۰
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۸

یاسر خیر: کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی باعث رشد «سینماحقیقت» می‌شود

یاسر خیر که تجربه‌ی حضور در هیات انتخاب جشنواره سینماحقیقت را دارد، کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی را عاملی برای بهبود کیفیت برگزاری این رویداد می‌داند.
یاسر خیر: کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی باعث رشد «سینماحقیقت» می‌شود
کارگردان مستند «آهستگی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: سال گذشته به دلیل تجربه حضور در هیات انتخاب و تماشای تمامی فیلم‌های ارسال شده به جشنواره، پیشنهاد کاهش فیلم‌های بخش مسابقه ملی را مطرح کردم. هر سال با اعلام فراخوان سینماحقیقت، هر شخص هر فیلم بی‌کیفیتی دارد به عنوان مستند به جشنواره ارسال می‌کند؛ این در حالی است که جشنواره باید رودربایستی را کنار گذاشته و تنها آثاری را بپذیرد که استانداردهای جهانی فیلم مستند را داشته باشند.
وی با تاکید بر این که نمایش تولیدات سراسری مستند وظیفه صداوسیما است، افزود: باید فیلم‌هایی امکان حضور در بخش مسابقه جشنواره تخصصی سینماحقیقت را داشته باشند که ارزش دیده شدن روی پرده سینما دارند و از استانداردهای لازم در بخش‌های تخصصی صداگذاری، کارگردانی، آهنگسازی، تدوین و فیلمبرداری برخوردار هستند تا در این بخش ها مورد ارزیابی قرار گیرند.
این مستندساز با بیان این که با کاهش فیلم‌های بخش مسابقه رقابت جدی‌تری میان فیلم‌های حرفه‌ای پدید می‌آید، تصریح کرد: با بضاعت سینمای مستند ایران ما نمی‌توانیم سه بخش مسابقه داشته باشیم. سینماحقیقت جای تعارف نیست و اگر سطح کیفی فیلم‌ها پایین باشد، تماشاگران جدی جشنواره را از دست خواهیم داد. از سوی دیگر بالا رفتن سطح کیفی آثار راه‌یافته به جشنواره فرصتی را برای فیلمسازانی که تازه به این عرصه ورود کرده اند، فراهم می‌کند تا با فیلم‌های با‌کیفیت آشنا شوند. مکمل این موضوع هم کارگاه‌های آموزشی است که طی سال‌های اخیر با سطح کیفی نسبتا خوبی در جشنواره سینماحقیقت برگزار می‌شود.
به گفته یاسر خیر، افزایش کیفیت کارگاه‌ها و دعوت از اساتید مجرب‌تر در دنیا و کاهش فیلم‌های بخش مسابقه باعث رشد سینمای مستند خواهد شد.
وی ادامه داد: البته کمتر شدن تعداد فیلم‌ها مزیت‌های دیگری هم دارد؛ از جمله این که امکان برگزاری نشست‌های تخصصی‌تر برای فیلم‌ها فراهم می‌شود و کارگردانان می‌توانند به پرسش‌های تماشاگران پاسخ دهند.
کارگردان «سه چنگ حاک» درباره‌ی تقسیم‌بندی زمانی بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت با الگوبرداری از جشنواره ایدفا توضیح داد: ایدفا را نمی‌توان با سینماحقیقت مقایسه کرد. تمام دنیا مستندهای خود را به جشنواره ایدفا می‌فرستند و آن‌ها می‌توانند از میان این فیلم‌ها، بهترین‌ها را انتخاب کنند؛ اما در ایران تعداد فیلم‌های باکیفیت کوتاه و نیمه‌بلند اندک است و نمی‌توان بخش‌هایی مجزا به آن‌ها اختصاص داد. ترجیح من این است که فیلم‌های جشنواره همچون دوره گذشته در دو بخش «کوتاه و نیمه‌بلند» و «بلند» مورد ارزیابی قرار گیرند.
 
 
کد مطلب: 3373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *