به گزارش روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، پژمان مظاهریپور از اعضای هیات مدیره خانه سینما که امسال با جدیدترین فیلم خود قصد حضور در جشنواره سینماحقیقت را دارد، در گفتگویی اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا کل جهان وارد مناسبات تازهای شد. این مناسبات در روابط شخصی و بهخصوص اجتماعی آدمها موثر بود و همین موضوع تجربههایی تازه را در برگزاری مراسمهای جمعی و امور آموزشی ایجاد کرد.
وی با بیان این که این مناسبات جدید طبیعتاً روی جشنوارههای فیلم هم تاثیرگذار بود، تصریح کرد: پر واضح است که جشنوارههای فیلم محلی برای گفتوگو، ایجاد ارتباط، آشنایی و تعامل هستند و آنچه در سطح جشنوارههای بینالمللی هم شاهد آن هستیم، بازارهای فیلم است که محلی برای تعامل با پخشکنندگان و فروش آثار هستند. البته ما در سالهای گذشته جشنواره سینماحقیقت شاهد بازارهای قوی و جدی در حوزه فیلم مستند نبودیم، چون سرمایهگذاران خصوصی وارد این عرصه نمیشوند و سرمایهگذاران دولتی هم تکلیفشان مشخص است، اما به هر حال زمانی که این امکان تعامل وجود نداشته باشد جشنواره یکی از کارکردهای خود را از دست میدهد.
این مستندساز با تاکید بر این که عدم امکان تعامل فیلمسازان دلیلی بر تعطیلی جشنواره نیست، افزود: مشخص نیست که سال بعد با موجهای بعدی این بیماری روبهرو نشویم؛ در نتیجه به نظر میرسد برگزاری آنلاین تنها راهی است که جشنواره میتواند به حیات خود ادامه دهد.
مظاهریپور درباره معایب و مزایای برگزاری جشنواره آنلاین هم گفت: برای من به عنوان فیلمساز که هر روز به ناچار باید از محل زندگیام خارج شوم و در اوج ترافیک به مکان جشنواره برسم، مسلماً برگزاری آنلاین جشنواره باعث کاهش مشکلات حضور در جشنواره خواهد شد. در تمام سالهایی که سینماحقیقت در پردیس چارسو برگزار میشد به دلیل رفت و آمد و مشکلاتی که در آن محدوده شهر وجود داشت، از جمله این که محلی برای دلالی و فروش موبایل محسوب میشد و حضور آنها امتیازی منفی برای کاخ جشنواره داشت، مورد انتقاد دوستان قرار میگرفت.
وی ادامه داد: حذف پردیس چارسو و رفت و آمدها که زمان زیادی به خود اختصاص میداد، از مزایای برگزاری آنلاین جشنواره است و حال ما امکان تماشای فیلم در شرایطی مناسب و فضایی آرام را مییابیم. در واقع با از بین رفتن فضای گفتگو امکان فیلم دیدن در شرایطی بهتر فراهم خواهد شد. قطعاً دیدن فیلم روی پرده سینما و با امکانات صوتی و تصویری که وجود دارد قابل مقایسه با تماشای فیلم در فضای اینترنت و کیفیتهای تصویری و صوتی متفاوت سیستمهای خانگی نیست، اما داورها و هیات انتخاب هم در همین فضا فیلمها را تماشا میکنند، پس شرایط تماشای فیلم برای همه یکسان است. مسلماً در سالهای آینده به کیفیت بیشتر این فضا فکر خواهد شد، همان طور که سالهای گذشته موبایلی با کیفیت 4K نداشتیم و حالا این موبایلها وجود دارند.
کارگردان مستند «تخت سلیمان» با اشاره به این که قانون پریمیر قانونی منصفانه و خوب است، عنوان کرد: تمامی جشنوارههای الف و ب این قانون را دارند و فیلمساز هم میداند که باید فیلم خود را برای این جشنوارهها نگه دارد. ما هر سال مجموعهای بسیار گسترده از مستندهای تلویزیونی را در هیاتهای انتخاب شاهد هستیم که وقت اعضا را میگرفت و دقت، وسواس و تمرکزشان را به هدر میداد و نمیتوانستند روی آثار مناسب جشنواره تمرکز کنند.
وی در پایان با تاکید بر این که آمار زیاد فیلمهای رسیده به جشنواره، آمار خوبی محسوب نمیشود، گفت: بهتر است ما از میان 70 فیلم خوب 20 اثر را انتخاب کنیم تا این که از میان هزار و اندی فیلم بیکیفیت دست به انتخاب بزنیم.