سینما حقیقت 16 آذر 1399 ساعت 13:28 http://www.irandocfest.ir/fa/news/7756/زمانی-برگزاری-آنلاین-جشنواره-ها-مخالف-بودم-سینمای-مستند-ایران-پرچمدار-رویدادهای-هنری -------------------------------------------------- مهرداد اسکویی: عنوان : زمانی با برگزاری آنلاین جشنواره‌ها مخالف بودم/ سینمای مستند ایران پرچمدار رویدادهای هنری است -------------------------------------------------- مهرداد اسکویی مستندساز شناخته شده معتقد است تجلیل و ستایش عملکرد سینمای مستند کافی نیست و با نقد و تحلیل درست این سینما، جایگاهی متعالی‌تر از آنچه امروز دارد در جهان خواهد یافت. متن : مهرداد اسکویی مستندساز شناخته شده معتقد است تجلیل و ستایش عملکرد سینمای مستند کافی نیست و با نقد و تحلیل درست این سینما، جایگاهی متعالی تر از آنچه امروز دارد در جهان خواهد یافت. مهرداد اسکویی چهره بین المللی سینمای مستند ایران درباره ویژگی های سینمای مستند و جایگاه آن در جهان نکات جالبی را مطرح کرده است: در ابتدا با برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره ها مخالفت کردم اما زمانی که به صورت جدی درگیر بحران کرونا شدیم، متوجه شدم که کرونا تاریخ را به دو بخش قبل و بعد از خود تقسیم کرده است و ما وسط یک اتفاق تاریخی قرار گرفته ایم و این قصه به این زودی ها به پایان نمی رسد. پس از آن با برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره ها موافقت کردم و فکر می کنم این اتفاق می تواند به دیده شدن فیلم فیلمسازان در چنین شرایطی کمک کند و برای تماشاگران علاقمند سینمای مستند هم امکان بسیار خوبی است اما توجه به این نکته بسیار مهم است که با اکران برخط (آنلاین) نباید آثار به صورت غیر قانونی و گسترده در دسترس عموم قرار گیرند زیرا با این کار تهیه کننده های فیلم مستند ورشکست می شوند و صنعت سینمای مستند در خطر قرار می گیرد. آقای حمیدی مقدم دبیر جشنواره سینماحقیقت با سینمای روز دنیا و حساسیت های فیلمسازان و تهیه کنندگان آشنایی دارد و مطمئنم راهکاری را سنجیده است تا فیلم ها در جشنواره به خوبی نمایش داده شوند و از حقوق آثار و حق کپی رایت حفاظت خواهد کرد تا فیلمسازان بعد از جشنواره بتوانند با بازاریابی و پخش مناسب فیلم هایشان به مسیر حرفه ای خود ادامه دهند. کشوری مثل ما که باید به فرهنگ خود توجه بیشتری نشان دهد و حمایت های بیشتری از اهالی فرهنگ و پیشروان هنر داشته باشد، اگر این کار را نکند هنرمندان ما در شرایط اقتصادی کنونی به راحتی غرق می شوند. در سال های اخیر سلیقه ها به سمتی سوق پیدا کرده است که مردم ترجیح می دهند فیلمی را ببینند که در سطح باشد و صرفا سرگرم کنندگی را از هر مسیری برای خنده و توجه مخاطب به دست بیاورد. دهه ۹۰ یکی از بهترین زمان ها برای رشد سینمای مستند ایران بود. امروز فیلم های مستند ایران در بزرگترین مراکز فرهنگی و دانشگاهی جهان و فستیوال های معتبر ایران و دنیا پرچمداری می کنند البته من فقط در مورد سینمای مستند صحبت می کنم. ما و همه فیلمسازان و دست اندرکاران این عرصه باید برای رشد این سینما تلاش کنیم تا سینمای مستند جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به رشد ویژه اش ادامه دهد. ما لیاقت این جایگاه را داریم و نباید درجا بزنیم. امروز دورانی است که فیلمسازان حوزه مستند باید بتوانند در مورد جایگاه شان در سینمای جهان، نوع نگاه شان به واقعیت های پیرامونی صحبت و آن را تحلیل کنند؛ به علاوه سینما و فرم های جدید داستان گویی مستند و روایت را بشناسند. ما امروز باید در مورد ساختارها و روایت های جدید در سینمای مستند گفت و گو کنیم. چرا که دنیا منتظر حرف ها و گفت وگوهای جدید است. ما باید به خودمان اعتقاد و باور داشته باشیم و پیوسته ظرفیت هایمان را گسترش دهیم و نگاه متفاوتی در ساختار، روایت و انتخاب موضوع داشته باشیم. انتخاب موضوع و چگونگی ارائه آن در سینمای مستند بسیار اهمیت دارد. فکر می کنم جشنواره سینما حقیقت در طی این سال ها توانسته روی این موضوع متمرکز شود و فیلم های بسیار خوبی از جهان در چند سال گذشته در این جشنواره به نمایش درآمده است. این اتفاق سلیقه ما را بخوبی شکل داده و انتظار ما را از فیلم مستند بالا برده است. جشنواره سینما حقیقت که یکی از جشنواره های معتبر خاورمیانه و آسیاست که توانسته ارتباط خوبی با سینمای مستند جهان برقرار کند. این ها از ویژگی های خوب این جشنواره است اما باید برنامه ریزی درستی برای مراقبت از سینمای مستندمان در روزهای کنونی که جهان درگیر بحران کروناست، داشته باشیم. سینمای مستند ایران امروز بخوبی توانسته خود را نشان دهد اما نباید تنها پیوسته از آن تجلیل کنیم بلکه باید آن را نقد کنیم و مدیریت آن را پیوسته مورد چالش قرار دهیم تا بتوانیم اتفاقات مهمی برای امروز و آینده شکل دهیم. مدیریت و سیاست گذاری سینمای مستند ما در شرایط امروز که در تحریم اقتصادی و اپیدمی کرونا هستیم بسیار دشوار است اما مدیران ورزیده و خلاق ما باید برای بحران های این چنینی آماده باشند و راهکارهای مناسبی برای این شرایط داشته باشند. همه ما باید تلاش کنیم تا سینمای مستند جایگاه بهتری در منطقه و در جهان به خود اختصاص دهد. شاید من انتظار زیادی از جشنواره سینما حقیقت و سینمای مستند ایران دارم اما معتقدم تک تک ما در کنار سیاست گذاران فرهنگی، مرکز سینمای مستند و تجربی، صنوف سینمای مستند و تهیه کنندگان و فیلمسازان مستقل مستند، همه و همه باید برای پیشرفت هنر و صنعت سینمای مستند ایران تلاش کنیم و برای ارتقای جایگاه آن، پیوسته پیشنهادهای جدیدی را ارائه دهیم. *منبع: صبح نو، اعتمادآنلاین