سینما حقیقت - آخرين عناوين جشنواره نهم :: نسخه کامل http://www.irandocfest.ir/fa/nine_festival Wed, 23 Sep 2020 05:59:27 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط سینما حقیقت http://www.irandocfest.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سینما حقیقت آزاد است. Wed, 23 Sep 2020 05:59:27 GMT جشنواره نهم 60 بیش از 1200 فیلم مستند خارجی به جشنواره «سینماحقیقت» ارائه ‌شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/1666/بیش-1200-فیلم-مستند-خارجی-جشنواره-سینماحقیقت-ارائه-شد به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، برخی فیلم‌های منتخب جشنواره‌های معتبر جهانی نظیر ایدفا (هلند)، هات‌داکس (کانادا)، کن (فرانسه)، برلین (آلمان) و... از جمله آثاری هستند که توسط فیلمسازان یا پخش‌کنندگان جهانی خود، به این دوره از جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ارائه شده‌اند. برپایه‌ی این گزارش، تاکنون مستندسازان کشورهای آمریکا و فرانسه بیشترین حضور را در جشنواره دهم سینماحقیقت داشته‌اند. آخرین فرصت برای پذیرش فیلم‌های مستند خارجی بخش «مسابقه بین‌الملل» جشنواره سینماحقیقت نیز پایان ماه جولای 2016 اعلام شده است. گفتنی است که تهیه‌کنندگان و مستندسازان محترم ایرانی هم برای شرکت در بخش «مسابقه ملی» جشنواره سینماحقیقت، حداکثر تا پایان شهریورماه 1395 فرصت دارند تا مشخصات جدیدترین آثار مستند خود (تولید فروردین 1394 به بعد) را روی وب‌سایت جشنواره به نشانی www.irandocfest.ir ثبت کرده و نسخه‌ی فیلم خود را جهت بازبینی به دفتر جشنواره به نشانی تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طبقه اول ارسال نمایند. بخش‌های اصلی دهمین دوره جشنواره سینماحقیقت عبارتند از: مسابقه ملی (مستندهای کوتاه/ نیمه‌بلند/ بلند)، مسابقه بین‌الملل (مستندهای کوتاه/ نیمه‌بلند/ بلند)، جایزه شهید آوینی (فیلم‌های مستند حوزه‌ی مقاومت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس)، بخش‌های جنبی ملی و بین‌المللی، کارگاه‌های پژوهشی و بازار فیلم مستند. در این دوره از جشنواره سینماحقیقت، یک «جایزه ویژه» هم به کارگردان بهترین فیلم مستند با موضوع «مدافعان حرم» اهدا می‌شود. * دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از 14 تا 21 آذرماه 1395 در شهر تهران برگزار خواهد شد.   ]]> جشنواره نهم Sat, 09 Jul 2016 09:48:24 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1666/بیش-1200-فیلم-مستند-خارجی-جشنواره-سینماحقیقت-ارائه-شد فرهمند: جشنواره «سینماحقیقت» نقشه راه ترسیم می‌کند http://www.irandocfest.ir/fa/news/1663/فرهمند-جشنواره-سینماحقیقت-نقشه-راه-ترسیم-می-کند به گزارش روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت، رضا فرهمند با اعلام این خبر که امسال به طور هم‌زمان دو پروژه‌ی مستند را دنبال می‌کند، تصریح کرد: یکی از این فیلم‌ها با محوریت موضوع صلح در کشور ژاپن فیلم‌برداری شده و پروژه‌ی دیگری هم در ترکیه با موضوع مهاجران سوری کار کردم که رویکرد جدیدی به این مسئله انسانی دارد و سفر گروهی از پناه‌جویان سوری از ترکیه به یونان و سپس اروپا را به تصویر می‌کشد. وی ادامه داد: ایده این فیلم به شدت بکر است، چون تمام آنچه در مسیر رخ می‌دهد از زاویه دید کودکان مهاجر سوری روایت شده و حتی تصویربرداری کار نیز برعهده کودکان مهاجر بوده است! بر این اساس امیدوارم که رونمایی از این دو فیلم در دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت صورت پذیرد. کارگردان مستند «لطفا بوق بزنید» به فضای حاکم بر محتوای آثار تولیدی سینمای مستند اشاره کرد و گفت: متاسفانه تولیدات ما بیشتر فضای احساسی سیاه و خاکستری را نشان می‌دهند و کمتر شاهد تولید فیلم‌هایی از جنس صلح هستیم. با توجه به شرایط سال‌های اخیر کشور در بُعد جهانی و نگاهی که پس از امضای برجام بوجود آمده، امیدوارم آثار تولید شده تا حدی در تغییر نگاه مردم دیگر کشورها به ایران تاثیرگذار باشد. این مستندساز افزود: اکثر فیلم‌ها در بهترین حالت تصاویر خاکستری از جامعه ایرانی ارائه می‌دهند و این درحالی‌ست که در کشور ما روزهای خوش هم وجود دارد و اینطور نیست که همیشه همه‌چیز سیاه و خاکستری باشد. به این معنا جشنواره «سینماحقیقت» توانایی اثرگذاری و ایجاد تغییر در نگرش مستندسازان را دارد و باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کند؛ چرا که جشنواره سینماحقیقت در ایران هویت بسیار مهمی دارد و با حضور آقای طباطبایی‌نژاد، این جشنواره هویت بین‌المللی خوبی هم به‌دست آورده است. وی ادامه داد: جشنواره سینماحقیقت در زمینه سالن نمایش آثار، کیفیت اکران و موارد مشابه عقب‌تر از هویت و جایگاه والای خود حرکت می‌کند. از سویی باید توجه داشته باشیم این جشنواره علاوه بر مخاطب هنرمند و تخصصی خود، دیگر اقشار جامعه مانند چهره‌های سیاسی را هم درگیر می‌کند و به همین دلیل باید در شرایط بهتری برگزار شود. کارگردان مستند «آزادی» با ارائه پیشنهادی مبنی بر بخش‌بندی آثار در جشنواره تصریح کرد: به نظرم بخش‌بندی‌های موضوعی موجود شکل درستی ندارد. چند سال قبل فیلم‌ها در حوزه تخصصی‌شان تقسیم‌بندی می‌شدند و به عنوان نمونه یک فیلم مستند جنگی با آثار محیط زیستی در یک بخش قرار نمی‌گرفت؛ اما سال گذشته همه فیلم‌ها در یک بخش قرار گرفتند که این مسئله به فیلم و مخاطب آن لطمه وارد می‌کرد. فرهمند درباره تاثیر برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بر روند کلی تولید آثار مستند در کشور گفت: مستندسازان جشنواره سینماحقیقت را جشنواره‌ای بزرگ می‌دانند و حتی روند تولیدی خود را براساس تقویم جشنواره تنظیم می‌کنند. به همین دلیل جشنواره واقعا می‌تواند در هدایت جریان مستندسازی ایران اثرگذار باشد. مثلا وقتی بخشی به عنوان «بخش جنگ» طراحی می‌شود، شاهد هستیم سال بعد فیلم‌های بسیاری با این محتوا تولید می‌شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم زمانی که جشنواره گونه‌بندی موضوعی داشت، شاهد ایجاد تعادل و رشد در گونه‌های مختلف آثار مستند بودیم؛ بنابراین وقتی جشنواره‌ای در این حد اثرگذار است چرا دقیق‌تر و مفصل‌تر برنامه‌ریزی نکند؟ با همین برنامه‌ریزی ساده حتی می‌توان افق و چشم‌انداز این سینما در یک یا دو سال آینده را مشخص کرد؛ به این معنا که قرار است کدام بخش از سینمای مستند ایران تقویت شود و کدام نقاط قوت را به نمایش بگذارد؟ ]]> جشنواره نهم Tue, 05 Jul 2016 07:17:37 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1663/فرهمند-جشنواره-سینماحقیقت-نقشه-راه-ترسیم-می-کند هشتمین شماره فصلنامه «سینماحقیقت» منتشر شد http://www.irandocfest.ir/fa/news/1648/هشتمین-شماره-فصلنامه-سینماحقیقت-منتشر به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی سینماتجربی، عناوین این شماره فصلنامه سینماحقیقت که توسط مدیریت معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر می شود به شرح زیر است: پرونده: «واقعیت، حقیقت و سینمای مستند» با مقالاتی از پوریا جهانشاد (سینمای مستند: بازتاب یا بازاندیشی واقعیت؟)، الیزابت کووی (نمایش واقعیت و سینمای مستند)، کیس بیکر (مستند آن‌گونه که هست و آن‌گونه که باید باشد)، چارلز موسر (حقیقت فیلم، مستند و قانون: عدالت در حواشی) حرفه مستندساز: حسین براتی (شامل سه گفتگو با این مستندساز درباره آثارش)، (گپ و گفت حسین ترابی، ایرج دارالشفائی و محمدرضا دلپاک)، (شهر از منظر مدرنیته و سنت در مستند "مشهد")، (مستندهایی که دنیا را تکان داد، نوشته مارک رازینز )، (گزارش اختصاصی فیلمخانه ملی ایران از بازسازی تا و مرمت "برای آزادی") و سال‌شمار زندگی و آثار حسین ترابی گفتگو: مهدی قربان‌پور، عطیه عطارزاده فاطمه موسوی و هانیه یوسفیان نگاه: درباره مستند «فرزانه فروتن ایران‌مدار ما»، نگاهی جامعه شناسانه بر فیلم «رویاهای دم صبح»، نگاهی به مستند «A۱۵۷» و «۱۰۳ روز» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صاحب امتیاز این فصلنامه تخصصی است و علیرضا قاسم‌خان (معاونت تحقیقات و پژوهش مرکز) سردبیر ارشد آن است. همچنین امیرحسین ثنایی سردبیری فصلنامه را برعهده داشته است. هیات تحریریه هشتمین شماره فصلنامه «سینماحقیقت» عبارتند از: مریم باقری، پوریا جهانشاد، رضا خباز، آزادی رضاییان مقدم، مریم صالحی، نیوشا صدر، زهرا عزیزمحمدی، هادی علی‌پناه، رویا فتح‌الله زاده، محسن قادری، خاطره کرد کریمی، روزبه کمالی ]]> جشنواره نهم Sat, 21 May 2016 09:09:13 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1648/هشتمین-شماره-فصلنامه-سینماحقیقت-منتشر نمایش آثار برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» در پنج شهر http://www.irandocfest.ir/fa/news/1646/نمایش-آثار-برگزیده-جشنواره-سینما-حقیقت-پنج-شهر به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت»با هدف گسترش نمایش فیلم مستند در مراکز استان‌ها و اشاعه فرهنگ مستند دیدن در نقاط مختلف ایران به همت انجمن تهیه کنندگان مستند ایران و همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فردا ۱۲ اسفندماه به مدت سه روز در شهرهای زاهدان، رشت، ایلام و اهواز نمایش داده می‌شود و با چند روز تاخیر در اصفهان روی پرده می‌رود. صانعی مقدم در توضیح دلایل نمایش مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: کیفیت مستندهای ارائه شده به نهمین جشنواره «سینما حقیقت» و همچنین استقبال شهروندان تهرانی از مستندهای این دوره از جشنواره، انجمن تهیه‌کنندگان مستند ایران را بر آن داشت تا طی یک برنامه ریزی، مجموع مستندهای منتخب این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» را در شهرستان‌ها نمایش دهد. وی ادامه داد: پنج شهر زاهدان، رشت، اهواز، ایلام و اصفهان برای نمایش مستندهای برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» اعلام آمادگی کردند و طبق جدول زمان بندی، نمایش این آثار از فردا ۱۲ اسفندماه در چهار شهر آغاز خواهد شد. اما نمایش آثار برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» در استان اصفهان به دلیل همزمان شدن با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «حسنات» با تاخیر برگزار می شود. صانعی مقدم متذکر شد: برهمین اساس مستندهای منتخب نهمین جشنواره «سینما حقیقت» در استان اصفهان از تاریخ ۱۶ اسفند به مدت سه روز روی پرده می‌رود. این مدیر سینمای مستند در ادامه یادآور شد: دسترسی هموطنان در نقاط مختلف ایران به سینمای مستند تقریبا غیر ممکن است و برنامه مشخصی برای نمایش فیلم مستند،بجز فیلم‌هایی که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» به طور محدود در چند شهرستان اکران می شود، وجود ندارد. صانعی مقدم در پایان گفت: بنابراین معتقدم بازنمایش مستندهای منتخب جشنواره «سینما حقیقت» گامی موثر در جهت ارائه سینمای مستند به مراکز استان ها و به خصوص شهرهای دورافتاده ایران خواهد بود. ]]> جشنواره نهم Wed, 02 Mar 2016 13:16:38 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1646/نمایش-آثار-برگزیده-جشنواره-سینما-حقیقت-پنج-شهر بودجه مرکز گسترش با بضاعت سینمای مستند همخوانی ندارد http://www.irandocfest.ir/fa/news/1645/بودجه-مرکز-گسترش-بضاعت-سینمای-مستند-همخوانی-ندارد به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، عصر امروز (یکشنبه چهارم بهمن) فیلم مستند «نام و نشان» ساخته‌ی مهدی جعفری بعنوان بهترین فیلم بخش «جایزه شهید آوینی» نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در سالن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش درمی‌آید. این مستندساز ضمن ابراز خرسندی از دریافت جایزه شهید آوینی، در گفتگویی اظهار داشت: «مشتاق دیده شدن بودم و دوست داشتم این فیلم در بخش‌های دیگر جشنواره نیز به نمایش درآید. متاسفانه نمایش فیلم مستند در تلویزیون و سینمای ایران با مشکل مواجه است و به همین خاطر مستندسازان، جشنواره‌ها را فرصت مغتنمی برای نمایش آثارشان می‌دانند.» وی با تاکید بر اینکه سینماحقیقت از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی کشور است، عنوان کرد: «سینماحقیقت جشنواره بسیار مهمی است و بی‌انصافی است که سالن‌های نمایش خوبی در اختیار این رویداد معتبر نمی‌گذارند. من فکر می‌کنم مشکل سینمای مستند ما در حال حاضر، در حوزه تولید نیست، بلکه سیستم پخش و اکران فیلم‌های مستند نیاز به بازنگری و ارتقاء دارند.» جعفری در پایان گفت: «مرکز گسترش تنها سازمانی است که تمرکز و دقت خود را برای حمایت از آثار مستند به کار می‌گیرد، اما مسئولان سازمان سینمایی باید بدانند که با توجه به بضاعت بالای سینمای مستند، بودجه مرکز گسترش کافی نیست. تلاش و همت مستندسازان و مسئولان مرکز گسترش و سینماحقیقت، سبب شناخت و استقبال مخاطب از سینمای مستند شده و این تلاش‌ها نباید نادیده گرفته شوند.» گفتنی است که مستند «نام و نشان» نگاهی به روش‌های نوین ژنتیکی تشخیص هویت شهدای گمنام دارد. مستند «جیانو» ساخته‌ی فرانچسکو دون جیووانی از کشور ایتالیا، برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل نهمین جشنواره سینماحقیقت نیز دیگر پس از «نام و نشان» روی پرده سالن سینماحقیقت می‌رود. در خلاصه موضوع مستند جیانو آمده است: یک فیلم قدیمى از خانواده‌ای در كشویى از یك خانه متروكه پیدا مى‌شود. فیلمى آرشیوى از تصاویرى كه قدمت آنها به بیش از ١٠٠ سال هم می‌رسد و ما را به قدم زدن در قبرستان شهرى كوچك وامى‌دارد. این فیلم نگاهى سریع به زمان دارد... گفتنی است این دو مستند از ساعت ۱۷ عصر امروز (4 بهمن)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید. ]]> جشنواره نهم Sun, 24 Jan 2016 09:19:59 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1645/بودجه-مرکز-گسترش-بضاعت-سینمای-مستند-همخوانی-ندارد نگاه جشنواره فجر به آثار هنری کلی‌گراست http://www.irandocfest.ir/fa/news/1643/نگاه-جشنواره-فجر-آثار-هنری-کلی-گراست به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهران پورمندان کارگردان مستند «یک موسیقیدان فرانسوی در درباره قاجار» که موفق به کسب تندیس بهترین پژوهشگر جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شد، درباره‌ی اهمیت پژوهش در حوزه مستندسازی گفت: «پژوهش یکی از نمادهای اصلی و مهم سینمای مستند است که می‌تواند موضوعات مختلف را موشکافانه بررسی کند. اگر روند تحقیق درباره یک موضوع به درستی پیش نرود، فیلم مستند نیز شکل نمی‌گیرد.» وی ادامه داد: «زمانی که تصمیم گرفتم این مستند را به جشنواره سینماحقیقت ارائه کنم، فکر نمی‌کردم هیات داوری تا این اندازه به جزییات پژوهشی آن توجه کند و بتوانم در نهایت جایزه بهترین پژوهش را دریافت کنم. ضمن اینکه محدودیت آثار بخش مسابقه ملی در این دوره جشنواره سینماحقیقت، ما را با جشنواره‌ای تخصصی رو به رو کرد و بیش از ۷۰ درصد آثار بخش بین‌الملل نیز عالی بودند.» پورمندان با اشاره به موضوع مستند «یک موسیقدان فرانسوی در درباره قاجار» خاطرنشان کرد: «این مستند از دل یک کار پژوهشی بیرون آمد و کاری درون پروژه‌ای بود. از سال ۱۳۷۸ که درباره هنر قاجار و موسیقی به عنوان یکی از زیرشاخه‌های آن تحقیق می‌کردم، سرود ملی ایران و سراینده آن آلفرد لومر توجه‌ام را به خود جلب کرد و در نهایت این فیلم مستند ساخته شد.» به گفته این هنرمند، پژوهش این مستند از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۲ ادامه پیدا کرد. وی پیرامون برگزاری جشنواره فجر و تغییر عنوان جایزه پژوهش نیز عنوان کرد: «نگاه جشنواره فجر در تمام بخش‌های هنری‌اش، اعم از تجسمی، موسیقی، تئاتر و فیلم، نگاه کلی‌گراست. با توجه به این زاویه دید، طبیعی است به سینمای مستند مانند جشنواره سینماحقیقت توجه نکنند. البته من به شخصه هیچ‌وقت از جشنواره فیلم فجر انتظار ندارم بصورت تخصصی به جزییات هنری آثاری که در آن حضور دارند، ورود کنند.» پورمندان در پایان گفت: «جشنواره‌های هنری تنها جای معرفی آثار نیست. اگر جشنواره فیلم فجر، بخش مستند را در نظر گرفته است، باید بصورت تخصصی به این بخش نگاه کند و اگر این کار را نمی‌کند، بهای واقعی سینمای مستند را نادیده می گیرد.» گفتنی است: «یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار» زندگی و آثار آلفرد لومر را بر اساس اسناد تاریخی چون اسناد وزارت امور خارجه، کتابخانه ملی فرانسه، شهر زادگاه لومر و بسیاری از سندهای دیگر بررسی می‌کند. این مستند از ساعت ۱۷ عصر امروز (سوم بهمن)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید. ]]> جشنواره نهم Sat, 23 Jan 2016 09:13:09 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1643/نگاه-جشنواره-فجر-آثار-هنری-کلی-گراست «پژوهش» برگ برنده سینمای مستند است http://www.irandocfest.ir/fa/news/1642/پژوهش-برگ-برنده-سینمای-مستند به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وی درباره‌ی سطح کیفی این دوره از سینماحقیقت اظهار داشت: «به نظرم امسال بهترین جشنواره سینماحقیقت را از لحاظ کیفی شاهد بودیم و آثار حاضر در این دوره همگی در سطح مطلوبی قرار داشتند.» سوهانی با اشاره به اهمیت پژوهش در سینمای مستند عنوان کرد: «فرق اساسی سینمای مستند با داستانی در پژوهش است؛ چیزی که ما در سینمای داستانی نمی‌بینیم و برگ برنده مستندساز به حساب می‌آید. مستندساز قبل از هر عنوانی یک پژوهشگر است و مراحل تحقیق او هر چه بهتر انجام شود، مستند او تاثیرگذارتر خواهد شد.» وی با بیان اینکه تبدیل جایزه پژوهش در بخش مستند جشنواره فیلم فجر به جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری، به اهمیت پژوهش لطمه می‌زند، بیان داشت: «مستندساز برای کشف حقیقت تلاش می‌کند و روند تلاش خود برای رسیدن به حقیقت را به تصویر می‌کشد؛ این یعنی اساس سینمای مستند بر پایه تحقیق و پژوهش بنا شده و به نظرم این جایزه اهمیت زیادی دارد.» مستند «مادرکشی» که تولید سال ۱۳۹۴ است و با حضور جمعی از مسئولان کشور در جشنواره سینماحقیقت به نمایش درآمد، نگاهی آسیب‌شناسانه به وضعیت حکمرانی آب در ایران دارد. «مادرکشی» با رویکردی پژوهشی می‌کوشد ضمن به تصویر کشیدن مظاهر و نتایج بحران آب، علل مختلف بوجود آمدن این بحران در ایران را بررسی کند. سدسازی‌های بی‌رویه و دخالت در اکو سیستم طبیعی، حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق، انتقال آب بین حوزه‌های مختلف آبریز، از بین رفتن منابع زیرزمینی آب، بهره‌وری پایین و برنامه‌ریزی غلط در کشاورزی، جایگزینی مدیریت دولتی به جای مدیریت مردمی، از مواردیست که این مستند در تحلیل دلایل بحران آب به آن می‌پردازد. گفتنی است که مستند «مادرکشی» از ساعت ۱۷ عصر امروز (29 دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید. ]]> جشنواره نهم Tue, 19 Jan 2016 09:46:44 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1642/پژوهش-برگ-برنده-سینمای-مستند جایزه «شهید آوینی» آرزویم بود http://www.irandocfest.ir/fa/news/1641/جایزه-شهید-آوینی-آرزویم به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محسن اسلام‌زاده برای ساخت مستند «تنها میان طالبان» نزدیک به سه سال زمان گذاشته تا اعتماد طالبان را به خود جلب کند. او اولین مستندسازی است که با نزدیک شدن به طالبان، توانسته رو در رو با آنها مستند بسازد. اسلام‌زاده که در نهمین جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند جایزه بین‌المللی شهید آوینی را دریافت کرد، درباره تجربه حضور در این جشنواره گفت: «در این دوره سطح فیلم‌های جشنواره بالا بود و آثار قابل قبولی حضور داشتند؛ به همین خاطر رقابت سنگین بود. خوشبختانه هر مستندی که در جشنواره به نمایش درآمد، حرف جدیدی برای گفتن داشت.» او ادامه داد: «یکی از آرزوهایم کسب جایزه شهید آوینی بود که خدا را شکر محقق شد. ما خودمان را موج دوم سازندگان روایت فتح و مدیون شهید آوینی می‌دانیم. 10، 12 سال پیش که کارم را شروع کردم رویکرد شهید آوینی را در نظر داشتم و خوشحالم که به هدفم رسیدم.» اسلام‌زاده با بیان اینکه حضور مهمانان خارجی و فضای رسانه‌ای ایجاد شده سبب دیده شدن مستندها شد، خاطرنشان کرد: «تلاش کردم اولین نمایش فیلم در جشنواره سینماحقیقت باشد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. این نمایش برای من بازتاب‌های خوبی به همراه داشت و برگزار‌کنندگان جشنواره هم توجه ویژه‌ای به آن داشتند. فیلم با اقبال مخاطبان، مهمانان خارجی و رسانه‌ها همراه شد و مورد نقد و بررسی نیز قرار گرفت که مجموعه این اتفاقات، بستر مناسبی را برای نمایش و اکران «تنها میان طالبان» فراهم می‌کند.» گفتنی است که مستند «تنها میان طالبان» از ساعت ۱۷ عصر امروز (28 دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید. ]]> جشنواره نهم Mon, 18 Jan 2016 08:15:38 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1641/جایزه-شهید-آوینی-آرزویم سینمای مستند برای بیان مشکل شهرم تاثیرگذارتر بود http://www.irandocfest.ir/fa/news/1640/سینمای-مستند-بیان-مشکل-شهرم-تاثیرگذارتر به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، هایده مرادی در اولین تجربه مستندسازی خود توانست جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه بخش مسابقه ملی نهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت را از آن خود کند. مستند «قارلی داملار» یکی از مشکلات روستایی در اردبیل را به تصویر می‌کشد. با آغاز فصل سرما در اردبيل، جوانان روستايی به‌ قصد كار و اشتغال به مناطق گرمسير مخصوصاً تهران سفر می‌كنند و اين آغاز آسيب‌های ناشی از آن است... مرادی که پیش از این ساخت شش فیلم داستانی را در کارنامه خود دارد، درباره این مستند اظهار داشت: «ساختار این فیلم و گروهی که مرا یاری می‌کردند، کاملا حرفه‌ای بودند. در «قارلی داملار» ایده نویی داشتم و تمام قواعد سینمای حرفه‌ای را رعایت کردم.» او با بیان اینکه فیلمسازان شهرستانی به اندازه فیلمسازان تهرانی دیده نمی‌شوند، ادامه داد: «تجربه ثابت کرده کسانی که سر و صدای بیشتری دارند، بیشتر دیده می‌شوند. در همین جشنواره سینماحقیقت به من گفتند اگر یک مقدار اسم و رسم‌دار بودی و شیوه تبلیغات را می‌دانستی، «قارلی داملار» بیشتر دیده شده و به آن توجه می‌شد!» این مستندساز اردبیلی در پاسخ به این سوال که ستاد اجرایی جشنواره، نمایش فیلم «دارلی قاملار» را در یکی از بهترین سئانس‌ها و سالن‌ها (عصر پنجشنبه در سالن شماره 1 فلسطین) برنامه‌ریزی کرده بود، هیات انتخاب این فیلم را بعنوان یکی از 6 فیلم منتخب ایرانی، در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جای داده بود، هیات داوران هم ضمن قائل شدن 5 عنوان نامزدی، جایزه بهترین فیلم مستند کوتاه را به این فیلم اختصاص دادند؛ حال شما چه انتظار بیشتری از عنصر "توجه" داشتید؟ خیلی کوتاه اظهار داشت: «فیلم من باید جوایز بیشتری می‌گرفت!!» مرادی درباره چرایی ساخت مستند «قارلی داملار» بعد از شش فیلم داستانی هم خاطرنشان کرد: «مستند قارلی داملار به معنای پشت‌بام‌های برفی، مشکل شهر من است و دوست داشتم به نوعی آن را مطرح کنم. بعد از یک سال تحقیق و جمع آوری اطلاعات، در نهایت به این نتیجه رسیدم برای به تصویر کشیدن این مشکل، سینمای مستند تاثیرگذارتر از سینمای داستانی است. تصویربرداری کار سه ماه زمان برد و خوشبختانه از نتیجه آن راضی هستم.» وی در پایان گفت: «برای اولین بار بود که در جشنواره سینماحقیقت شرکت می‌کردم. فضای خوبی داشت و کاملا حرفه‌ای برگزار شد. فقط از برگزارکنندگان جشنواره و هیات داوران خواهش می‌کنم فیلمسازان جوان شهرستانی را دست کم نگیرند. ما با امید و دو برابر سختی بیشتر نسبت به فیلمسازان تهرانی، کار می‌کنیم و اگر به خوبی و عادلانه دیده نشویم، دلسرد خواهیم شد.» گفتنی است که مستند «قارلی داملار» از ساعت ۱۷ عصر امروز (27 دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید. ]]> جشنواره نهم Sun, 17 Jan 2016 08:49:16 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1640/سینمای-مستند-بیان-مشکل-شهرم-تاثیرگذارتر حمید جعفری: سینماحقیقت جشنواره‌ی مستندهای موضوعی نیست http://www.irandocfest.ir/fa/news/1639/حمید-جعفری-سینماحقیقت-جشنواره-ی-مستندهای-موضوعی-نیست به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، وی در این خصوص اظهار اشت: «داوری کردن مستندهای اجتماعی، زیست‌محیطی، سیاسی، تاریخی، جنگی و... در کنار هم کار سختی است. خیلی از این آثار با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و هر کدام به تنهایی می‌توانند فیلم خوبی باشند. البته منظورم این نیست که سینماحقیقت بصورت موضوعی برگزار شود، چون در دوره‌ای این اتفاق افتاد و تجربه خوبی نبود.» کارگردان «بَرد» با تاکید بر اینکه جشنواره‌هایی که در حوزه سینمای مستند برگزار می‌شوند، می‌توانند با موضوع‌بندی آثار، تخصصی‌تر برگزار شده و از حجم آثار ارائه شده با تنوع موضوعی گسترده به سینماحقیقت کم کنند، تصریح کرد: «جشنواره‌هایی که در حوزه سینمای مستند برگزار می‌شوند معمولا می‌خواهند ادای سینماحقیقت را دربیاورند و از آنجایی که تجربه و بودجه کافی در اختیار ندارند، در این زمینه شکست می‌خورند.» وی افزود: «بهتر است این جشنواره‌ها با موضوعات خاص و بصورت تخصصی برگزار شوند. این اتفاق در جشنواره «سبز» با موضوع فیلم‌های حیات وحش و زیست محیطی افتاده و تجربه خوبی است. در کنار این مساله، بازنگری در سیاست‌های سینماحقیقت در پذیرش آثار مستند هم می‌تواند این جشنواره را بیش از پیش حرفه‌ای‌تر کند.» جعفری پیرامون دریافت دو جایزه از نهمین جشنواره سینماحقیقت هم گفت: «فیلم ساختن برای من به نوعی زندگی تبدیل شده است. وقتی فیلم می‌سازم که زندگی می‌کنم و طبیعی است زندگی نمی‌کنم که دیده شوم، اما اگر این اتفاق بیفتد، خوشحال خواهم شد!» عضو هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران با اشاره به تعداد پایین فیلم‌های بخش مسابقه ملی در این دوره از جشنواره سینماحقیقت، عنوان کرد: «این تعداد کم آثار باعث شد مسابقه ملی کیفیت بیشتری نسبت به دوره‌های پیشین داشته باشد؛ اما تنها مساله‌ای که به نظرم سینماحقیقت از آن رنج می‌برد این است که این جشنواره محل ورود آثار مستند با هر موضوعی شده است.» گفتنی است: مستند «بَرد» درباره زنی از توابع روستای رامهرمز است که هر روز با پتک و دیلم به کوه می‌رود، سنگ استخراج می‌کند و می‌فروشد تا معاش خود و خانواده‌اش را تامین کند. این مستند از ساعت ۱۷ عصر امروز (27 دی)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره ۱۵ به نمایش عمومی درمی‌آید. ]]> جشنواره نهم Sun, 17 Jan 2016 07:48:07 GMT http://www.irandocfest.ir/fa/news/1639/حمید-جعفری-سینماحقیقت-جشنواره-ی-مستندهای-موضوعی-نیست