۰
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۹
کلر پیژمان در کارگاه فیلم‌برداری:

دستاوردهای سینمای داستانی بر جذابیت مستند می‌افزاید 

کلر پیژمان در کارگاه تخصصی فیلم‌برداری گفت: امروز به این نتیجه رسیده‌ام که استفاده از دستاوردهای فیلم‌برداری در سینمای داستانی تا حد زیادی موجب جذب مخاطب به قصه مستند می‌شود. 
دستاوردهای سینمای داستانی بر جذابیت مستند می‌افزاید 
به گزارش ستاد خبری دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، پیژمان در آغاز این نشست به چگونگی ورودش به عرصه سینمای مستند پرداخت و گفت: من پس از این که از دانشگاه فارغ التحصیل شدم علاقه فراوانی به کارکردن در سینمای داستانی داشتم. در همان سال ها کتابی خواندم که در آن جمله ای نظرم را جلب کرد. در آن جمله آمده بود: «برای این که ماهر شوید تا می‌توانید تصویر بگیرید». این جمله باعث شد که به سمت مستندسازی حرکت کنم.
وی در ادامه به تجربه کار با «رابی مولر» تصویربردار مشهور سینما و تاثیر آن بر کارش اشاره کرد و یادآور شد: مولر یک آرشیو تصویری یا بهتر یک کتاب تصویری داشت که برای من حیرت انگیز بود، من از آن تصاویر بسیار استفاده کردم و محتوای فیلم آخر من را هم همین تصاویر رقم زدند.
این تصویر بردار سینما گفت: من در همان سال های اول به واسطه برخورد با مولر، شروع به ساخت مستندی درباره کولی های رومانی کردم. من عاشق خانه های آن ها بودم چون به کلی با فضای خانه های مردم در کشورم متفاوت بود. در آن شرایط من متوجه شدم که از نور طبیعی و استفاده آن در فیلمم بسیار خوشم می آید.
پیژمان عنوان کرد: این اتفاق موجب آن شد که من همواره در پی اندازه گیری نور باشم. من متوجه شدم بهترین تصاویر با اندازه‌گیری نور به وجود می آید. به همین دلیل هم چنان به اندازه گیری نور معتقدم و توصیه من این است نورسنجی را کنار نگذاریم.
وی در توضیح عملکردش در سنجش نور گفت: نور سنجی در اثر برای فیلم بردار یک نقطه ارجاع است و به او این اجازه را می دهد تا بفهمد برای برداشت یک تصویر بهتر است که در کجا بیایستد تا بتواند زاویه ها را به خوبی تشخیص بدهد.
پیژمان در ادامه بحث اهمیت نورسنجی تاکید کرد: من بر مطالعه رفتار نور در زندگی روزمره تاکید دارم. وقتی شما بدانید نور از کجا می آید، به کجا می رود و در هر زاویه ای چه میزان نور دارید قطعا تصمیم گیری بهتری برای انتخاب زاویه خواهید داشت. نور احساس را منتقل می کند و حس، باعث همذات پنداری مخاطب با اثر می شود.
این مستندساز سپس درباره چگونگی ورود فیلم بردار به یک لوکیشن مستند گفت: من همواره در زمان ساخت مستند سعی می کنم به عنوان فرد وارد صحنه شوم تا به عنوان یک فیلم‌بردار. این برخورد موجب می شود تا فیلم‌بردار با دوربینش معذب نباشد و بتواند حسش را به بهترین نحو در تصویر ارائه کند. از طرفی این اتفاق باعث می شود که شما با سوژه یکی شوید. وقتی با سوژه یکی شوید می توانید حرکات او را پیش بینی کنید و تصویر تمیز تر و دقیق تری از سوژه ارائه دهید.
وی در ادامه به ارجحیت نگاه تصویربردار بر ابزار ضبط تصویر اشاره کرد و یادآور شد: رابی مولر به دنبال بهره گیری از سادگی ها و ابزارهای ساده بود و زیاد نمی خواست از لحاظ فنی و ابزاری کار فوق العاده ای عرضه کند. او سعی می کرد که از چیزی که وجود دارد بهترین استفاده را بکند. این اتفاق موجب شد که او به سوالاتی مثل «بهترین زاویه چیست؟»، «مهم ترین کاراکتر کیست؟» و « از چه زاویه ای بگیرم که به بهترین شکل این عناصر روایت شود؟» فکر می کرد.
پیژمان عنوان کرد: درک این عملکرد موجب می شود تصویربردار جایگاه خودش را به درستی دریابد. این که ذهنیت تصویر بردار به نوعی تداوم تفکر کارگردان است و نگاه او در فیلم در رابطه با کارگردان است که اهمیت پیدا می کند.
وی در ادامه نشست به اهمیت استفاده از دستاوردهای سینمای داستانی در تصویربرداری مستند پرداخت و افزود: زمانی با رابی مولر درباره نگاهش درباره تصویربرداری در سینمای داستانی پرسیدم و او هم از تجربیاتم درباره فیلم برداری فیلم مستند پرسید. وقتی بیشتر با هم سخن گفتیم دیدیم که چقدر این دو دنیا شبیه به هم هستند. من در این سال ها به این فکر می کردم که فیلم برداری فیلم مستند تا چه اندازه می تواند متاثر از تصویربرداری سینمایی باشد؟ و امروز به این نتیجه رسیده ام که استفاده از دستاوردهای فیلم برداری در سینمای داستانی تا حد زیادی موجب جذب مخاطب به قصه مستند می شود و برای همین انگیزه بسیاری در استفاده دستاوردهای سینمای داستانی در سینمای مستند دارم.
کد مطلب: 3787
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *