سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره چهارم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/4thFestival Wed, 25 Nov 2020 14:44:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Wed, 25 Nov 2020 14:44:24 GMT جشنواره چهارم 60 ایستگاه بعد.... http://www.irandocfest.ir/fa/news/6207/ایستگاه-بعد پژوهشگر: محمد جعفری تصویربردار: محمد جعفری فیلمنامه نویس: محمد جعفری تدوین: محمد جعفری و نرگس مظاهری تهیه کننده: محمد جعفری شهر: ورامین   موضوع: تلاش برای پیدا کردن مسافرین گم شده داخل ایستگاه مترو  سال تولید: 1389 زمان: 33 دقیقه   ]]> جشنواره چهارم Mon, 19 Aug 2019 08:34:39 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6207/ایستگاه-بعد در «بازار بين‌المللي فيلم مستند» اتفاق افتاد http://www.irandocfest.ir/fa/news/6202/بازار-بين-المللي-فيلم-مستند-اتفاق-افتاد شفيع آقامحمديان مدير چهارمين جشنواره مستند حقيقت، عصر دیروز با حضور در مركز فرهنگي – هنري صبا از بازار بين‌المللي فيلم مستند اين جشنواره ديدار كرد و طي آن با سمير زعرور، از مركز سينماي بيروت و مالك مولوي از شبكه مستند الجزاير قطر، به گفت‌‌و‌گو نشست. مدير جشنواره بین المللی سینماحقیقت يكي از ويژگي‌هاي بازار بين‌المللي فیلم مستند را گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر مسئولان و دست‌اندركاران سينماي مستند كشورمان با اهالي بين‌الملل اين عرصه، اعم از كارشناسان، فيلم‌سازان و شركت‌هاي فعال در زمينه مستند دانست و افزود: نشست و گفت‌و‌گويي با سمير زعرور از مركز سينماي بيروت داشتيم كه ماحصل آن توافق‌هاي جدي در راستاي ارائه آثار مشترك سينمايي در زمينه‌هاي مستند و داستاني بود. وي درباره ديگر نشست خود نيز اظهار كرد: در ملاقات با مالك مولوي، افزون بر فعاليت مشترك در زمينه توليد مستند، مقرر شد تا بستري فراهم كنيم كه مستندهاي كشورمان از شبكه الجزيره قطر پخش شود. مدير چهارمين جشنواره مستند حقيقت، روز نخست برگزاري بازار بين‌المللي فيلم مستند را بواسطه وجود كارگاه‌هاي آموزشي، مشاوران، كارشناسان و غرفه‌داران بين‌المللي مطلوب و مناسب خواند و خاطرنشان ساخت: حضور آنان به اهميت سينماحقيقت گواهي مي‌دهد و اينكه اين جشنواره فرصت مناسبي است براي تبادل نظر و همكاري مستندسازان و تهيه‌كنندگان عرصه مستند كشورمان با اهالي سينماي مستند بين‌المللي. همين موارد نشان از تأثير اين بازار بر سينماي مستند كشورمان و اهالي آن دارد. آقا‌محمديان در پايان تأكيد نمود: بازار بين‌المللي، فرصت مناسبي است براي تبادل‌نظر مستند‌سازان كشورمان با فيلم‌سازان بين‌المللي. به علاوه، مستندسازان مي‌توانند آثار خود را ارائه دهند و براي جهاني شدن به راه‌حل‌هايي نيز دست پيدا كنند.   ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 13:02:24 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6202/بازار-بين-المللي-فيلم-مستند-اتفاق-افتاد 184 فيلم مستند در بخش هاي مختلفِ «ملي» جشنواره «سينماحقيقت» روي پرده مي روند   http://www.irandocfest.ir/fa/news/6198/184-فيلم-مستند-بخش-هاي-مختلف-ملي-جشنواره-سينماحقيقت-روي-پرده-مي-روند به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي سينماحقيقت،‌ اين آثار در 10 گرايش موضوعي از بخش «مسابقه ملي»، بخش ويژه پاسداشت «سال همت مضاعف و كار مضاعف» و بخش «جنبي» به شرح ذيل، ‌به نمايش عمومي درخواهند آمد: بخش مسابقه ملي (در 10 گرايش موضوعي) 1) مستند اجتماعي: · مستندهاي كوتاه: آبي‌تر از دريا (فرزاد علي‌نژاد)، از قبيله من (مجيد عيدان)، ايستگاه (فرهاد ورهرام)، براي سوگند (مصطفي شبان پُشت مشهدي)، ده تا (محمدصادق دهقاني)، روياي زندگي (محمد خليل‌زاده)، زندگي زيباست (سيد عباس سجادي)، شعربافي (علي مختارزاده)، فرت‌بافي (محمد دستمالچيان)، يك روز با قفل‌ساز ملكان (مجيد صباغ بهروز) · مستندهاي نيمه بلند: ايستگاه بعد (محمد جعفري)، خواب و بيدار (اُرد زند)، دايره قسمت (محمد برومند)، مأموريت غيرممكن (عباس اميني)، مرثيه‌اي براي خورشيد (محمدباقر خدادوست)، مشترك مورد نظر (لقمان خالدي)، من از معلمم پرسيدم (محمد لطفيان- غزال بهلولي ماسوله)، ناني از دل سنگ (علي صمدي)، هائيتي زنده است (عابدين مهدوي)، همتون منو مي‌شناسين (ميلاد بهار)، همه دانا (علاء محسني) · مستندهاي بلند: تقاطع (رضا فرهمند) و فرشتگان نجات (سيدستار چمني گل) 2) مستند انقلاب اسلامي:  ·مستندهاي كوتاه: آپولو 58 (حامد خسروي – اپيزود اول مجموعه مستند انقلاب اسلامي در شش روايت)، اَشا و هيشتا (محمدجعفر باقري‌نيا)، پناهگاه (بهزاد رسول‌زاده)، ديوار (الهام حسين‌زاده)، فالگوش (محمدرضا فرزاد)، يار دبستاني (محسن خان‌جهاني) · مستندهاي نيمه بلند: 57 (فرشيد آذري)، جواني من در خيابان انقلاب جا مانده (منوچهر مشيري)، سرود ماندني محراب (الهام حسامي)، ملاقات پشتِ ديوار اشرف (مرتضي پايه‌شناس)، نماهايي كه ناپديد شد (حميد جعفري) · مستند بلند: فصل وصل (فرشاد اكتسابي) 3) مستند تاريخ و تمدن: · مستندهاي كوتاه: باژ و بَرسَم (حسن نقاشي)، رادكان (محسن رمضان‌زاده)، ستاره صبح (معين شافعي)، سردار اكرم (سيدصلاح‌الدين رحيمي)، صداي تاريخ (سيدعلي غمخواري)، نقش‌هاي ماندگار (مسعود انصاري) · مستندهاي نيمه‌بلند: آريو برزن (خسرو حيدري)، بنادر گمشده (بهزاد وزيري)، تجديد حيات پايتخت (سعيد پوراسماعيلي)، دست‌ها و نجواها (بابك بهداد)، سيراف (مهدي اسدي)، شاه‌دژ، قصه اي در باد و خواب (مرتضي شاملي)، كوچه آلبالو (كريم فائقيان)، كول فرح (مهوش شيخ‌الاسلامي)، مردمي كه همه چيز، همه چيز، همه چيز دارند (شهرام درخشان)، يابندگان حلقه‌‌هاي گمشده (احمد ظريف‌رفتار) · مستند هاي بلند: تابوت خالي (فرشاد اكتسابي)، خموشي‌هاي نمور (بهمن داوري) 4) مستند تجربي [آزاد]: · مستندهای کوتاه: 21 آگهی استخدام (فرحناز شریفی)، آتش عشق (مهناز رکنی)، آسکو (محمدعلی هاشم‏زهی)، آوای کرکیت (قدرت باقری)، در همسایگی ما (مسلم نصیری)، زاغ و روباه (محمود کیانی‏فلاورجانی) و صحرای زنده (سیدحسین صافی) · مستندهای نیمه‏بلند: بادبادک ترسو (بنت‏الهدی ترابیان)، پارس، خلیج‏فارس، ایران (علی باقرزاده ‏نمازی)، خواب خورشید (ناصر صفاریان)، گردنه‏های عبور خاطره (حسین حاجی‏زاده صفار)، موسی پهلوان (امین رحیمی) و میمند (سیدحسین صافی) · مستندهای بلند: چند بار به شب دل باخته‏ای؟ (کیوان علیمحمدی، امید بنکدار)، دستور آشپزی (محمد شیروانی) و مینور/ ماژور (علیرضا رسولی‏نژاد) 5) مستند دفاع، مقاومت و پايداري: · مستندهاي كوتاه: خواب خوش بيداري (اميرحسين نوروزي، علي‌محمد ذوالفقاري)، ليكو (محمدعلي هاشم‌زهي)، مجيده (ماجد نيسي)، نغمه‌هاي ناميرا (سعيد راضي‌هويزه) · مستندهاي نيمه بلند: تنها گريه كن (احمد شريف‌زاده)، جنايت در سكوت (بهروز نوراني‌پور)، رستاخيز (محمدعلي فارسي)، غروب فراق (سيدرضا حسيني) · مستند بلند: سوسنگرد (عبدالرسول گلبن) 6) مستند ديني و رضوي: · مستندهاي كوتاه: آستان (سيد مجيد رحيمي)، اَللَر «دستها» (بابك كلانتري‌خرمي)، امام‌رضا(ع) (مهدي شاه‌محمدي)، بي‌بي مراد (همايون امامي)، بيست و هشتم ماه صفر (سياوش سرمدي)، تكيه كن (محسن خان‌جهاني)، دوباره نگريستن (سيدستار چمني‌گل)، ضامن آهو (مهدي كوهيان)، فيروزه اسلام (سعادتعلي سعيد‌پور)، ماه بر بام (عليرضا جهاني‌فر)، مسجد دارالاحسان (برهان احمدي)، نشانه‌ساز (مهدي احمدي)، وندا (فرخ حنيفه‌‌نژاد – مريم فتاحي‌فر)، و بار ديگر دمّام... (ايمان حاجي‌زاده)، وُهوم (فاطمه مشهدي‌مهدي)، هجرت (فريدون نجفي) · مستندهاي نيمه‌بلند: بخشو (محمدرضا مرزوقي)، سقاتالار (محمد قرباني‌آهودشتي)، سقانفار (اميرحسين ماكويي)، ويونا (فرهاد ورهرام)، همنوا با زينب(س) (عبدالرسول آذرشب) · مستندهاي بلند: سر بر شانه‌ آسمان (احمد جان‌‌ميرزايي)، عكاسخانه (مصطفي شيري) 7) مستند سياسي: آينه هاي غبار گرفته (رهبر قنبري)، اعدام به جرم آزادي (سيد جلال دهقاني)، ايران هراسي (عباس لاجوردي طوسي)، بحران كوُزوو (محمدرضا عرب)، به دنبال حقيقت (سياوش سرمدي)،‌ به رنگ آسمان (حميد رياضي)، سبز و سپيد و سرخ (سيد محمدرضا هاشميان)، مادران سِربرنيتسا (رضا برجي) 8) مستند علمي و فناوري: به روشني نور (پناه‏برخدا رضایی)، جورِ دیگر دیدن (رضا مجلسی)، درمانگر (نادیه جعفری- محمود مزرعتی)، زندگی آبی (احمد کاوند)، غلبه بر سنگ (مهدی مختاری)، طلوعی دوباره (جعفر گنج خانلو- پویان آقابابایی)، مدرسه کوچک، آرزوهای بزرگ (داریوش غریب‏زاده) 9) مستند محيط زيست و طبيعت: ·  مستندهاي كوتاه: آغلارگول (بهروز عالمي)، جنبش برگ (مجيد انتظام‌زاده)، زنده‌رود (جمال اسكويي)، زيره‌ها هم گل دارند (محمد اسلامي)، ساز پرواز (عباس خسروجردي)، سورت (ياسر خمسي)، عاشقانه‌هاي سرزمين من (سودابه مجاوري)، غار شيربند (اسماعيل رمضاني)، گُل‌غلتان (محمد شفيع‌خاني)، محصور (محمدرضا اكبري) · مستندهاي نيمه‌بلند: ايران، جنوب غربي (محمدرضا فرطوسي)، تالاب انزلي (سعيد نبي)، تايگون (جمشيد مجددي)، چه شور بود درياچه من (حسن قهرماني)، حلزونها (سيدحسين صافي)، رودخانه‌هاي خزري- سرخرگ (پيمان نهان‌قدرتي)، زندگي در كسوف (فتح‌ا... اميري)، نوغانداري (بابك مجيدي)  ·مستندهاي بلند: مرثيه‌اي براي جنگل تنها (همايون امامي)، مينوتا (محمدحسين صفري) 10) مستند مشاهير و مفاخر: · مستندهاي كوتاه: ايراندخت (آيدا پناهنده)، سعدي شاعر مصلح (پژمان مظاهري‌پور)، فرشچيان (مصطفي رزاق‌كريمي) · مستندهاي نيمه‌بلند: اتاق نيمه تاريك، پنجره نيمه روشن (رويا مجدنيا)، اين سال‌ها كه مي‌گذرد (سيدعبدالستار كاكايي)، پيداي ناپيدا (محمد احساني)، دكتر شيخ (احمد شادكامي)، فارسي شكر است (محسن سوهاني)، من پشت اين دريچه چشم به راه بهارم (جواد توانا)، و من مسافرم (لقمان خالدي) · مستندهاي بلند: از پاريز تا پاريس (سيدجواد ميرهاشمي)، حقيقت گمشده (محمدعلي فارسي)، سفر ناتمام (حسن فتحي)، قلبي كه مي‌تپد (فرهاد بردبار)، ... و آسمان آبي (غزاله سلطاني‌شيرازي)                                                 بخش ويژه (پاسداشت سال همت مضاعف و كار مضاعف) در پس ديوار مي گريم (هوشنگ ميرزايي)، عبور از صخره ها (حجت ا... حافظي)، گنبد دوّار (كاوه بهرامي مقدم)، معلم (محمد علي فارسي)، من مي توانم (شيركو سالك)   بخش جنبي (مرور آثار مستندسازان استان هاي خوزستان، كردستان، يزد) * خوزستان: الرماد (حبیب باوی‏ساجد)، پهن او (سعید بریزی)، دستان پیر بازارچه (عباس داودی)، شانه‏های موازی (منصور غلامی)، شهر آجر (احسان صامت‏زاده)، شهر خاموش (مجید عیدان)، کلگ (فاطمه صادقی)، کوروش تا کیانوش (محمود رحمانی)، وقتی همه رفتند (محمدباقر حنطوش‏زاده)   * كردستان: آپارتمان شماره 51 ولنجک (سرکوت مسگری)، افسون (هیوا امین‏نژاد)، سجاده (نظیر میرزایی)، سنه‏دژ (برهان احمدی)، کلاس تشکیل می‏شود (جلال نصیری هانیس)، موش و گربه (بیژن زمان‏پیرا- ناهید قبادی)، میراث ماندگار (پرویز رستمی)، یک تقویم، یک قبیله (هیوا صوفیه)   * يزد: آهنگ كوچه هاي خشتي (سيد مجيد هاشمي، ابوذر حيدري)، اسابدو (محمدرضا زبرجديان)،‌ بوي گردو (عليرضا دهقان)، جهانگردي با عصاي سپيد (محمدرضا بحري)، كاريز (سعيد زارعيان)، كيمياي خاك- مسجد جامع كبير يزد (عبدالحميد بقائيان)، مادرت از يزد (حسين روشن بخش يزدي)،‌ مازاري (احمد صراف يزد)، مشي و مشيانه (حسن نقاشي)،‌ ملا زهرا (سيد محمد حسيني)، همچو حافظ (سيد مسعود آستانداري)   * گفتني است: هيأت انتخاب بخش «مسابقه ملي» جشنواره "سينماحقيقت" متشكل از سركار خانم مهناز مظاهري (تهيه‌كننده سينماي مستند) و آقايان: ابراهيم كيهاني (فيلمساز و كارشناس سينماي مستند)، مهرداد زاهديان (پژوهشگر و مستندساز)، ابوالقاسم ناصري‌نياكي (مدير گروه مستند شبكه يك سيما)، عليرضا قاسم‌خان (مستندساز)، سيدحسين حق‌گو (مدير فرهنگي و تهيه‌كننده سينماي مستند)، مصطفي دالايي (فيلمبردار و مستندساز) و اصغر بختياري (كارشناس و فيلمساز) بودند كه پس از بازبيني 880 فيلم مستند ارسالي به دبيرخانه جشنواره،‌ اقدام به انتخاب آثار مزبور نمودند. * شايان ذكر است: فيلم هاي آسکو (محمدعلی هاشم‏زهی)، بنادر گمشده (بهزاد وزيري)، چه شور بود درياچه من (حسن قهرماني) و حقيقت گمشده (محمدعلي فارسي) نيز آثار منتخب ايراني بخش «مسابقه بين الملل» هستند.   ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 11:47:14 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6198/184-فيلم-مستند-بخش-هاي-مختلف-ملي-جشنواره-سينماحقيقت-روي-پرده-مي-روند گزارش کامل سومين «شب نقد» جشنواره بین المللی سینماحقیقت   سه فيلم در يك نگاه http://www.irandocfest.ir/fa/news/6197/گزارش-کامل-سومين-شب-نقد-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-سه-فيلم-يك-نگاه مردي كه به تنهايي، محافظ تاريخ ايران است! در اولين نشست تخصصي «شب نقد» که با حضور استاد منوچهر طیاب برگزار گردید، فيلم «كول فرح» به نقد و بررسي گذاشته شد. علي‌اصغر كشاني، منتقد سينما در ابتدا به ساختار شاعرانه و در‌هم تنيده فيلم اشاره كرد و گفت: مردم‌شناسي، باستان‌شناسي و ارتباط انسان و طبيعت از ويژگي‌‌هاي فيلم «كول فرح» است. فضايي كه انسان را به گذشته تاريخي خود نزديك مي‌كند. پيرمردي نگهبان در روستايي با زندگي دشوار، حافظ تاريخ سرزمين‌مان است و از يكي از آثار تاريخي حفظ و حراست مي‌كند. وي در ادامه افزود: شاعرانگي فيلم و فرم ساختاري آن بسيار تأثيرگذار است و به قوام اثر كمك كرده است. قاب‌بندي مناسب با نشستن، برخاستن، ضدنورها، محيط طبيعي، تصاوير غروب بدون اينكه از عناصر سينمايي بيرون بزند، چيده شده است. اين منتقد سينما مهم‌ترين رويكرد فيلم را شكوه و جلال اثر دانست و گفت: اين نگاه غمگين در انتقال پيام به مخاطب در مستند ديده و حس مي‌شود. در ادامه مهوش شيخ‌الاسلامي، كارگردان مستند «كول فرح» به مشكلات ساخت فیلم مستند اشاره كرد و گفت: سينماي مستند از لحاظ تجاري هيچ‌گونه منفعتي براي فيلم‌سازان ندارد و ما فقط از روي علاقه و عشق به كار، جلو مي‌رويم و اثري را توليد مي‌كنيم. وي افزود: «كول فرح» روستايي در استان خوزستان است كه رفت و آمد به آن با مشكلات بسياري از جمله نداشتن جاده مناسب و پيچ‌هاي خطرناك همراه است. اما با تحمل تمام اين مشكلات، كار را ساختيم تا قدمت و زيبايي يك اثر تاريخي را مقابل ديدگان مخاطبان قرار دهيم. اين مستندساز به روايت تنهايي يك مرد در اثرش اشاره كرد و اظهار داشت: «فيلم قبلي‌ام باعث شد تا يك سه‌گانه درباره تنهايي بسازم. تنهايي اين مرد در آن شرايط سخت كه بايد از يك اثر ملي محافظت كند؛ آن هم به قيمت جان، در حالي كه هيچ مسئول يا نهادي روي خوشي به او نشان نمي‌دهد و ارزشي براي شخصيت مرد روستايي قائل نيست. شيخ‌الاسلامي درباره نبود متن و فيلم‌نامه در هنگام ساخت گفت: مدتي با اين فرد زندگي كردم و در موقعيت‌هاي مختلف با او ارتباط گرفتم و از بسياري از نماهايي كه از وي گرفتم، در جاي مناسب و با حفظ ريتم ساختار استفاده كردم. وي در پايان به بي‌توجهي نهادهايي همچون سازمان ميراث فرهنگي و بخشي‌هاي دولتي اشاره كرد و خاطرنشان كرد: اين پيرمرد تنها علاقه‌مند حفظ و نگهداري بخشی از تاريخ ايران در آن منطقه دور‌افتاده است و اگر امكان داشت، تمام صحنه‌هايي كه براي فيلم گردآوري كرده‌ام را در این مستند قرار بدهم، يك سريال مستند با موضوعات مختلف از كار درمي‌آمد! در اين نشست، منوچهر طياب مستندساز نيز حضور داشت.   پرچم ايران، قديمي‌ترين پرچم جهان دومين نشست تخصصي «شب نقد» به فيلم «سبز، سپيد، سرخ» ساخته محمدرضا هاشميان اختصاص داشت. علي‌اصغر كشاني، منتقد سينما، در ابتداي نشست به محوريت شيء در روايت داستان اشاره كرد و گفت: در اين گونه مستندها سوژه‌اي انتخاب مي‌شود كه براساس آن، مسائل پيراموني مانند تاريخ و هستي‌ شناسي حول محور سوژه مورد بررسي قرار مي‌گيرد. وي افزود: در اين اثر، پرچم به عنوان سوژه انتخاب شده و تحقيق ميداني، پژوهش و مصاحبه‌محوري، دوره‌هاي تاريخي مختلف و تأثير آن بر پرچم را مورد بررسي قرار می دهد. نگاه سنتي تاريخي و اساطيري به پرچم ايران نيز در اين مستند ديده شده است. مستندساز تلاش كرده از دوران باستان، مشروطه، تاريخ معاصر تا امروز، دلايل تغيير رنگ پرچم را نشان دهد. اين منتقد سينما ادامه داد: مستندساز تلاش مي‌كند موجوديت و واكاوي تاريخي اين شيء را به نمايش درآورد و آن را به صورت يك مستند فرهنگي – تاريخي به نسل‌هاي آينده براي ادامه كار منتقل سازد. محمدرضا هاشميان، كارگردان مستند «سبز، سپيد، سرخ» با اشاره به اينكه اين مستند تجربه اول فيلم‌سازي او است، آن را تجربه سختي دانست و گفت: معمولاً بر نگارش تمركز دارم و به صورت اتفاقي به سوژه پرچم برخوردم. چند سال قبل مشخص شد كه پرچم ايران سابقه چندين هزار ساله دارد و قديمي‌ترين پرچم در جهان متعلق به ايران است. وي در ادامه افزود: مقاله‌اي در يكي از روزنامه‌ها درباره تاريخ پرچم خواندم كه موجب شد تا اطلاعاتي جمع‌آوري كنم. طرح ابتدايي با همان اطلاعات اوليه را نوشتم که در مركز سینمای مستند و تجربي تصويب شد. در ادامه تحقيق به حجم زياد اطلاعات پيرامون پرچم برخورد كردم. با دسته‌بندي داده‌هاي اوليه در مدت زمان 8 ماه، زاويه ديدي را برگزيدم و كار را كليد زدم. هاشميان همچنين گفت: پس از مدتي احساس كردم متن اوليه پاسخ‌گوي نياز من نيست و بايد بازنويسي شود. زيرا اطلاعات در جاهاي مختلف همچون موزه‌ها، كتاب و... در دسترس نبود و كار را دچار مشكلات بسيار مي‌كرد. هاشميان در پايان به نگاه امروزي مستند در زمينه پرچم اشاره و خاطرنشان كرد: در اين فيلم حقايق را بدون زاويه ديد روايت و زبان عامه‌پسند و همه‌فهم را انتخاب كردم تا با گذشته و هويت خود، به راحتي ارتباط برقرار كنيم.     فرشچیان، نقاش برتر قرن آخرين نشست تخصصي «شب نقد» به مستند پرتره ی «فرشچيان» ساخته مصطفي رزاق‌كريمي اختصاص پيدا كرد. در ابتداي جلسه شهنام صفاجو، مديرروابط عمومي جشنواره گفت: «مستند پرتره» در سينماي مستند علاقه‌‌مندان بسياري دارد. سال گذشته و از این ‌گونه مهم سینمای مستند، آثاری از برگمان، کوروساوا و فرانسوا تروفو به نمايش درآمد و امسال نیز بیش از 25 فيلم مستند پرتره ایرانی و خارجی در جشنواره حضور دارند كه مستند «فرشچيان» ساخته مصطفي رزاق كريمي از آن جمله است. در ادامه علي‌اصغر كشاني منتقد سينما به اهميت اين‌گونه سينماي مستند اشاره كرد و گفت: رويكرد مستندسازان امروزي سينماي ايران به اين ‌گونه ی سينمایی بسيار زياد شده است. مستند فرشچیان يكي از اصلي‌ترين بحث‌هاي چالشي مستندساز با سوژه است، زيرا در موقعيت‌هاي مختلف وارد زندگي وی مي‌شود. موقعيت‌هايي همچون مقاطع مختلف سني و مرگ كه اهميت بسياري در مستند پرتره دارد. وي در ادامه افزود: تصاوير آرشيوي كه از پرتره به دست مي‌آيد، محدوديت دارد. چيدمان متناسب با ساختار و طراحي عناصر اصلي مستند، برعهده مستندساز است. این منتقد سينما، گذر زمان را در پرتره مؤثر دانست و گفت: قدم اوليه براي مستند پرتره، حفظ ارتباط سوژه است. مصطفي رزاق كريمي كارگردان فيلم نيز درباره انتخاب سوژه گفت: 26 سال پيش درباره 8 نويسنده، 11 فيلم مستند پرتره ساخته شد و به همين دليل به شخصيت نويسنده و نقاش علاقه پيدا كردم. هنگامي كه پيشنهاد مستند پرتره استاد فرشچيان را به من دادند، آن را بهترين فرصت براي تجربه دانستم. وي در ادامه افزود: با استاد فرشچيان و تابلوهاي مينياتور ايشان زندگي كردم و نقاشي‌هاي اساطيري، تحصيلات، ناگفته‌ها و رنگ‌شناسي او را مورد تحليل قرار دادم. من علاقه‌مندم بيشتر فيلم بسازم تا تحليل‌گر باشم. مستند پرتره «فرشچيان» هم فيلم است، نه تحليل. كارگردان مستند خاطرنشان كرد: استاد فرشچيان از نقاشان برتر قرن است و اين براي تاريخ معاصر ايران بسيار اهميت دارد. شخصيتي كه در خانواده مذهبي – سنتي به دنيا آمده و زير نظر استاد ميرزاآقا امامي نقاشي آموخته است كه همگي نشان از ريشه همين شخصيت است كه در فيلم نمايش داده شده است. نقاشي‌هاي فرشچيان باورهاي ايماني – مذهبي را نمايش مي‌دهد كه اينگونه نقاشي‌ها در آثار فرشچيان شاخص است. وي در ادامه افزود: سعي كردم مستندهاي پرتره انعكاس زندگي شخصيت‌هاي بزرگ همچون علامه جعفري، فرشچيان و مميز باشد. بايد حساسيت‌ها را كنار گذاشت و به اين افراد تا زماني كه زنده هستند نزديك شد. افتخار نكنيم كه اين بزرگان از دنيا بروند و سپس به فكر ساختن فيلم درباره آنها بيفتيم...   ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 11:08:17 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6197/گزارش-کامل-سومين-شب-نقد-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-سه-فيلم-يك-نگاه گزارش کامل سخنرانی نماينده شبكه مستند اروپا (EDN) در ميزگرد بازار فيلم مستند جشنواره بین المللی سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/6196/گزارش-کامل-سخنرانی-نماينده-شبكه-مستند-اروپا-edn-ميزگرد-بازار-فيلم-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت نخستين نشست از سري نشست‌هاي بازار بين‌المللي فيلم مستند جشنواره سينماحقيقت در مركز فرهنگي – هنري صبا با حضور «اُوِه ينسن»، نماينده شبكه مستند اروپا (EDN) در شرايطي برگزار شد كه همكار او «توماس فريكل» به علت عارضه قلبي نتوانست در اين جلسه حضور پيدا كند؛ جلسه‌اي كه در آن، ينسن به تفصيل به معرفي شبكه مستند اروپا و عملكرد آن در تسهيل تهيه‌كنندگي، فيلم‌سازي و توزيع آثار پرداخت. نيسن، در ابتدا براي معرفي شبكه مستند اروپا اشاره‌اي به تعداد اعضا و كشورهاي حاضر در اين شبكه داشت و گفت: بيش از هزار عضو از 60 كشور در اين شبكه فعال هستند كه به فعاليت در عرصه مستند مي‌پردازند. البته بيشتر اين اعضا را اروپاييان تشكيل مي‌دهند. وی اهم فعاليت‌هاي اين شبكه را تأمين ساختارهاي پيچيده سازمان، در سطوح سياسي گوناگون تا كوچك‌ترين نياز يك فيلم‌ساز براي ساخت مستند خواند و افزود: ما علاوه بر جذب تمامي سليقه‌ها، سعي مي‌كنيم تمام نيازهاي اهالي مستند از توليد تا پخش را برطرف كنيم. مشاور شبكه «اي دي اِن» برگزاري سمينار و بازارهاي فيلم، فعاليت رودررو با مستندسازان و ارائه اطلاعات و رايزني‌هاي سياسي – اجتماعي براي عرضه بيشتر آثار مستند را از عمده فعاليت‌هاي اين شبكه عنوان كرد و ادامه داد: تا به امروز، تمامي جلسه‌ها به شكل حضوري برگزار مي‌شد، اما به تازگي، به صورت آنلاين از راه ويدئو كنفرانس جلسات را برگزار مي‌كنيم تا ديگر نياز به سرمايه‌گذاري براي سفر نباشد. ينسن اظهار كرد: مستندسازان در مقام يك كارگردان مي‌توانند در جلسه‌ها و نشست‌هاي آنلاين، حضوري فعال داشته باشند. همچنين آنها مي‌توانند به چرايي استقبال يا عدم استقبال از مستند خود از سوي سرمايه‌گذاران پي ببرند. او تأكيد كرد: مستندسازاني كه تا به حال نتوانستند به طور جدي در اين عرصه مطرح شوند، مي‌توانند از راه اين شبكه به شكل ميان‌بر به اين مهم دست يابند؛ چرا كه ما درصدد گسترش فعاليت‌مان در كشورهاي آسيايي هستيم. مستندسازان مي‌توانند بازخورد آثارشان را تا كشورهاي گوناگون اروپايي و آسيايي گسترش دهند. تدوينگر شبكه مستند اروپا، برگزاري سمينارها و ورك شاپ‌هاي متفاوت و حضور در فستيوال‌هاي گوناگون از جمله بيرون از اروپا را از فعاليت‌هاي ديگر اين سازمان خواند و گفت: بزرگترين هدف ما تسهيل راه مستندسازي براي مستندسازان از مرحله توليد تا پايان كار، حتي معرفي خريدار است. يكي از قدم‌هاي جدي كه در راستاي تسهيلات براي فيلم‌سازان برداشته‌ايم، اين است كه به توافق‌نامه‌اي براي دسترسي به آرشيوها دست پيدا كرده‌ايم تا اعضا راحت‌تر بتوانند به منابع پژوهشي دسترسي پيدا كنند. او به مستندسازان ايراني تأكيد كرد: اگر سوژه و موضوع مناسبي در مورد ايران، حال در هر حوزه‌اي، اعم از تاريخي، اجتماعي، فرهنگي و... داشته باشيد، ما راه مستند‌سازي و ارائه و توزيع آن در اروپا را براي شما هموار مي‌كنيم. نماينده شبكه مستند اروپا،  هزينه عضويت در شبكه را 130 يورو در سال عنوان كرد كه براي مستندسازان ايراني با ارائه تخفيف به 100 يورو كاهش پيدا كرده است. وی تصریح کرد: از همان ابتدا نمي‌خواستيم فعاليت‌هاي خود را تنها به ايده يا گروه خاصي از مستندسازان، محدود كنيم، به همين خاطر تمامي اعضاي دست‌اندركار در عرصه مستند، از تهيه‌كننده و مستندساز تا توزيع‌كننده مي‌توانند به عضويت EDN درآيند. او مجموع ورك‌شاپ‌ها و نشست‌هاي تخصصي شبكه را 15 واحد در سال عنوان كرد كه سه جلسه آن به كشورهاي غيراروپايي اختصاص پيدا مي‌كند. ينسن در پاسخ به پرسش يك مستندساز ايراني، مبني بر تفاوت مستقل عمل كردن يك فيلم‌ساز با عضويت در اين شركت، گفت: به طور طبيعي مستقل عمل كردن، به درصد ريسك مي‌افزايد و پروژه را شكننده‌تر مي‌كند، از همين رو همكاري با چنين شركتي، اطمينان و آسودگي بيشتر شما را به همراه دارد، چرا كه در عرصه بين‌المللي اين موضوع كه شما چه كسي هستيد و توليدتان چيست، خيلي مهم است و همين ريسك مستندساز و تهيه‌كننده را بالا مي‌برد. او در پاسخ به پرسش فيلم‌ساز ايراني ديگر كه براي معرفي يك مستند چه بايد ارائه كنيم، اظهار كرد: چند صفحه‌اي بايد در مورد موضوع مستندتان و چگونگي پردازش به آن بنويسيد و در ادامه كليپ يا صحنه كوتاهي از فيلم خود و حتي تنها چند تصوير يا يكي از كارهاي قبلي خودتان را ارائه دهيد تا تصويري از شما و كيفيت كارتان در ذهن ما شكل بگيرد. ينسن، در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبني بر اينكه مستندهاي ايراني را چطور مي‌بيند و كيفيت آنها را چگونه ارزيابي مي‌كند، گفت: متأسفانه به علت تعدد نشست‌ها هنوز موفق به ديدن فيلمي در اين جشنواره نشده‌ام، اما پيش از اينها چند مستند ايراني را به تماشا نشسته بودم كه كارهاي خوب و مناسبي بودند. در مورد كيفيت هم بايد بگويم كه اصلاً بحث كيفيت و حتي سوژه نيست، مهم، نوع نگاه متفاوت و زاويه ديد فيلم‌ساز در ساخت يك اثر و پردازش يك ايده است كه در آن چند مستندي كه من ديدم، مستندسازان ايراني موفق عمل كردند.   ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 11:03:46 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6196/گزارش-کامل-سخنرانی-نماينده-شبكه-مستند-اروپا-edn-ميزگرد-بازار-فيلم-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت مستندسازانی با نگاه‌هاي متنوع http://www.irandocfest.ir/fa/news/6195/مستندسازانی-نگاه-هاي-متنوع اردزند: فيلم من، خواب و بيدار هشداري به مسئولان است محمدتقي فهيم در ابتداي نشست شب نقد فيلم «خواب و بيدار» به توليد مستند اجتماعي و پيامدهاي مختلف آن اشاره كرد و گفت: «فيلم اجتماعي متأثر از سينماي مستند است كه دليل آن هم وفادار بودن به واقعيت جامعه مي‌باشد. «خواب و بيدار» به رغم كهنه بودن موضوع و تكراري بودن آن با پرداختن به موضوع امروز، مخاطب را درگير مي‌كند.» وي در ادامه افزود: «ايده فيلم از جمله موضوعاتي است كه روزها از كنار آن مي‌گذريم و توجهي به آن نمي‌كنيم. اما مستند با نگاه موشكافانه به آدم‌ها و اتفاقات و رخدادهاي اطراف جامعه شكل مي‌گيرد و اين تفاوت آدم معمولي با يك فيلم‌ساز مستند است.» اين منتقد سينما به تفاوت سينماي مستند و داستاني اشاره كرد و افزود: « «خواب و بيدار» با آنكه موضوع تكراري دارد، اما وجدان بيننده را تحريك مي‌كند. سبك و شيوه مستند و تصاوير بازسازي شده به خوبي درام داستاني را پيش برده است. موضوع تلخ و فرجام شيرين آن شباهت بسیاری به سينماي داستاني دارد كه ما در سينماي مستند نبايد به دنبال اين پايان باشيم. مستند وظيفه دارد واقعيت قضيه را زير و رو كند و مخاطب را به طرف فكر و درگيري ذهني سوق دهد.» ارد زند كارگردان فيلم، پايان خوش فيلم را خلاف واقع دانست و گفت: «دليل تكرار و پيگيري اين پايان، ايهامي بود كه در اتفاق و درام داستان وجود داشت. پايان فيلم خوش نيست، تلخ هم نيست؛ زيرا ايده و سوژه داستان اين پايان را مي‌طلبيد.»  وي در ادامه افزود: «تهيه‌كننده «خواب و بيدار» تلويزيون است، به همين دليل در ابتداي پذيرش طرح مستند تأكيد داشتند نااميدي را در جامعه تزريق كند اما هنوز امكان پخش آن از تلويزيون ميسر نشده است.» زند به سياه بودن موضوع فقر اشاره و خاطرنشان كرد: «اگر بخش خصوصي تهيه‌كنندگي فيلم را برعهده داشت، شايد نگاه ما عميق‌تر بود و بيشتر به موضوع فقر مي‌پرداختيم.» وي افزود: «اگر عوامل اجتماعي در كنار مسئولان دست به دست هم بدهند چنين اتفاقات ناهنجاري يعني كودكان كار در جامعه رخ نمي‌دهد. اين كودكان قربانيان اصلي اجتماع هستند كه هيچ‌كس به آنها نگاه نمي‌كند و در پي رفع مشكل آنها هم نيست.» زند در پايان خاطرنشان كرد: «اگر با تحقيق هميشگي و متعارف، داستان و موضوع را پيش مي‌برديم، به كليشه در روايت دچار مي‌شديم. ما سعي كرديم با نگاهي متفاوت و ساخت فيلمي كوچك، وضعيت فعلي جامعه و مشكلات آن و بچه‌هاي كار را به تصوير بكشيم تا هشداري به مسئولان باشد.»   شاعرانه‌اي از دفاع مقدس و شهادت ديگر ميهمان شب نقد جشنواره، محمدعلي هاشم‌زهي كارگردان مستند «ليكو» بود كه نقد فيلم او با گفتار محمدتقي فهيم همراه شد. محمدعلي هاشم‌زهي در ابتداي جلسه گفت: ليكو به معناي بلوچي همان هايكو مي‌باشد. ليكو به سرود زنان بلوچ در فراق از دست‌رفتگان و عزيزانشان خوانده مي‌شود؛ سرودهايي ساده و عاميانه كه ريشه تاريخي دارد. همه مردم ايران در هشت سال جنگ تحميلي با دفاع مقدس سر و كار داشتند. به طوري كه این واقعیت به حاشيه هم ورود پيدا كرده بود. به همين دليل به سراغ حاشيه جنگ يعني شهر سيستان رفتيم تا اعتراض و حماسه آنها را ثبت و ضبط نماييم. وي در ادامه به استفاده از طوفان، باران و نغمه‌ها و آوازهاي محلي در فیلمش اشاره كرد و اظهار داشت: دليل استفاده از اين ابزارها، نگاه شاعرانه به جنگ و شهادت بود و سعي داشتم دغدغه ذهني‌ام را به‌دور از هر نوع نگاه سفارشي ثبت و ماندگار كنم. هاشم‌زهي درباره جمع‌آوري اطلاعات و تحقيقات اوليه در منطقه سيستان گفت: براي توليد و پيش‌توليد دو ماه از تلويزيون فرصت گرفته بوديم و از طرفي به دنبال يك ساختار كاملاً متفاوت بودم تا از تصاوير آرشيوي كمتر استفاده كنم و يا اصلاً استفاده نكنم. در ادامه محمد‌تقي فهيم، منتقد سينما به تفاوت‌هاي «ليكو» با ديگر فيلم‌هاي مستند جنگي اشاره كرد و گفت: قاب سينماي مستند و نوع روايت آن با سينماي ليكو بسيار متفاوت است. اين تفاوت را مي‌توان در استفاده از موسيقي تأثيرگذار در فيلم مشاهده كرد. شعر سرودن خانم، ني‌زدن‌ها، در سير ورود به موضوع، نشان از ديدي فراتر از آثار مناسبتي تلويزيون داشت. وي در ادامه افزود: «ليكو» براي من و بينندگان بسيار تكان‌دهنده بود زيرا كمتر مستندي را مي‌بينيم كه تلاش مي‌كند از طريق اسناد، مفهوم را به مخاطب انتقال دهد. ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 10:40:57 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6195/مستندسازانی-نگاه-هاي-متنوع حركت واقعيت به سمت «حقيقت»، جوهر آرزو و آرمان اهل ايمان است http://www.irandocfest.ir/fa/news/6194/حركت-واقعيت-سمت-حقيقت-جوهر-آرزو-آرمان-اهل-ايمان   به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي سينماحقيقت، متن كامل پيام جناب آقاي دكتر «سيد محمد حسيني» وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي به چهارمين جشنواره بين المللي فيلم مستند ايران: سينماحقيقت، به اين شرح است:   «هوالمصور»   دور چون با عاشقان افتد تسلسل بایدش   سینما! جادوی زمانه است و فیلم مستند سحر حلال انسان‌های جانانه! سکه قلب سینمای پُر تروکاژ و غیرواقعی، آنچنان بازار این هنر صنعت را در سیطره خود گرفته است که به ندرت مخاطب را به تفکر وامی‌دارد! حال آنکه وجه رایج این سوی بازار جز سکه‌هایی به قیمت واقعی نیست! و تفکر میداندار این عرصه است. در دادگاه باورها، گرچه انتقال مشاهدات و ملاحظات، ذهن مخاطب قضاوتگر را به سمت و سوی پذیرش، هدایت می‌کند لیکن آنچه موجب حکم می‌گردد، مستندات است. اطلاق سینمای حقیقت به فیلم مستند از ظرافت برخوردار است. حرکت واقعیت به سمت حقیقت، جوهر آرزوی و آرمان اهل ایمان است. به قاعده «اثبات شیء» که «نفی ما عدا» نمی‌کند مستندساز از دغدغه‌ای برخوردار است که ذاتی انسانهای مصلح است. بارزترین جلوه‌های سینمای حقیقت امر به معروف و نهی از منکر است. امام کلام امیرالمؤمنین فرمود: «والامر بالمعروف مصلحةً للعوام و النهی عن المنکر ردعاً للسّفهاء» مصلحت جامعه و اصلاح رفتارها و تسری هنجارها در سایه این دو واجب آرمیده است. اگر عبارت کلیدی مقام معظم رهبری را که کلید پیشرفت کشور را سینما می‌دانند، مفتاح درهای توفیق بدانیم، فیلم مستند شاه‌کلید است. فیلم مستند سهل ممتتع است. سادگی تصویر، گاه پیچیدگی مضمون را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و آنچه در بادی امر بر دوش ذهن می‌نهد، سنگینی حقیقت نیست بلکه جوهر تصاویر، دریائیست که به غوص مکرر نیازمند است و آنگاه در اعماق حقیقت‌طلب آزادگی انسانیت انسان، صدفی می‌یابی که نطفه واقعیت را به وجود حقیقت پیوند زده است.     در اینجا به مرز بیدلی می‌رسی که:    استعداد است آنچه سرمایه توست                جز دست تو هیج چیز در دست تو نیست       آنجاست که احساس می‌کنی فرق است میان فیلمساز و مستندساز                                        شرح این قصه مگر شمع برآرد به زبان.    خواسته‌ام اینست که متولیان امور سینمایی به این گونه و طیف بیش از پیش بها  دهند و ارج نهند!         گفت آن گلیم خویش به در می‌برد ز موج                       وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را   از تمامی آنان که به مغز و دست به کرامت این نشست افزوده‌اند و آنان که مُمد بقا و زینت سیمای این جشنواره بوده‌اند، به نهایت سپاسگزارم و امیدوارم که به همت کارگردانان جوان و حمیت معاونت سینمایی، بُعد توحیدی و تنبهی این ژانر، گسترده‌تر گردد. توفیق، رفیق طریق عزت و تلاش و اعتبار یکایک شما باد.   سیدمحمد حسینی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي   ******************     گفتني است: مراسم افتتاحيه چهارمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت، عصر يكشنبه (16 آبان) در سينما سپيده برگزار خواهد شد و برنامه هاي مختلف اين جشنواره،‌ تا پايان روز جمعه ادامه خواهد داشت.     ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 10:32:50 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6194/حركت-واقعيت-سمت-حقيقت-جوهر-آرزو-آرمان-اهل-ايمان تقدير از دو مستندساز و تهيه‌كننده سينماي مستند: «خسرو سينايي» و «ابراهيم كيهاني» در جشنواره بين‌المللي «سينماحقيقت» http://www.irandocfest.ir/fa/news/6193/تقدير-دو-مستندساز-تهيه-كننده-سينماي-مستند-خسرو-سينايي-ابراهيم-كيهاني-جشنواره-بين-المللي-سينماحقيقت به گزارش روابط‌عمومي جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، «خسرو سينايي» استاد سينماي فرهنگي ايران، از جمله هنرمندان عرصه‌ي سينماي «مستند» است كه در چهارمين جشنواره سينماحقيقت، مورد تقدير واقع خواهد شد. خسرو سينايي متولد سال 1319 در شهر ساري و فارغ‌التحصيل آكادمي هنرهاي نمايشي «وين» در رشته كارگرداني و فيلمنامه نويسي و دانش‌آموخته‌ي رشته تئوري موسيقي در كنسرواتوار موسيقي وين اتريش است. وي فعاليت سينمايي خود را از سال 1358 با كارگرداني فيلم «زنده‌ باد» آغاز نمود  و طي سه دهه اخير، فيلم‌هاي ارزشمندي چون هيولاي درون (1362)، مرثيه‌ي گمشده (1362)، در كوچه‌هاي عشق (1369)، كوچه پاييز (1376)، عروس آتش (1378)، گفت‌و گو با سايه (1384)، مثل يك قصه، كوير خون (1385) و... را نويسندگي و كارگرداني كرده است. سينايي در سال 1387، بخاطر كارگرداني مستند «مرثيه گمشده» كه روايتگر مهاجرت هزاران لهستاني به ايران طي سال‌هاي جنگ جهاني دوم است، نشان ويژه كشور لهستان را از سوي رئيس‌جمهور اين كشور دريافت كرد. ضمن اينكه در ويترين افتخارات او، لوح زرين بهترين كارگرداني دومين جشنواره فيلم فجر براي «هيولاي درون»، سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه هجدهمين جشنواره فيلم فجر براي فيلمنامه فيلم سينمايي «عروس آتش»، كتاب زرين جشنواره بين‌المللي فيلم رشد براي فيلم «كوچه پاييز»، جايزه بهترين فيلم، فيلمنامه و بازيگر نقش اول مرد جشن «خانه سينما» براي فيلم «عروس آتش» و... به چشم مي خورد. از سويي، در سال 2000 ميلادي نيز جايزه ويژه «دُن كيشوت» جشنواره معتبر «كارلوويواري» جمهوري چك، به اين فيلمساز صاحب‌نام ايراني تعلق گرفت. «ابراهيم كيهاني» هم ديگر مستندساز و تهيه‌كننده سينماي مستند است كه ستاد برگزاري جشنواره «سينماحقيقتن از وي تقدير بعمل خواهد آورد. وي متولد سال 1325 است و تا پيش از انقلاب، در زمينه‌ي امور فني سينما، بويژه صدابرداري و مونتاژ سريال‌هاي تلويزيوني و... مشغول فعاليت بوده است. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و طي سال‌هاي 58 تا 68، همكاري خود را با گروه تلويزيوني جهاد بعنوان تهيه‌كننده و كارگردان ادامه مي دهد و در اين مقطع زماني، به توليد فيلم‌هايي چون حج در قرآن، آري اين چنين بود برادر، ميعاد با ابراهيم، حكايت بشاگرد و ... مي‌پردازد، كيهاني از سال 1372، به تهيه‌كنندگي و كارگرداني فيلم‌ها و سريال‌هاي دفاع‌مقدس روي مي‌آورد كه از جمله مي‌توان به آثاري چون: قطعه‌اي از بهشت، روزهاي آتش، بهترين سال‌هاي زندگي، ما هنوز زنده‌ايم، آبي به رنگ گُلدسته‌ها و... اشاره كرد. وي از سال 1362 تاكنون بعنوان مدير پروژه دفاع‌مقدس، مشغول جمع‌آوري فيلم‌هاي حوزه‌ي "دفاع‌مقدس" مي‌باشد كه در طي اين سالهاي طولاني، بيش از 120 هزار دقيقه فيلم جمع آوري شده است. گفتني است: چهارمین جشنواره بین‏المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، طی روزهای 17 تا 21 آبان‏ماه 1389 در سينما فلسطين و سينما سپيده برگزار خواهد شد.   ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 10:25:45 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6193/تقدير-دو-مستندساز-تهيه-كننده-سينماي-مستند-خسرو-سينايي-ابراهيم-كيهاني-جشنواره-بين-المللي-سينماحقيقت جواد شمقدري: مستندساز با عبور از حجابِ خويشتن،  راه را براي بازتاب «حقيقت» مي‌گشايد http://www.irandocfest.ir/fa/news/6192/جواد-شمقدري-مستندساز-عبور-حجاب-خويشتن-راه-براي-بازتاب-حقيقت-مي-گشايد   به گزارش راوبط عمومي جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، متن كامل پيام «جواد شمقدري» معاون محترم امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به چهارمين جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، به اين شرح است:   بنام تجلی بخش زیبائیها فیلم مستند بستر رشد و بالندگی سینمای کشور است. دوربین جستجوگر مستندساز دریچه ورود به زوایای پنهان و ظرائف هر رویداد و واقعه و حادثه ای است. سینمای مستند زمینه ساز نگاه خلاقانه و تخیلِ برآمده از عناصر واقعیت و پایگاهی متکی بر فرهنگ و باورها و ارزشهای اصیل و مستمر می باشد. این سینما بیش از آنکه متکی بر سرمایه و ابزار و مهارت فنی باشد، بر ایده و نگاه خلاقانه و کشف جستجوی ماهرانه فیلمساز مستقر است. نحوه پرورش و شاخ و برگ دادن به هر سوژه می تواند پایه های یک فیلم مستند ارزشمند را بنا نهد. مشاهده، کشف و هنر خوب دیدن و پرورش دادن سوژه، مراحلی است که عناصر زیباشناسی یک اثر را غنا می بخشد. آنچه در این حوزه بعضاً مورد غفلت واقع شده، تطبیق پيام هاي یک فیلم مستند با نیازها و دغدغه ها و انگیزه ها و آرمان های یک ملت و مردم می باشد. فیلمساز مستند نمی تواند در چارچوب ذهنی و دریافت های محدود خود، به یک پیام جهانی و آرمانی دست یابد. نگاه و دغدغه انسانی با پیام های فراگیر و فطری، ضامن ماندگاری یک فیلم مستند است.         مستندساز متعهد، حدیث نفسِ خویش را به کناری می نهد و بی واسطه و با پرهیز از تمایلات خویش، به بازتاب موشکافانه موضوع و سوژه خود می پردازد. از خود گذشتن را در هر فریم و قاب فیلم خود تجربه می کند و با عبور از حجاب خویشتن، راه را برای بازتاب حقیقت می گشاید. تجربه ای که بارها در قاب دوربین مستندسازان دفاع مقدس بخوبی تکرار شد. مستند ساز دفاع مقدس چون هر لحظه خود را در مقابل آتش و خون فنا شده می دید در عمل از مرز خود گذشتن را با هر لحظه نمای خود به عینیت به تماشا می نشست و نوعی از شهود و کشف حقیقت را به روی مخاطب باز می کرد. تجربه پالایش درونی مستندسازان دفاع مقدس برای سینمای مستند و جشنواره حقیقت، نقطه آغاز یک حرکت نوین خواهد بود. سینمای مستند سیاسی حوزه ای است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نوع نگاه و تجربه مستند دفاع مقدس می تواند راهگشای مستند سیاسی باشد. امید است چهارمین جشنواره سینمای مستند حقیقت، با مشارکت و رونق بیشتر و گسترش اندیشه های ناب تر، نقش مهم و جدی در پرش سینمای ایران به قلل و افق های روشن فردا ایفا نماید.            جواد شمقدری                                                                                                                                                                        معاون وزیر   گفتني است: چهارمین جشنواره بین‏المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، طی روزهای 17 تا 21 آبان‏ماه 1389 در سينما فلسطين و سينما سپيده برگزار خواهد شد. ضمن اينكه مراسم افتتاحيه اين جشنواره نيز عصر يكشنبه (16 آبان) در سينما سپيده برپا مي‌گردد.     ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 08:47:44 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6192/جواد-شمقدري-مستندساز-عبور-حجاب-خويشتن-راه-براي-بازتاب-حقيقت-مي-گشايد برپايي دو نشست تخصصي  در جشنواره «سينماحقيقت» http://www.irandocfest.ir/fa/news/6191/برپايي-دو-نشست-تخصصي-در-جشنواره-سينماحقيقت به گزارش روابط عمومي جشنواره بين‌المللي سينماحقيقت، عناوين اين دو نشست كه عصر روزهاي 19 و 20 آبان‌ماه، در يكي از سالن‌هاي كوچك سينما فلسطين برپا مي‌گردد، به اين شرح است: استانداردسازي در سينماي مستند حقيقت در سينماي مستند، با رويكرد بررسي مستندهاي سياسي ايران برپايه اين گزارش، اين دو نشست با مديريت «محمود گبرلو» از نويسندگان و منتقدان قديمي سينماي ايران و با حضور اساتيدي چون دكتر احمد ضابطي‌جهرمي، دكتر شهاب‌الدين عادل، مهدي همايونفر و... برگزار خواهد شد. گفتني است: شركت در اين نشست‌هاي تخصصي براي عموم مستندسازان، خبرنگاران و علاقمندان سينماي مستند آزاد است.   ]]> جشنواره چهارم Sun, 18 Aug 2019 08:45:16 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/6191/برپايي-دو-نشست-تخصصي-در-جشنواره-سينماحقيقت