سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره سیزدهم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/13thFestival Sat, 28 Nov 2020 12:24:30 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Sat, 28 Nov 2020 12:24:30 GMT جشنواره سیزدهم 60 فراخوان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» اوایل هفته آینده منتشر می‌شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/7561/فراخوان-چهاردهمین-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-اوایل-هفته-آینده-منتشر-می-شود مدیر روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اعلام کرد: طبق اعلام نظر شورای سیاستگذاری جشنواره و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، چهاردهمین دوره‌ی این رویداد در قالب پلت‌فرم‌های آنلاین و به شکل رقابتی برگزار خواهد شد. شهنام صفاجو تاکید کرد: فراخوان شرکت در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که شامل مقررات عمومی، بخش‌های تفکیک‌شده‌ی جشنواره، جوایز، گاه‌شمار، فرم شرکت و چگونگی ثبت‌نام برخط (آنلاین) و ارائه فیلم به دبیرخانه جشنواره می‌شود، تا اوایل هفته آینده منتشر شده و تهیه‌کنندگان و مستندسازان محترم حداکثر تا 5 مهر 99 فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام روی پایگاه‌های اینترنتی www.irandocfest.ir و  www.defc.ir اقدام نمایند. آخرین مهلت برای ارائه‌ی فیلم هم روز 15 مهرماه خواهد بود. وی افزود: در بخش «مسابقه ملی»، فیلمسازان می‌توانند با جدیدترین آثار مستند خود که تولید سال 1398 به بعد است، در سه گروه مستندهای کوتاه (تا 40 دقیقه)، نیمه‌بلند (40 تا 70 دقیقه) و بلند (بیش از 70 دقیقه) شرکت کنند. مدیر روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت یادآور شد: یازدهمین دوره‌ی جایزه شهید آوینی که بخش ویژه‌ی این جشنواره بوده و مختص نمایش فیلم‌های مستند با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه است نیز در این مقطع زمانی برگزار شده و ثبت‌نام آثار از طریق همین پایگاه انجام می‌شود. صفاجو افزود: با توجه به پاندمی ویروس کرونا که تمامی جهان را تحت تاثیر قرار داده، در این دوره‌ی جشنواره سینماحقیقت بخش مستقل رقابتی با موضوع کرونا پیش‌بینی شده که به انتخاب و نمایش مستندهایی با این موضوع اختصاص خواهد یافت. وی در پایان گفت: سایر بخش‌های ملی و بین‌المللی جشنواره چهاردهم سینماحقیقت در فراخوان این رویداد که هفته آینده منتشر می‌شود، معرفی خواهند شد. گفتنی است: بازنمايی تاریخ و فرهنگ جامعه‌ی ايرانی- اسلامی، صيانت از هويت ملی مبتنی بر انگاره‌های دينی و ايرانی، تقويت سينمای مستند خلاق ايران، آشنايی فيلمسازان كشور با تحولات نوين سينمای مستند جهان، توجه به اهمیت اقتصاد سینمای مستند با تأکید بر رفع موانع تولید، توزیع و نمایش این آثار در عرصه‌های داخلی و خارجی، از اصول و اهداف این جشنواره است. چهاردهمین دوره‌ی این رویداد بین‌المللی سینمای مستند ایران، آذرماه 1399 برگزار خواهد شد.   ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 02 Sep 2020 14:43:24 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7561/فراخوان-چهاردهمین-جشنواره-بین-المللی-سینماحقیقت-اوایل-هفته-آینده-منتشر-می-شود «سینماحقیقت» آنلاین برگزار می‌شود http://www.irandocfest.ir/fa/news/7560/سینماحقیقت-آنلاین-برگزار-می-شود به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دکتر احمد ضابطی‌جهرمی (استاد دانشگاه، مستندساز، مؤلف و مترجم)، محمد حمیدی‌مقدم (مدیرعامل مرکز گسترش)، مهدی مسعودشاهی (مدیر فرهنگی و عضو هیات اُمنای مرکز گسترش)، اُرد عطارپور (تهیه‌کننده و مستندساز باسابقه‌ی سینما)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام مرکز گسترش)، محمد صوفی (نماینده انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند)، آزاده بی‌زارگیتی (نماینده انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند) و محسن یزدی (مدیر شبکه مستند سیما) اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت هستند که این افراد به انتخاب و معرفی رئیس سازمان سینمایی منصوب شده‌اند. دکتر انتظامی هم رئیس این شورای سیاستگذاری است. در نخستین جلسه‌ی این شورا، شیوه برگزاری چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت با توجه به شیوع بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفت. پس از طرح مباحثی پیرامون برگزاری جشنواره بصورت آنلاین یا حضوری و یا حتی عدم برگزاری آن، اعضا با توجه به اهمیت و تاثیر جشنواره سینماحقیقت، بر ضرورت برگزاری این جشنواره حتی در قالب پلت‌فرم‌های آنلاین تاکید کردند. در این نشست، دبیر جشنواره سینماحقیقت پیرامون تحقیقات گسترده‌ای که درخصوص برگزاری آنلاین جشنواره‌های بین‌المللی نظیر هات‌داکس کانادا، ویزیون‌دورئل سوئیس و... انجام شده است سخن گفت و اعضای شورا ضمن بیان مزایا و مشکلات برگزاری آنلاین سینماحقیقت، پیشنهاداتی همچون مرور آثار برتر دوره‌های قبل در قالب جشنواره جشنواره‌ها و اختصاص بخش رقابتی به فیلم‌های تولید شده با موضوع کرونا را مطرح کردند. همچنین اعضای شورا بر ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت رعایت قانون کپی‌رایت در صورت اکران آنلاین فیلم‌های بخش مسابقه و توجه بیشتر به برپایی کارگاه‌های آنلاین و بزرگداشت‌ها تاکید کردند. ارائه‌ی راهکارهایی برای ایجاد فضای گفتگو درباره‌ی فیلم‌ها و امکان تبادل اطلاعات و آرا از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. در پایان تصمیم‌گیری نهایی پیرامون بخش‌های مختلف جشنواره و چگونگی برگزاری آنلاین سینماحقیقت به جلسه آینده این شورا موکول شد. در این جلسه و به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات جمعی، آقایان دکتر احمد ضابطی‌جهرمی و مرتضی رزاق‌کریمی غایب بودند. محمدرضا بهشتی‌منفرد مدیر اجرایی و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت هم از دیگر حضار این نشست بودند که در سالن کنفرانس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 02 Sep 2020 14:27:28 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7560/سینماحقیقت-آنلاین-برگزار-می-شود معرفی دبیر و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم «سینماحقیقت» http://www.irandocfest.ir/fa/news/7559/معرفی-دبیر-اعضای-شورای-سیاستگذاری-جشنواره-فیلم-سینماحقیقت به گزارش سازمان سینمایی به نقل از روابط عمومی جشنواره سینما حقیقت، احمد ضابطی جهرمی، مهدی مسعودشاهی، ارد عطارپور، مرتضی رزاق کریمی، محمد صوفی، محسن یزدی، آزاده بیزار گیتی و محمد حمیدی مقدم با حکم حسین انتظامی به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منصوب شدند. رییس سازمان سینمایی همچنین به محمد حمیدی مقدم برای دبیری این جشنواره حکم داد.   ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 19 Aug 2020 11:48:50 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7559/معرفی-دبیر-اعضای-شورای-سیاستگذاری-جشنواره-فیلم-سینماحقیقت عواید بلیت‌فروشی سینماحقیقت به صاحبان آثار جشنواره پرداخت شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7558/عواید-بلیت-فروشی-سینماحقیقت-صاحبان-آثار-جشنواره-پرداخت به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، سیستم بلیت‌فروشی جشنواره با مشارکت سینماتیکت به اجرا درآمد و باعث نظم در سالن‌های نمایش آثار سینماحقیقت شد؛ به‌گونه‌ای که اغلب فیلمسازان، خبرنگاران و مخاطبان جشنواره از این اتفاق رضایت کامل داشتند. عواید حاصل از این بلیت‌فروشی پس از استخراج دقیق ارقام پرداختی و گزارش رسمی سینماتیکت، توسط امور مالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به صاحبان آثار فیلم‌های مستند ایرانی جشنواره، اعم از بخش مسابقه ملی، جایزه شهید آوینی، کارآفرینی و خارج از مسابقه پرداخت شد. بیست فیلمی که بیشترین میزان بلیت‌فروشی این دوره‌ی سینماحقیقت را داشتند، به ترتیب به این شرح هستند: 1) جایی برای فرشته‌ها نیست 2) صحنه‌هایی از یک جدایی 3) پروژه ازدواج                                     4) تارهای ممنوعه 5) قُرقبان 6) زمستان است 7) خسوف 8) واکس‌چه 9) خط باریک قرمز 10) رنج زیر پوست 11) قصه دختران فروغ 12) نت‌های مسی یک رویا 13) روزی که رفت 14) رویای آب 15) رویای سیاه 16) روزگار یک چهل ساله 17) کاغذ‌پاره‌ها 18) عالیجناب 19) آشو 20) مهدی که به دنیا آمد   از طریق این لینک هم می‌توانید آمار کامل بلیت‌فروشی مستندهای ایرانی جشنواره سیزدهم سینماحقیقت را ملاحظه کنید.   ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 27 May 2020 07:19:25 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7558/عواید-بلیت-فروشی-سینماحقیقت-صاحبان-آثار-جشنواره-پرداخت مرکز گسترش فرارسیدن نوروز 99 را تبریک گفت http://www.irandocfest.ir/fa/news/7557/مرکز-گسترش-فرارسیدن-نوروز-99-تبریک-گفت به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در متن این پیام آمده است: با آغاز سال جدید، این «مرکز» از درگاه الهی خواهان سلامتی هموطنان عزیز بوده و برای جامعه‌ی سینمای مستند، تجربی و انیمیشن کشور که با تلاش بسیار، به معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین می‌پردازند نیز آرزوی موفقیت و شادکامی دارد. باد یا رب ز سعادت همه روزش نوروز / هر که در عید نیاید به مبارک‌بادم                                                                                             صائب تبریزی     ]]> جشنواره سیزدهم Thu, 19 Mar 2020 17:22:32 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7557/مرکز-گسترش-فرارسیدن-نوروز-99-تبریک-گفت بهترین فیلم سینماحقیقت «گلوله‌باران» نمونه موفق یک تولید مشترک است http://www.irandocfest.ir/fa/news/7531/بهترین-فیلم-سینماحقیقت-گلوله-باران-نمونه-موفق-یک-تولید-مشترک به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، "تولید مشترک" یکی از ارکان جهش سینمای مستند دنیا است که بسیاری از آثار ارزشمند مستند که در جشنواره‌های جهانی موفق به کسب موفقیت‌های بزرگ می‌شوند، در قالب تولید مشترک جلوی دوربین رفته‌اند تا چند تیم قوی در پیش‌تولید، تولید و پساتولید، روند ساخت مستند را پیگیری کرده و به نتیجه مطلوب رهنمون سازند. در همین ارتباط، مرتضی پایه‌شناس کارگردان و تدوینگر مستند «گلوله‌باران» معتقد است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گام‌هایی در زمینه‌ی تولید مشترک برداشته، اما این قطعاً آغاز راه است. این مستندساز پیرامون جایگاه تولید مشترک در سینمای مستند و حضور مرکز گسترش در این عرصه اظهار کرد: تولید مشترک فیلم مستند در تمام دنیا پذیرفته شده و در حال انجام است. چند سالی است که مرکز گسترش هم گام‌هایی در این زمینه برداشته، اما این قطعاً آغاز راه است؛ هم در کیفیت هم در کمیت. پایه‌شناس افزود: متاسفانه در سینمای مستند ما به جز تعداد معدودی، تهیه‌کننده کاربلد نداریم. بسیاری از قراردادها با تهیه‌کنندگان بسته می‌شود، حال آن که بیشتر فشارها از پیش تولید تا پسا تولید روی دوش کارگردان است و تهیه‌کنندگان باری را بر‌نمی‌دارند. گمان می‌کنم جریان تولید مشترک خصوصاً با مشارکت سرمایه‌گزاران خارجی، باعث رشد کیفی تهیه‌کنندگان در آینده هم می‌شود که از این منظر دستاورد بزرگی است. وی همچنین درباره‌ی موضوع مستند خود توضیح داد: «گلوله‌باران» درنگی است، میان مرگ و زندگی. یک تامل. لختی دراز كشيدن زير آسمان کاملا ابری، وقتی که ثانیه‌ها از تک و تا می‌افتند و متوقف ‌می‌شوند. فرصتی است برای نگاه کردن به همراهان مان و عمیق شدن در احوالات شان. گلوله باران داستان یک انتخاب است؛ دیدن گلوله یا باران. پایه‌شناس تاکید کرد: داستان «گلوله‌باران» در جنگ سوریه می‌گذرد، اما تلاش کرده‌ام که فیلم فارغ از زمان و مکان، از تصویر سطحی جنگ عبور کند و بیننده را در موقعیتی انسانی پشت پرده گلوله‌ها ببرد. موقعیت‌هایی که فقط در مواجهه نزدیک انسان با مرگ به طور خالص بروز می‌کند. امیدوارم بیننده‌های این فیلم از ۶۰ دقیقه‌ عمرشان که همراه این فیلم می‌شوند، راضی باشند.   ]]> جشنواره سیزدهم Sun, 12 Jan 2020 07:43:41 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7531/بهترین-فیلم-سینماحقیقت-گلوله-باران-نمونه-موفق-یک-تولید-مشترک رویای فروش فیلم مستند در جشنواره سیزدهم به حقیقت رسید http://www.irandocfest.ir/fa/news/7520/رویای-فروش-فیلم-مستند-جشنواره-سیزدهم-حقیقت-رسید به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، پژمان مظاهری‌پور مستندساز در یادداشتی که در اختیار ایسنا گذاشته آورده است: «اواخر سال 1394 پنج مستندساز  با نام  مهدی باقری، مونا زاهد، مریم حق پناه، بهروز ملبوس باف  و اینجانب تصمیم می‌گیریم کمپینی با نام – نمایش فیلم مستند رایگان نیست – تأسیس کنیم. هدف این کمپین پایان دادن به نمایش و مبادله رایگان فیلم مستند و ایجاد بازار خرید و فروش فیلم مستند بود.   ما پس از سال‌ها تولید انحصاری فیلم مستند در تلویزیون شاهد ساخت فیلم‌های مستند برای پخش در سالن‌های سینما بودیم. در سال 1395 بحث راه‌اندازی شبکه‌های وی او دی جدی‌تر شده و بازاری بالقوه برای پخش مستند پیش‌بینی می‌شد و البته سینمای هنر و تجربه نیز در حال برنامه‌ریزی و تأسیس بود که قرار بود بخشی از پخش‌ها در سالن‌های سینمای کشور به فیلم مستند اختصاص داده شود. پس نیاز بود تا جامعه مخاطب و البته تولیدکننده فیلم مستند عادت نمایش رایگان فیلم مستند را ترک کنند.   از آنجا که تولید فیلم مستند بازده اقتصادی نداشت پس تنها سرمایه‌گذار دولت بود که از محل بودجه عمومی کشور مبلغ ناچیزی به این سینما اختصاص می‌داد و البته هنوز هم می‌دهد. و سرمایه‌گذار شخصی به دلیل عدم انتفاع در تولید مستند سرمایه‌گذاری نمی‌کرد و همچنان نیز نمی‌کند. جز در معدود موارد انگشت‌شمار. در سال‌های اخیر شاهد تشکیل جمعیت‌های حمایتی از تولید فیلم مستند هستیم که باز هم بازگشت سود و چرخه اقتصادی ندارد بلکه حاصل کمک اشخاص است به تولید فیلم مستند.   پس در این میان به دلیل تورم و بحران اقتصادی و پایین بودن بودجه‌های فیلم مستند در عمل تهیه‌کننده و کارگردان اکثر فیلم‌های مستند یک نفر است و البته در موارد نادر سرمایه‌گذار هم همان یک نفر است.   فقدان بازار برای خرید و فروش فیلم مستند، فقدان سرمایه‌گذار برای تولید فیلم مستند و فقدان مخاطبی که برای دیدن فیلم مستند پول پرداخت کند. در عمل فیلم مستند را تبدیل به کالایی بی‌ارزش از منظر اقتصادی می‌کند. مخاطب به راحتی با حضور در جلسه‌های نمایش  فیلم مستند به رایگان فیلم را تماشا می‌کند. تهیه‌کننده و کارگردان به رایگان کپی فیلم را در اختیار تماشاگر می‌گذارد و تلویزیون فیلم مستند را به رایگان پخش می‌کند. پس امکان اتکا به سرمایه‌گذاری و تولید اعتبار اقتصادی توسط فیلم مستند به صفر می‌رسد.    پیش از این نمایش فیلم‌های مستند در جشنواره حقیقت رایگان بود و امسال در دوره سیزدهم جشنواره حقیقت برای اولین بار برای نمایش فیلم مستند بلیت فروخته شد. رویای فروش  فیلم مستند به حقیقت رسید.   اما باید توجه داشت که اکنون بعد از سه سال و نیم تلاش در ابتدای راه هستیم. تازه پذیرفته شده که فیلم مستند را به فروش برسانند. اکنون کالای بی‌ارزش تبدیل به کالای با ارزش شده و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار معنا پیدا می‌کنند. کارگردان هم می‌تواند به فکر حقوق مولف باشد. باید توجه داشت که اول باید کالایی ارزش بیابد و بعد در  پی تقسیم سود حاصل از آن بود. ما برای اولین بار با درآمد مستقیم از فیلم مستند مواجه هستیم. و باید مخاطب شناسی و شناخت بازارهای بالقوه  و همچنین  شیوه‌های پخش برای مخاطبی که می‌خواهد برای نمایش فیلم مستند پول بپردازد طراحی و مشخص کنیم.   در بیانیه کمپین نمایش فیلم مستند رایگان نیست به ضرورت فروش فیلم مستند اشاره شد و بیش از یک هزار نفر که در میانشان مخاطبین فیلم مستند هم بودند این کمپین را امضاء کردند.     بیانیه کمپین نمایش فیلم مستند رایگان نیست:   فیلم مستند یک اثر فرهنگی فراگیر در جامعه است که به واسطه آن تاریخ و هویت هر ملتی مشاهده و روایت می‌شود. سینمای مستند در تعامل و هم‌زبانی مناسب بین فیلمساز و سرمایه‌گذار کارایی ذاتی خود را برای مخاطب آشکار می‌کند.   دولت‌ها در بستر توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در نقش رقیب با تولیدکنندگان آثار مستند وارد نشده و همواره نقش حمایتی خود را با وضع قوانین و ایجاد بازار مناسب برای آثار هنری ایفا می‌کنند.   در ایران دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی تغذیه می‌کنند خواسته و ناخواسته با مستند و مستندساز رفتاری تحمیلی و غیرمنصفانه دارند. در شرایط موجود مستندسازان غالباً مجبور به امضای قراردادهایی بدون در نظر گرفتن حق پخش می‌شوند.   در پخش و باز پخش و استفاده از فیلم‌ها در رسانه‌ها و مراکز علمی و آموزشی حق پخش وجود ندارد. جشنواره‌های مستند به بهای جذب مخاطب از خیر فروش بلیت گذشته و نمایش فیلم مستند را به ناگزیر رایگان برگزار می‌کنند. متأسفانه در چنین شرایطی آثار برگزیده نیز در پخش‌های رسمی با برچسب رایگان به مخاطب عرضه شود.برای محاسبه حق پخشِ متناسب با نوع پخش و نوع استفاده از فیلم مبنایی وجود ندارد.  شیوه‌های موجود در درازمدت بر تولید،کیفیتِ آثار و ذائقه مخاطبان نیز اثر سوء خواهد داشت.   با توجه به تحولات سال‌های اخیر در کیفیت و ظرفیت نمایش آثار مستند،امید مستندسازان به فروش و نمایش فیلم‌هاست تا از طریق بازار ایجاد شده بتوانند بخشی از اعتبار ساخت فیلم‌های بعدی خود را تأمین و از محل همین درآمد، هزینه‌های مربوط به زندگی خود را تأمین کنند.      ما به عنوان جمعی از مستندسازان،تهیه‌کنندگان فیلم مستند،سهامداران،صاحبان فیلم‌های مستند  ،عوامل تولید فیلم مستند،هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای از سازمان سینمایی کشور می‌خواهیم که:     1- جهت تأمین حق و حقوق مادی و معنوی فیلم مستند و مستندساز،ساز و کاری قانونی تدارک دیده شده و در  پخش فیلم‌های مستند،برای هر پخش حقوقی مادی برای صاحبان آثار در نظر گرفته شود.     2  - ایجاد قوانین الزام‌آور و تعیین حقوق مناسب پخش در شکل‌گیری رسانه‌های جدید و دیگر استفاده‌کنندگان فیلم مستند  همچون مراکز دانشگاهی ،علمی،تحقیقاتی و سازمان‌های دولتی،عمومی و خصوصی.     3 - تدوین آیین‌نامه اجرایی جهت در نظر گرفتن حق پخش  در تمامی جشنواره‌ها،سمینارها،برنامه‌های فرهنگی و دیگر برنامه‌هایی که در آن فیلم مستند پخش خواهد شد.   با پیوستن به کمپینِ « نمایش فیلم مستند رایگان نیست » مستند و مستندساز را یاری کنید.                                                                                                                                      اسفند ماه  1394   در پایان تأکید می‌کنم که اول باید شرایط برای فروش فیلم مستند مهیا شود و مستند تبدیل به کالایی صاحب ارزش اقتصادی شود پس از آن کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار هریک بر مبنای قانون حقوق خود را مطالبه کنند.»   ]]> جشنواره سیزدهم Sat, 28 Dec 2019 07:02:17 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7520/رویای-فروش-فیلم-مستند-جشنواره-سیزدهم-حقیقت-رسید تلاش یک گروه شهرستانی با دریافت این جایزه دیده شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7481/تلاش-یک-گروه-شهرستانی-دریافت-این-جایزه-دیده به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، محمد صادق اسماعیلی که موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران مسابقه ملی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت شده است، گفت: فیلم ما در سه بخش بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند، بهترین تدوین و همچنین بهترین صدا نامزد دریافت جایزه بود اما دریافت جایزه ویژه هیات داوران اعتبار معنوی ویژه تری برای من داشت چرا که تنها جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره امسال بود. وی با بیان این که سومین دوره ای بوده که در جشنواره سینماحقیقت با فیلمی حضور داشته است، اظهار کرد: سال گذشته مستند «آشنگ» را ساخته بودم و این فیلم در بخش بین الملل حضور داشت. مستندی درباره زندگی هفت زن که همسرانشان به جرم کولبری مواد مخدر به حبس ابد محکوم شده بودند. خوشبختانه با نمایش این فیلم در جشنواره سینماحقیقت، مسوولان استان کرمان شرایطی را برای آزادی این هفت نفر فراهم کردند و هفت خانواده به زندگی عادی برگشتند. اسماعیلی ادامه داد: جشنواره سینماحقیقت برای ما فیلمسازان تنها فضایی برای نمایش آثار و دیده شدن فعالیت هایمان نیست بلکه از آن جایی که این جشنواره مورد توجه بسیاری از مخاطبان و مسوولان است فرصتی را فراهم می کند تا به سوژه فیلم هایمان توجه بیشتری شود. وی با تاکید بر این که امسال هم قول های مثبتی درباره حل مشکل کاراکتر «آدور» گرفته است، گفت: به برکت حضور در جشنواره سینماحقیقت که ویترین ما فیلمسازان شهرستانی است قول هایی برای حل مشکل مصطفی کاراکتر فیلم که با پدر معتادش در شرايط سختی زندگی می‌کند و مادرش را هرگز نديده، گرفته ام که امیدوارم عملی شود. کارگردان «آدور» با ابراز خرسندی از دیده شدن فیلمش تصریح کرد: سال های گذشته حق ما اهالی شهرستان در جشنواره های جدی، نادیده گرفته می شد اما در جشنواره سینماحقیقت هیات داوران جایزه ویژه خود را به فیلمسازی شناخته نشده اهل کرمان اختصاص می دهد و این برای من بسیار جذاب است. به اعتقاد من با دریافت این جایزه کلیت اثر و زحمت گروهم دیده شد.   ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 18 Dec 2019 10:20:12 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7481/تلاش-یک-گروه-شهرستانی-دریافت-این-جایزه-دیده جایزه سینماحقیقت توقع‌ها را بالا می‌برد http://www.irandocfest.ir/fa/news/7480/جایزه-سینماحقیقت-توقع-ها-بالا-می-برد به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، حبیب خزایی‌فر در این دوره از جشنواره تندیس و دیپلم افتخار بهترین موسیقی فیلم را برای مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری از آن خود کرد. وی پس از دریافت جایزه‌اش درباره ویژگی‌های موسیقی این مستند گفت: موسیقی «جایی برای فرشته‌ها نیست» در عین حال که حماسه ای در درون خود داشت، با غم هم همراه بود؛ چرا که این حس و حال در میان تیم هاکی هم مشاهده می‌شد. آنها برای نتیجه‌ای که می‌خواستند به آن برسند، سختی های زیادی را تحمل می‌کردند. به نظرم وجه تمایز موسیقی این اثر با دیگر آثار هم همین چند وجهی بودن آن است. خزایی‌فر ادامه داد: موسیقی فیلم اساسا این سختی را دارد چرا که آهنگساز باید وجوه مختلف یک اثر را درنظر بگیرد و آن را در موسیقی پیاده کند. معمولا کمتر پیش می‌آید در فیلمی تنها یک حس وجود داشته باشد و کار ما به عنوان آهنگساز راحت‌تر پیش رود. این آهنگساز در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اهمیت جایزه جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: به نظرم این جایزه توقع‌ها را از من بالا می‌برد و علاوه بر این مسئولیتم را هم سنگین‌تر می‌کند. البته من همیشه با وسواس زیادی کارهایم را انتخاب می‌کنم و به همین دلیل هم آهنگساز پرکاری نیستم.   ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 18 Dec 2019 09:14:22 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7480/جایزه-سینماحقیقت-توقع-ها-بالا-می-برد جایزه شهید آوینی بسیار ارزشمند است http://www.irandocfest.ir/fa/news/7479/جایزه-شهید-آوینی-بسیار-ارزشمند به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، امیر اصانلو کارگردان فیلم «پیرمرد و خواننده» در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت موفق به دریافت تندیس طلایی شهید آوینی شد. وی درباره این جایزه گفت: جایزه شهید آوینی به لحاظ سینمایی برای من ارزشمند است چراکه شهید آوینی پیش از هر چیز یک سینماگر بود و سینمای مستند ما را به درجه بالاتری رساند. وی افزود: برایم بسیار جذاب است که جایزه‌ای را دریافت کردم که به اسم ایشان مزین بود، شهید آوینی از نگاه حرفه‌ای یک سینماگر موفق بودند. اصانلو همچنین درباره ویژگی فیلمش که توانسته توجه هیات داوران را به خود جلب کند، بیان کرد: برخلاف آنچه که از فضای سوریه تصور می‌شود در فیلم من امید و حس زندگی به مخاطب القا می‌شود. وی ادامه داد: پیرمرد 80 ساله‌ فیلم دوست دارد که زندگی‌اش را در کنار رفیقش که یک خواننده است و از گذشته‌اش تعریف می‌کند، بسازد. رفیقش مدام سراغ خرابی ها و ویرانی ها را می‌گیرد اما شخصیت فیلم برخلاف همه این تلخی‌ها به دنبال ساختن است. تمام این نکات برای خود من بسیار جذاب بود و فکر می‌کنم شاید برای هیات داوران هم جالب توجه بوده است.   ]]> جشنواره سیزدهم Wed, 18 Dec 2019 09:01:57 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/7479/جایزه-شهید-آوینی-بسیار-ارزشمند