سینما حقیقت 28 آذر 1399 ساعت 16:43 http://www.irandocfest.ir/fa/news/8284/تصویربرداری-مستند-روایت-آیریس-ان-جی-نور-طبیعی-وفاداری-واقعیت -------------------------------------------------- عنوان : «تصویربرداری مستند» به روایت آیریس ان جی/ نور طبیعی و وفاداری به واقعیت -------------------------------------------------- آیریس ان جی می‌گوید: بعضی اوقات هر چه بیشتر در جهت اعمال کنترل سعی کنید، بیشتر از حقیقت فاصله می‌گیرید و فیلم شما از مستند بودن دور می‌شود. متن : آیریس ان جی می گوید: بعضی اوقات هر چه بیشتر در جهت اعمال کنترل سعی کنید، بیشتر از حقیقت فاصله می گیرید و فیلم شما از مستند بودن دور می شود. به گزارش ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت، مستر کلاس آیریس ان جی فیلمبردار سینما با عنوان تصویر برداری مستند ساعت 16 تا17:30 جمعه 28 آذرماه و در چهارمین روز از چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت در حال برگزاری است. آیریس ان جی در ابتدا درباره فیلمبرداری در فیلم های مستند و تفاوتش با فیلم های داستانی گفت: در ابتدا با نیت فیلمبرداری فیلم شغلی که داشتم، فهمیدم خیلی چیزها وجود دارد که می توانید از یک ژانر در ژانرهای دیگر هم استفاده کنید. وی افزود: در مورد مستند، فکر می کنم مساله اصلی عنصر کنترل و تفاوت خلاقه ای که در فیلمبرداری فیلم داستانی هست، در اصل مربوط به چارچوب فیلمبرداری یک موقعیت و موفقیت براساس میزان کنترلی بوده که روی آن موقعیت در حال اندازه گیری است. این شامل چیزهایی مثل نور و سایه، عمق میدان، انتخاب میدان و چیزاهایی شبیه آن می شود. همه این موارد در بستر یک داستان خیالی روایت می شود که همین موضوع به شما آزادی عمل می دهد. این فیلمبردار سینما در ادامه بیان کرد: در سینمای مستند، با توجه به سر و کار داشتن شما با حقیقت و اینکه تا چه حد می خواهید به آن وفادار باشید، مختصات خیلی محدودتر است. در نتیجه کنترلی که اعمال می کنید باید در چارچوب محدودیت های موقعیت باشد. فکر می کنم بعضی اوقات هر چه بیشتر در جهت اعمال کنترل سعی کنید، بیشتر از حقیقت فاصله می گیرید و فرم فیلم شما را از داستان و ایده هایی که مستند سعی می کند منتقل کند منحرف می کند. آیریس ان جی ادامه داد: درباره موقعیت های سینما وریته صحبت می کنم که وقایع در زمان حال اتفاق می افتند. فکر می کنم هرچه بیشتر سعی کنید شرایط را کنترل کنید، این روی احساس شخصی که جلوی دوربین نشسته تاثیر گذاشته و رابطه تان تغییر می کند. فکر می کنم این در نهایت روی پرده مشهود خواهدبود. باید در نظر داشته باشد که چقدر می خواهید از این موضوع فاصله بگیرید. وی ادامه عنوان کرد: موقعیت های وریته یک سر محور روش هایی هستند که می توانید با آنها در مستند تصویرسازی کنید. همچنین سر دیگر آن مصاحبه ها و بازسازی ها و تصاویر مکمل دیگر هستند. هر کدام به شکل خاص خودش روی درک ما از حقیقت تاثیر می گذارد. مصاحبه ها تعیین کننده این هستند که شما چطور می خواهید آنچه گفته می شود را در فیلم دخیل کنید. این سینماگر در ادامه صحبت هایش گفت: فکر می کنم گاهی مستندها این حس را منتقل می کنند که در مکان یا فضا یا زمان دیگری اتفاق می افتند. چون یا درباره چیزی حرف می زنیم که قبلا اتفاق افتاده و موقعیت لزوما سینما وریته نیست، یا اینکه درباره چیزی حرف می زنیم که قرار است اتفاق بیفتد. در نتیجه باید ببینیم دوربین چطور می تواند شما را در آن موقعیت قرار دهد. ان جی افزود: در نتیجه گاهی اوقات فکر می کنید ما مصاحبه ها را به گونه ای طراحی می کنیم که به نظر می آید متعلق به جای دیگری هستند. این اشکالی ندارد و به خودی خود یک عنصر است. اما باید به کنترلی که در این چارچوب می خواهیم اعمال کنیم فکر کنیم. مثلا ببینیم آیا نور طبیعی به نظر می آید یا نه. در مصاحبه هایم از نور خیلی طبیعی استفاده می کنم. چون دوست دارم آدم ها احساس کنند کنار یک نفر نشستند و درباره موضوعی به صحبت های صادقانه ای گوش می کنند. این فیلمبردار سینما در ادامه بیان کرد: دوست ندارم این حس را بوجود بیاورم که تصویر بیش از حد استیلیزه شده و یا اینکه ما سعی می کنیم چیز دیگری بگوییم. دوست دارم در مقابل این حس که تماشاگر نشسته و به حرف کسی گوش می دهد، کمترین حصارهای ممکن باشد. عنصر دیگر بازسازی ها یا تصاویری هستند که مکمل داستانند. گاهی آنها لحظات ساختگی هستند و ما مثل لحظات فیلم داستانی فیلمبرداری شان می کنیم. وی ادامه داد: یک بخش دیگری از مستند وجود دارد که به نظر می آید کاملا از جای دیگری آمده است. در نتیجه فکر می کنم تفاوت فیلمبرداری مستند با داستانی بستگی به تعادل برقرار کردن بین تمام این روش هایی دارد که سعی می کنید یک موقعیت و تصویر را کنترل کنید و اینکه می خواهید هر کدام از این روش ها چه نقشی در داستان داشته باشند. چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذرماه آغاز شده و تا ۲ دی ماه به صورت آنلاین برگزار می شود.