نقد
سینماگران مجذوب دره راگه و نخلستان های سربه فلک کشیده شدند
خانه مستندسازان کرمانی افتتاح می شود
آرش لاهوتی رکوردار تندیس های بلورین جشنواره
نشان فیروزه سینماحقیقت در مسیر «صفر تا سکو»
بابت برگزاری این جشنواره پرشور تشکر می کنم
 
 
 
"ثبت يك آئين جمعي به شيوه اي نو"

نقد سحر عصر آزاد بر فيلم مستند « جمعه قالی » ساخته ی مهدی اسدی

"ثبت يك آئين جمعي به شيوه اي نو"

"جمعه قالي" مستندي است كه با زباني شاعرانه به يك مراسم آئيني اسلامي مي پردازد. مراسمي كه ريشه در اسطوره هاي كهن دارد و مي تواند ترميم كننده نخ نامرئي ارتباط گذشته به حال باشد.

 
بن بستِ عاطفه ومهر !

نقد عزیزالله حاجی مشهدی بر فيلم مستند « بن بست اول » ساخته ی آذر محرابی

بن بستِ عاطفه ومهر !

" بن بست اول " تازه ترين فيلم مستند كوتاه " آذر مهرابي" رويكردي آشكار به موضوعي اجتماعي- خانوادگي دارد كه صد البته در كليت اثرمي توان به گونه يي غير مستقيم نقد صريح  شرايط اجتماعي و ستمي كه از يك سو توسط پدر خانواده و از سوي ديگر از طرف جامعه بر مجموعه ي زنان آن خانواده  ...

 
سنگ و سنگواره

نقد امید نجوان بر فيلم مستند « مردی که فسیل شد » ساخته ی حامد سعادت

سنگ و سنگواره

مستند «مردی که فسیل شد» به ظاهر در باره‌ی تعطیل شدن ناگهانی موزه‌ی دیرین‌شناسی در شهر کرمان و جایگزین شدن مجموعه‌ی تفریحی «قلعه‌ی وحشت» به جای آن است (مجموعه‌ای با اسمی بامسما که مسئول آن می‌گوید با هدف جلب گردشگرانِ علاقه‌مندان به ترس ...

 
چشم در مقابل چشم

نقد محمدرضا مقدسیان بر فيلم مستند « مسافران » ساخته ی محمود رحمانی

چشم در مقابل چشم

جایگاه کارگردان و میزان اثرگذاری اش در ساخت یک اثر مستند تا چه میزان است و کجاست؟ دوربین، اندازه نما و نقش تصویربردار در ساخت یک اثر سینمای و به طور ویژه اثری مستند چه میزان است؟ برای رسیدن به کیفیت صدای مطلوب در فضای بسته یک تاکسی آن هم در شرایطی که از پیش مشخص نیت چه اتفاقی در پیش رو قرار دارد چه ...

 
نگاهی به فیلم «والسی برای تهران»

نقد امید نجوان بر فيلم مستند « والسی برای تهران » ساخته ی زینب تبریزی

نگاهی به فیلم «والسی برای تهران»

در سکانسی از «والسی برای تهران» مهرداد مهدی و دوستانش اندکی بعد از دادن تعهد به نیروی انتظامی (مبنی بر این که از این پس در معابر عمومی نوازندگی نخواهند کرد) ساز خود را این‌بار برای مسافران خسته‌ی یک اتوبوس کوک می‌کنند و تصمیم می‌گیرند حالا که نگاه رسمی، مخالف حضور نوازنده‌...

 
جنگ در پستوهای درام

نقد پوریا جهانشاد بر فيلم مستند « آن دو » ساخته ی ماجد نیسی

جنگ در پستوهای درام

جنگ ایران و عراق پس از جنگ ویتنام عنوان طولانی‌ترین نبرد قرن بیستم را یدک می‌کشد؛ این جنگ که نزدیک به ۸ سال به طول انجامید و تعداد زیادی کشته و مجروح از هر دو طرف بر جای گذاشت، همواره از جهات گوناگون محل بحث کارشناسان بوده است. یکی از مواردی که معمولاً در سالگرد شروع یا پایان جنگ محل بحث و ...

 
فاقد نگاه نو به رویدادی مهم

نقد محمد دیندار بر فيلم مستند « بازگشت به سرزمین طوی » ساخته ی علی فرقانی

فاقد نگاه نو به رویدادی مهم

فیلم مستد بازگشت به طوی شرح مقاطعی از زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوران انقلاب و پس از بازگشت به ایران می باشد.البته کارگردان این مستند برای اینکه به مواردی نو که کمتر به آنها پرداخته شده بپردازد،سعی نموده تا در ظاهر محوریت کار را بر موضوع انتخاب شهر قم توسط امام خمینی(ره) پس از بازگشت به ایران ...

 
ليك پاهايم در قير شب است

نقد سحر عصر آزاد بر فيلم مستند « زنانگی» ساخته ی محسن استاد علی

ليك پاهايم در قير شب است

"زنانگي" يك مستند اجتماعي تأثيرگذار درباره ساكنان يك سرپناه شبانه زنان وابسته به مواد است كه تلاش مي كند با تمركز بر چند زن به شكل زيرپوستي ريشه مشكلات آنها را با همراهي مخاطب كالبدشكافي كند.

 
یک آوینی دیگر

نقد کیوان کثیریان بر فيلم مستند « انحصار ورثه » ساخته ی محمد علی شعبانی

یک آوینی دیگر

یکی از دشوارترین کارها، ساختن مستند درباره آدم ها یا رویدادهایی است که نگاه رسمی، قاب ثابتی برای آنها تدارک دیده و کمتر اجازه مخدوش شدن این قاب ثابت و سنگی را می دهد. فیلم مستند با واقعیات سروکار دارد و واقعیت ترکیبی است از خوبی و بدی، سپیدی و سیاهی. افراد و اموری که بیش از حد محترم و خدشه ناپذیرشان ...

 
داستان مسعود و سرگذشت فرشاد

نقد سید سعید هاشم زاده بر فيلم مستند « پیاده در زمان » ساخته ی اعظم نجفیان و علی محمد قاسمی

داستان مسعود و سرگذشت فرشاد

مستند اعظم نجفیان و علی محمد قاسمی بی شک یکی از تندترین مستندهای انتقادی / اجتماعی است که در طول جشنواره می بینیم. مستندی که با شرح حال دوقلوهای «درکه» که «کیک بکسینگ» کار می کنند به نوعی به سمت گونه مستند پرتره/ زندگی نامه ای نزدیک می شود اما بیشتر گزاره هایی سیاسی از دل آن ...

 
حجم غلیظ واقعیت

نقد محمدرضا مقدسیان بر فيلم مستند « آبی کمرنگ » ساخته ی آرش لاهوتی

حجم غلیظ واقعیت

آبی کم رنگ نه آغازی پرشور دارد و نه پایانی پر سر و صدا، همه چیز به آهستگی آغاز می شود و به سادگی پایان می گیرد

 
قرنطینه مدام

نقد محمدرضا مقدسیان بر فيلم مستند «بی بازگشت » ساخته ی مرجان ریاحی

قرنطینه مدام

"بی بازگشت" روایتی گذرا از موضوعی به ظاهر تبلیغاتی ولی به غایت عمیق و انسانی است. مسئله بودن یا نبودن، رفتن و ماندن، مرگ و زندگی، مسئله رفتن به مریخ برای همیشه و رهسپار شدن به سفری بی بازگشت قطعا و حتما امری به شدت درونی است که قابلیت پرداخت جدی و منسجم را دارد. کافی است از منظر یک داوطلب ...

 
تولد دوباره آقا ولی...

نقد سید سعید هاشم زاده بر فيلم مستند « آقا ولی » ساخته ی مهناز محمدی

تولد دوباره آقا ولی...

اگر درام و بوجود آمدنش در یک داستان را حاصل تناقض، برخورد و تضاد بدانیم، سکانس افتتاحیه «آقا ولی» نمونه آشکاری است برای دیدن و شروع یک درام. «این منم بیست و سه سالمه و بیکارم...» چهره آقا ولی در یک نوار ویدئویی ضبط شده مربوط به سالیان گذشته، وقتی او در آستانه ازدواج قرار دارد ...

 
جغرافیای خاموش

نقدی بر فیلم پرندگان در سایه ساخته حجت طاهری به قلم مزدا مراد عباسی

جغرافیای خاموش

گستره متنوع زیست محیطی ایران مجموعه ای از گونه های زیستی مختلف را عرضه می کند که شناخت کامل و جامع این بخش از جغرافیای پهناور ایران و انعکاس تصویری آن، نیازمند صرف زمان،کارشناسی،هزینه و ساخت چندین ساعت مستند و واقعه‎نگاری است. آنچه پرندگان در سایه در پی‎اش است معرفی گونه هایی از پرندگان بومی جغرافیای ...

 
حیف از چالش از دست رفته

نقد علی اعلایی بر فیلم مستند «ایرانیان مرتد» ساخته حمید عبدالله زاده

حیف از چالش از دست رفته

هرچند در دسته بندی های رایج فیلم های مستند در منابع مرجع، مستندهای مشاهده ای از مستندهای مشارکتی تفکیک شده اند اما در به خصوص دهه اخیر روش مردم نگاران و مردم شناسان تحت عنوان «مشاهده مشارکتی» به عنوان رویکردی جدید چه در سینمای جهان و چه در سینمای ایران به دستاوردهای قابل تامل و موفقی منجر شده است.

 
کودکان بی آرزو

نقد فرانک آرتا بر فيلم مستند « مجتمع لاله » ساخته ی کمیل سهیلی

کودکان بی آرزو

فیلمِ « مجتمع لاله » دریچه ای می گشاید مقابل چشمان مخاطبان تا با دردهای نهفته تعدادی از کودکان سرزمین مان مواجه شود

 
پس از غروب

نقد شاهپور عظیمی بر فيلم مستند « پسین » ساخته ی سعیده شریعتی

پس از غروب

آیا گذشته هنوز هست ؟ یا به قول یکی از نویسندگان بنام ادبیات «گذشته هنوز نگذشته است»؟ ذهن به چه چیزی گذشته اطلاق می­کند؟ به آن­چه که در زمان رخ داده و دیگر نیست؟ نوستالژی نسبت به دوران سپری شده نیز این چنین است. برخی با نگاه فلسفی به زمان، تعبیرشان از گذشته این است که این ذهن ماست ...

 
فريادِ تصاوير بي صدا !

نقد عزيزالله حاجي مشهدي بر فیلم مستند " صدای سکوت" ساخته ی پناه برخدا رضایی

فريادِ تصاوير بي صدا !

  "پناه بر خدا رضايي " با پشتوانه ي ساخت چند فيلم مستند كوتاه وبلند وهمچنين  فيلم هاي سينمايي ، اين بار به سراغ موضوع دلخواسته يي رفته است كه دستمايه ي اصلي كارش را تصاوير صامت و كم تر ديده شده ي جنگ تحميلي  قرار مي دهد. تصاوير صامتي كه صد البته با تلفيق مناسب آن ها در ...

 
پايان لحظه هاي تكراري

نقد عزيزالله حاجي مشهدي بر فيلم مستند « پنجاه سالگي » ساخته ی ساخته ي صبا ندايي

پايان لحظه هاي تكراري

ساخته شدن يك فيلم مستند زندگينامه يي ( مستند پرتره ) " پنجاه سالگي " از " مرتضي ندايي" درجايگاه يك هنرمند مستند ساز كه سال هاي سال فروتنانه در حوزه ي كارگرداني وتهيه كنندگي سينماي مستند تلاش كرده و كارهاي خوبي مثل : " قسمت شاعر" و " با هم " و... را از خود به ياد ...

 
آينه اي برابر آينه ات مي گذارم

نقد سحر عصر آزاد بر فیلم مستند " ديپلماسي شكست ناپذير آقاي نادري " ساخته ی بهتاش صناعی ها

آينه اي برابر آينه ات مي گذارم

"ديپلماسي شكست ناپذير آقاي نادري" يك مستند سياسي است كه با روايتي ساده و روان به مخاطب امكان كشف لايه هاي عميق و دروني اثر را مي دهد كه به مثابه آينه اي در برابر هر فرد عمل مي كند. بهتاش صناعي ها و مريم مقدم پس از تجربه اي موفق و منحصر به فرد در عرصه سينماي داستاني به نام "احتمال باران ...

 
روح آدم ها و روابط گذشته

نقد پیروز کلانتری بر فیلم مستند "بامداران" ساخته ی مهدی ملک زاده

روح آدم ها و روابط گذشته

اخیرا با ارد عطارپور در گپ و گفتیم برای این¬که به توجه و تعریفی برسیم برای ساخته شدن فیلم¬های کوچک و سبک (و نه سهل¬گیر و آماتوری) برای رسانۀ تلویزیون. معتقدیم توقع مستندسازها برای این¬که تلویزیون بیاید و فیلم¬های مستند سنگین و پر خرج و مؤلف بسازد، به هر لحاظ توقع بی¬جایی است.

 
مملکتی که قانون ندارد، هیچ ندارد

نقد محمد هاشمي بر فيلم مستند « آثار عجم » ساخته ی حسن نقاشی

مملکتی که قانون ندارد، هیچ ندارد

فیلم مستند «آثار عجم» به شرح بخش هایی از زندگی هنری و شخصی فرصت شیرازی، نقاش دوره ای ملتهب از تاریخ ایران می پردازد، که با انقلاب مشروطیت، می توان یکی از مهم ترین نقاط عطف تاریخی این سرزمینش دانست. این فیلم با نمایش نقاشی ها و عکس هایی مربوط به فرصت شیرازی و در همین دوره ی تاریخی، تلاش دیگری ...

 
قاب های خالی

نقد شاپور عظیمی دربارة مستند قاب ها ساختة کیوان مهرگان

قاب های خالی

از صادق زیبا کلام شخصیت جنجالی سال¬های اخیر، مصاحبه¬ای از مجموعة خشت خام در فضای مجازی منتشر شد که تقریباً به تمام چیزهایی اشاره کرده که در قاب¬ها نیز گفته است. او منتقد صریح¬الهجة سیاست¬های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است و تقریباً در تمام جاهایی ظاهر می¬شود که تصور عام بر این است که افرادی مانند او و ...

 
خلوتِ خوبِ گفت و گو با خدا

نقد شادی حاجی مشهدی بر فيلم مستند « نبرد پالمیرا » ساخته ی ساسان فلاح فر

خلوتِ خوبِ گفت و گو با خدا

مستند " نبرد پالمیرا " ساخته  " ساسان فلاح فر " یک  فیلم مستند گزارشی خوش ساخت است که با تصاویری اکشن وگیرا از حضور " رزمندگان فاطمیون افغانی " به عنوان مدافعان حرم در سوریه ، شکل گرفته است. ترکیب کلی این فیلم چنان است که با توجه به استفاده  مناسب از نماهای ...

 
پرتره اي براي خالق كتاب صلح

نقد سحر عصر آزاد بر فيلم مستند « سلطان محمد نقاش » ساخته ی سید وحید حسینی نامی

پرتره اي براي خالق كتاب صلح

"سلطان محمد نقاش" يك مستندپرتره كلاسيك و خوش ساخت درباره يك نقاش مهم و تأثيرگذار ايراني است كه با تكيه بر تمهيدات هوشمندانه توانسته براي مخاطب جذابيت پيگيري ايجاد كند. سيدوحيد حسيني نامي با انتخاب سلطان محمد نقاش به عنوان سوژه محوري يك مستندپرتره، كاري فراتر از مستندسازي متداول درباره يك ...

 
تصویرگر رنج

نقد مزدا مرادعباسی بر فيلم مستند « خانه ام ابریست » ساخته ی رضا فرهمند

تصویرگر رنج

چشمان مضطرب و در هراس مانده جان به در بردگان دیروز و آوارگان و پناهجویان امروز، انعکاس وجه دیگری است از میراث شوم جنگ. تصویر زنان، کودکان و مردانی که با فرور یختن کاشانه شان با نگاهی بیمناک و دلی داغدار راه بی بازگشت ترک وطن را بر می گزینند تا شاید در نقطه ای دیگر از هستی، بتوانند آرامش را در آغوش کشند....

 
نحوه ی بودن آدمیانی در عالَم

نقد محمد هاشمي بر فیلم مستند « رماوند » ساخته ی حجت الله حافظی

نحوه ی بودن آدمیانی در عالَم

فیلم مستند «رماوند» در قالب گفتار متن و بیانات کارشناسان خبره ی باستان شناسی از گذشته ای دفن شده در شهری باستانی می گوید. گذشته ای که این کارشناسان و گروه باستان شناسی شان تلاش می کنند از درون ادوار گذشته ی تاریخی استخراج کنند و در زمان حال، به نمایش بگذارند و فایده های آوردن این گذشته ی ...

 
روایت هجوم

نقد مزدا مرادعباسی بر فیلم مستند « شام آخر » ساخته ی محمد قانع فرد

روایت هجوم

تشدید، دامنه دار شدن و شدت یافتن جنگ داخلی در سوریه از دیدگاه های متفاوتی ظرفیت تحلیل و واکاوی دارد و فرو ریختن سقف آرامش و امنیت شهروندان و آوار این فروپاشی پیامدهای اجتماعی، سیاسی و مذهبی گسترده ای را به دنبال داشته است. از سوی دیگر، ریشه دواندن گروه های افراطی اسلام گرا در سالهای اخیر که با سود جستن ...

 
چشم ِ دل ، چشم ِ سر

نقد عزيزالله حاجي مشهدي بر فیلم مستند « زندگی کور نیست » ساخته ی زهرا نيازي

چشم ِ دل ، چشم ِ سر

 واقعيت اين است كه در فيلم هاي "مستند زندگينامه يي" ( مستند هاي پرتره ) تنها نمي توان به يك يا چند شخصيت محوري نزديك شد و از پرداختن به متن زندگي و فضاي زيست بوم وجغرا فيايي كه آدم هاي مورد نظر در آن زندگي مي كنند ، يكسره چشم پوشي كرد. به همين دليل ، وقتي قرار است به حال وروز "مريم"...

 
کشمکش دراماتیک میان «بود» و «نمود»

نقد محمد هاشمي بر فیلم مستند « دو راهی » ساخته ی زهرا محسن زاده

کشمکش دراماتیک میان «بود» و «نمود»

در فیلم مستند «دو راهی» ابتدا به نظر می رسد که موضوع ملتهب اصلی فیلم، از این قرار است: چرا وقتی می دانیم بیماری، به هرحال خواهد مرد، باید او را با درمان های متعدد زنده نگاه داریم؟ دکتر مصطفی محمدی معتقد است در این موارد اقدامات بی حاصلی انجام می شود تا فقط پروسه ی مرگ طولانی می شود. گفته ...

 
۱
۲
۳