سینما حقیقت - آخرين عناوين کارگاه ها :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/seventh_festival/toolbar_menu/workshops Thu, 24 Sep 2020 14:14:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Thu, 24 Sep 2020 14:14:24 GMT کارگاه ها 60 برنامه کارگاه‌‎ها http://www.irandocfest.ir/fa/news/5150/برنامه-کارگاه-ها - چهارشنبه (۲۰ آذر، ساعت ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴): تئوری جدید در مورد انسان شناسی تصویری (مایکل اپتیس- احمد الستی)  - پنجشنبه (۲۱ آذر، ساعت ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴): بیان شخصی در فیلم مستند (آرنه برو- محمدرضا اصلانی)  - شنبه (۲۳ آذر) ساعت ۱۳-۱۰: استفاده خلاقانه از آرشیو در فیلم مستند (ترزا اوبرایان) / ساعت ۱۷-۱۴: از پیش تولید تا پخش (کلاوس اشتاین یک) / [مدیریت جلسات سه کارگاه فوق برعهده رائد فریدزاده است]  - یکشنبه (۲۴ آذر) ساعت ۱۳-۱۰: حقایق دیجیتال (حمید رسولی) / ساعت ۱۷-۱۴: نقش تهیه کننده در سینمای مستند و شیوه های نوین در توزیع آثار مستند (هارون یشایایی، کتایون شهابی)  ]]> کارگاه ها Wed, 13 Mar 2019 08:59:02 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/5150/برنامه-کارگاه-ها سفر اساتيد بزرگ سینمای مستند جهان به تهران برای شرکت در كارگاههاي آموزشي جشنواره سينماحقيقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4727/سفر-اساتيد-بزرگ-سینمای-مستند-جهان-تهران-شرکت-كارگاههاي-آموزشي-جشنواره-سينماحقيقت به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، پروفسور «مايكل اوپيتس» استاد مستندسازي و مردم نگاري دانشگاه مونيخ، پروفسور «آرنه برو» استاد گروه مستند مدرسه عالي فيلم دانمارك، خانم «ترزا اوبرايان» استاد دانشگاه و مدير برنامه ريز جشنواره اوپن سيتي لندن و دكتر «كلاس اشتاين يك» استاد مستند مدرسه عالي فيلم و تلويزيون پستدام آلمان، اساتيد مدعو كارگاههاي آموزشي هفتمين جشنواره سينماحقيقت هستند که به ایران سفر کرده اند.  برپایه این گزارش، زمان برگزاری، اسامی اساتید و عناوین کارگاه های آموزشی هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت که در مرکز فرهنگی هنری صبــــا برگزار می شود، به این شرح است:  - چهارشنبه (۲۰ آذر، ساعت ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴): تئوری جدید در مورد انسان شناسی تصویری (مایکل اپتیس- احمد الستی)  - پنجشنبه (۲۱ آذر، ساعت ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴): بیان شخصی در فیلم مستند (آرنه برو- محمدرضا اصلانی)  - شنبه (۲۳ آذر) ساعت ۱۳-۱۰: استفاده خلاقانه از آرشیو در فیلم مستند (ترزا اوبرایان) / ساعت ۱۷-۱۴: از پیش تولید تا پخش (کلاوس اشتاین یک) / [مدیریت جلسات سه کارگاه فوق برعهده رائد فریدزاده است]  - یکشنبه (۲۴ آذر) ساعت ۱۳-۱۰: حقایق دیجیتال (حمید رسولی) / ساعت ۱۷-۱۴: نقش تهیه کننده در سینمای مستند و شیوه های نوین در توزیع آثار مستند (هارون یشایایی، کتایون شهابی)  ]]> کارگاه ها Tue, 19 Feb 2019 09:09:30 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4727/سفر-اساتيد-بزرگ-سینمای-مستند-جهان-تهران-شرکت-كارگاههاي-آموزشي-جشنواره-سينماحقيقت تجربه های آلمانی در کارگاه آموزشی جشنواره سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4724/تجربه-های-آلمانی-کارگاه-آموزشی-جشنواره-سینماحقیقت محدوديت عنصر زيبايي‌شناسي  به گفته اشتاين‌يك فيلم مستند در آلمان بسيار رايج است و طبق يكي از قوانين اقتصاد هر چه عرضه بيشتر شود،‌ تقاضا كم و قيمت هم پايين مي‌آيد. به همين دليل قيمت فيلم‌هاي مستند در آلمان پايين است که اين موضوع باعث رقابت خاصي بين مستندسازان آلماني شده؛ از طرف ديگر عنصر زيبايي‌شناسي هم در فيلم‌هاي مستند محدود شده است.  وی تصریح کرد: قبل از اينكه يك فيلم مستند ساخته شود، بايد مخاطب‌شناسي كنيم تا زمان كمتري براي ساخت اين مستندها صرف شود. هر چه ابزار زيبايي‌شناسي ساده‌تر، ‌روان‌تر و معمولي‌تر باشد تلويزيون‌هاي دولتي بيشتر از آن‌ها استقبال مي‌كنند و اگر اين ابزار خاص‌تر و پيچيده‌تر باشند، تلويزيون آن‌ها را رد مي‌كند.  در ادامه، استاد اشتاين‌يك چند نمودار راجع به سينماي مستند و داستاني در آلمان نشان داد و با استناد به اين نمودارها، به اين نتيجه رسيد كه آلماني‌ها به اندازه زياد مستند نگاه مي‌كنند و در اين رابطه در وضعيت بدي قرار ندارند. او گفت: «هزينه ساخت مستند نسبت به فيلم‌هاي داستاني در آلمان بسيار پايين است و به همين دليل به بودجه چنداني نياز نيست. شايد به همين دليل باشد كه آلماني‌ها بيشتر به مستندسازي روي آورده‌اند. اتفاق جالبي كه به تازگي در سينماي مستند آلمان افتاده، توجه سرمايه‌گذاران به اين حرفه است.»  اهمیت فیلم مستند برای آلمانی ها  وی در ادامه گفت: در آلمان فيلمي به نام Taste a waste در مورد محيط‌زيست ساخته شده بود كه باعث شده بود ۵۰ هزار تماشاچي به سينما كشانده شوند. اين موضوع براي همه جالب بود و اهميت فیلم مستند را در زندگي مردم اين كشور مي‌رساند.  جلب مخاطب؛ دغدغه فيلمسازان  وی تاکید کرد: سی چهل سال پيش دغدغه تلويزيون، آموزش بود اما با گذشت زمان وجه سرگرمي تلويزيون بر وجوه ديگر آن قالب شده است. مهمترين معيار فيلمسازان تلويزيون‌هاي آلمان، جلب مخاطب است و خدا نكند كه براي برنامه‌ات نتواني مخاطبي جذب كني. اين روز‌ها آلمانی‌ها بيشتر تلويزيون نگاه مي‌كنند. جواناني كه در رده سني ۲۰ تا ۳۰ سال هستند، روزانه به‌طور متوسط ۱۵۰ دقيقه تلويزيون نگاه مي كنند، اما وقتي اين رده سني به ۶۰ تا ۷۰ سال مي‌رسد اين زمان دو برابر مي‌شود یعنی چيزي حدود ۳۰۰ دقيقه.  تاسيس شبكه‌هاي جديد براي جوانان  اشتاین یک در پایان گفت: چند سال پيش در تلويزيون آلمان فيلم‌هاي سه‌بعدي بسيار مورد توجه قرار گرفت و قرار بود مستندسازان بيشتر در اين زمينه فعاليت كنند، ولي در ادامه اين حوزه علاقه‌مندان زيادي پيدا نكرد. ضمن اینکه سردبيرهاي اصلي شبكه‌هاي آلماني از مورد توجه قرار گرفتن اينترنت بين جوانان ابراز نگراني كرده اند. اين نگراني به دليل از دست دادن سلطه روي مردم اتفاق مي‌افتد و ممكن است با اين موضوع قدرت خود را از دست بدهند. به همين دليل دو شبكه ARD و ZDF در حال تاسيس شبكه‌هايي براي جوانان هستند.      ]]> کارگاه ها Tue, 19 Feb 2019 08:14:28 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4724/تجربه-های-آلمانی-کارگاه-آموزشی-جشنواره-سینماحقیقت استقبال گسترده از ثبت نام در کارگاه های آموزشی جشنواره سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4723/استقبال-گسترده-ثبت-نام-کارگاه-های-آموزشی-جشنواره-سینماحقیقت به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، ظرفیت پذیرش داوطلبان شرکت در کارگاه های آموزشی جشنواره در روز سوم انتشار فراخوان تکمیل شده و از این پس، متقاضیانی که اقدام به ثبت نام اینترنتی کنند، در لیست ذخیره جای می گیرند تا درصورت انصراف افرادی که قبلاً ثبت نام کرده اند، از آنها جهت حضور در کارگاه ها دعوت بعمل آید.  برپایه این گزارش، زمان برگزاری، اسامی اساتید و عناوین کارگاه های آموزشی هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت به این شرح است:  - چهارشنبه (۲۰ آذر، ساعت ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴): تئوری جدید در مورد انسان شناسی تصویری (مایکل اپتیس- احمد الستی)  - پنجشنبه (۲۱ آذر، ساعت ۱۳-۱۰ و ۱۷-۱۴): بیان شخصی در فیلم مستند (آرنه برو- محمدرضا اصلانی)  - شنبه (۲۳ آذر) ساعت ۱۳-۱۰: استفاده خلاقانه از آرشیو در فیلم مستند (ترزا اوبرایان) / ساعت ۱۷-۱۴: از پیش تولید تا پخش (کلاوس اشتاین یک) / [مدیریت جلسات سه کارگاه فوق برعهده رائد فریدزاده است]  - یکشنبه (۲۴ آذر) ساعت ۱۳-۱۰: حقایق دیجیتال (حمید رسولی) / ساعت ۱۷-۱۴: نقش تهیه کننده در سینمای مستند و شیوه های نوین در توزیع آثار مستند (هارون یشایایی، کتایون شهابی)  لازم به ذکر است که به تمامی شرکت کنندگان در این کارگاه ها، گواهی شرکت داده خواهد شد.  گفتنی است: آخرین مهلت تقاضای شرکت در این کارگاه ها، روز دهم آذرماه ۱۳۹۲ اعلام شده است و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با واحد تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (تلفن ۸۸۵۱۱۴۶۶) تماس گرفته یا جهت ثبت نام اینترنتی به وب سایت این مرکز www.defc.ir و یا پایگاه خبری تحلیلی سینماتجربی www.cinematajrobi.ir مراجعه نمایند.  هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در شهر تهران برگزار خواهد شد.      ]]> کارگاه ها Tue, 19 Feb 2019 07:51:12 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4723/استقبال-گسترده-ثبت-نام-کارگاه-های-آموزشی-جشنواره-سینماحقیقت فراخوان شرکت در کارگاه های آموزشی جشنواره سینماحقیقت منتشر شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/4722/فراخوان-شرکت-کارگاه-های-آموزشی-جشنواره-سینماحقیقت-منتشر به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، این «مرکز» در راستای اهداف خود پیرامون توسعه پژوهش و تحقیقات زیربنایی در مباحث تئوریک سینمای مستند ایران و همزمان با برگزاری هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت (۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲)، کارگاه های آموزشی این جشنواره را با حضور استادان ایرانی و خارجی برگزار خواهد کرد.  برپایه این گزارش، شرایط عمومی شرکت در کارگاه های آموزشی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، آشنایی اولیه با مفاهیم اساسی در سینمای مستند است و متقاضیان می توانند فرم ثبت نام در این کارگاه ها را تکمیل کرده و تحویل دفتر معاونت پژوهش و تحقیقات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نمایند. ضمن اینکه بزودی ثبت نام اینترنتی کارگاه های جشنواره روی سایت رسمی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی www.defc.ir نیز امکان پذیر خواهد بود.  عناوین کارگاه های آموزشی هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت نیز به این شرح است: تئوری جدید در مورد انسان شناسی تصویری؛ بیان شخصی در فیلم مستند؛ مستند داستانی؛ از پیش تولید تا پخش؛ حقایق دیجیتال؛ نقش تهیه کننده در سینمای مستند و شیوه های نوین در توزیع آثار مستند.  با توجه به ظرفیت پذیرش محدود کارگاه های آموزشی جشنواره «سینماحقیقت»، اولویت حضور با افرادی است که زودتر ثبت نام کرده اند. ضمن اینکه به تمامی شرکت کنندگان در این کارگاه ها، گواهی شرکت داده خواهد شد.  گفتنی است: آخرین مهلت شرکت در این کارگاه ها، روز دهم آذرماه ۱۳۹۲ اعلام شده است و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با واحد تحقیقات و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی (تلفن ۸۸۵۱۱۴۶۶) تماس بگیرند.  ]]> کارگاه ها Tue, 19 Feb 2019 07:46:03 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4722/فراخوان-شرکت-کارگاه-های-آموزشی-جشنواره-سینماحقیقت-منتشر تجربه‌هاي دانماركي در سینماحقیقت http://www.irandocfest.ir/fa/news/4721/تجربه-هاي-دانماركي-سینماحقیقت رنه برو، استاد دانماركي کارگاه «بيان شخصي در فيلم مستند» جشنواره بین المللی سینماحقیقت، از تجربه ساخت مستندهای دانمارکی و شيوه كار با دانشجويان مدرسه سينماي دانمارك گفت.  به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «سینما تجربی»، وی ابتدا پس از معرفی خود، سینما را زبان مناسبی برای بیان مسائل اجتماعی دانست و سپس درباره سینمای مستند اروپا و دانمارک گفت: جریان سینمای مستند و ژورنالیسم از دل جنگ جهانی دوم به وجود آمد. در دانمارک هم از حدود ۳۰ سال پیش، سینمای مستند تبدیل به تبلیغ و پروپاگاندا شد، از این‌رو مردم از مستند خسته و به سوی شوهای تلویزیونی و کمدی‌های سهل‌الوصول روی آوردند، اما بعد از مدتی جامعه نسبت به فیلم‌های مستند و اطلاع‌رسانی آن‌ها احساس نیاز کرد.  برو ادامه داد: در سینمای مستند دو منفعت وجود دارد: اول برای جامعه بشری که نیاز به اطلاع‌رسانی دارد، دوم برای هنرمندان که آنچه درونشان هست را بیان کنند.  حقیقت برآمده از حس انسان است  به عقیده آرنه برو، حقیقت یک فکر برآمده از حس انسان است. او در اين باره گفت: اگر هنرمند بتواند پیامش را به درستي منتقل کند، روی مخاطب تاثیر می‌گذارد، حتی اگر با آن پیام موافق نباشد. کار هنرمند موافق کردن مخاطب با پیام نیست، بلکه تحت‌تاثیر قرار دادن اوست و این آن چیزی است که هنرمندان می‌خواهند.  شیوه تعامل مدرسه سینمای دانمارک با دانشجویان  این استاد سینما در ادامه، شیوه تعامل مدرسه سینمای دانمارک با دانشجویان را تشریح کرد و گفت: ما در این مدرسه به کسی نمی‌گوییم چه چیزی خوب و یا چه چیزی بد است، بلکه از پیشینه خانوادگی دانشجوها برای خلق آثار هنری‌شان استفاده می‌کنم. ما باید بدانیم چه درکی از بشر و دانشجو داریم و باید به تجربیات یک فرد در زندگی‌اش بدون قضاوت ارج نهیم. باید بدانیم دانشجو قبل از ورود به این مدرسه چه تجربیات و مشاهداتی داشته و چه درکی از جامعه دارد و اینکه تاثیر جامعه روی افراد چطور خواهد بود. درباره این مسائل با دانشجویان صحبت می‌کنیم تا توقع آنها را دریابیم. می‌خواهیم بدانیم هنر از دل هنرمند بیرون می‌آید یا از طریق مدرسه تزریق می‌شود.  بیان شخصی در فیلم مستند به روايت محمدرضا اصلاني  محمدرضا اصلانی نیز طی گفتاری پیرامون بیان شخصی در فیلم مستند اظهار داشت: ابتدا باید واقعیت را شناخت. واقعیت شیئیت ندارد، بلکه اتفاقی است که می‌افتد. ما در فیلم مستند می‌خواهیم اندیشه‌مان را از طریق سند منتقل کنیم. فیلمی که فیلمساز مستند می‌سازد، نشات‌گرفته از فردیت اوست، فردیتی که انسان از جهان می‌گیرد و با فردیت خود واقعیت را مطرح می‌کند.  وی افزود: سینمای مستند تصویر کردن خبر، گزارش و یا یک تحقیقات نیست. فیلم مستند مواجهه فیلمساز با جهان و موضوع است و این همان دیدگاه فیلمساز و بیان شخصی او در فیلم می‌باشد.  این پژوهشگر و فیلمساز برجسته سینمای ایران در پایان گفت: هنر امری است یکه و تکثیرپذیر و هنر بودن سینمای مستند در دید و بیان شخصی اوست.  - هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت تا روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در سینما فلسطین و سینما سپیده برپا خواهد بود.      ]]> کارگاه ها Tue, 19 Feb 2019 07:41:54 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/4721/تجربه-هاي-دانماركي-سینماحقیقت