۰
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۱
مصطفی رزاق‌کریمی:

کنترل فضای پرتره باید دست مستندساز باشد

مصطفی رزاق‌کریمی معتقد است اگر تحقیق کامل نباشد سوژه می تواند به راحتی فضا را به دست بگیرد در حالیکه فیلمساز باید با قدرت مقابل سوژه و اتمسفر ایجاد شده بایستد و شرایط را تحت کنترل خود نگه دارد.
کنترل فضای پرتره باید دست مستندساز باشد
به گزارش روابط عمومی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، مصطفی رزاق‌کریمی فیلمساز مستند در رابطه با حجم بالای پرتره های سیاسی تولید شده سال های اخیر بیان کرد: به اعتقاد من اولویت در چگونه به پرتره نگاه کردن است و سیاسی بودن سوژه خیلی مهم نیست و در مراحل بعدی ارزیابی می شود. گاهی برخی اتفاقات در ایران با مد شکل می گیرد و پرداختن به پرتره شخصیت های سیاسی نیز می تواند به همین دلیل باشد اما در میان همین آثار، کاری ارزشمند است که پژوهش ریشه ای و عمقی داشته باشد.
وی افزود: چگونه نزدیک شدن به پرتره مساله اصلی یک مستند محسوب می شود. من پرتره های بسیاری در حوزه سیاست و حوزه های دیگر دیده ام که غالبا گزارشی از یک شخصیت هستند و روش نزدیک شدن به سوژه را نمی دانند. قرار نیست که فقط شرح حال یک فرد را از زبان این و آن بیان کنید بلکه اصل درام سازی است که در پرتره اهمیت دارد و برای رسیدن به خط سیر درست باید تحقیق و پژوهش تا جایی ادامه پیدا کند که فیلمساز به عمق برسد تا بتواند بدون احساس و با جدیت، یافته هایش را جلوی دوربین ببرد. متاسفانه در برخی از اینگونه آثار به قدری آدم های مختلف در مستند حرف می زنند که بیننده خوابش می گیرد.
رزاق‌کریمی بیان کرد: آدم ها اصولا جلوی دوربین متظاهرند و نزدیک شدن به آنها کار سختی است به خصوص اگر سیاسی باشند اوضاع پیچیده تر هم خواهد شد. بنابراین باید از شاخ و برگ اضافه پرهیز کرد و به اصل موضوع پرداخت. تا زمانی که فرهنگ و ادبیات موضوع تان را به درستی نشناسید نمی توانید محور اصلی مستند را تعریف کنید. متاسفانه ما خیلی احساسی عمل می کنیم زمانی که سوژه حرفی می زند چنان درگیر احساس می شویم که سوال اصلی یادمان می رود و از آنجا که به این موضوع واقفم همیشه تیم تحقیق و مشاوران فکری را کنار خود نگه می دارم تا در این دام نیفتم. البته که در نهایت خودم تصمیم می گیرم ولی در یک کار حرفه ای از کمک های فکری نباید غافل شد.
کارگردان مستند «بانو، قدس ایران» ادامه داد: با سیاسیون کار کردن خیلی سخت است آنها می توانند مسیرها را چند بار تغییر دهند و شما مجبور شوید شیوه کارتان را بارها عوض کنید. اگر تحقیق کامل نباشد سوژه می تواند به راحتی فضا را به دست بگیرد در حالیکه فیلمساز باید با قدرت مقابل سوژه و اتمسفر ایجاد شده بایستد و شرایط را تحت کنترل خود نگه دارد. کارهایی که من تا به حال انجام دادم پیش تولید زیاد اما تولید کوتاهی دارند چرا که قبل از آغاز کار سعی می کنم به موضوع اشراف کامل پیدا کنم به همین خاطر ریسک ها من را نمی ترسانند.
وی در پاسخ به اینکه چرا پس از 40 سال به تازگی بازار تولید پرتره های سیاسی گرم شده است، گفت: این موضوع قابل پیش بینی نیست و همه جای دنیا برخی موضوعات به یکباره مطرح می شوند. به خصوص در این عصر و زمانه با گسترگی شبکه های مجازی؛ ما دیگر محدود به دو شبکه تلویزیونی نیستیم و فارغ از مرزها می توانیم در جریان تمامی امور قرار بگیریم. از این به بعد ذکاوت فیلمساز است که روی یک موضوع حساسیت نشان می دهد و اتفاقی مثل پرتره سیاسی برای بار اول شکل می گیرد. اینکه بعد از آن باز هم شاهد تولیدات بیشتر خواهیم بود همان جریان مد است. البته اگر مستندساز بداند به دنبال چیست و چگونه قرار است به آن بپردازد همیشه آثارش مورد توجه قرار خواهد گرفت.   
مصطفی رزاق‌کریمی در پایان اشاره کرد: آلمانی ها یک مثال دارند می گویند اگر در صفحه اول روزنامه بنویسید سگی آدم را گاز گرفت کسی نمی خواند ولی اگر بنویسید آدمی سگ را گاز گرفت همه به آن توجه نشان می دهند حتی اگر در صفحه دوم مشخص شود که شایعه بوده است. متاسفانه برخی فیلمسازان هم به دنبال آدمی سگ را گاز گرفت می روند و تا زمانی که جذابیت این قصه از هیجان بیفتد بدون شناخت کافی همین رویه را دنبال می کنند. در پی آن نیستند تفکر خودشان را رشد دهند و مسیر منحصر به فرد خودشان را پیدا کنند.
 
 
کد مطلب: 4040
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *