سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره هفتم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/seventh_festival Wed, 25 Nov 2020 05:42:19 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Wed, 25 Nov 2020 05:42:19 GMT جشنواره هفتم 60 داریوش ارجمند خطاب به مردم آبادان: خوش به حالتان که همشهری شما ناصر تقوایی است http://www.irandocfest.ir/fa/news/4747/داریوش-ارجمند-خطاب-مردم-آبادان-خوش-حالتان-همشهری-ناصر-تقوایی به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»،داریوش ارجمند با حضور روی صحنه، خطاب به عموم حاضرات در سینما نفت آبادان گفت: سلام به مردم غیرتمند‌، شجاع و مقاوم آبادان و دست همه را می‌بوسم. خوشحالم که برای چهارمین‌بار به این شهر می‌آیم. وی ادامه داد: وصف آبادان خیلی دشوار است. باید در آن لحظات سخت اینجا بودیم، به هر حال آن روزها رفتند. امروز، روز فرهنگ برای آبادان است.  ارجمند با اشاره به بازی‌اش در فیلم «ناخدا خورشید» گفت: من با شخصیتی از همین خطه به نام ناخدا خورشید، افتخار همکاری با ناصر تقوایی را داشتم. در طول مدتی که اینجا بودم، با خود تقوایی، عشق و اعتقادش آشنا شدم. او از بزرگترین تظاهرات مذهبی ما یعنی اربعین فیلم ساخت. آن سینه‌زنی حیرت‌انگیز عاشورایی اولین ‌بار توسط تقوایی به دنیا منعکس شد. ارجمند تصریح کرد: تقوایی چکیده فرهنگ جنوب ما است. اینجا جای غریبی است، گذرگاه همه فرهنگ‌های جهانی است. ما در چهارراه حوادث واقع شدیم و از این چهارراه حوادث چیزهای زیادی آموختیم.  این بازیگر تصریح کرد: فرهنگ عاشورایی،‌ تئاتر‌، موسیقی و سینمای مخصوص به خود را دارد. خوشحالم سینمایش را ناصر تقوایی شروع کرد. به اعتقاد من اسطوره واقعی سینمای ایران ناصر تقوایی است.  در این لحظه، حاضرین در سالن ایستاده ناصر تقوایی را تشویق کردند و وقتی او روی سن آمد، داریوش ارجمند خطاب به مردم آبادان گفت: خوش به حالتان که همشهری شما ناصر تقوایی است. ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:51:13 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4747/داریوش-ارجمند-خطاب-مردم-آبادان-خوش-حالتان-همشهری-ناصر-تقوایی دکتر ایوبی: راز موفقیت «سینماحقیقت» چهره های پر از امید مستندسازان بود http://www.irandocfest.ir/fa/news/4746/دکتر-ایوبی-راز-موفقیت-سینماحقیقت-چهره-های-پر-امید-مستندسازان بنا بر گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، آئین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»، عصر روز گذشته (سه شنبه ۲۶ آذرماه) با حضور مدیران سازمان سینمایی، مستندسازان و جمع کثیری از علاقمندان سینمای مستند در تالار وحدت برگزار شد.  دکتر حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در ابتدای این مراسم گفت: مخاطبان سینمای مستند با حضور گرم خود باعث به وجود آمدن روزهای زیبا و شب های خوب شدند. طی جلساتی که برای تماشای فیلم های مستند جشنواره حضور داشتم، فیلم های خوبی را دیدم؛ اما علاوه بر فیلم های خوب، چهره های پر از امید پیشکسوتان و جوان ها که هفتمین جشنواره سینماحقیقت را از آن خود می دانستند و خود را میزبان این رویداد می خواندند بزرگترین موفقیت این جشنواره به شمار می آید.  وی افزود: باید به داریوش ارجمند و همه کسانی که نگران سینمای ایران هستند بگویم، گذشت دورانی که تقوایی ها نتوانند فیلم بسازند.  از دی که گذشت هرچه گویی خوش نیست خوش باش و مگو زدی که امروز خوش است  بهتر است که غصه را فراموش کنیم و برای سال آینده فیلم های مستندی بسازیم که گویای حقیقت ایرانیان است. مستندسازانی که همه وجودشان ایده است، با سعی و تلاش خود می توانند زندگی پرنشاطی را به تصویر کشند.  ایوبی در ادامه گفت: مستندسازی حرفه ای مقدس و مهم است. این کار بدون داشتن عشق میسر نیست.لازم است که مستندسازها با نگاه تیزبین خود از فرهنگ غنی ایرانی فیلم بسازند و این زیبایی ها را به وسیله زبان تصویر به دیگران نشان دهند، زیرا ایران گنجینه ای بزرگ برای مستندسازان است.  رئیس سازمان سینمایی افزود: امیدوارم علاوه بر حمایت از مستندسازان در تولید فیلم و ایجاد فرصت های عادلانه برای پیشکسوتان و جوان ها، در اکران هم به سینمای مستند توجه شود. همچنین امیدوارم بتوانیم زمینه ی رشد فرهنگ دیدن فیلم مستند نزد مخاطب را ایجاد کنیم. سینماحقیقت و سینمای مستند در اولویت کار سازمان سینمایی است و باید راه های خردمندانه با استفاده از تجربیات و مشورت با پیشکسوتان این عرصه هرچه زودتر هموار گردد.  گفتنی است در این مراسم، سید محمدمهدی طباطبائی نژاد، علیرضا رضاداد، محمدرضا جعفری جلوه، محمد آفریده، حبیب ایل بیگی، حسین مسافرآستانه، رسول صادقی، حمیدرضا دیبائی، ابراهیم مختاری، رضا پورحسین، سید احد میکائیل زاده، داریوش ارجمند، ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد، منوچهر مشیری، کیومرث پوراحمد، حسین ترابی، فرهاد مهرانفر، مرتضی رزاق کریمی، مصطفی رزاق کریمی، پدرام اکبری، بیژن میرباقری، رهبر قنبری، لقمان خالدی، ابراهیم حقیقی، مهرداد اسکویی، مجتبی راعی، جعفر صانعی مقدم، علیرضا شجاع نوری، کاوه بهرامی مقدم، مهناز مظاهری، مصطفی آل احمد، علی‏محمد قاسمی، ارد عطار پور، حسن نقاشی، و ... حضور داشتند.      ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:47:50 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4746/دکتر-ایوبی-راز-موفقیت-سینماحقیقت-چهره-های-پر-امید-مستندسازان امشب: پاول لوزینسکی با پدر و پسر در جشنواره سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4745/امشب-پاول-لوزینسکی-پدر-پسر-جشنواره-سینماحقیقت ه گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، در خلاصه فیلم «پدر و پسر» آمده است: یک تجربه خانوادگی شجاعانه! دو کارگردان، دو دوربین، یک سفر. آنها نامشان را باهم شریک می‌شوند برای کاری که احساساتشان را درگیر می‌کند و گروهی قدرتمند و پیچیده تشکیل می‌دهند که در آن، هم رنجش وجود دارد و هم معناهای ضمنی...  برپایه این گزارش، مستند پدر و پسر در طی یکسال اخیر، موفقیت های زیادی بدست آورده که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: برنده شاخ نقره ای بهترین فیلم مستند بلند پنجاه و سومین جشنواره کراکو لهستان، برنده نشان جورج نقره ای بهترین فیلم مستند جشنواره فلاهرتینای روسیه، نمایش در بخش افق های نو لهستان ۲۰۱۳، جشنواره فیلم مسکو روسیه، جشنواره بین‌المللی فیلم «پیامی به بشریت» روسیه، جشنواره بین‌المللی فیلم کاناس لیتوانی، جشنواره بین المللی فیلم مینسک بلاروس و...  مستند «پدر و پسر» از ساعت ۲۱:۴۵ شنبه شب، با حضور کارگردان ۴۸ ساله این فیلم (پاول لوزینسکی) در سالن شماره ۱ فلسطین اکران عمومی می شود.  گفتنی است: هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت تا روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده برپا خواهد بود.      ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:35:45 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4745/امشب-پاول-لوزینسکی-پدر-پسر-جشنواره-سینماحقیقت شهاب حسینی: حقیقت لازمـــه سینما است http://www.irandocfest.ir/fa/news/4744/شهاب-حسینی-حقیقت-لازم-ه-سینما به گزارش «سینما تجربی»، وی اظهار داشت: از وجود جشنواره سینماحقیقت خوشحالم. من همیشه از درک تفاوت بین واقعیت و حقیقت عاجز بودم. فقط یک چیز را می دانم. واقعیت را می بینیم اما حقیقت را باید بخواهیم که ببینیم. یکی از دریچه هایی که از آن می شود بخواهیم و ببینیم، جشنواره سینماحقیقت است.  حسینی افزاد: در حقیقت من یکی از وجوه اصلی سینما را بخش مستند آن می دانم، چون از نظر تاثیرگذاری نه تنها از سینمای داستانی کم ندارد، بلکه به مراتب در خیلی از جاها موفق تر از فیلم های داستانی ظاهر می شود. علاقه من به فیلم مستند باعث شد وقتی فهمیدم هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت نزدیک است، احساس کنم که باید تلاشی کنیم تا آگاهی رسانی لازم انجام شود و بخش وسیع تری از جامعه از این جشنواره استقبال کنند.  این بازیگر سینما درخصوص علاقه اش به سینمای مستند تصریح کرد: جواب خیلی از سوالات ذهنی من ممکن است در این فیلم های مستند وجود داشته باشد؛ چون ما در فیلم مستند با حقیقت طرف هستیم. دوربینی رفته و حقیقتی از زندگی ها، محیط و شرایط مختلف را به تصویر کشیده. دیگر آن تصاویر ساختگی نیستند و این ارزش صد چندانی به این هنر می دهد.  وی تاکید کرد: وقتی نام مستند می آید، اولین چیزی که در ذهن عموم تداعی می شود حیاط وحش و اکوسیستم است. من هم وقتی نوجوان بودم، مستند را با فیلم هایی از حیوانات و طبیعت شناختم و بعدها با گونه های دیگر آن آشنا شدم و علاقه ام به این نوع سینما بیشتر شد؛ اما هنوز هم به مستندهای زیست محیطی و تاریخی علاقه زیادی دارم.  وی پیرامون سرمنشاء سینمای مستند و داستانی هم گفت: به قول حسین محجوب، سینما، دروغی است که به صداقت احتیاج دارد! من این جمله را قبول دارم. حقیقت لازمه سینما است. میزان واقع انگاری قصه ای که در فیلم سینمایی پیش می رود نشان می دهد که سینما ریشه در مستند دارد. هر داستانی بر اساس یک زندگی یا شرایط حقیقی شکل گرفته است. من به تخیل صرف اعتقاد ندارم. به نظرم تخیل هم ریشه در حقیقت دارد. برای همین معتقدم سینمای مستند و سینمای داستانی سرمنشا مشترکی دارد. برای همین هم یک ربط ازلی به یکدیگر دارند. خوشبختانه الان نسبت به گذشته گرایش ها به این شاخه از سینما بیشتر شده، ولی متاسفانه رسانه ملی به طور جدی به مقوله مستند زیاد نمی پردازد. در حالی که در خارج از کشور شبکه هایی وجود دارد که فقط به مستند می پردازند و این باعث شده مردم به سینمای مستند بیشتر از قبل علاقه مند شوند. تلویزیون ما هم می تواند این روند را پیش بگیرد و جایگاه سینمای مستند را آنطور که در شان آن هست بالا ببرد.  شهاب حسینی در پایان، پیرامون اثرگذاری جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز گفت: این جشنواره باعث می شود دیدگاه عموم به سینمای مستند تغییر کند و بیشتر از این سینما استقبال شود. چند وقت پیش دو فیلم مستند را درباره طبیعت ایران همزمان با هم دیدم؛ یکی از آنها را ایرانی ها و دیگری را یک گروه مستندساز حرفه ای از خارج ایران ساخته بودند. طبیعت ایران در فیلم دوم بسیار متفاوت با مستند خودمان دیده می شد. تصویر، رنگ، زیبایی شناسی و همه چیز آن از لحاظ ساختار متفاوت بود. شات هایی از طبیعت ایران نشان می داد که بیننده باورش نمی شد که چنین مناظری در ایران وجود دارد. ولی مستند داخلی که از طبیعت ایران تهیه شده بود، صرفا تصویرهای گزارشی بود و خیلی از معیارهای زیبایی شناسی یک فیلم مثل نور خوب، قاب بندی های درست و... در آن رعایت نشده بود. کاملا مشخص بود که یک فیلم سفارشی برای تلویزیون بوده نه یک اثر هنری در قالب مستند. روایت فقط مختص سینمای داستانی نیست. فیلم های مستند هم یک خط روایی دارند و باید این مساله در فیلم لحاظ شود.  گفتنی است: هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، تا روز ۲۶ آذرماه ۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده برپا خواهد بود ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:32:05 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4744/شهاب-حسینی-حقیقت-لازم-ه-سینما نمایش مستندی از «نلسون ماندلا» در بخش مسابقه جشنواره بین المللی سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4743/نمایش-مستندی-نلسون-ماندلا-بخش-مسابقه-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت ه گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، نقشه صلــــح که به تازگی با کسب جوایزی از جشنواره های سائوپائولو، همپتون، گالوی و... مورد تحسین تماشاگران و منتقدان سینمای مستند قرار گرفته است، به تلاش ها و مبارزات خستگی ناپذیر «نلسون ماندلا» برعلیه تبعیض نژادی می پردازد.  این فیلم مستند ۸۵ دقیقه ای، از ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۴ آذرماه، در سالن شماره یک سینما فلسطین اکران عمومی خواهد شد.  کارلوس آگولو یکی از کارگردانان این فیلم مستند، تدوینگر فیلم معروف و اسکاری «دریای درون» به کارگردانی آلخاندرو آمنه نابار و بازیگری خاویر باردم بوده است.  هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد.      ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:28:58 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4743/نمایش-مستندی-نلسون-ماندلا-بخش-مسابقه-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت مستند «میشائیل هانکه» در جشنواره بین المللی سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4742/مستند-میشائیل-هانکه-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، این فیلم مستند در مدت زمان ۹۰ دقیقه، روایتگر زندگی هنری فیلمساز نوگرای اتریشی «میشائیل هانکه» است.  در پرونده سینمایی این فیلمساز ۷۱ ساله، آثاری چون قاره هفتم (۱۹۸۸)، ویدیوی بنی (۱۹۹۲)، بازی های خنده دار (۱۹۹۷)، کد مجهول (۲۰۰۰)، معلم پیانو (۲۰۰۱)، زمانه گرگ (۲۰۰۳)، پنهان (۲۰۰۵)، روبان سفید (۲۰۰۹) و عشق (۲۰۱۲) به چشم می خورد که فیلم آخرش «عشق»، در سینماهای ایران نیز اکران شد.  از جمله جوایز مهم وی می توان به جایزه فیلم اروپا برای پنهان، نخل طلای جشنواره کن برای روبان سفید و عشق، اسکار بهترین فیلم خارجی، گلدن گلوب، جایزه بفتا، سزار و... برای عشق اشاره کرد.  فیلم مستند بلند «میشائیل هانکه؛ حرفه کارگردان» نیز تاکنون در جشنواره های ایدفا، تریبکا، سیدنی و ملبورن به نمایش درآمده است.  گفتنی است: هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در تهران برگزار خواهد شد.  ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:26:53 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4742/مستند-میشائیل-هانکه-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت تقوایی: سینماحقیقت می تواند باعث پیشرفت سینمای مستند شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/4741/تقوایی-سینماحقیقت-می-تواند-باعث-پیشرفت-سینمای-مستند-شود به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، ناصر تقوایی در چهارمین روز جشنواره بین المللی سینماحقیقت به سینما فلسطین آمد تا در نشست ویژه جشنواره حضور پیدا کند. این نشست با محوریت «سینمای مستند جــنوب» قرار بود ساعت ۸ شب برگزار شود، اما جمعیتی که برای شرکت در این نشست به سینما فلسطین آمده بودند، از یک ساعت قبل از شروع برنامه جلوی در سالن شماره ۳ این سینما صف کشیده بودند. در واقع می توان گفت روز جمعه يكي از شلوغ ترین روزهایی بود که سینما فلسطین از زمان تاسیسش تا به امروز به خود دیده است! در طبقه همکف و جلوی در ورودی هم جمعیت بسیاری در انتظار ورود تقوایی ایستاده بودند. تقوایی به همراه همسرش «مرضیه وفامهر» وارد سینما شد، اما استقبال مردم از او باعث شد نشست کمی دیرتر برگزار شود. او بعد از کمی گپ و گفت با هوادارانش به دفتر مدیریت دعوت شد و در آنجا سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت با او به گفت و گو نشست. تقوایی توصیه هایی درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت کرد و همینطور از اعتبار این جشنواره و تاثیری که می تواند در پیشرفت سینمای مستند داشته باشد، گفت. در همین اثنا درهای سالن سینما باز شد و شرکت کنندگان وارد سالن شدند، اما جمعیت بیش از حد انتظار بود به همین دلیل عده بسیاری بر روي پله ها نشستند، عده ای هم ایستاده این نشست را دنبال کردند و بعضی هم روی زمین و پایین سن در انتظار این فیلمساز بزرگ نشستند. بلاخره با کمی تاخیر این نشست شروع شد.  راز تقوايي به روايت طالبي نژاد  ناصر تقوایی در ابتدا اختصاص بخشی از جشنواره بین المللی سینماحقیقت به «سینمای مستند جــنوب» را قابل تقدیر دانست و از اینکه امروزه به مستندهای نواحی، بیش از پیش اهمیت داده می شود ابراز خوشحالی کرد؛ سپس به احمد طالبی نژاد که به عنوان منتقد در نشست حاضر بود اشاره کرد و گفت: «از ایشان می خواهم به دلیل تسلط بر سینما و همینطور زندگی هنری من، نقش حافظه من را در این نشست داشته باشد.»  احمد طالبی نژاد هم با صحبت درباره شیوه کار و زندگی ناصر تقوایی، نشست را شروع کرد. او از دید خود دلیل کم کاری این فیلمساز را که تقریبا هر ۱۰ سال یکبار اثری خلق می کند را حفظ کردن خط کاری اش دانست و گفت: «تقوایی با تعداد کمی فیلم مستند و سینمایی توانسته جایگاه والایی در تاریخ سینما پیدا کند. حفظ کردن خط کاری است که تقوایی را از بسیاری از هم نسلان خود متفاوت کرده. درست است که او هر چند سال یک بار فیلم می سازد اما تمام فیلم هایش ارزشمند است، در حالی که اکثر فیلمسازان از آنجا که سعی در تداوم کار خود دارند، مدام خط کاری خود را تغییر می دهند»  ناصر تقوایی در ادامه صحبت های طالبی نژاد از دو فیلم آخر خود که ساخت آن هرگز به اتمام نرسید گفت. او فیلم «چای تلخ» را سال ۱۳۸۲ و فیلم «زنگی و رومی» را دو سال قبل از آن کلید زد، اما اتفاقاتی افتاد که منجر به نیمه تمام ماندن آنها شد. او گفت: «من هیچ وقت با تهیه کنندگان دولتی کار نکردم و دوست هم ندارم این اتفاق بیفتد، چون مخالف سرمایه گذاری دولت در سینما هستم.» تقوایی از مدیران درخواست کرد که به سینمای خصوصی کمک کنند. او گفت: «دولت باید زیر ساخت های سینما را محکم کند و با تاسیس و رسیدگی به وضعیت سینماها، این مدیوم هنری را در پیشبرد اهدافش یاری کند.»  قبل از اين نشست هم سه فیلم «بادجن»، «اربعین« و «مشهد قالی» از این فیلمساز برجسته که در بيش از ۴ دهه پیش ساخته شده بودند، به نمایش درآمد. او بعد از صحبت هایی درباره نحوه ساخت این فیلم ها و جایگاهی که سینمای جنوب در هنر دارد، به سوالات شرکت کنندگان و فیلمسازان کنجکاو سینما درباره چگونگي پرداخت و پرورش سوژه و نیاز فیلم مستند به فیلمنامه پاسخ داد. در واقع می توان گفت این نشست از يك گفتگوی صرف به تدريج به يك کارگاه آموزش فیلمسازی تبديل شد. در این نشست، فیلمسازان سرشناس بسیاری حضور داشتند.  گفتنی است: در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، از ناصر تقوایی به پاس یک عمر فعالیت هنری قرین افتخار، با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت و لوح سپاس تقدیر بعمل خواهد آمد.  ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:13:51 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4741/تقوایی-سینماحقیقت-می-تواند-باعث-پیشرفت-سینمای-مستند-شود جشنواره حقیقت را در دوران تازه ای که پُر از امید به زندگی است، برگزار می کنیم http://www.irandocfest.ir/fa/news/4740/جشنواره-حقیقت-دوران-تازه-پ-ر-امید-زندگی-برگزار-می-کنیم به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، متن کامل پیام جناب آقای دکتر ایوبی به هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به این شرح است:  به نام خدا  تاریخ را سیاست می نویسد. تاریخ روایت اغراق آمیز کشورگشایان و فاتحان جنگ هاست. برق شمشیرها، غرش توپ ها، چاره اندیشی های مردان هزارتوی سیاسی را غالباً تاریخ می خوانند. در تاریخ اما گویی لحظه ها گم می شوند. از زندگی خبری نیست؛ اما زندگی همواره در جریان است. تاریخ یعنی لحظه لحظه زندگی انسانها؛ لحظه هایی که می تواند پُر بار باشد از شکوه، عظمت و زیبایی. لحظه هایی که هر کدام آیه ای و نشانه ای از زیبایی خداوندگار زیبایی هاست. ثبت این لحظه های گمشده در هیاهوهای تاریخ، دیده بانانی می خواهد که سراپا دیده باشند. دلدادگانی که دیدن را آموخته اند. روایتگران لحظه های زندگی، غم ها، شادی ها وصبوری ها. آنها که صدای سکوت را می شنوند و دل تاریکی را برای دیدن می شکافند. آنها که پیوسته در جست وجوی حقیقت اند. آنها که حقیقت را در لابلای زندگی می جویند، تا نشان دهند که حقیقتِ زندگی تنها جنگ و صلح و شکست و پیروزی نیست. و ما امروز در دوران تازه ای که پُر است از امید به زندگی، جشنواره ای به نام حقیقت را برگزار می کنیم تا ارج نهیم تلاش دیده بانان حقیقت را...  حجت الله ایوبی  معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور  ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:11:29 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4740/جشنواره-حقیقت-دوران-تازه-پ-ر-امید-زندگی-برگزار-می-کنیم طباطبایی نژاد: از سال آینده روال جشنواره را تغییر می‌دهیم http://www.irandocfest.ir/fa/news/4739/طباطبایی-نژاد-سال-آینده-روال-جشنواره-تغییر-می-دهیم بنا بر گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، در ابتدای این نشست، شهنام صفاجو به ذکر توضیحاتی پیرامون این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت از ۱۹ تا ۲۶ آذرماه در سینما فلسطین و سینما سپیده برگزار می‌شود. با اعلام فراخوان این جشنواره ۱۰۱۰ فیلم مستند ایرانی و ۶۷۰ فیلم مستند خارجی به دبیرخانه ارسال شد. تعداد مستندهای ایرانی پذیرفته شده در بخش مسابقه ملی ۱۱۷ فیلم، بخش مهمان ۵ فیلم،‌ بخش مستند‌- داستانی ۹ فیلم‌، بخش ویژه مستند‌های سیاسی- اقتصادی ۱۰ فیلم‌، بخش نکوداشت ۵ فیلم و بخش سینمای مستند جنوب ۲۰ فیلم است.  همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل ۴۵ فیلم خارجی و ۱۰ فیلم ایرانی پذیرفته شده‌اند و در بخش‌های جنبی بین‌المللی هم ۴۱ فیلم نمایش داده خواهد شد. به این ترتیب تعداد کل فیلم‌هایی که در مدت هفت روز در جشنواره به نمایش در می‌آید، بالغ بر ۲۶۲ فیلم مستند می شود.  طبق اعلام شهنام صفاجو، جوایز جشنواره بین المللی سینماحقیقت نسبت به سال‌های قبل افزایش قابل توجهی یافته است و به این ترتیب به بهترین کارگردانان هفت بخش موضوعی جشنواره شامل مستند اجتماعی‌، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس،‌ پرتره‌، تاریخی‌، دینی و آئینی‌، علمی و زیست محیطی و قوم شناسی، لوح تقدیر و ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.  همچنین در بخش‌های بهترین فیلم مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی‌، در بخش بهترین دستاورد فنی و پژوهش و جایزه ویژه هیات داوران علاوه بر تندیس و دیپلم افتخار ۷۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود.  جایزه بزرگ جشنواره هم که ویژه تهیه‌کننده است، شامل تندیس جشنواره‌، نشانه فیروزه سینماحقیقت و ۱۲۰ میلیون جایزه نقدی است.  در بخش بین‌الملل هم علاوه بر سه جایزه هفت هزار، پنج هزار و سه هزار و پانصد دلاری که به کارگردانان بهترین فیلم مستند کوتاه،‌ نیمه بلند ‌و بلند بخش بین الملل اهدا می‌شود‌، جایزه ویژه هیات داوران بین الملل هم دو هزار دلار خواهد بود.  ضمن اینکه همزمان با برگزاری این جشنواره، چهار کارگاه آموزشی هم با حضور اساتید ایرانی و خارجی، در سالن کارگاهی مرکز فرهنگی هنری مرکز صبا برگزار خواهد شد.  در ادامه این نشست، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اعلام اینکه برخی فیلم‌هایی که در چند سایت خبری، در نقد عملکرد مدیریت او و یکی از مدیران سابق مرکز (محمد آفریده) منتشر شده نباید از مرکز خارج می‌شدند، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم پرونده یک مدیر را بررسی کنیم، باید صادقانه و منصفانه همه جوانب آن را در نظر بگیریم.  وی درباره‌ حاشیه‌هایی که پس از معرفی هیات انتخاب و داوری جشنواره سینماحقیقت مطرح شد‌ و برخی سایت‌ها به مدیران سابق این مرکز نقدهای تندی را وارد کردند، گفت: اینکه دوستان ما را زیر ذره‌بین دارند خیلی خوب است، وظیفه رسانه‌ها همین است که عملکرد مدیران را دائم بررسی و نقد کنند، اما آنچه در حوزه کاری ما محل اشکال است‌، این است که از جانب انصاف دور شویم.  طباطبایی نژاد اظهار کرد: تصور می‌کنم برخی قضاوت‌هایی که درباره دوستان ما انجام شده است، منصفانه نبوده و حتی غرض‌ورزانه بوده است و به همین جهت به این جنس نقد اعتراض دارم.  این مدیر فرهنگی با بیان اینکه علی رغم اعتقادش مبنی بر اینکه رفتار مدیریت باید مورد نقد قرار گیرد‌، اما با این نوع نقد غیر منصفانه مخالف است، در پاسخ به سوالی که درباره‌ی نقدهایی که برای او و محمد آفریده منتشر شده است، خطاب به سوال‌کننده، گفت: احتمالا منظورتان مطالبی است که در سایت رجا نیوز منتشر شده است، حرف من این است که کسانی که به آرشیو مرکز گسترش دسترسی دارند، چطور به تاریخ و زمان حضور من و اطلاعات مربوط به مدیریت من دسترسی ندارند؟ بپذیرید که من قبول نکنم این اتفاقات از سر عدم اطلاع بوده است. گمان بر این است که آن کسی که این خبر را آماده می‌کرد، می‌دانست من در آن فیلمی که لیستش منتشر شده است نقشی نداشتم، اما چون باید آن مدیر تخریب می‌شد، اسم مرا هم آوردند.  طباطبایی‌نژاد ادامه داد: نکته مهم این است که ابتدا باید راست و دروغ بودن مساله بررسی شود و ارزش خبر درست زمانی است که آن را تحلیل هم بکنید. من فرض را بر این می‌گذارم که همه آنچه گفته شده، درست بوده که البته نادرست بوده است؛ حال این سوال را می‌پرسم مدیری (آفریده) که در طول دوران مدیریت خود بیش از چهار هزار فیلم را مدیریت کرده است‌، آیا اگر چند فیلم به زعم دوستان بد هم داشته باشد، برای آن مدیر یک پرونده سیاه محسوب می‌شود؟  مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر اینکه نقادی به معنی جدا کردن سره از ناسره است، به فیلم «خاطره نی‌آوران» اشاره و اظهار کرد: این فیلم را مثال می‌زنم و جریان آن را بخاطر اینکه در آن نقش داشته‌ام، توضیح می‌دهم: ما قرار بود به مناسبت سی اُمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سی فیلم تولید کنیم که یکی از آنها همین فیلم «خاطره نی‌آوران» بود، اما از آنجا که اشکالاتی داشت در دوره مدیریت من متوقف شد تا کارگردان اشکالات آن را برطرف کند. بعد از آن ما از «مرکز» رفتیم و پیش از رفتن هم به کارگردان تاکید کردیم که اصلاحات فیلم را انجام دهد، اما جالب اینجاست که در دوره مدیریت بعد، فیلمی را که ما متوقف کرده بودیم به کرات نمایش دادند و حتی این فیلم جایزه‌های زیادی را هم دریافت کرد!  وی ادامه داد: بعد از آنکه بعنوان مدیرعامل به مرکز بازگشتم، آن دوستی که برای اصلاح فیلم به من قول داده بود نزد من آمد و گفت: «من نتوانستم با آن دوستان به قولم عمل کنم، اما الان بعد از چهار سال می‌خواهم آنها را برطرف کنم.» همه این‌ها در حالی است که اصل خبری که در این باره منتشر شده است، دروغ است و اگر هم راست باشد، تحلیل آن را ببینید که چقدر غیرواقعی است.  طباطبایی نژاد در ادامه سخنان خود گفت: شرط انصاف‌، عقل و شجاعت این است که اگر اشتباه کردیم صریح و صادقانه آن را بپذیریم. اگر می‌خواهیم پرونده یک مدیر را بررسی کنیم باید صادقانه و منصفانه همه جوانب آن را بررسی کنیم، این در حالی است که خیلی از دوستان ما درک درستی از مدیریت فرهنگی ندارند.  طباطبا‌یی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگارها که این فیلم‌ها چگونه از مرکز گسترش خارج شده‌اند، گفت: بسیاری از این فیلم‌ها آثاری بودند که حتی یک‌بار نمایش داده نشده بودند و فقط در آرشیو مرکز وجود داشتند، اما من در آن سایت دیدم که پلان‌هایی از آن فیلم‌ها را در اختیار داشتند! برای من هم سوال است که چه کسی اینها را از آرشیو مرکز خارج کرده و ممکن است سو‌ظن‌هایی داشته باشم، اما در حد گمان است.  مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا‌ مبنی بر اینکه آیا برای صدور مجوز نمایش آثار در جشنواره‌ سینماحقیقت، ملاحظاتی را در نظر گرفته‌ است؟ گفت: از اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی خواسته‌ام آثار را بازبینی کند اما تاکنون نکته خاصی نبوده است. وی در عین حال مطرح کرد: اما دو فیلم «توران» و «یک اسم دو کلمه‌ای» با نظر خود من از جشنواره‌ خارج شدند، چون حریم خصوصی افراد در آنها رعایت نشده بود‌ و طبق استانداردهای بین‌المللی و قوانین حقوقی و با توجه به اینکه مسئولیت نمایش چنین آثاری به طور مستقیم به دبیر جشنواره بر می‌گردد،‌ این دو اثر را از جشنواره خارج کردم.  این مدیر فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است در راستای ساماندهی جشنواره‌ها از سال آینده دبیر جداگانه‌ای برای جشنواره سینماحقیقت مشخص شود؟ گفت: این تصمیم خوبی است که سازمان سینمایی آن را مدنظر دارد، چون برگزاری جشنواره‌ها از مدیران وقت زیادی می‌گیرند و اگر بتوان دبیری یک جشنواره را از مدیریت مرکزی که برگزاری آن را برعهده دارد جدا کرد‌، اتفاق خوبی رخ می‌دهد؛ بنابراین من از این فکر استقبال می‌کنم، اما در حال حاضر تصمیم مشخصی در این‌باره نداریم.  طباطبایی‌نژاد همچنین درباره اضافه شدن چند فیلم به برخی بخش‌های جشنواره پس از اعلام نتایج هیات انتخاب هم توضیح داد: این فیلم‌ها به پیشنهاد هیات‌نتخاب به بخش بین‌الملل اضافه شدند و از میان سه فیلمی که اضافه شده است‌، دو فیلم پس از بحث در شورای سیاستگذاری معرفی شده‌اند، یک فیلم هم بنا به پیشنهاد هیات انتخاب بخش مستند ویژه سیاسی- اقتصادی به مسابقه بین‌الملل اضافه شد.  وی در بخش دیگری از این نشست، در پاسخ به اینکه چه اقدامی قرار است انجام شود تا فیلمسازانی که مخصوصاً در چهار سال گذشته از مرکز گسترش گریزان شده بودند، دوباره بازگردند،‌ گفت: هر فیلم سازی که به ما مراجعه کند و طرحی داشته باشد، طبق قواعد بررسی می‌کنیم‌. یک راه دیگری هم البته وجود دارد و آن هم طرح موضوعاتی است که خودمان در نظر داریم و در این راستا، کارگردانانی را دعوت خواهیم کرد که اگر مایل باشند همکاری کنیم. همچنین مواردی هم داریم که از فیلمسازان دعوت می‌کنیم تا بدون اینکه موضوع خاصی برای فیلمسازی قید شود، با آنها همکاری داشته باشیم و این مساله یکی از کارهایی است که من حتما در دوره مدیریت خود آن را انجام خواهم داد.  طباطبایی نژاد همچنین درباره وضعیت فیلم اولی‌ها و اینکه امور مربوط به آنها در مرکز گسترش پیگیری خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: در حال حاضر بحث چابک‌سازی مرکز گسترش مطرح است و من به آقای ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) گفتم که اگر قرار است این اتفاق بیفتد، خوب است بخش انیمیشن از این مرکز جدا شود و به عنوان یک مرکز مستقل فعالیت کند، چون بیشتر انیمیشن‌هایی که تولید می‌شود تلویزیونی هستند و بهتر است یک مرکز مستقل برای انیمیشن وجود داشته باشد.  وی ادامه داد: پیشنهاد داده‌ام بحث فیلم‌های کوتاه حرفه‌ای نیز به انجمن سینمای جوان سپرده شود و از آنجا که خیلی ضرورتی ندارد که فیلم‌های اول سازمان جداگانه‌ای را داشته باشند‌، می‌توان در بنیاد فارابی شورایی را به فیلم‌های اول و تجربی اختصاص داد.  مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به اینکه این پیشنهاد در شورای مدیران سازمان سینمایی با استقبال روبرو شده اما شاید زمان اجرای آن الان نباشد،‌ تصریح کرد: در واقع ممکن است یک مرکز سینمای انیمیشن‌، یک مرکز سینمای مستند ایران‌ (که همان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است) و یک مرکز فیلمسازی آماتور (انجمن سینمای جوان) با قید سینمای کوتاه حرفه‌ای داشته باشیم، با این حال اجمالاً فیلم‌های اول قرار است به بنیاد فارابی منتقل شود،‌ ولی هنوز ابلاغی صورت نگرفته است. ما نیز در این مرکز تا اطلاع ثانوی وظیفه حمایت از سینمای انیمیشن‌، فیلم مستند و داستانی کوتاه حرفه‌ای را برعهده داریم.  طباطبایی‌نژاد درباره حضور فیلم‌های مستند جشنواره سینماحقیقت در جشنواره‌ی فیلم فجر نیز گفت: توافق ما با دوستانمان در جشنواره فجر بر این بود که فیلم‌های مستند بلندی که در این جشنواره نامزد می‌شوند، بدون انتخاب وارد بخش مسابقه جشنواره فجر بشوند؛ در این میان ممکن است فیلمی سال قبل هم در جشنواره فجر حضور داشته باشد که قاعدتا امسال حذف می‌شود، اما نکته مهم این است که توجه ویژه به این فیلم‌ها در جشنواره فجر از سوی آقای رضاداد، یک رفتار حرفه‌ای بود که از این بابت تشکر می‌کنم.  وی همچنین درباره همکاری مرکز گسترش با تلویزیون هم خاطرنشان کرد: از آنجا که تلویزیون فارغ از تمام اشکالات خود رسانه مسلط روزگار ماست، نمی‌توانیم از آن غافل شویم. در این راستا روز گذشته جلسه خوبی را با دکتر پورحسین مدیر شبکه مستند داشتم و توافقاتی هم صورت گرفت؛ از جمله اینکه برای هر فیلم مستندی که از تلویزیون پخش می‌شود حق رایت معینی تعیین خواهد شد و حتی اگر تلویزیون در حال حاضر به دلیل شرایط مالی نمی‌تواند پول آنها را پرداخت کند، مبلغ آن جزو مطالبات ما قرار خواهد گرفت.  طباطبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین با مدیران شبکه پرس تی وی و جام جم نیز جلساتی داشتم و قرار است‌ باکس های ویژه‌ای در این شبکه‌ها برای نمایش مستند در نظر گرفته شود و به طور کلی نسبت به اینکه در تلویزیون برای نمایش فیلم‌های مستند، اتفاق خوبی بیفتد خوش‌بین هستم.  مدیر جشنواره بین المللی سینماحقیقت درخصوص آیین نکوداشت این جشنواره نیز گفت: ترجیح دادیم امسال بجای شیوه مرسوم تکریم یک یا دو چهره شاخص، یک منطقه خاص را در نظر بگیریم و بدین شکل هنرمندان آن منطقه نیز کنار یکدیگر دیده می‌شوند.  وی ادامه داد: پس از صحبت‌ها و بررسی‌هایی که انجام شد، برای شروع سینمای مستند جنوب را انتخاب کردیم و به عنوان شاخص‌ترین چهره‌های این منطقه، ناصر تقوایی و سیدحسن بنی‌هاشمی را برای بزرگداشت انتخاب کردیم. البته بنی‌هاشمی در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و نابینا شده است و در دبی زندگی می‌کند؛ ما خیلی تلاش کردیم او را به ایران دعوت کنیم، اما متاسفانه شرایط جسمانی‌اش خوب نیست.  طباطبایی تصریح کرد: درباره ناصر تقوایی هم مشخص است که آثار او بیت‌الغزل معرفت است، مخصوصاً اینکه او یکی از برترین مستندسازان ما در وجه آیینی است. به همین دلیل با وجود دلخوری‌هایی که او دارد برای این مراسم از او دعوت کردیم و این را وظیفه خود می‌دانیم که از ایشان تکریم کنیم.  وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای حضور فیلمی در جشنواره سینماحقیقت رایزنی کرده است یا خیر؟ گفت: برای هیچ فیلمی، هیچ تماسی نگرفته‌ام و فقط همان دو فیلم را به دلایل کاملا حرفه‌ای که در جشنواره‌های دنیا مرسوم است،‌ از جشنواره خارج کردم.  او همچنین در پاسخ به اینکه آیا مشکل علی محمد قاسمی حل شده است یا خیر هم گفت: به نظرم آن اختلافاتی که پیش آمده بود به دلیل نسنجیده برخورد کردن مدیریت بود. گاهی ممکن است درباره مسائل یک فیلم با افراد مختلف اختلاف نظرهایی داشته باشیم، اما اشکال کار اینجاست که این اختلافات به یک رابطه خصمانه تبدیل می‌شود.  وی اظهار کرد: وقتی من به عنوان یک مدیر تصمیمی را می‌گیرم ممکن است دیگران آن را نپذیرند، اما وقتی آن تصمیم در یک شورای کارشناسی بررسی شود و یک گروه حرفه‌ای تصمیم گیرنده باشند، آن وقت نظرات پذیرفته خواهد شد.  طباطبایی نژاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوعی برگزار شدن سینماحقیقت و گونه‌بندی کردن فیلم ها توضیح داد: به لحاظ عرف بین‌المللی، جشنواره‌های مستند چنین تقسیم‌بندی‌هایی را ندارند، اما دوستان ما در چهار سال گذشته به دلیل اینکه به موضوعات توجه ویژه شود، جشنواره را به شکل موضوعی برگزار کردند و جایزه‌ها را هم به شکل موضوعی اهدا کردند.  وی تاکید کرد: امسال قصد ما بر این بود که جشنواره را به شکل استاندارد بین المللی برگزار کنیم، اما از آنجا که فراخوان جشنواره از قبل منتشر شده بود و آثار براساس همین فراخوان رسیده بودند، درست نبود چنین کاری را انجام دهیم؛ به همین دلیل تغییراتی را که مغایر با فراخوان نبود اعمال کردیم، اما از سال آینده روال جشنواره را تغییر می‌دهیم.  طباطبایی‌نژاد در پایان، در پاسخ به سوالی درباره حضور فیلمی در جشنواره به تهیه‌کنندگی محمد آفریده و داوری او در این جشنواره پاسخ داد: این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.  ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 11:08:52 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4739/طباطبایی-نژاد-سال-آینده-روال-جشنواره-تغییر-می-دهیم فیلم مستند «انتخاب بازیگر» در جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نمایش درمی آید http://www.irandocfest.ir/fa/news/4738/فیلم-مستند-انتخاب-بازیگر-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-نمایش-درمی-آید به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، این فیلم ترکیبی از روایت شخصی بازیگران و کارگردانان مطرح سینمای جهان نظیر مارتین اسکورسیزی، کلینت ایستوود، وودی آلن، آل پاچینو، رابرت دنیرو و جان تراولتا است که با تصاویر آرشیوی و برای بازسازی داستان بی حد و حصر هالیوود بیان می شود.  مستند «انتخاب بازیگر» تاکنون در بخش مسابقه جشنواره های استانبول ترکیه، ریودوژانیرو برزیل، تورنتو کانادا و هنگ کنگ به نمایش درآمده است.  هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد شد.      ]]> جشنواره هفتم Tue, 19 Feb 2019 10:50:04 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4738/فیلم-مستند-انتخاب-بازیگر-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-نمایش-درمی-آید