سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره چهاردهم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/14thFestival Fri, 27 Nov 2020 03:31:17 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Fri, 27 Nov 2020 03:31:17 GMT جشنواره چهاردهم 60 برگزاری جشنواره به جوانان انگیزه می‌دهد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7674/برگزاری-جشنواره-جوانان-انگیزه-می-دهد وی پیرامون نقش چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» در فراهم کردن بستری برای حضور جوانان در کنار هنرمندان باسابقه و اهمیت استفاده جوانان از تجربه بزرگان عرصه مستند، به خبر آنلاین گفت: کسی که می‌خواهد وارد حوزه مستندسازی شود باید حداقل برای چهار استاد این عرصه شاگردی کند. حضور جوان‌ها در این جشنواره‌ها و ارائه کارهای آن‌ها اتفاق خوبی است، جوانان باید خامی‌ها و بی‌تجربگی‌های خود را با کمک پیشکسوتان این عرضه رفع کنند. سرجو لئونه کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی سال‌ها در کنار ویلیام وایلر شاگردی کرد تا توانست «روزی روزگاری در غرب» را بسازد. تشویق جوانان بهترین ایده است اما در کنار تشویق باید آن‌ها را از مایه‌های فکری، تجربه‌ها و مطالعات بهره‌مند کرد یا آن‌ها را با پیشکسوتان این عرصه آشنا کنیم. به علاوه از پیشکسوتان بخواهیم جوانان را آموزش دهند و آن‌ها را آگاه‌تر کنند. گوینده مستند «راز بقا» ضمن اشاره به روندی که عباس کیارستمی برای پیشرفت در عرصه مستندسازی طی کرد، افزود: خدا عباس کیارستمی را بیامرزد و به امثال محمدرضا اصلانی طول‌عمر دهد؛ این‌ هنرمندان، بزرگ و تکرار نشدنی هستند. عباس کیارستمی پیش از آنکه «گزارش» و «مشق شب» را بسازد، تجربه کرد. در واقع  مسیر و سلوکی مطالعاتی را پشت سر نهاد و با این روند به عباس کیارستمی  و فیلمسازی جهانی تبدیل شد. این دوبلور باسابقه درخصوص همکاری نهادها و سازمان‌ها با مستندسازان بیان کرد: در همه دنیا سازمان‌ها و نهادها به مستندسازان کمک ویژه‌ می‌کنند اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد. با این شرایط رفته‌رفته انگیزه مستندسازان از بین می‌رود. کسی که برای اولین‌بار مستندسازی را آغاز می‌کند برای این کار انگیزه دارد. اگر توانایی‌های این فرد تقویت نشود، انگیزه او منجر به عشق به مستند نمی‌شود. برای اینکه مستندساز انگیزه داشته باشد باید امکانات در اختیار او قرار گیرد و نهادها با او همکاری کنند. دلخوشی‌های یک مستندساز مجوزی است که می‌گیرد و هیچ گونه ابزاری در هیچ استانی در اختیار او قرار داده نمی‌شود. گوینده مستند «حس برتر» ادامه داد: کسی که می‌خواهد مستند بسازد باید چند سال به دنبال مجوز آن بدود. من ۵۰ سال در رسانه کار کرده  و این مشکلات از نزدیک لمس کرده‌ام. یک مستندساز برای تولید فیلم مستند باید آماده خون جگر خوردن باشد و با این شرایط روحیه و اندیشه‌ای برای ادامه مسیر نخواهد داشت.من مستندساز  بزرگی می‌شناسم که فیلم‌های او برنده جوایز متعددی شده اما امروز خانه نشین است. چه کسی به داد این مستندسازان می‌رسد؟ این حقیقتی تلخ است که سینمای مستند مظلوم واقع شده است. نماینده توضیح داد: اگر حرکت‌های موثر مدیریتی انجام شود سینمای مستند از سینمای داستانی سطح بالاتری دارد. سینمای مستند تماشاگر را به فکر و اندیشه درباره روابط فرهنگی و اجتماعی جامعه وا می‌دارد. هرکس در این عرصه دستی بر آتش دارد ‌می‌تواند به جوان‌هایی که تازه وارد این حوزه می‌شوند، کمک کند. باید انگیزه را در جوان‌ها حفظ و آن‌ها را راهنمایی کرد تا به ایده‌های خود شاخ و برگ دهند. برگزاری جشنواره‌ها یکی از راههای انگیزه دادن به هنرمندانی است که در این عرصه و با وجود مشکلات کار می‌کنند. *مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.     ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 13:54:51 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7674/برگزاری-جشنواره-جوانان-انگیزه-می-دهد برگزاری «سینماحقیقت» در شرایط کنونی هنر است http://www.irandocfest.ir/fa/news/7673/برگزاری-سینماحقیقت-شرایط-کنونی-هنر علیرضا قاسم‌خان مستندساز و استاد دانشگاه درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» به خبرگزاری صبا گفت: جشنواره «سینماحقیقت» مهمترین جشنواره فیلم مستند در ایران و بسیاری از کشورهای منطقه و شاید جز بهترین جشنواره‌های جهانی در حوزه مستند باشد، اما شرایطی که در جهان امروز پدید آمده ما را وادار به تصمیم‌هایی می‌کند که شاید مورد پسند خودمان هم نیست. وی افزود: به عنوان مثال دبیر محترم جشنواره امسال جشنواره نمی‌تواند خارج از پروتکل‌های بهداشتی و قوانینی که از طرف ستاد کرونا به همه ابلاغ شده عمل کند. اما تلاش بر این است که چراغ این جشنواره روشن بماند. قاسم‌خان در ادامه بیان کرد: جشنواره‌ها از آنجایی که نام جشن را با خودشان دارند، به گردهمایی‌های فیلمسازان تبدیل می‌شوند و این گردهمایی‌ها باعث می‌شود که آنها همدیگر و آثار یکدیگر را ببینند، تبادل نظر کنند و از این راه جهان بهتری را از زاویه فیلم مستند برایمان متصور شوند. کارگردان مستند «فرشتگان نگارگری ايران» در ادامه صحبت‌هایش گفت: وقتی شرایط جهان و به تبع شرایط ایران متاثر از شیوع کرونا است، باید ببینیم در این روزگار و شرایط بهترین روش چه چیزی است و بهترین شرایط برگزاری جشنواره‌ها چیست؟ یکی از راه‌ها این است که خیلی ساده بگوییم جشنواره را برگزار نمی‌کنیم و همه دست‌اندرکاران به خانه‌هایشان بروند. اما روشن نگه داشتن چراغ جشنواره «سینماحقیقت» در شرایط سخت هنر است. وی ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» در شرایط آنلاین هم باید برگزار شود. چراکه از طرفی خود این موضوع تجربه است. باید ببینیم آیا همین جشنواره‌ها که امسال آنلاین برگزار می‌شوند، در سال‌های آینده می‌خواهند به شکل‌های قدیمی خودشان برگردند و آیا نمی‌شود روش‌های تازه‌ای را در پیش گرفت. این استاد دانشگاه گفت: وقتی تاریخ سینمای ایران و جهان را بررسی می‌کنیم، بسیاری از اندیشه‌ها را در سینمای حرفه‌ای می‌بینیم. بنابراین با تفکیک سینما موافق نیستم. کارگردان مستند «آوازهای دریانوردان خلیج‌فارس» در ادامه عنوان کرد: در ذات سینمای مستند نوعی اندیشه، پژوهش، تحقیق و اندیشه‌ورزی حاکم است و در صورتی که خوب عرضه و دیده شود، می‌تواند جریان‌ساز باشد. کما اینکه در بسیاری از نقاط جهان، سینمای مستند دوشادوش سینمای حرفه‌ای جریان‌سازی می‌کند و به سوال‌ها و پرسش‌های بسیاری از مردم جوامع در زمینه‌های گوناگون پاسخ می‌دهد. قاسم‌خان در پایان گفت: باتوجه به شرایطی که امسال در جهان رقم خورده، برگزاری جشنواره حقیقت بصورت آنلاین است. پس بیاییم و از این زاویه به آن نگاه کنیم که شاید این شیوه تجربه تازه‌ای باشد که در ادامه به کمک ما بیاید. البته ممکن است در این راه خسارت‌هایی هم وجود داشته باشد اما چشم‌انداز و افق آینده ما باید دورتر و وسیع‌تر باشد. به هرحال جهان به این سمت حرکت خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 13:40:32 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7673/برگزاری-سینماحقیقت-شرایط-کنونی-هنر هوادار جشنواره‌های آنلاین هستم، حتی اگر کرونا نباشد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7672/هوادار-جشنواره-های-آنلاین-هستم-حتی-اگر-کرونا-نباشد وی ضمن اعلام این نظر به خبرگزاری آنا گفت: همانطور که گفتم، حتی اگر کرونا هم حذف شود، من هوادار جشنواره‌های آنلاین هستم. همین الان هم خیلی دیرهنگام اقدام کردیم و باید زودتر از اینها جشنواره‌های سینمایی‌مان را آنلاین برگزار می‌کردیم. کارگردان مستند «آینه‌های غبار گرفته» ادامه داد: برگزاری آنلاین جشنواره‌ها راهکاری مفید و موثر است، هر جشنواره‌ای که باشد. موفق‌ترین‌هایش جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان و فیلم مقاومت بود که به درستی و با مدیریت دقیق این ماجرا در آن انجام شد. برنامه ریزی داشتند و سینمادوستان، داخل خانه به تماشای فیلم‌ها نشستند. این مستندساز یادآور شد: امسال دو سه جشنواره دیگر هم به شکل آنلاین برگزار شد که متاسفانه موفق نبودند. دلیلش این است که آنها بسترهای لازم را طراحی نکرده بودند. برای برگزاری جشنواره آنلاین باید سوال‌هایی پرسیده و پاسخ داده شود. آیا مقدمه و زمینه‌های لازم برای برگزاری طی شده؟ تحت چه شرایطی؟ آیا پلتفرمی برای جشنواره ساخته شده؟ تبلیغات‌ و اطلاع‌رسانی به جاست؟ تماشاگران چگونه فیلم‌ها را خواهند دید؟ جشنواره جایزه مردمی دارد؟ بخش‌های مختلف چگونه از هم مجزا خواهند شد؟ شناسنامه‌ای برای آن در نظر گرفته شده؟ کارگردان فیلم «اویی که می‌شناسمش» یادآور شد: جشنواره «سینماحقیقت» باید زودتر از اینها ورد زبان مردم و سینماگران می‌شد. برگزاری جشنواره آنلاین با سال‌های گذشته تفاوت دارد، باید برایش تلاش بیشتری کرد و تبلیغات مضاعف انجام داد. اما نفس انتخاب این شیوه، اقدامی مهم و قابل توجه است. قنبری با اشاره به جنبه‌های مثبت برگزاری آنلاین جشنواره‌ها گفت: وقتی جشنواره‌ای را آنلاین برگزار می‌کنیم سالن‌های سینما را درگیر نمی‌کنیم، برق کمتری مصرف می‌شود و به طور کلی در صرف هزینه‌های گزاف صرفه‌جویی می‌کنیم. کارگردان فیلم سینمایی «برمودا» گفت: در جشنواره‌های حضوری، چه گفتگویی ببین فیلم‌سازان و مخاطبان رد و بدل می‌شود که نمی‌تواند به شکل آنلاین برگزار کرد؟ کلاس را می‌شود به شکل آنلاین برپا کرد، کارگاه و تعامل را حتی می‌شود به بسترهای مجازی برد و نیازی نیست بودجه هدر بدهیم. *گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 12:38:16 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7672/هوادار-جشنواره-های-آنلاین-هستم-حتی-اگر-کرونا-نباشد کارکرد سینماحقیقت، وایرال بهترین مستندهای سال است http://www.irandocfest.ir/fa/news/7671/کارکرد-سینماحقیقت-وایرال-بهترین-مستندهای-سال وی که پیش از این با مستند «هرچه تو را به یاد من بیاورد، زیباست» در جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، با اشاره به برگزاری آنلاین این رویداد گفت: شرایط کرونایی مهجوریت سینمای مستند را دو برابر کرده است. هرچند که اکنون نسبت به چند سال پیش، مدیای دریافت و دیدن و لذت بردن از آثار مستند درجه یک، متفاوت و متعدد شده است و در پلتفرم‌های مختلف می‌توانیم آثار به روز هنرمندان مستندساز را ببینیم اما هنوز جشنواره «سینما حقیقت» بهترین فرصت برای نمایش مستندهای تولید شده یک سال کشورمان است. کارگردان تئاتر «کمیته نان» ادامه داد: اولین بار است که تجربه برگزاری آنلاین جشنواره‌ها را از سر می‌گذرانیم، بنابراین تا از این تجربه فاصله نگیریم نمی‌توانیم درست در موردش صحبت کنیم. با این فاصله نزدیک، انگار نسبت به همه رویدادها در کلوزآپ هستیم و بنابراین ارزیابی‌مان درست نیست. باید از آن عبور کنیم تا بتوانیم نگاهی دقیق‌تر به عملکرد و اثربخشی جشنواره‌های آنلاین (برخط) هنری داشته باشیم. عاج درباره کارکرد جشنواره «سینماحقیقت» یادآور شد: «سینماحقیقت» مکانی برای معرفی مستندهای ایرانی است. اثری که آنجا می‌درخشد و عناوینی به دست می‌آورد، شناخته می‌شود و مخاطب را برای دیدنش کنجکاو می‌کند. مهم‌ترین کارکرد جشنواره این است که برای بهترین مستندهای بلند و کوتاه تولید شده در یک سال، یک جور بازاریابی انجام می‌دهد و این کارکرد در روزگار کرونایی که مهجوریت سینمای مستند دو برابر شده، فرصتی مغتنم است. کارگردان تئاتر «قند خون» ادامه داد: چالش کرونا می‌تواند به فرصت تبدیل شود و این به سیاست‌گذاری مرکز سینمای مستند و تجربی بستگی دارد که با یک برنامه‌ریزی و تبلیغات مناسب، از فرصت کرونایی استفاده کرده و پلتفرم‌های پخش فیلم را به تسخیر خود درآورد.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 12:36:35 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7671/کارکرد-سینماحقیقت-وایرال-بهترین-مستندهای-سال سرمایه‌های اجتماعی، سرمایه‌های انسانی http://www.irandocfest.ir/fa/news/7670/سرمایه-های-اجتماعی-انسانی به گزارش همشهری آنلاین، برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بستر مناسبی برای بهره‌وری از سرمایه انسانی سینمای مستند (هنرمندان و مخاطبان این سینما) و راهی برای رسیدن به تعالی و موفقیت است. در شرایطی که جهان درگیر ویروس کروناست و بسیاری از رویدادها به بسترهای مجازی رفته‌اند تا به این شیوه ادامه حیات بدهند و انگیزه‌های فعالان عرصه‌های فرهنگی را بیشتر و شفاف‌تر کنند، برگزاری چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت انتخابی درست برای ادامه مسیری است که ۱۳ دوره پشتوانه فکری و اجرایی دارد. برگزاری برخط جشنواره راه شور و کامیابی این سینما را هموارتر می‌کند. برگزاری برخط این دوره و توجه به شبکه‌های صنفی و گروهی سینمای مستند و انسجام حرفه‌ای حول محور جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند به رشد و رونق این گونه از سینما منتهی شود. این جشنواره همواره صدای همه هنرمندان مستند و جلوه‌گاه تلاش و هنری بوده که در آسمان سینمای مستند مشهود است. مستندسازانی که درباره محیط زیست فیلم می‌سازند، مستندسازان بحران، فیلمسازان و تهیه‌کنندگانی که مسائل اجتماعی را دستمایه کارشان قرار می‌دهند و مستندسازان جوان و باسابقه هر سال زیر چتر این رویداد به تعامل و گفتگو می‌پردازند. سینماحقیقت جشنواره‌ای جدی و اثرگذار بوده، کشف استعداد کرده و بسیاری از فیلمسازانی که سال‌ها بعد به سینمای بلند یا حوزه‌های دیگر قدم گذاشته‌اند نخستین بار در این جشنواره دیده و ستایش شده‌اند. از این منظر، نمی‌توان به راحتی از تعطیلی این جشنواره سخن گفت. گرچه شیوع ویروس کرونا مساله‌ای جدی برای کشور، حوزه درمان و حتی فرهنگ و هنر است اما با شیوه آنلاین، سینماحقیقت به مرزهایی تازه پا می‌گذارد بدون اینکه امتیازهایش را از دست بدهد. تنها دیدار و گفتگوی رو در رو حذف و به جای آن ارتباط در فضاهای اجتماعی جایگزین می‌شوند. این دوره جشنواره به جهانی وارد می‌شود که سرنوشت محتوم ما در سال‌های پیش روست. همراهی جامعه مستند ایران، هم‌اکنون و پیش از برگزاری چهاردهمین دوره امیدوارکننده بوده و این امیدواری توشه‌ای است برای دبیر این جشنواره و گروه همراه او تا مسیر پیش رو را با انگیزه مضاعف پیش بروند. توجه به سرمایه‌های انسانی در حوزه سینمای مستند در روزگار کرونا بخشی مهم از دستاوردهای این دوره است. جهان ماه‌هاست درگیر کروناست و مستندسازان مشغول کارند و تولید محتوای تصویری می‌کنند. اختصاص بخشی به این موضوع بستری مناسب برای دیده شدن این مجاهدت‌ها از دو سوست؛ یک‌سو فیلمسازی که مخاطره را می‌پذیرد و به دل حادثه می‌زند و دیگرسو کادر درمان که قهرمان این روزهای سراسر حادثه هستند. برگزاری آنلاین سینماحقیقت می‌تواند سینمای مستند و مسائل و اولویت‌های فرهنگی و هنری کشور را به خانه‌ها ببرد و به صورت تعاملی با مردم و مخاطبان ارتباط برقرار و به افزایش سرمایه‌های اجتماعی کمک کند. آنلاین برگزار کردن سینماحقیقت به معنی خاموش شدن این چراغ روشن نیست، برگزاری آنلاین به معنای با هم بودن و کنار هم بودن است. این انتخاب مخاطبان سینما را گسترش می‌دهد و به افزایش سرمایه‌ای می‌انجامد که پشتوانه معنوی سینمای مستند خواهند بود. این سرمایه اجتماعی حول محور مجموعه‌ای از ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی موجود در جامعه شکل می‌گیرد که با اعتماد و همکاری به حل مسائل می‌انجامد. چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بر این مسیر باارزش حرکت می‌کند.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 12:06:39 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7670/سرمایه-های-اجتماعی-انسانی برگزاری جشنواره‌ها را نمی‌توان به رفتن کرونا موکول کرد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7669/برگزاری-جشنواره-ها-نمی-توان-رفتن-کرونا-موکول این نویسنده و جامعه‌شناس درباره‌ی برگزاری آنلاین رویدادهای فرهنگی و هنری در دوران پاندمی کرونا و مخالفت برخی از افراد با این شکل تازه به همشهری آنلاین گفت: افرادی که مخالف برگزاری آنلاین جشنواره‌های فرهنگی هستند، در واقع معتقدند که برگزاری جشنواره به عنوان یک آیین اهمیت دارد. در نتیجه حضور آدم‌ها در آن مهم است. آنها می‌گویند جشنواره‌ها برگزار می‌شوند تا ارتباطات انسانی ارزش افزوده‌ای باشد بر فیلم‌هایی که می‌بینند نه اینکه تنها به تماشای فیلم‌ها بپردازند. او افزود: اما اگر بخواهیم جشنواره را به شکل آنلاین برگزار کنیم فقط تماشای فیلم بوده که اهمیت پیدا می‌کند و دیگر آن ارتباطات انسانی و روابط اجتماعی که از دل آن جشنواره به وجود می‌آید حذف شده و برگزاری جشنواره به معنای ذاتی، اهمیتش را از دست می‌دهد. احتمالا افرادی که با برگزاری آنلاین جشنواره‌ها مخالف هستند، از این زاویه به ماجرا نگاه می‌کنند که فضای اجتماعی شکل گرفته حول تماشای فیلم را از خود تماشای فیلم جدی‌تر و با اهمیت‌تر تلقی می‌کنند. محمودی در ادامه بیان کرد: ما به هر حال در شرایطی قرار داریم که به طور کلی نظم زندگی و معنای زندگی‌مان تغییر کرده است. در حقیقت با مهمان ناخوانده تازه‌ای مواجه شدیم که ظاهرا باید حالا حالاها با آن زندگی کنیم. اگر بخواهیم همچون گروه اول که خیلی وفادارانه به روابط اجتماعی نگاه می‌کنند، عمل کنیم، در واقع این پیش رفتن نبوده و فرو رفتن در همان جایی است که حضور داریم.  نویسنده کتاب «تهران، سینما و مدرنیته شهری» ادامه داد: از آنجایی که زندگی به معنای کلی‌اش ادامه دارد و زمان می‌گذرد، بهتر است که ما با منطق زمان جدید، پدیده‌های اطراف خودمان را دوباره باز تعریف کنیم. با منطق جدید شکل آموزش، پزشکی، خرید کردن، معاشرت و به طور کلی سبک زندگی‌مان تغییر کرده است. وقتی همه‌چیز تغییر می‌کند برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری هم باید تغییر کند. هر رویدادی برای برگزاری خود نمی‌تواند منتظر باشد تا کرونا که معلوم نیست کی قصد رفتن دارد، برود. این پژوهشگر در ادامه صحبت‌هایش عنوان کرد: نکته دیگری که در مسئله کرونا وجود دارد، موضوعی است که ما را به خانه ماندن تشویق می‌کند. اما همین در خانه ماندن می‌تواند عوارض وحشتناک بسیاری داشته باشد. اصرار به برگزاری رویدادهایی به این شکل با مدل جدید به کسانی که در فاز افسردگی، ناراحتی و فرورفتگی هستند، کمک می‌کند تا از آن حالت جدا شوند و منطق جدیدی به زندگی‌شان بدهند. او با تاکید بر اینکه در شرایط جدید هر موضوعی می‌تواند تعریف تازه‌ای پیدا کند، گفت: برگزاری رویداد در این شکل جدید می‌تواند معانی جدیدی داشته باشد. تا چندی پیش برای شرکت در کنفرانس‌های علمی باید رنج سفر را تحمل کرده و گاهی برای ارائه‌ یک مقاله به قاره‌ای دیگر می‌رفتیم اما در سالی که گذشت همه ما توانستیم با صرف هزینه و زمان کمتر همان بهره علمی را ببریم. محمودی افزود: این درست بوده که معاشرت‌ها و آشنایی با اساتید تازه را از دست دادیم، اما کرونا ویروس به ما می‌گوید که حتی شکل تعامل اجتماعی خود را هم باید تغییر دهیم. اگر در گذشته حضوری پیش استاد می‌رفتیم و خودمان را معرفی می‌کردیم، طبیعتا باید در این منطق جدید شیوه تازه‌ای برای آشنایی و تعامل اجتماعی با یکدیگر فراهم کنیم. این نویسنده ادامه داد: کارگردانان و نویسندگان مختلف در گذشته کنار هم جمع می‌شدند و چهره به چهره با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند و خیلی سریع‌تر و زودتر به نتیجه دلخواه خود می‌رسیدند. فکر می‌کنیم فیلمسازان دیگر نمی‌توانند به خوبی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. حتی شاید بگوییم از دور فیلم دیدن و حرف زدن چه فایده‌ای دارد، اما بهتر است این چه فایده‌ای داردها را کنار بگذاریم و دنبال این باشیم که چطور می‌توانیم با شرایط کنار بیاییم و حداقل به کلیت فضای اجتماعی که از لحاظ ارتباطی شکل گرفته کمک کنیم. دکتر بهارک محمودی گفت: احتمالا اگر بخواهیم به شکل سخت‌افزاری به ماجرا نگاه کنیم، حتما بخش‌های مختلفی در سامانه‌های ارائه دهنده فیلم وجود دارد تا افراد ثبت‌نام کنند و فیلم‌ها را ببینند و بعد در نشست‌های بعد از اکران فیلم‌ها به شکل آنلاین حضور داشته باشند. درست بوده که این شکل تازه است ولی از بار معاشرت‌های اجتماعی کم نمی‌کند. اصولا مواجهه با یک پدیده تازه در ابتدا خیلی سخت است، اما اگر مقداری حوصله کنیم، همه‌چیز طبیعی و عادی می‌شود. این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: شاید بعد از این احساس کنیم که چرا اصلا باید تا این اندازه از سرانه ملی خود را صرف جشنواره‌هایی کنیم که در آن چند نفر با هم آشنا شوند؟ در صورتی که این آدم‌ها می‌توانند با صرف هزینه کمتر، مسافرت‌های بین‌شهری و بین کشوری کمتر همدیگر را ببینند و به همان نتیجه برسند. محمودی در پایان گفت: مطمئنم برگزاری این رویدادها در طولانی مدت راهکارهای تازه‌ای را برای برقراری ارتباط بین آدم‌ها ایجاد می‌کند. همیشه یک نفر باید چراغ اول را روشن کند، اما در طولانی مدت راه‌های تازه‌ای برای معاشرت خلق می‌شود. *گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 12:02:03 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7669/برگزاری-جشنواره-ها-نمی-توان-رفتن-کرونا-موکول ردپای امید را در سینمای مستند ببینید... http://www.irandocfest.ir/fa/news/7668/ردپای-امید-سینمای-مستند-ببینید این مستندساز پیرامون برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت به خبرگزاری سلامت گفت: برگزار نکردن جشنواره‌های سینمایی اصلا کار درستی نیست، اما چطور برگزار کردن جشنواره‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر ما صرفا صحبت اکران آنلاین را می‌کنیم باید ببینیم زیرساخت‌هایمان تا چه اندازه ظرفیت آن را دارد. این زیرساخت فقط بحث فنی و سیستماتیک نیست. خوشدست با تاکید بر این نکته که مدیران جشنواره «سینماحقیقت» حتماً درباره چالش‌های این شیوه فکر کرده‌اند، افزود: وقتی جشنواره را بصورت آنلاین برگزار می‌کنیم، باید برای شکل ساختاری، داوری و تنظیم کنداکتور و حتی چارت‌بندی فیلم‌ها برای مانیتور و موبایلی که مخاطب ما می‌خواهد فیلم‌ها را با آن نگاه کند تفاوت قائل شویم. کارگردان مستند «خط باریک قرمز» ادامه داد: مدتی است آنلاین برگزار کردن رویدادها در تمام دنیا وجود دارد. خوشبختانه سینما برخلاف بسیاری از رسانه‌های دیگر این شانس را دارد که به صورت آنلاین هم ارائه شود. بنابراین امکان آنلاین برگزار کردن جشنواره «سینماحقیقت» وجود دارد اما شکل زیرساخت یک جشنواره آنلاین باید متفاوت باشد. او در ادامه بیان کرد: با توجه به این که برگزاری آنلاین باعث می‌شود مردم ارتباط بیشتری با جشنواره «سینماحقیقت» برقرار کنند، در شرایط کنونی توقع بیشتری از این جشنواره وجود دارد. مردم این روزها نیاز به انرژی مثبت و امید دارند. همان قدر که لازم است کاستی‌ها و تلخی‌ها و آسیب‌ها را به آنها نمایش دهیم، باید در بطن آثار امید را هم به آنها منتقل کنیم. فیلم مستند توانایی انجام این کار را دارد و در نمونه‌های مختلفی این کار را انجام داده است. کارگردان مستند «زنی که نام ندارد» درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در دوران پساکرونا گفت: برگزاری آنلاین جشنواره‌ها در دوران پس از کرونا کار درستی نیست. در کشور ما قانون کپی رایت وجود ندارد و فیلم‌ها به راحتی سرقت می‌شوند و این خطر برای آثار ارائه شده در جشنواره‌ها وجود دارد. او افزود: مردم بعد از کرونا بیشتر اشتیاق دارند تا وارد جامعه شوند. لازم است از راهکارهایی در این جهت استفاده کنیم. آنجا هم نیاز به نمایش فیلم‌هایی داریم که در کنار اینکه آسیب‌ها را منتقل می‌کنند امید و انرژی را دوباره به زندگی مردم بازگردانند. خوش‌دست ضمن بیان این نکته که نیاز است تا در برگزاری جشنواره‌ها بخش خصوصی را بیشتر وارد ماجرا کنیم، عنوان کرد: وقتی بخش خصوصی تولید فیلم مستند انجام می‌دهد، به شدت نیاز به مخاطب دارد تا بازگشت سرمایه برایش اتفاق بیفتد. بازگشت سرمایه برای فیلم‌هایی اتفاق می‌افتد که به جهان مردم چیزی اضافه کنند و به آنها امید دهند. کارگردان مستند «وقایع‌نگاری یک فیلمساز ناتمام» در ادامه صحبت‌هایش گفت: اکران آنلاین همانطور که از فوایدی برخوردار است، می‌تواند به چرخه نمایش صدمه وارد کند. در صورت نداشتن برنامه برای چگونگی اکران فیلم‌ها ممکن است مخاطب بعد از دیدن یک یا دو اثر به طور کل از این عرصه قطع امید کند و دیگر آنها را حتی در فضای حضوری از دست بدهیم. او در پایان گفت: جشنواره‌های آنلاینی که در این دو سه ماه برگزار شده، معمولا نتوانستند انتظارها را برآورده کنند. امیدوارم این اتفاق برای سینمای مستند رخ ندهد و برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» بتواند مخاطب این سینما را بیشتر کند. امیدوارم جشنواره در این دوره هم بتواند استعدادهایی تازه را به سینمای مستند معرفی کند و به هدفی که در این چند ساله دنبال کرده برسد.     ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 11:59:30 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7668/ردپای-امید-سینمای-مستند-ببینید 29.2 درصد آثار «سینماحقیقت» مستند اجتماعی است http://www.irandocfest.ir/fa/news/7667/29-2-درصد-آثار-سینماحقیقت-مستند-اجتماعی به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سال گذشته 210 مستند اجتماعی در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت شده بود. به این معنا، تولید مستندهای اجتماعی توسط مستندسازان ایرانی در یکسال اخیر، 24.2 درصد رشد داشته است. عنصر اصلی مستند اجتماعی، آگاهی‌بخشی‌ست که این نشانگر دغدغه‌ی فیلمساز نسبت به اتفاقات پیرامونی زمانه‌ی خویش است. مستندساز اجتماعی، ذهنی جستجوگر دارد، به حقایق می‌پردازد و نسبت به رخدادهای جامعه مسئولیت‌پذیر و اثرگذار است. پیشتر اعلام شده بود که آمار فیلم‌های مستند ارسالی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در گونه‌ی دینی و آیینی 10 درصد، زیست محیطی 10.5 درصد، پرتره 11.6 درصد بوده است. جایزه شهید آوینی هم که مختص فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است، حدود 34 درصد آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره را شامل می‌شود. سایر فیلم‌های ارسالی هم که آمار پایین‌تری دارند، با گونه‌ها و موضوعاتی چون مستندهای تاریخی و میراث فرهنگی، قوم‌شناسی، مردم‌شناسی، سیاسی، علمی، ورزشی و... به ثبت رسیده‌اند. دو بخش ویژه کارآفرینی و کرونا هم مجموعه‌ آثاری از گونه‌های مستند اجتماعی، مردم‌شناسی، پرتره و... را شامل می‌شوند. بدیهی است که این گونه‌های مستند و آثار موضوعی صرفاً در دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت ثبت شده‌اند و نمایش آنها در جشنواره، منوط به آرای هیات انتخاب جشنواره است. *گفتنی است: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 11:31:12 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7667/29-2-درصد-آثار-سینماحقیقت-مستند-اجتماعی ثبت‌نام کارگاه‌های تخصصی جشنواره سینماحقیقت آغاز شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7666/ثبت-نام-کارگاه-های-تخصصی-جشنواره-سینماحقیقت-آغاز به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با توجه به پاندمی کرونا و استفاده از ظرفیت مجازی در شرایط حاضر، این مجموعه برنامه‌ها شامل تعداد و تنوع جذابی از موضوعات و شخصیت‌های ارائه‌دهنده می‌شود.‌ در کارگاه‌های مجازی سینماحقیقت 14، از چهره‌های علمی سینمای مستند نظیر بیل نیکولز و بتسی مک‌لین گرفته تا مستندسازان تحسین شده با تجربیات و شیوه‌های مختلف تولید حرفه‌ای مثل جیمز لانگلی، لویی سیهویوس، فرهاد ورهرام و مهرداد اسکویی حضور داشته و موضوعات متنوعی نظیر مستندهای شخصی، مستندهای زیست محیطی، تعریف و حدود مستند را ارائه می‌کنند. لذا علاقمندان با سابقه‌ی فیلمسازی یا تحصیلی مرتبط می‌توانند بصورت رایگان در این بخش ثبت‌نام کرده و براساس علاقه‌مندی خود، از هر کدام از موارد ارائه شده در زمان جشنواره به شکل آنلاین استفاده نمایند. بدیهی است پس از ثبت‌نام اولیه و بررسی سوابق ایشان هماهنگی با افراد پذیرفته‌شده انجام خواهد شد. عموم علاقمندان برای ثبت‌نام اینترنتی ابتدا باید وارد پرتال جشنواره سینماحقیقت به نشانی panel.irandocfest.ir شده و اطلاعات شخصی خود را وارد نمایند؛ پس از تکمیل فرم اولیه، کلید ثبت‌نام را زده و از طریق پیشخوان پرتال روی گزینه‌ی «ثبت‌نام کارگاه‌ها» کلیک کرده و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و کد امنیتی، ثبت‌نام خود را تکمیل نمایند. آخرین فرصت برای ثبت‌نام کارگاه‌های سینماحقیقت هم روز 10 آذرماه اعلام شده است. *مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد. راهنمای ثبت نام در کارگاهها را مشاهده نمایید.   ]]> جشنواره چهاردهم Wed, 25 Nov 2020 10:41:07 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7666/ثبت-نام-کارگاه-های-تخصصی-جشنواره-سینماحقیقت-آغاز مستندی که تولیدش ۹ سال طول کشید http://www.irandocfest.ir/fa/news/7665/مستندی-تولیدش-۹-سال-طول-کشید به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نقل از خبرگزاری تسنیم، فتح‌الله امیری از مستندسازان باسابقه است که بیشتر در حوزه مستند حیات وحش فعالیت کرده است. او تجربه کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستندهایی نظیر «در جستجوی پلنگ ایرانی»، «محیط‌بان و پلنگ»، «در قلمرو افعی دم عنکبوتی»، «در گرداب انقراض»، «روی سبز بیابان»، «تنهاوش»، «حیات در رگ‌های سرد» و ... را داشته و برای ساخت این مستندها جوایز گوناگونی را دریافت کرده است. مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» از جمله تجربه‌های موفق او در مستندسازی حیات وحش است که در جشنواره‌های داخلی و خارجی، تحسین بسیاری از اهالی سینما را برانگیخت. او در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم با اشاره به مستند جدید خود که امسال متقاضی حضور در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است گفت: مستند «هوبره»، اثری به کارگردانی مشترک من و نیما عسکری و تهیه‌کنندگی محمد علاء است. «هوبره» بزرگ‌ترین پرنده در بیابان‌های ایران است که متأسفانه به شکلی گسترده به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌شود و این موضوع این پرندگان را با خطر جدی انقراض روبه‌رو کرده است. در این فیلم مستند می‌بینیم که هم خود پرنده و هم تخمش را به کشورهای عربی می‌برند؛ البته محیط‌بانان و سازمان حفاظت از محیط‌زیست بسیار تلاش می‌کنند تا جلوی این کار گرفته شود، با این حال نیازمند مشارکت مردمیم. وی درباره روند تولید این اثر 67 دقیقه‌ای گفت: ساخت این مستند 9 سال طول کشیده است و از این منظر زحمت زیادی برای تولیدش کشیدیم. در بخشی از فیلم سفری به کشور قطر داشتیم و نشان دادیم که این پرنده در بازار این کشور به فروش می‌رسد. با ساخت این فیلم تلاش کردیم تا توجهات را به سمت خطر انقراض پرندگان ببریم در حالی که در سالیان اخیر توجه بیشتری به انقراض پستانداران عظیم‌الجثه شده است. او در مورد همکاری با سازمان حفاظت از محیط زیست در تولید این مستند گفت: سازمان محیط زیست از نظر همکاری و همراه بودن، کمک‌های بسیاری به ما می‌کند. امیری با اشاره به چالش‌های تولید مستند حیات وحش بیان کرد: به دلیل غیرقابل کنترل بودن حیات‌وحش، تولید مستند در این حوزه بسیار زمان‌بر است. در ایران هم به این جهت که جمعیت حیات وحش کم است، کار بسیار سخت‌تر می‌شود. از طرفی ما به تولید کارهایی روی آورده‌ایم که بتوانیم تأثیرگذار باشیم و همین موضوع منجر به زمان‌بر شدن کار می‌شود. در کنار اینها، تولید مستند در حوزه حیات وحش خطرهای خاص خود اعم از مارگزیدگی، سرمازدگی، گرمازدگی، حمله حیوانات وحشی و رویارویی با شکارچیان و اشرار را دارد. کارگردان مستند «در قلمرو افعی دم عنکبوتی» با اشاره به چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت و شیوه متفاوت برگزاری آن نسبت به سال‌های گذشته گفت: جشنواره ابتدا باید برگزار شود تا بتوان راجع به کمّ و کیف آن صحبت کرد، اما امیدوارم وجهه بین‌المللی آن به خوبی حفظ شود و افراد در خارج از ایران نیز بتوانند فیلم‌ها را ببینند. درست است که ما تحریمیم اما می‌توان تمهیداتی اندیشید تا این اتفاق بیفتد. اگر جشنواره به این سمت برود موفق بوده است اما این که صرفاً در ایران و با محدودیت‌ها دیده شود شاید جشنواره به حد اعلایی که انتظار داریم نرسد. او ادامه داد: بسیاری از فیلم‌های مستندی که ساخته می‌شوند ویترین دیگری به جز جشنواره «سینما حقیقت» برای نمایش ندارند. برخی از آن‌ها در تلویزیون دیده می‌شوند اما این اتفاق برای همه نمی‌افتد. در واقع باید فرصتی فراهم شود تا همه فیلم‌های مستند دیده شوند. البته تلویزیون شبکه‌ای برای پخش مستند دارد و همه شبکه‌های تلویزیون هم فیلم‌های مستند را پخش می‌کنند اما مشکلی که وجود دارد محدودیت‌های تلویزیون در حوزه محتوا است که سخت‌گیری‌های خاص خود را دارد و ممکن است همه فیلم‌ها اجازه پخش نداشته باشند. از این منظر جشنواره «سینما حقیقت» به عنوان جایی که فضای بازتری برای نمایش فیلم‌ها دارد مفهوم پیدا می‌کند و بسیاری از فیلمسازان می‌توانند آثار خود را آنجا ارائه دهند یا کسانی که علاقه‌مند به این حوزه‌اند در جشنواره «سینماحقیقت» می‌توانند فیلم‌هایی را ببینند که شاید از تلویزیون آن‌ها را نتوان دید‌. کارگردان مستند «در جستجوی پلنگ ایرانی» در زمینه همکاری نهادها و سازمان‌ها با مستندسازان توضیح داد: به جز بحث مالی در حوزه هماهنگی‌ها، معمولاً نهادها و سازمان‌ها به ما کمک می‌کنند. یکی از چالش‌های تولید مستند در حوزه حیات‌وحش این است که ما باید تهیه‌کننده‌ای پیدا کنیم تا هزینه‌های فیلم را تأمین کند و چون تولید مستند در حوزه حیات وحش زمان‌بر است، باید نسبت به بازگشت سرمایه صبور باشد. او در ارزیابی روند برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» طی این سال‌ها گفت: روند برگزاری جشنواره «سینما حقیقت» در این سال‌ها شیب رو به بالایی داشته است و اینکه امسال جشنواره به صورت برخط (آنلاین) برگزار می‌شود نقطه عطفی است که می‌تواند در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد. در واقع در سال‌های آینده اگر کرونایی نباشد در کنار برگزاری فیزیکی، جشنواره به صورت برخط (آنلاین) نیز برگزار شود. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 به‌صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.   ]]> جشنواره چهاردهم Tue, 24 Nov 2020 11:20:41 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7665/مستندی-تولیدش-۹-سال-طول-کشید