سینما حقیقت 21 آذر 1397 ساعت 18:45 http://www.irandocfest.ir/fa/news/3920/هدف-آشنا-کردن-فیلمسازان-افراد-حرفه -------------------------------------------------- نماینده جشنواره تورینو لب: عنوان : هدف ما آشنا کردن فیلمسازان با افراد حرفه ای است -------------------------------------------------- نماینده جشنواره تورینو لب گفت: هدف ما ایجاد محیطی است تا به سازندگان فیلم ها کمک کنیم و سازندگان و پروژه ها را با آدم های حرفه ای مرتبط کنیم تا در راستای ساخت فیلم هایشان با هم همکاری کنند. متن : به گزارش روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، دومین نشست بازار فیلم در روز چهارم از دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور فرانچسکو جیا ویا، نماینده جشنواره تورینو لب کشور ایتالیا و همکاری با جشنواره فیلم ونیز با موضوعیت چگونه به بازارهای بین الملل دست پیدا کنیم در غرفه بین الملل برگزار شد. جیا ویا از دعوتش به ایران و حضور در جشنواره سینماحقیقت ابراز خوشحالی کرد و گفت: این اولین بار است که در ایران حضور پیدا می کنم. از آنجایی که قرار است در مورد موضوع چگونه به بازارهای بین الملل دست پیدا کنیم صحبت کنم، اول از مسئولیت های خودم در دو جشنواره ای که با آن ها کار می کنم، می گویم. وی در ادامه درباره لابراتوار فیلم تورینو توضیح داد: لابراتوار فیلم تورینو 10 سال پیش در شمال غرب کشور ایتالیا متولد شد. این لابراتوار در اصل یک برنامه آموزشی و پرورشی ساخت فیلم است و موزه سینمای ملی تورینو آن را راه اندازی کرده است. بودجه این لابراتوار از طریق نهادهای فرهنگی، شهرداری و اتحادیه اروپا تامین می شود که هدف و ماموریت آن ساختن فضایی برای ساخت پروژه های سینمایی است. جیا ویا با اشاره به اینکه تا امروز تمرکز لابراتوار فیلم تورینو روی فیلم های داستانی بوده و درصد کمی به فیلم های ترکیبی توجه داشته اند، گفت: هدف ما این است که محیطی درست کنیم تا به سازندگان فیلم ها کمک کند و سازندگان و پروژه ها را با آدم های حرفه ای مرتبط کنیم تا در راستای ساخت فیلم هایشان با هم همکاری کنند. وی با بیان اینکه دو برنامه اصلی را در این لابراتوار دنبال می کنند، توضیح داد: برنامه اول لابراتوار پرورش فیلمنامه و برنامه دوم ساخت فیلم های بلند است. در برنامه اول ما به پرورش فیلمنامه ها کمک می کنیم. لازم نیست شما تهیه کننده داشته باشید. این برنامه بسیار مقدماتی و براساس نوع عملکرد و پتانسیلی است که فیلمنامه دارد. جیا ویا ادامه داد: در ساخت فیلم های بلند، ما برنامه مفصل تری داریم. فیلمنامه شما آماده است و به یک تهیه کننده وصل هستید، راجع به منابع مالیتان فکر کردید و در کل، این پروژه آماده انجام شدن هست. وی درباره تفاوت مهم این دو برنامه توضیح داد: شرط ما برای پذیرش و ساخت فیلم بلند این است که آن پروژه باید فیلم اول یا دوم فرد باشد و از آنجا که ما کارگاه محور هستیم؛ باید کارگردان به همراه تهیه کننده در جلسات حضور پیدا کند. جیا ویا افزود: فراخوان بخش فیلمنامه، یک دسامبر و فیلم بلند یک مارچ منتشر می شود و سپس فیلم ها انتخاب می شوند. کارگاه ها تا زمان برگزاری جشنواره تورین ادامه پیدا می کنند، بعد شما در جلسه پیچینگ شرکت می کنید و اگر پروژه شما تایید بگیرد، ساخته می شود. مسعود بخشی از ایران فیلمسازی است که پروژه اش در همین بخش تایید گرفته و در حال ساخته شدن است. وی که یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم وینز هم هست، درباره بخش پل تولیدات ونیز گفت: این بخش در واقع بازاری است که منابع مالی مورد نیاز برای ساخت یک مستند را تامین می کند. ما هر سال هشت پروژه از سراسر جهان انتخاب می کنیم که از نظر ما پتانسیل مورد توجه قرار گرفتن در بازارهای جهانی را دارند. پیچینگی در کار نیست و مهم نیست فیلم شما در چه مرحله ای از تولید قرار دارد. نماینده جشنواره ونیز با اشاره به فاینال کات، بخش دیگری که در جشنواره ونیز برگزار می کند، گفت: این بخش به منطقه مینا که اصطلاحا شامل خاورمیانه و شمال آفریقا می شود، توجه دارد. شما باید 30 دقیقه از فیلمتان را ساخته و آماده کرده باشید. اگر فیلم شما انتخاب شود، شما به جشنواره می آیید و فیلم را برای کسانی نمایش می دهید که پول نقد برای کمک به فیلم شما در اختیار دارند.