش مسابقه ملی بدون زیرنویس انگلیسی پخش می‌شوند!؟ طباطبایی‌نژاد در پاسخ گفت: یکی از دلایلی که الزام زیرنویس را برداشتیم، فیلم‌هایی بودند که زبانی بجز فارسی داشتند و زیرنویس فارسی به همراه انگلیسی، نیمی از کادر تصویر را می‌گرفت. البته سال گذشته بیش از نیمی از فیلم‌ها زیرنویس داشتند و شرط پذیرش در بخش مسابقه بین‌الملل هم برخورداری از زیرنویس بود؛ اما حق با شماست، جشنواره‌ای که ادعای بین‌المللی دارد باید این الزام را داشته باشد. مسلماً برای دوازدهمین دوره سینماحقیقت این الزام را برای همه فیلم‌های بخش مسابقه ملی خواهیم داشت. حمیدرضا فطوره‌چیان (متخصص تصحیح نور و رنگ) هم تاکید کرد: من همواره بیشترین تعداد فیلم را در جشنواره سینماحقیقت داشته‌ام و حتی در روز جشنواره هم خروجی فیلم تحویل داده‌ام. به نظر من اگر امکان تمدید ثبت‌نام فیلم‌ها وجود نداشته باشد و زمانی برای تحویل خروجی نهایی آثار مشخص شود، اتفاق خوبی رخ خواهد داد و سال‌های بعد فیلمسازان منظم‌تر خواهند شد. طباطبایی‌نژاد با بیان این که به هر حال برخی فیلم‌های خوب وجود دارند که ما دوست داریم به جشنواره برسند و این تمدید کردن‌ها بیشتر به دلیل رسیدن این فیلم‌ها به جشنواره است، تاکید کرد: باید این موضوع را بررسی کنیم، چرا که برخی فیلمسازان صبر می‌کنند و پس از تمدید مهلت ثبت‌نام فیلم خود را به جشنواره می‌رسانند. شاید در فراخوان این موضوع را اعلام کنیم که این مهلت قابل تمدید نیست. حمید نجفی‌راد (تدوینگر) هم که در این جلسه حضور داشت، با اشاره به شرایط نابسامان تدوین در سینمای مستند اظهار کرد: من که سال‌ها تدوین‌گر مستند بودم، این حرفه را کنار گذاشتم و کمتر تدوین مستند انجام می‌دهم، چون شرایط مانند گذشته نیست. به نظر من صنف تدوین در حال از بین رفتن است و برپایی ورک‌شاپ‌های گاه‌به‌گاه تدوین هم تاثیر چندانی ندارند؛ به همین دلیل معتقدم مرکز گسترش باید فکری اساسی در این باره انجام دهد. هانیه یوسفیان (مستندساز) هم با تاکید بر اهمیت مشارکت زنان مستندساز در هیات‌های انتخاب و داوری گفت: در چند سال اخیر در هیات انتخاب خانمی حضور نداشته و در هیات داوری گاه از خانم‌هایی دعوت شده که دغدغه‌ی مستند نداشته‌اند و در حوزه داستانی فعال بوده‌اند؛ این در حالی است که براساس آمارها همه ساله تعداد بالایی از زنان در جشنواره سینماحقیقت شرکت می‌کنند و شایستگی حضور در این گروه‌های انتخاب و داوری را دارند. مرتضی رزاق‌کریمی در پاسخ توضیح داد: ما معمولاً هر سال نماینده‌ای از خانم‌ها در هیات‌های انتخاب و داوری داریم. سال گذشته علاوه بر مستانه مهاجر که یکی از تدوینگران فعال در حوزه مستند است و در دوره نخستین سینماحقیقت هم تندیس تدوین دریافت کرده، کتایون شهابی در بخش داوری بین‌الملل حضور داشت. ضمن اینکه همواره این تلاش برای حضور خانم‌ها وجود داشته است، اما همانطور که گفتید همه ساله بیشتر بانوان فیلمساز در جشنواره فیلم دارند یا یکی از عوامل فیلم‌ها هستند و به همین دلیل امکان استفاده از آن‌ها در ترکیب هیات‌های انتخاب یا داوری فراهم نمی‌شود. افشین عزیزی (آهنگساز) هم با بیان این که جشنواره باید فروش بلیت داشته باشد، گفت: وقتی جشنواره‌ای جایزه‌ای برای موسیقی اختصاص می‌دهند، نباید فیلمی با موسیقی انتخابی کاندید بهترین فیلم شود. اگر این اجبار وجود داشته باشد که مستندساز برای کار خود از آهنگساز استفاده کند یا حداقل با کسب اجازه از صاحب اثر، از موسیقی انتخابی ایرانی استفاده کند، اوضاع موسیقی در حوزه مستند بهبود خواهد یافت. مدیرعامل مرکز گسترش با بیان این که مطرح کردن الزام ساخت موسیقی برای آثار مستند به منظور شرکت در سینماحقیقت و کسب جایزه کمی زود است، تصریح کرد که این موضوع را می‌توان 4 یا 5 سال آینده عملی کرد؛ البته او یادآور شد که پیشنهاد انتخاب «بهترین فیلم» جشنواره به شرط استفاده از موسیقی اورژینال قابل بحث و تاکید در مقررات جشنواره است. در پایان این جلسه، مهدی شامحمدی پیشنهاداتی پیرامون داوری جشنواره، با حضور متخصصانی از حوزه‌های مختلف نظیر تدوین، فیلمبرداری و موسیقی مطرح کرد؛ به شیوه‌ای که انتخاب نامزدها به روش نمره‌دهی اما مخفی بوده و امکان تغییر نمره‌ی داده شده پس از جلسه مشورتی با دیگر داوران وجود داشته باشد. برای انتخاب نهایی فیلم‌ها از جمع نامزدهای اعلامی هم روش اقناعی مورد تاکید قرار گرفت.   ]]> جشنواره یازدهم Wed, 13 Jun 2018 08:52:47 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3371/درخواست-کاهش-فیلم-های-بخش-مسابقه-ملی-حضور-جدی-بانوان-جشنواره-سینماحقیقت قورچیان: سینماحقیقت در پیشرفت صداگذاری فیلم مستند موثر بوده است http://www.irandocfest.ir/fa/news/3369/قورچیان-سینماحقیقت-پیشرفت-صداگذاری-فیلم-مستند-موثر-بوده به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، وی درباره‌ی پیشرفت عنصر صدا در فیلم‌های مستند اظهار کرد: عنصر صدا در این سال‌ها به‌خوبی رشد کرده و مستندسازان به مقوله صدا اهمیت بیشتری می‌دهند. قورچیان سینماحقیقت را یکی از عوامل پیشرفت صدا معرفی کرد و گفت: این جشنواره میان عوامل فیلم‌های مستند رقابت ایجاد کرده و باعث شده تمام عوامل یک مستند توجه بیشتری روی کار خود داشته ‌باشند. وی ادامه داد: صدا در مستند باید به شکلی طراحی شود که مستندگونگی اثر حفظ شود. فضاسازی در فیلم مستند به اندازه یک فیلم داستانی کار می‌برد، با این تفاوت که این‌کار باید در خدمت اثر باشد و به مستند بودن آن لطمه‌ای وارد نکند. قورچیان گفت: در فیلم‌های داستانی و انیمیشن این امکان برای صداگذار فراهم است که تمامی صداها را تولید کند و اثر آن دیده و شنیده‌ شود؛ اما در مستند کار به مراتب سخت‌تر می‌شود، چون باید فعالیت به نحوی باشد که تولید صدا شنیده و دیده نشود و در عین حال تاثیرگذار باشد. وی در پایان، با بیان ویژگی‌های جشنواره سینماحقیقت یادآور شد: سطح مستندهایی که به بخش مسابقه این جشنواره وارد می‌شوند بالا است و جشنواره از کیفیت مناسبی در سطح دنیا برخوردار شده است. استقبال از فیلم مستند هم در این جشنواره قابل قبول است.     ]]> جشنواره یازدهم Tue, 09 Jan 2018 11:06:44 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3369/قورچیان-سینماحقیقت-پیشرفت-صداگذاری-فیلم-مستند-موثر-بوده میرصادقی: جامعه نیازمند ساخت مستندهای حفاظت از محیط زیست و حیات‌وحش است http://www.irandocfest.ir/fa/news/3368/میرصادقی-جامعه-نیازمند-ساخت-مستندهای-حفاظت-محیط-زیست-حیات-وحش این مستندساز با سابقه‌ی محیط زیست و حیات‌وحش ایران در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به اهمیت بالای ساخت فیلم‌های حیات وحش در دنیا اشاره و عنوان کرد: در آمریکای شمالی ایده‌ی میخکوب کردن مخاطب را در ساخت مستندهای حیات وحش مدنظر قرار می‌دهند و در فیلم‌های اروپایی بیشتر به داستان‌محور بودن این آثار توجه می‌کنند و مستندهای ساخته شده در این حوزه، ضرباهنگ تندی ندارند. وی ادامه داد: مستندهای حیات‌وحش با هر شیوه‌ای که ساخته شوند، مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند و بازار فروش جهانی آن‌ها در جریان و پویا است. این مستندساز نیاز جامعه امروز را به ساخت مستندهایی که به چگونگی حفاظت از حیات‌وحش بپردازد بیشتر از گونه‌های دیگر دانست و جایگاه امروز ایران در ساخت چنین مستندهایی را در دنیا قابل قبول توصیف کرد. میرصادقی همچنین درباره‌ی نقش جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در این زمینه گفت: خوشبختانه جشنواره سینماحقیقت همواره به مستندهای ساخته شده در زمینه‌ی حیات‌وحش اهمیت داده و زمینه را برای نمایش آنها فراهم کرده است که این امر بسیار ارزشمند است؛ ضمن اینکه امسال ورک‌شاپی هم با این موضوع برگزار شد تا در حضور «ونسان دمارت» فرانسوی، مستندسازان ایرانی به تبادل تجارب خود بپردازند.   ]]> جشنواره یازدهم Tue, 09 Jan 2018 09:04:14 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3368/میرصادقی-جامعه-نیازمند-ساخت-مستندهای-حفاظت-محیط-زیست-حیات-وحش گزارش سفر کاروان «سینماحقیقت» به شهر تبریز http://www.irandocfest.ir/fa/news/3367/گزارش-سفر-کاروان-سینماحقیقت-شهر-تبریز به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، این کاروان شامل اساتید، مسئولان، چهره‌های سینمای مستند، هیات‌های انتخاب، داوری، نامزدها و برگزیدگان جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت بود که در جمعی 70 نفره عازم شهر تبریز شده بودند. مستندسازان سینمای ایران در عصر نخستین روز سفر خود، از بام تبریز دیدن کردند. عون بن علی که عینالی نیز خوانده می‌شود، آرامگاهی بر فراز رشته‌کوه سرخاب در شمال شهر تبریز است. دامنه‌ی این کوه تماماً جنگل‌کاری شده و امکانات تفریحی و رفاهی زیادی از جمله تله‌کابین، پارک بازی کودکان، وسایل ورزشی، آلاچیق و... در آن قرار گرفته است. زیارتگاه، برج یادمان شهدای گمنام، وجود قله‌های به‌هم‌پیوسته کوه سرخاب، پوشش جنگلی کوه، تله‌کابین، منطقه صخره‌نوردی و برخی جاذبه‌های گردشگری دیگر، این منطقه را تبدیل به یکی از مناطق مهم گردشگری تبریز کرده است که در تمام فصول سال و با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی آن، افراد زیادی برای زیارت، گردش و یا کوه‌نوردی به این منطقه می‌آیند. روز دوم سفر کاروان سینماحقیقت به تبریز، با حضور در روستای تاریخی «کندوان» همراه بود. کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در 60 کیلومتری جنوب غربی تبریز، در یکی از روستاهای دهستان سهند در 18 کیلومتری جنوب اسکو و در دامنه سرسبز سلطان‌داغی واقع شده است. این روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی ‌است که ‌دلیل آن شکل خانه‌‌هایی است که به ‌مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند. کندوان یکی از سه روستای صخره‌‌ای جهان در کنار کاپادوکیه ترکیه و داکوتا  آمریکا است که موجب جذابیت بی‌‌نظیر آن شده است. کندوان روستایی است بنا شده در صخره و تنها سازه‌ی این دهکده را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. خانه‌‌ها هرمی شکل هستند و برای دام‌‌ها نیز حفره‌هایی در سنگ‌ها بنا شده است. خانه‌های سنتی و باستانی کندوان از نظر نوع معماری در ایران نظیر ندارند و به عقیده تعدادی از محققین احداث این خانه‌ها به قرن ۷ هجری همزمان با یورش مغول‌ها برمی‌‌گردد. چشمه آب معدنی کندوان نیز یکی از جاذبه‌های این روستای سنتی محسوب می‌‌شود. بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی شهر تبریز، از دیگر برنامه‌های کاروان سینماحقیقت بود. مسجد کبود، مقبره‌الشعرا، موزه عصر آهن، موزه مشاغل و موزه آذربایجان، برخی از این اماکن بودند. موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در جوار مسجد کبود قرار گرفته‌ است. در موزه آذربایجان که به عنوان دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران شناخته می‌شود، آثار متعلق به دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی به نمایش گذاشته شده‌‌اند. این موزه از سال 1341 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در حال حاضر با سه سالن نمایش و چند اتاق اداری و کتابخانه، یکی از بزرگترین موزه‌های کشور است. زیربنای موزه آذربایجان 2400 متر مربع است. این موزه با دارا بودن 2300 قطعه اشیای عتیقه و هنری ثبت شده و بیش از یک هزار شیء غیر ثبتی، در مرکز توجه دوستداران فرهنگ و هنر کشورمان و جهانگردان خارجی قرار دارد و به طور متوسط همه ساله حدود یکصدهزار نفر از آن بازدید می‌کنند. مستندسازان در روز سوم سفر خود به شهر تبریز، از بازار تبریز هم دیدن کردند. بازار تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده سنتی جهان است که در مرداد 1389 به عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. عواملی مانند سبک معماری بازار، آرایش مغازه‌ها، کثرت تیمچه‌ها، کاروان‌سراها، دالان‌ها، راسته‌ها و همچنین انواع مشاغل و حرفه‌ها، وجود تعداد بسیاری مدرسه و مسجد که عمدتاً از سابقه تاریخی برخوردارند، بازار تبریز را به نمونه‌ی عالی تجارت، کسب و کار، زندگی اسلامی و شرقی تبدیل کرده است. شب پایانی این سفر هم کاروان سینماحقیقت در ضیافت شام شهردار تبریز در رستوران بام تبریز شرکت کردند که این مراسم همراه با اجرای موسیقی محلی آذربایجانی بود. در این ضیافت شام دکتر ایرج شهین‌باهر شهردار تبریز، دکتر محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی پاکدامن مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، حجت‌الاسلام احمد حمیدی معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز، حسین آذرنیا رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و... شرکت داشتند. سفر کاروان سینماحقیقت به تبریز، روز پنجشنبه 14 دی‌ماه 96 به پایان رسید. جمعی از اعضای کاروان سینماحقیقت به این شرح بودند: استاد حسین ترابی، سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد، مصطفی و مرتضی رزاق‌کریمی، مهرداد اسکویی، وحید موسائیان، رضا برجی، محمدحسن دامن‌زن، احمد طالبی‌نژاد، عباس اسداللهی، محمد حمیدی‌مقدم، محمود یارمحمدلو، رحیم مرتضی‌وند، علی‌اکبر ولدبیگی، پژمان مظاهری‌پور، مهدی باقری، آزاده موسوی، کوروش عطائی، افشین عزیزی، محمدرضا وطن‌دوست، رضا خوشدل‌راد، شهنام صفاجو، مجید توکلی، مسعود سفلایی، علی‌اکبر ولدبیگی، عباس صاحب، مریم سپهری، آزادی رضائیان‌مقدم، معصومه کیانی، فاطمه موسوی، مینا مشهدی‌مهدی، مریم حق‌پناه، مهدی کوهیان، عزت‌الله پروازه، عباس امینی، شهرام میراب‌اقدم، علی همراز، مرتضی پایه‌شناس، علیرضا دهقان، محمدعلی شعبانی، آریان عطارپور، سعید خدارضایی، مصطفی امامی، مهدی اسدی، سیدمحمدصادق جعفری، محمدباقر شاهین، فضل‌الله تاری، محسن سخا، عباس عمرانی‌بیدی، احمد زایری و... سفر کاروان سینماحقیقت به تبریز، از اولین برنامه‌های فرهنگی هنری در چارچوب اعلام سال 2018 با عنوان TABRIZ 2018  پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی بود.   ]]> جشنواره یازدهم Sat, 06 Jan 2018 09:46:03 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/3367/گزارش-سفر-کاروان-سینماحقیقت-شهر-تبریز