سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره چهاردهم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/14thFestival Sat, 19 Sep 2020 09:45:53 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Sat, 19 Sep 2020 09:45:53 GMT جشنواره چهاردهم 60 حیدری فاروقی: جشنواره آنلاین سینماحقیقت تجربه تازه‌ای است http://www.irandocfest.ir/fa/news/7571/حیدری-فاروقی-جشنواره-آنلاین-سینماحقیقت-تجربه-تازه-ای رامین حیدری فاروقی درباره‌ی ضرورت برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت به خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: جامعه و آداب عمومی و تشریفات و تدارکات عمومی ما برای تشویق، کافی نیست. بهتر است در هر شرایطی، تا جای ممکن فرصت برای تمرکز بر امر کیفی را از کف ندهیم و البته که باید امکانات فراهم شود و انعطاف هم منطقی باشد و اصل قضیه از کارایی نیفتد. وی ادامه داد: بر اساس آن‌چه من مطالعه کرده‌ام، نمونه‌های موفقی از برگزاری جشنواره آنلاین در دنیا هست که معنی‌اش این است که ناشدنی نیست و با توجه به تجربیات موفق می‌شود قانع شد که از موقعیت فعلی، برای تجربه‌ای تازه بهره گرفت و حتماً و قاعدتاً در مدیریت و شورای سیاست‌گذاری سینماحقیقت، بحث‌های لازم صورت گرفته است. سینمای مستند ما با کوشایی و خلاقیت خود را زنده و درخور احترام نگاه داشته است و معلوم است دارد به مراتب بهتر و بالاتر توجه می‌کند و می‌تواند با خلاقیت و ابتکار، ظرفیت‌هایش را در انواع زمینه‌ها نشان دهد. وی افزود: ما عادت داریم که هنوز خیلی از تصمیم‌سازان جز در مناسبت‌ها که حرف‌های زیبا می‌زنند، جریان را جدی نگیرند و اهمیت قضیه را مثل همین ماجرای روز ملی سینما یادشان برود؛ پس بهتر است تا جای ممکن از خیر هیچ مناسبتی نگذریم. سینماحقیقت مهمترین مجال ملاقات با بخشی مهم از حقیقت سینمای مستند است و به‌نظرم بهتر است از متن واقعیات امسال پُر التهاب حذف نشود. این مستندساز پیرامون اجرایی شدن قانون پریمیر در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: شرط نمایش اول برای ورود به بخش مسابقه در جشنواره‌های معتبر جاری است و فیلمسازان گاهی با تردید و دشواری مجبور می‌شوند زمان و شکل ساخت و عرضهٔ کارهایشان را با آن تنظیم کنند؛ سختی‌هایی دارد، منطقی هم به اسامی اهمیت، اولویت و حق انتخاب هست که نمی‌شود نادیده گرفت. وی ادامه داد: جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهم‌ترین رویداد فیلم مستند ایران، طبیعی است که بخواهد مرجع نخست رونمایی از آثار باشد و این یک تغییر و تجربهٔ متفاوت است و مفهوم تجربه در عنوان مرکز‌ گسترش همیشه یادآور دلیلی برای این عنوان است. اگر قرار باشد این رویه امتحان شود، خب چرا حالا نشود؟ فاروقی درباره‌ی پیشنهاداتش برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره آنلاین سینماحقیقت گفت: چابکی و سرحالی و بهره‌گیری بیشتر از هر تجهیزات و ذوق و سلیقه‌ای که نشان دهد ما برای امری مهم و محترم تدارک دیده‌ایم، لازم و واجب است. دقیقاً نمی‌دانم چه میزان و چطور از زیرساخت‌های لازم بهره‌مندیم اما می‌دانم که ساز و کارهایی در نظر گرفته شده که از بیشترین و با کیفیت‌ترین شکل بهره ‌گرفته شود. امیدوارم چنین شود و ما صاحب ظرفیت‌های تازه‌ای برای تحقق ذوق و نظم و احترام به هم شویم. احترام، عجب دستاورد مهمی برای بشریت است؛ چه پیشنهاد سرنوشت‌سازی است و چقدر زیباست وقتی آن را به جا می‌آوریم و به تشخیص درست وظایف انسانی و فرهنگی امیدوار می‌شویم. ناامیدی، مرگ زودرس است و امیدواری، منطقی‌ترین دستاورد عاطفی انسان برای تحمل و رواداری با زندگی است که مکرراً و هربار دشوار است و ما در سنگین‌ترین سکانس‌های آن حاضریم. ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 16 Sep 2020 07:46:17 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7571/حیدری-فاروقی-جشنواره-آنلاین-سینماحقیقت-تجربه-تازه-ای شرط «نمایش اول» فیلم‌ها در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت اجرا می‌شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/7569/شرط-نمایش-اول-فیلم-ها-چهاردهمین-جشنواره-سینماحقیقت-اجرا-می-شود شهنام صفاجو ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: اگرچه امسال شیوع ویروس کرونا باعث شده تا سینماحقیقت به سمت برگزاری مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برود، اما طبق قرار قبلی، در این دوره‌ی جشنواره شرط نمایش اول یا همان Iranian Premier فیلم‌های منتخب بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی اعمال خواهد شد. وی ادامه داد: در بند 2 مقررات و مشخصات مربوط به اثر در فراخوان چهاردهمین دوره‌ی جشنواره سینماحقیقت آمده است: آثار بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی پیش از این نباید در تلویزیون، اکران عمومی، شبکه نمایش خانگی و یا جشنواره داخلی دیگری به نمایش درآمده و همچنین در ادوار گذشته جشنواره «سینما حقیقت» نیز به دبیرخانه ارائه نشده باشند. مدیر روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت اضافه کرد: این شرط، مشمول مستندهای خارجی و همینطور فیلم‌های ایرانی که در جشنواره‌های خارجی به نمایش درآمده‌اند، نمی‌شود. صفاجو یادآور شد: متقاضیان حضور در جشنواره می‌بایست تا روز 5 مهرماه، فرم شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را روی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir و یا وب‌سایت مرکز گسترش www.defc.ir بصورت آنلاین تکمیل نموده و نسخه نهایی فیلم خود را حداکثر تا 15 مهرماه 99 از طریق ارائه‌ی لینک یا به شکل فیزیکی به دبیرخانه سینماحقیقت ارائه نمایند. وی در پایان گفت: با توجه به پاندمی کرونا و شرایط مبهم در برگزاری فیزیکی جشنواره، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از مدتها قبل به زیرساخت‌ها و‌ پلت‌فرم‌های برگزاری آنلاین سینماحقیقت توجه کرده است و امیدواریم با تلاش همه‌ی همکاران و مشارکت مستندسازان محترم، آذرماه امسال جشنواره‌ای متفاوت و مطلوب را برگزار کنیم. گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Mon, 14 Sep 2020 08:47:33 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7569/شرط-نمایش-اول-فیلم-ها-چهاردهمین-جشنواره-سینماحقیقت-اجرا-می-شود بخش ویژه‌ی کرونا در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/7568/بخش-ویژه-ی-کرونا-چهاردهمین-جشنواره-سینماحقیقت به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در این بخش که به شکل رقابتی برگزار می‌شود، فیلم‎های مستند تولید شده با موضوع همه‌گیری بیماری کرونا و تأثیرات مختلف آن در زمینه‎های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری انتخاب شده، به نمایش درآمده و مورد داوری قرار می‌گیرند. جوایز بخش ویژه کرونا «سینماحقیقت» به این شرح است: جایزه اول: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 200 میلیون ریال جایزه دوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال جایزه سوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 160 میلیون ریال جایزه ویژه هیات داوران: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال متقاضیان حضور در این بخش ویژه‌ی جشنواره می‌بایست تا روز 5 مهرماه، فرم شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir و یا مرکز گسترش www.defc.ir بصورت آنلاین تکمیل نموده و نسخه نهایی فیلم خود را حداکثر تا 15 مهرماه 99 از طریق لینک یا به شکل فیزیکی به دبیرخانه سینماحقیقت ارائه نمایند. بخش ویژه «کرونا» جشنواره سینماحقیقت با همکاری رویداد «کرونا- روایت» سازمان نظام پزشکی برگزار می‌شود. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Sun, 13 Sep 2020 07:10:50 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7568/بخش-ویژه-ی-کرونا-چهاردهمین-جشنواره-سینماحقیقت الهه نوبخت: با ایجاد فرصت نمایش آنلاین «سینماحقیقت» از حداقل ظرفیت حداکثر استفاده را ببریم http://www.irandocfest.ir/fa/news/7567/الهه-نوبخت-ایجاد-فرصت-نمایش-آنلاین-سینماحقیقت-حداقل-ظرفیت-حداکثر-استفاده-ببریم به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، الهه نوبخت که تهیه‌کنندگی و پخش بین‌المللی مستند «دلبند» را برعهده داشت و با این فیلم در فستیوال‌های بسیاری حضور یافت، درباره‌ی برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره‌ی جشنواره سینماحقیقت گفت: یادمان‌ باشد که جشنواره قرار است یک جریان بسازد و نمی‌توان این جریان فرهنگی را به دلیل وجود کرونا بر زمین گذاشت. این پخش‌کننده افزود: مسلماً اگر امسال سینماحقیقت برگزار نمی‌شد، سال بعد با انبوهی از فیلم‌های متقاضی مواجه بودیم و رقابت تنگاتنگ شده و به دلیل دیده نشدن برخی فیلم‌ها به نوعی شاهد فیلمسوزی بودیم. در نتیجه خوشحالیم که با وجود دشواریی‌هایی که وجود دارد، مرکز گسترش همت گذاشته و قرار است جشنواره سینماحقیقت به شکل آنلاین برگزار شود تا فیلم‌های منتخب شناسایی و شرایطی برای پخش بین‌المللی آنها توسط پخش‌کنندگان داخلی فراهم شود. نوبخت یادآور شد: آخرین‌ فستیوالی که توانست به شکل گذشته‌ی خود برگزار شود،‌ برلیناله ۲۰۲۰ بود‌ که سینمای ایران‌ هم با دریافت جایزه اصلی در آن درخشید. در روزهای پایانی جشنواره بود که اعلام شد وضعیت ویروس کرونا در جهان در حال افزایش است و با اعلام این خبر به شکل عجیبی با خیابان‌های خلوت اطراف محل برگزاری فرش قرمز فیلم‌ها مواجه شدیم و این ترس عمومی باعث وحشت سینماگران حاضر در این فستیوال هم شد. این پخش‌کننده در ادامه، با تاکید بر برگزاری ناموفق بازار فیلم کن هم اظهار کرد: مارکت آنلاین کن به دلیل عدم نمایش آنلاین فیلم‌های خوب چندان تجربه موفقی نبود. با وجود این تجربه‌ها در برلیناله و کن بود که مسوولان جشنواره ونیز تصمیم گرفتند این جشنواره را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر سخت‌گیرانه بصورت فیزیکی برگزار کنند. نوبخت ادامه داد: حال این سوال مطرح است که جشنواره‌ای مانند سینماحقیقت که یکی از منظم‌ترین جشنواره‌های ایرانی در زمینه‌ی نمایش فیلم‌ است، باعث ایجاد چه فرصتی برای فیلمسازان و دیده شدن فیلم‌هایشان می‌شود؟ برای دیده شدن بهتر مستندها و فروش آن به شبکه‌های بین‌المللی چه تدابیری اندیشیده شده است؟ آیا در جشنواره امسال شرایطی به شکل آنلاین برای نمایندگان زد دی اف، پی وی سی و... فراهم می‌شود که فیلم‌ها را روی پلتفرمی آنلاین ببینند؟ وی با بیان این که جشنواره سینماحقیقت باید به دنبال معرفی هرچه بیشتر و کارآمدتر فیلم‌های بخش مسابقه و خارج از مسابقه برای ارسال به خریداران داخلی و پخش‌کنندگان بین‌المللی باشد، گفت: باید ویدیولایبرری ایجاد شده ‌و به نمایندگان شبکه‌های تلویزیونی دنیا دسترسی تماشای فیلم داده شود. با توجه به درآمدهای ارزی و این که شبکه‌های تلویزیونی دنیا با وجود پاندمی کرونا و کمرنگ شدن سینماها نیازمند خوراک بیشتری هستند و مقاصد اصلی مستندهای ما هم همین تلویزیون‌ها هستند، اگر جشنواره فرصت تماشای آنلاین فیلم‌ها را برای افراد درست که نقش سیاست‌گذاری یک ساله برای تهیه فیلم‌های مستند در شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی و بین‌المللی برعهده دارند را ایجاد کند، می‌توانیم از حداقل ظرفیت حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 09 Sep 2020 11:24:47 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7567/الهه-نوبخت-ایجاد-فرصت-نمایش-آنلاین-سینماحقیقت-حداقل-ظرفیت-حداکثر-استفاده-ببریم فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» منتشر شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7563/فراخوان-چهاردهمین-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-منتشر به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را آذرمـاه 1399 با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) به شکل رقابتی برگزار خواهد کرد. برپایه‌ی این گزارش، بازنمايی تاریخ و فرهنگ جامعه‌ی ايرانی- اسلامی، صيانت از هويت ملی مبتنی بر انگاره‌های دينی و ايرانی، تقويت سينمای مستند خلاق ايران، آشنايی فيلمسازان كشور با تحولات نوين سينمای مستند جهان، توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تأکید بر رفع موانع تولید، توزیع و نمایش این آثار در عرصه‌های داخلی و خارجی، از اصول و اهداف این جشنواره است. توضیح این که تهیه‌کنندگان و مستندسازان محترم می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره سینماحقیقت به نشانی www.irandocfest.ir و بدون نیاز حضوری، نسبت به تکمیل برخط (آنلاین) فرم شرکت، ارسال لینک فیلم و آپلود عکس و مواد تبلیغی اقدام نمایند. بخش‌های مختلف چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت عبارتند از: 1) مسابقه ملی 2) بخش بین‌الملل (غیررقابتی) 3) جایزه شهید آوینی 4) مسابقه فیلم‎های مستند کارآفرینی 5) بخش ویژه کرونا 6) بخش‌های جنبی 7) کارگاه‌های تخصصی 8) نکوداشت در بخش مسابقه ملی که در سه گروه مستندهای كوتاه (تا 40 دقیقه)، مستندهای نیمه‌‎بلند (از 40 تا 70 دقيقه) و مستندهای بلند (بالای 70 دقيقه) برگزار می‌شود، فیلم‌های ارسالی می‌بایست بعد از فروردین 98 تولید شده و در دوره قبل شرکت نکرده باشند. امسال و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بخش بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» به شکل غیررقابتی برگزار خواهد شد. عناوین بخش‌های بین‌المللی سینماحقیقت به این شرح است: - نمایش‌های ویژه: نمایش آثار مستند برتر و روز جهان - پرتره: نمایش مستندهای پرتره از چهره‌های علمی، ادبی، سیاسی و هنری ایران و جهان - آيينه‌ی يك جشنواره: مروری بر مستندهای منتخب یک جشنواره معتبر جهانی - چشم‌انداز سينمای مستند یک کشور در بخش جایزه شهید آوینی که ویژه‌‌ی فیلم‌های مستند حوزه‌ی مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، فیلم‌های ارسالی می‌بایست پس از فروردین 98 تولید شده و در دوره قبل به دبیرخانه جشنواره ارائه نشده باشند. در این بخش بدون قید زمان فیلم، به 3 اثر برگزیده تندیس طلایی، نقره‎ای و  برنزی شهید آوینی اهدا خواهد شد. بخش مسابقه فیلم‎های مستند کارآفرینی جشنواره پذیرای آثار مستند با موضوع کارآفرینی، کسب و کارهای بدیع، خرید و فروش اینترنتی، رونق تولید، شکوفایی اقتصاد ملی و... است که این فیلم‌های موضوعی باید بعد از فروردین 96 تولید شده و در دوره‌های گذشته سینماحقیقت به نمایش درنیامده باشند. در این بخش که با مشارکت اتاق بازرگانی استان تهران برگزار می‌شود، به 3 اثر برگزیده بدون قید زمان فیلم جوایزی اهدا خواهد شد. در بخش‌ ویژه کرونا هم که به شکل رقابتی برگزار می‌شود، فیلم‎های مستند تولید شده با موضوع همه‌گیری بیماری کرونا و تأثیرات مختلف آن در زمینه‎های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری به نمایش درآمده و مورد داوری قرار می‌گیرند. در این بخش به 4 فیلم منتخب جوایزی تعلق می‌گیرد. بخش‌های جنبی چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت نیز به این شرح هستند: - بازار بین‌المللی مجازی عرضه و تولید فيلم مستند - کارگاه‌های تخصصی، پژوهشی و تحقیقاتی که بصورت مجازی برگزار می‌شوند. - نکوداشت که در این بخش، ضمن مرور آثار یکی از بزرگان سینمای مستند ایران، از وی تقدیر به‌عمل می‌آید. جوایز برگزیدگان بخش مسابقه ملی این دوره‌ی سینماحقیقت به شرح ذیل است: نشان فيروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 350 میلیون ریال به ‌بهترين فیلم جشنواره (ویژه تهيه‌كننده) تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 250 میلیون ریال به کارگردان بهترين فيلم مستند بلند تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال به‌ کارگردان بهترين فيلم مستند نیمه‌بلند تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 180 میلیون ریال به‌ کارگردان بهترين فيلم مستند کوتاه تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال به‌عنوان جايزه ويژه هيات‌ داوران تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال به‌عنوان جايزه تماشاگران (ويژه سرمایه‌گذار) تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به‌ بهترين پژوهش فیلم مستند تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به بهترين تدوينگر تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به بهترين فیلمبردار تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به‌ بهترين صدا (با تشخیص هیأت داوران، جایزه به صدابردار یا صداگذار اهدا خواهد شد) تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به بهترين نويسنده يا گوينده گفتار متن (با تشخیص هیأت داوران، جایزه به نویسنده یا گوینده گفتار متن اهدا خواهد شد) تندیس جشنواره، ديپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به بهترين موسیقی متن (موسیقی تصنیفی)   جایزه شهید آوینی تندیس طلایی شهید آوینی، ديپلم افتخار و مبلغ 220 میلیون ریال تندیس نقره‌ای شهید آوینی، ديپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال تندیس برنزی شهید آوینی، ديپلم افتخار و مبلغ 180 میلیون ریال   جوایز بخش مسابقه کارآفرینی جایزه اول: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 200 میلیون ریال جایزه دوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال جایزه سوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 160 میلیون ریال   جوایز بخش ویژه کرونا جایزه اول: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 200 میلیون ریال جایزه دوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال جایزه سوم: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 160 میلیون ریال جایزه ویژه هیات داوران: تندیس، لوح تقدیر و مبلغ 180 میلیون ریال   گاه شمار و مقررات چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به این شرح است: آخرین مهلت ثبت‌نام اینترنتی: 5 مهرماه 1399 آخرین مهلت تحویل آثار: 15 مهرماه 1399 اعلام اسامی فیلم‌های منتخب جشنواره: نیمه دوم آبان‌ماه 1399 زمان برگزاری جشنواره و نمایش آثار: از 18 تا 25 آذرماه 1399 مراسم اختتامیه: 25 آذرماه 1399   • مقررات و ضوابط شرکت در جشنواره 1- زمان فیلم بر اساس سه گزینه «کوتاه»، «نیمه‌بلند» و «بلند» بصورت دقیق مشخص شود؛ درغیر اینصورت و پس از ثبت فیلم در دبیرخانه، امکان تغییر بخش میسر نخواهد بود. 2- دبیرخانه جشنواره هیچ مسئولیتی در قبال آسیب احتمالی ناشی از ارسال نامطلوب آثار از جانب شرکت‌کنندگان را ندارد. 3- به تقاضای شرکت فیلم‌هایی که مدارک آن ناقص ارسال شود یا ایراد فنی داشته باشد، ترتیب اثر داده نخواهد شد. 4- لازم است حداکثر 7 روز پس از اعلام اسامی برگزیدگان، نسخه اصلی نمایش فیلم به دفتر جشنواره واصل شود؛ در غیر اینصورت فیلم از بخش مسابقه حذف خواهد شد. 5- نسخه‌ای از فیلم‌های ارائه شده به دبیرخانه جشنواره، به منظور استفاده پژوهشگران در "بانک فیلم" مرکز نگهداری خواهد شد. 6- ستاد جشنواره مجاز به استفاده‌ی 3 تا 5 دقیقه از آثار منتخب جشنواره برای موارد تبلیغی و اطلاع‌رسانی است. 7- در صورت تخصیص جایزه جشنواره در یک رشته به بیش از یک نفر، جایزه نقدی بطور مشترک اهدا می‌شود. 8- نسخه اصلی فیلم‌های برگزیده مستندسازان شهرستانی از طریق پست سفارشی عودت داده می‌شود و مستندسازان تهرانی هم می‌توانند به دبیرخانه جشنواره مراجعه نمایند. 9- ستاد جشنواره مجاز به نمایش غیرانتفاعی فیلم‌های برگزیده در برنامه‌های فرهنگی مرتبط با جشنواره سینماحقیقت خواهد بود. 10- درآمد حاصله از فروش بلیط نمایش هر فیلم به سرمایه‎گذار اثر تعلق می‌گیرد. 11- کلیه آثار پذیرفته‌شده به شکل برخط (آنلاین) در جشنواره به نمایش درمی‌آید. 12- با توجه به شیوع ویروس کرونا و ناپایداری شرایط اجتماعی، اخذ تصمیم نهایی درباره شکل برگزاری و نکاتی که در مقررات حاضر پیش‌بینی نشده یا ابهامات ناشی از آن، در اختیار دبیر جشنواره است.   • مقررات و مشخصات مربوط به اثر 1- فیلم‌های مستند ارسالی باید تولید فروردین 1398 به بعد بوده و در قطع HD و Full HD، 2K، 4K تولید شده باشند. 2- آثار بخش مسابقه ملی و جایزه شهید آوینی پیش از این نباید در تلویزیون، اکران عمومی، شبکه نمایش خانگی و یا جشنواره داخلی دیگری به نمایش درآمده و همچنین در ادوار گذشته جشنواره «سینماحقیقت» نیز به دبیرخانه ارائه نشده باشد. 3- از مجموعه‌های مستند تلویزیونی که توسط یک فیلمساز کارگردانی شده است، فقط یک اثر پذیرفته می‌شود. این مقررات شامل مجموعه‌هایی که توسط مستندسازان مختلف کارگردانی شده‌اند، نمی‌شود. 4- هر یک از فیلم‌ها می‌بایست جهت بازبینی بصورت مستقل، با فایل دیتا ارسال شوند. 5- متقاضیان برای ارائه نسخه اولیه می‌توانند بعد از ثبت‌نام، با وارد کردن لینک فیلم یا ارسال فیزیکی اثر بر روی لوح فشرده یا فلش مموری اقدام کنند. 6- ثبت‌نام‌کنندگان در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند با شماره 09129294359 تماس بگیرند. 7- مشخصات فیلم و فیلمساز به طور کامل برای هر اثر ارسال شود. 8- کلیه فیلم‌های برگزیده می‌بایست دارای زیرنویس انگلیسی باشند؛ در غیر اینصورت امکان حضور در بخش مسابقه ملی، بین‌الملل و بازار فیلم جشنواره را نخواهند داشت. 9- فیلم‌های برگزیده می‌بایست به صورت فایل دیتا با یکی از فرمت‌های MP4 (H.264) - AVI- MXF- MPEG2- MOV بر روی هارد دیسک یا Flash Memory و لوح فشرده بطور استاندارد و قابل اجرا بر روی سیستم عامل ویندوز (windows) به دبیرخانه جشنواره ارائه شوند. توجه: ارائه پوستر و تیزر فیلم‌های برگزیده جهت تبلیغ در ایام جشنواره الزامی است.   • مقررات مربوط به شرکت‌کنندگان 1- اسامی کارگردانان مشترک یک فیلم و سایر مشخصات آنها بصورت کامل و با فاصله -خط تیره- آورده شوند. 2- تهیه‌کننده اثر مسئول پاسخگویی به هر گونه ادعا در زمینه حقوق مادی، معنوی و شهروندی اشخاص بوده و جشنواره مسئولیتی در این خصوص ندارد. 3- هر‌گونه مسئولیت درخصوص مسائل تبلیغی و حقوقی فیلم که بر مبنای اطلاعات فرم صورت می‌گیرد، به‌عهده امضاء‌کنندگان فرم است. 4- فرم شرکت در جشنواره حتماً باید به تأیید و امضای تهیه‌کننده فیلم برسد.   * نشانی دبیرخانه جشنواره تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طبقه اول  (کدپستی: 1556916613) تلفن دبیرخانه: 88528314     روابط عمومی: 88511289 پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره:     www.irandocfest.ir        وب‌سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی: www.defc.ir پایگاه خبری- تحلیلی سینماتجربی: www.cinematajrobi.ir سامانه پیام کوتاه روابط عمومی: 20001062 ایمیل:  info@irandocfest.ir کانال سینماحقیقت:  @cinemaverite اینستاگرام:    defc_cinemaverite   متقاضیان حضور در جشنواره می‌بایست فرم شرکت در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را روی وب‌سایت جشنواره بصورت آنلاین تکمیل نموده، از اطلاعات ثبت شده پرینت گرفته، به امضای تهیه‌کننده رسانده و نسخه نهایی فیلم خود را حداکثر تا پانزدهم مهرماه 1399 به دبیرخانه جشنواره ارائه نمایند.   روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت   ]]> جشنواره چهاردهم Sun, 06 Sep 2020 08:44:15 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7563/فراخوان-چهاردهمین-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-منتشر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بصورت رقابتی برگزار می‌شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/7562/چهاردهمین-جشنواره-سینماحقیقت-بصورت-رقابتی-برگزار-می-شود به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ابتدای این نشست گزارشی درباره‌ی شیوه‌های برگزاری جشنواره‌های آنلاین دنیا طی ماه‌های اخیر، ارائه تمهیدی برای امنیت نمایش فیلم‌ها و کپی نشدن آن‌ها در نمایش آنلاین و تدابیر اندیشیده شده برای ثبت‌نام و دریافت آثار و اجرای جشنواره سینماحقیقت بصورت آنلاین ارائه شد. در این جلسه نتایج تحقیقات تیم کارشناسی مرکز گسترش پیرامون جشنواره‌هایی از جمله سینمادورئل، هات‌داکس، لوکارنو و... که از اواخر اسفند تاکنون بصورت آنلاین برگزار شده‌اند، در قالب پاورپوینت به استحضار اعضای شورای سیاست‌گذاری رسید و شیوه‌های دسترسی کاربران به اکران آنلاین فیلم‌ها و سرویس‌های استفاده شده در جشنواره‌های ذکر شده توضیح داده شد. در ادامه سیستم آنلاین ثبت‌نام صاحبان فیلم‌ها، اعضای صنوف، میهمانان، اهالی رسانه و دیگر امکانات این پلت‌فرم آنلاین تشریح شد. سپس  محمد حمیدی‌مقدم با بیان پیشنهاد مرکز گسترش برای برگزاری جشنواره سینماحقیقت همچون سال‌های گذشته در قالب رقابتی تاکید کرد: برپایی جشنواره آنلاین با وفاداری به فراخوان جشنواره یک دستاورد بزرگ برای سینمای کشور است. جالب است که کشور ما پس از شیوع کرونا و با وجود تمامی اتفاقات تلخ، دچار یک رنسانس در حوزه‌ی تکنولوژی شده است. مهدی مسعودشاهی هم در این نشست گفت: با توجه به این گزارش‌ها به نظر می‌رسد می‌توان مخاطب گسترده‌تری فراتر از سالن‌های نمایش را به جشنواره جذب کرد. حتی جا دارد با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده امسال برخی بخش‌ها به جشنواره اضافه شود. اُرد عطارپور نیز با تاکید بر این که با توجه به شرایط موجود، برگزاری جشنواره بصورت فیزیکی منتفی است، اظهار کرد: در حالی نام جشنواره‌های مختلف جهانی ذکر می‌شود که به مسائل اجتماعی و پزشکی مکانی که جشنواره در آن برگزار شده، اشاره‌ای نمی‌شود. این روزها در ایتالیا تعداد کشته‌ها ۲۰ نفر است، در حالی که در ایران روزی ۱۵۰ نفر فوت می‌کنند. افزایش کشته‌ها نشان می‌دهد کادر پزشکی ما با وجود تلاش بسیار نتوانسته بیماری کرونا را کنترل کند. این تهیه‌کننده با اشاره به این که دکتر زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا اخطار داده که پاییز سختی پیش‌رو است، گفت: خوش‌بینی محض است که فکر کنیم سه ماه دیگر شرایط بهتر شده و می‌توانیم جشنواره را به شیوه فیزیکی برگزار کنیم. درباره‌ی جشنواره آنلاین حقیقت هم باید گفت این موضوعاتی که دوستان پیرامون برگزاری آنلاین گفتند قابل بحث است و اگر اجرایی شود، قابل تحسین هم هست؛ اما نباید فراموش کرد که تنها زیرساخت‌های تکنولوژیک اهمیت ندارد و باید توجه کرد که آیا فیلمسازان موافق نمایش فیلمهایشان به شیوه‌ی آنلاین هستند یا خیر و آیا جشنواره در صورت تکثیر فیلم‌ها حاضر به پرداخت خسارت هست؟ وی افزود: فرصت معمول برای ساخت فیلم، از پاییز تا پاییز و حدفاصل دو جشنواره سینماحقیقت است و به دلیل شرایط موجود، در این مدت کمتر فیلمسازی فرصت ساخت فیلم داشته است و مسلماً شخصیت و اعتبار سینماحقیقت از این بایت اهمیت دارد که پذیرای فیلم‌های متعدد و خوبی باشد. مرتضی رزاق‌کریمی هم ضمن اشاره‌ای به شور و حال برگزاری فیزیکی جشنواره گفت: اگر موج سومی در پاییز شروع شود، ما مسلماً تابع قوانین کشور و اصول بهداشتی خواهیم بود و سلامتی افراد اولویت اول ماست. با مطالعاتی که داشتم و با توجه به تحقیقات دوستان معتقدم می‌توان بسیاری از تحدیدها را به فرصت تبدیل کرد. به نظر می‌رسد با واترمارک کردن فیلم‌ها و ثبت‌نام افراد تاحدودی امنیت فیلم‌ها تامین می‌شود. وی تاکید کرد: طی ماه‌های گذشته تماس‌های مکرری از سوی مستندسازان داشتیم که نگران عدم برگزاری جشنواره سینماحقیقت بودند که این بهترین فرصت دیده شدن را از دست بدهند. بهتر است علاوه بر فراهم کردن شرایط برگزاری آنلاین جشنواره، مقدمات برگزاری فیزیکی آن هم درنظر گرفته شود تا با بهبود شرایط بتوان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جشنواره را بصورت فیزیکی هم برگزار کرد. در ادامه این جلسه محمد صوفی گفت: از جلسه قبل که نگرانی‌های صنف تهیه‌کنندگان سینمای مستند را مطرح کردم، اطلاعاتی در زمینه‌ی شیوه برگزاری آنلاین دریافت کردم. اگر این اتفاق با همین کیفیت رخ دهد ارزش افزوده‌ای برای جشنواره سینماحقیقت محسوب می‌شود. البته سوالاتی باقی می‌ماند از جمله زیرساخت‌های اینترنتی کشور که آیا به اندازه جشنواره‌های جهانی که پیرامون آنها صحبت شد، هست؟ آیا امکان برگزاری تمام بخش‌های جشنواره به شکل آنلاین وجود دارد؟ چگونه اعتماد فیلمساز را جذب می‌کنیم و آیا فیلمساز حاضر در بخش مسابقه، قدرت تصمیم‌گیری درباره نمایش یا عدم نمایش آنلاین فیلمش را خواهد داشت؟ آزاده بی‌زار گیتی هم با بیان این که بسیاری از حرف‌ها زده شد، گفت: بسیار خوشحالم که در جمعی هستم که تمامی نظرات با سلایق گوناگون در آن بیان می‌شود و این یک قدم رو به جلو محسوب می‌شود. وی افزود: پیش از این نشست، از برخی مستندسازان انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند پیرامون شیوه برگزاری جشنواره نظرسنجی کردم تا نظرات صنف خود را در این جلسه مطرح کنم. برخی با توجه به تلاشی که برای صداگذاری دالبی فیلم‌شان انجام داده‌اند، چندان راضی به اکران فیلم خود در صفحه کوچک مانیتور نیستند. این مستندساز با بیان این که برخی دیگر از فیلمسازان موافق برگزاری آنلاین به عنوان تجربه‌ای جدید بودند، عنوان کرد: اگر زیرساخت‌ها کافی باشد و مدیریت درستی انجام شود، ممکن است شاهد جشنواره متفاوت و خوبی باشیم.   * مهم‌ترین اتفاق سینماحقیقت، بازگشت نشاط و شادابی به جمع مستندسازان است در انتهای جلسه محمد حمیدی‌مقدم ضمن جمع‌بندی آرای اعضای شورای سیاستگذاری گفت: مهم‌ترین اتفاق سینماحقیقت این است که در شرایط فعلی، شادابی و نشاط را به جمع مستندسازان برگرداند. فیلمساز علاقه‌اش خاص است و در محفل خصوصی خود دوست دارد عده‌ای از افراد خاص در اکرانش حضور داشته باشد. وی با اشاره به نمایش آنلاین فیلم‌ها یادآور شد: جشنواره قواعدی دارد و فیلمساز براساس آن تصمیم به شرکت می‌گیرد. ضمن این که فیلمساز با شرکت در جشنواره وارد بازار بزرگ مجازی می‌شود و با توجه به این که برخلاف دیگر جشنواره‌ها، در سینماحقیقت تمامی درآمد بلیت‌فروشی فیلم در اختیار سرمایه‌گذار فیلم قرار می‌گیرد، این شیوه امکان جدیدی برای مستندسازان فراهم می‌کند. حمیدی‌مقدم با تاکید بر این که قرار است بخشی از هزینه‌های جشنواره توسط سامانه‌ی پلت‌فرم‌های آنلاین تامین شود، خاطرنشان کرد: طبق قرار با مستندسازان می‌خواهیم بخش اعظم بودجه مرکز گسترش صرف تولید فیلم شود و به این شکل معیشت فیلمسازان هم تامین خواهد شد. گفتنی است: برگزاری بخش‌های رقابتی جشنواره سینماحقیقت همچون سال‌های گذشته، نتیجه دومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره چهاردهم بود که با حضور محمد حمیدی‌مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش و دبیر جشنواره)، مهدی مسعودشاهی (مدیر فرهنگی و عضو هیات اُمنای مرکز گسترش)، اُرد عطارپور (تهیه‌کننده و مستندساز باسابقه‌ی سینما)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام مرکز گسترش)، محمد صوفی (نماینده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند) و آزاده بی‌زارگیتی (نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند) برگزار شد. در این جلسه و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات جمعی، آقایان دکتر احمد ضابطی‌جهرمی (استاد دانشگاه، مستندساز، مؤلف و مترجم) و محسن یزدی (مدیر شبکه مستند سیما) غایب بودند. محمدرضا بهشتی‌منفرد مدیر اجرایی و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت هم از دیگر حضار این نشست بودند که در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. گفتنی است، نخستین نشست شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت هفته گذشته -28 مرداد ماه- برگزار شد و در این جلسه اعضای شورا با توجه به اهمیت و تاثیر جشنواره سینماحقیقت، بر ضرورت برگزاری این جشنواره حتی در قالب پلت‌فرم‌های آنلاین تاکید کرده بودند. ]]> جشنواره چهاردهم Sat, 05 Sep 2020 11:02:20 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7562/چهاردهمین-جشنواره-سینماحقیقت-بصورت-رقابتی-برگزار-می-شود